Diskussionsforum om näringslära, styrketräning och kosttillskott
Regler | Sök | Registrera dig | Logga in
Du är inte inloggad.
Ander skrev:
Kolla på bilden som jay cutler är med på hmmm undrar om han skippar armträningen. Man kan oxå träna biceps/rygg och triceps/bröst en del säger att dom får bättre kontakt med rygg och bröst om man kör på det sättet.
Det där är inget argument som håller alls.
Keep_On_Pumpin skrev:
Intressant tråd, ska läsa hela när jag har tid. Det jag tror på men inte har testat än är: HST mixat med Lajne och Dr_Nick kunskaper utformat av kop^^.
Såhär har jag lagt upp det och efter detta schema tänker jag köra med start från och med den 25e februari. Det är en mix av HST (utan viloveckor och med högre träningsfrekvens dock), dr_nick (hans ungefära repsvariation i perioder, lite modifierat), lajne (allmänna råd samt att jag nästan totalt stryker grupper som biceps osv.), samt några egna tankar och ändringar lite här och där, t ex ett inbyggt SL-program.
Träningsperiod 1:
10-12 reps per set
Träningsperiod 2:
7-9 reps per set
Träningsperiod 3:
4-6 reps per set
Träningsperioderna körs tills jag inte ökar längre eller ökar väldigt långsamt. Ungefär 2-3 veckor. Ska försöka hålla veckotalen uppe under perioderna 1 och två och nere under period 3. Jag ska träna enligt detta varannan dag.
För dem som inte förstod: Jag tränar alltså efter ett helkroppsschema.
Har någon kommentarer eller synpunkter på detta? Personligen tycker jag att mixen på alla dessa saker är mkt fin =)
KEEP ON PUMPING Varför håller inte det argumentet? Han är större men det hör inte hit. Folk som vill hoppa över vissa muskelgrupper har väl antingen dåligt med tid eller dålig återhämtning.
Ander skrev:
KEEP ON PUMPING Varför håller inte det argumentet? Han är större men det hör inte hit. Folk som vill hoppa över vissa muskelgrupper har väl antingen dåligt med tid eller dålig återhämtning.
finns massa anledningar.
1. han är dopad, man kan inte härma exakt vad han gör
2. han behöver inte pumpa basövningar på samma sätt för att öka i massa overall, utan han måste också satsa mera på symmetri osv.
Jag säger inte att armövningar är dåliga. Det jag säger är att man nog kan skippa dem, speciellt i början av sin träningskarriär och mera satsa på att bygga upp sin overall massa. Speciellt bra med helkropps är också frekvensen som musklerna utsätts för träning.
Jag tycker triceps får mycke stryk under,extremt tung träning,så tung att alla synärgiska muskler måste annstränga sig till sitt "max" för att årka upp vikten. Detta är väl typiskt för SL att använda alla synergiska muskler , Efter som man då kan lyfta mer.
Jag har inga problem att dra i ett rodd drag ,samtidigt som jag är helt avslappnad i biceps,Med över hands fattning. Det finns ingen anledning för biceps att använda sin fulla styka i någon rygg övning ,
Efter som man då skulle komma ur övningen bana och för vandla rygg övningen till en biceps övning, En biceps övning med dåligt start läge ,
Efter som bicepsen inte startar i sträckt läge,när man höjer armbågen framåt kommer biceps fästena närmare varandra och när man sänker armbågen sträcker det i biceps, alltså blir det inte så stor rörelse i biceps.
Du får nog komma på bättre anledningar än så. Jag tänker inte spekulera i om jay är dopad eller inte det får stå för dig.
Ander skrev:
Du får nog komma på bättre anledningar än så. Jag tänker inte spekulera i om jay är dopad eller inte det får stå för dig.
Haha :P Snälla lek inte korkad. Man kan säga såhär (nästan utan att överdriva ;)): Han har mera doping än blod i kroppen ;D
Ander skrev:
Men Lajne det är ju det som är poängen att koppla ur biceps när man tränar rygg varför skulle jag då köra chins med smalt supinerat grepp, Men som sagt det kanske fungerar för er att hoppa över vissa muskelgrupper men min utveckling av armarna blev betydligt bättre när jag började träna dom.
DR NICK Hur tränar du det skulle vara roligt att veta?
Poäng och poäng, jag tränar för att bli stark och alltså flytta mycket järn. För att lyfta så tungt som möjligt vill jag koppla in så många muskelgrupper som möjligt (givet att tekniken sitter). Ju tyngre jag lyfter, ju större och starkare blir jag. Solklart och pissenkelt.
Att isolera muskelgrupper är en villfarelse som kommer från 90tals-kroppsbyggartidningar, jag trodde alla hade gjort sin läxa sen dess :) Jag är helt på det klara med att seriösa byggare som tävlingssatsar måste lägga in helt andra träningsvolymer och att det då plötsligt blir relevant att isolera som tillägg till den vanliga tunga träningen men för alla andra? Mah...
Raah skrev:
Ander skrev:
Men Lajne det är ju det som är poängen att koppla ur biceps när man tränar rygg varför skulle jag då köra chins med smalt supinerat grepp, Men som sagt det kanske fungerar för er att hoppa över vissa muskelgrupper men min utveckling av armarna blev betydligt bättre när jag började träna dom.
DR NICK Hur tränar du det skulle vara roligt att veta?Poäng och poäng, jag tränar för att bli stark och alltså flytta mycket järn. För att lyfta så tungt som möjligt vill jag koppla in så många muskelgrupper som möjligt (givet att tekniken sitter). Ju tyngre jag lyfter, ju större och starkare blir jag. Solklart och pissenkelt.
Att isolera muskelgrupper är en villfarelse som kommer från 90tals-kroppsbyggartidningar, jag trodde alla hade gjort sin läxa sen dess :) Jag är helt på det klara med att seriösa byggare som tävlingssatsar måste lägga in helt andra träningsvolymer och att det då plötsligt blir relevant att isolera som tillägg till den vanliga tunga träningen men för alla andra? Mah...
Ja tänkte göra ett stort utlägg samt ge exempel och referenser till information. Jag väljer dock att bara göra en...
+1
Huvud belastnigen ligger endå alltid på en muskel, i vissa fall kaske försummbart men i anda fall inte ,I anda fall har ju då inte en muskel flytat så mycke järn just den kunnde. Hur kommer man runt ett sånt faktum
Babel skrev:
Raah skrev:
Poäng och poäng, jag tränar för att bli stark och alltså flytta mycket järn. För att lyfta så tungt som möjligt vill jag koppla in så många muskelgrupper som möjligt (givet att tekniken sitter). Ju tyngre jag lyfter, ju större och starkare blir jag. Solklart och pissenkelt.
Att isolera muskelgrupper är en villfarelse som kommer från 90tals-kroppsbyggartidningar, jag trodde alla hade gjort sin läxa sen dess :) Jag är helt på det klara med att seriösa byggare som tävlingssatsar måste lägga in helt andra träningsvolymer och att det då plötsligt blir relevant att isolera som tillägg till den vanliga tunga träningen men för alla andra? Mah...Ja tänkte göra ett stort utlägg samt ge exempel och referenser till information. Jag väljer dock att bara göra en...
+1
Gör gärna det för jag är inte lika imponerad av argumentationstekniker som ämnar dumhetsförklara dom som inte håller med. Exempelvis "jag trodde alla hade gjort sin läxa sen dess". Att skita i att träna armarna speciellt blir man ingen bra byggare av.
konstigapellefant skrev:
Huvud belastnigen ligger endå alltid på en muskel, i vissa fall kaske försummbart men i anda fall inte ,I anda fall har ju då inte en muskel flytat så mycke järn just den kunnde. Hur kommer man runt ett sånt faktum
Okej, jag blir väll tvungen.
Skillnad i omfång av 1 års träning i biceps brachii där du isolerat muskeln mot att inte ha gjort det är som bäst minimal, som troligast försummbar. När det gäller ökning av total kroppslig muskelmassa är denna minimala ökning i biceps nästan 0 mot resten av kroppen. Om du pga armträning missar eller inte orkar utföra stora och tunga basövningar på samma dagar eller dagen efter så har du hindrat din muskeltillväxt med mycket mycket mer än vad du skulle vinna på att träna armar isolerat.
Om du är intresserad att vara stark, vältränad och symmetrisk är det total fokus på basövningar som gäller. Sedan är det inget fel med isolerande övningar som bicepscurl. Kör det omväxlande eller som en extra grej något enskilt set. Tro dock inte att 5 set triceps extensions kommer få dina armar att växa mycket mer än om du kört tunga dips och bänkpress. För det gör det inte. Detta lovar jag att jag skulle få medhåll från vilken professionell kroppsbyggare som helst. Läs artiklar på t-nation som anses vara en bra källa för praktisk kunskap inom styrketräning. De har ibland struntprat på den sidan, precis som alla andra sidor inom bodybuilding har, men den skrivs och drivs av "duktiga" kroppsbyggare. De har flera artiklar som styrker det jag säger.
Alltidxx skrev:
Jag försökte verkligen förstå vad du menar med detta...
Och jag försökte verkligen förklara det enklare. Men läs en eller ett par gånger till så kanske det går?=)
Ander skrev:
Han har ett FFMI på 37. Det högsta testade, odopade atleter har nåt är ~25. Oddsen för att Jay Cutler inte ska vara dopad är ungefär lika stora som oddsen för att Britney Spears inte skulle ha opererat brösten.
Ander skrev:
Kolla på bilden som jay cutler är med på hmmm undrar om han skippar armträningen. Man kan oxå träna biceps/rygg och triceps/bröst en del säger att dom får bättre kontakt med rygg och bröst om man kör på det sättet.
Javisst, för vi vet ju alla att generaliseringar om vad som fungerar bäst görs bäst genom att ta en kille med direkt overkliga mängder olagliga substanser i blodet och sedan påstå att alla andra ska träna och äta likadant. Åt helvete med anatomiska kunskaper och annat sådant trams;)
Ju fler muskelgrupper du aktiverar desto mer anabol blir du.
Kör jag tung rygg eller isolerar biceps så kommer biceps att växa bättre av den tunga ryggövningen, främst pga a de högre nivåerna av GH i kroppen.
Man har bara en viss andel energi och tid på sig i gymmet att göra det man ska, då bör man helt ägna sig åt basövningar och skippa allt isolerande, främst för att man mest sannolikt kommer att växa bättre då, alla muskelgrupper.
Att köra, låt säga rodd och sen avsluta med några isolerande curls känns för mig värdelöst, kör då istället ett par extra set rodd!
Hur man kör tung rodd utan att använda biceps förstår jag dock inte, då kör man inte tillräckligt tungt helt enkelt :-)
Senast redigerat av cali (2008-02-10 23:03)
Lajne skrev:
Ander skrev:
Han har ett FFMI på 37. Det högsta testade, odopade atleter har nåt är ~25. Oddsen för att Jay Cutler inte ska vara dopad är ungefär lika stora som oddsen för att Britney Spears inte skulle ha opererat brösten.
Du kunde väl valt ett mer självklart exempel? Hennes pattar ser ju inte så fake ut. Kunde ju dratt till med Pamela Anderson eller nått, så hade alla fattat självklarheten ;)
Babel skrev:
konstigapellefant skrev:
Okej, jag blir väll tvungen.
Skillnad i omfång av 1 års träning i biceps brachii där du isolerat muskeln mot att inte ha gjort det är som bäst minimal, som troligast försummbar. När det gäller ökning av total kroppslig muskelmassa är denna minimala ökning i biceps nästan 0 mot resten av kroppen. Om du pga armträning missar eller inte orkar utföra stora och tunga basövningar på samma dagar eller dagen efter så har du hindrat din muskeltillväxt med mycket mycket mer än vad du skulle vinna på att träna armar isolerat.
Om du är intresserad att vara stark, vältränad och symmetrisk är det total fokus på basövningar som gäller. Sedan är det inget fel med isolerande övningar som bicepscurl. Kör det omväxlande eller som en extra grej något enskilt set. Tro dock inte att 5 set triceps extensions kommer få dina armar att växa mycket mer än om du kört tunga dips och bänkpress. För det gör det inte. Detta lovar jag att jag skulle få medhåll från vilken professionell kroppsbyggare som helst. Läs artiklar på t-nation som anses vara en bra källa för praktisk kunskap inom styrketräning. De har ibland struntprat på den sidan, precis som alla andra sidor inom bodybuilding har, men den skrivs och drivs av "duktiga" kroppsbyggare. De har flera artiklar som styrker det jag säger.
Du behöver inte säga att det är försummbart att träna biceps, jag vet redan vad du tror , det är ju det vi diskuterar
Ja om man inte orkar samma vikter i bänken ,för att man kört axlar/triceps dagen innan så för står jag din tanke gång ,Men Detta misstag gör man inte, om man har erfarenhet.
Dips är en trickeps övning och lägger störst belastning där om man vill.
varför kallar du biceps curl isoler övning ,När man använder hella kroppen, Om man inte med vilje isolerar den förstås
enligt ditt sätt att tänka skulle mark lyft vara den enda övning som skulle behöva tränas, efter som man använder alla muskler, och bara skulle trötta ut sig om man körde något annat
Vad har du för argument mot att den muskel som ligger i banan för en övning får mest belastning och full arbetslängd ?
_henkee skrev:
Lajne skrev:
Ander skrev:
Du kunde väl valt ett mer självklart exempel? Hennes pattar ser ju inte så fake ut. Kunde ju dratt till med Pamela Anderson eller nått, så hade alla fattat självklarheten ;)
håller helt med här. fattar inte vad lajne tänkte med :p haha ;)
Klart Jay är dopad.
cali skrev:
Ju fler muskelgrupper du aktiverar desto mer anabol blir du.
Kör jag tung rygg eller isolerar biceps så kommer biceps att växa bättre av den tunga ryggövningen, främst pga a de högre nivåerna av GH i kroppen.
Man har bara en viss andel energi och tid på sig i gymmet att göra det man ska, då bör man helt ägna sig åt basövningar och skippa allt isolerande, främst för att man mest sannolikt kommer att växa bättre då, alla muskelgrupper.
Att köra, låt säga rodd och sen avsluta med några isolerande curls känns för mig värdelöst, kör då istället ett par extra set rodd!
Hur man kör tung rodd utan att använda biceps förstår jag dock inte, då kör man inte tillräckligt tungt helt enkelt :-)
Jag sa inte att jag körde tungt, det va pricipen att det går att dra med ryggen utan att ens känna spänning i biceps musklen.
det råder inga tvivel om att man använder biceps när man tränar rygg, men det gör man när man sopar också
Jag känner till att det blir mer anabola signaler av att köra basövningar, Men det utesluter inte att en annan dag lägga hårdare belastning på armarna, för att kompensera under belastningen som man tidigare åstakommit
Senast redigerat av konstigapellefant (2008-02-10 23:30)
Kom med många bra mot argument nu, eller erkänn att jag har rätt. jag skal i väg i fyra dagar ,så nu har ni chansen att tänka till .Det är inte enkelt att lära mig något nytt ,det skal ni veta
Pellefant: Inga argument mot, och det är sant att om man hårddar det skulle marklyft (i teorin) vara den enda övning man behövde. I verkligheten är det naturligtvis inte så: olika muskler belasts olika mycket i olika övningar. Det handlar snarare som cali säger om att lägga sin begränsade energi på det som ger bäst total utdelning.
Två olika läger: isolera eller inte isolera. Jag tror tråden innehåller all info man kan vilja ha för att bilda en egen uppfattning.
Ang. dumförklarande argumentationsteknik så lade jag ju in en smiley för att visa att jag inte menade det så! Sorry.
konstigapellefant skrev:
Du behöver inte säga att det är försummbart att träna biceps, jag vet redan vad du tror , det är ju det vi diskuterar
Ja om man inte orkar samma vikter i bänken ,för att man kört axlar/triceps dagen innan så för står jag din tanke gång ,Men Detta misstag gör man inte, om man har erfarenhet.
Dips är en trickeps övning och lägger störst belastning där om man vill.
varför kallar du biceps curl isoler övning ,När man använder hella kroppen, Om man inte med vilje isolerar den förstås
enligt ditt sätt att tänka skulle mark lyft vara den enda övning som skulle behöva tränas, efter som man använder alla muskler, och bara skulle trötta ut sig om man körde något annat
Vad har du för argument mot att den muskel som ligger i banan för en övning får mest belastning och full arbetslängd ?
Det finns många argument. Jag ger dig 3st.
1. En muskel behöver inte röra sig i sin fulla rörelselängd för att överbelastas. Styrkeöverföring (och därmed hypertrofi) från tex 30% rörelselängd till 100% är väldigt stor och vetenskapligt bevisad. Sök på pubmed.
2. Basövningar är baserade på biomekaniska rörelsebanor... en av anledningarna att de kallas flerledsövning eller för den delen, basövning. Med detta införstås att svagheter vid tunga lyft vid basövningar är din kropps svaga länk. Denna "svaga länk" kommer tränas hårt tillls du har en jämn styrka i alla musklerna som involveras. När du då gör en 10RM i tex benböj kommer alla muskler involverade i övningen tränas maximalt. Detta förutsätter att du precis som många tjatar om, tränar tungt i flerledsövningar.
3. Det är bevisat om och om igen att basövningar frisläpper tillväxthormoner i mycket högre utsträckning än isolerande övningar. Utan flerledsövningar på en "arm" -dag skulle du inte öka tillväxtfaktorer i tex biceps lika mycket även fast du tränat denna muskel helt perfekt. Du växer alltså i armarna pga ökade hormonnivåer för att du gjort benböj samma dag. Fantastiskt va?
Snabba referenser:
http://www.t-nation.com/readArticle.do?id=508031
http://www.t-nation.com/readArticle.do?id=459769
Jag vill dock poängtera att jag inte är "emot" att träna biceps isolerande. Jag vill bara att man ska få ett perspektiv på hur viktigt det i så fall skulle vara. Med tanke på hur ofta jag ser motionärer träna bicepscurls med hantlar om och om igen utan att ha kört en enda benböj i hela sitt liv tycker jag det är befogat. Tycker inte du?
Senast redigerat av Babel (2008-02-10 23:43)
Jag vet att man får högre gh av tunga basövningar men faktum kvarstår mina armar är 6,5cm större sen när jag började träna dom tungt så jag fortsätter så här med vissa förändringar givetvis. Vad det gäller jay så har han haft den här storleken i över 10år han borde ha utvecklat en gravid look om han har dopat sig länge så som vissa andra kroppsbyggare tex inga namn men om han har dopat sig eller inte bryr jag mig inte om han får göra som han vill.
Ander skrev:
Jag vet att man får högre gh av tunga basövningar men faktum kvarstår mina armar är 6,5cm större sen när jag började träna dom tungt så jag fortsätter så här med vissa förändringar givetvis.
Det är just det här som är det intressanta, och som man ska dra lärdom av: vi fungerar inte på samma sätt, det som funkar för Ander funkar kanske inte för Sten Hård. Det finns generella riktlinjer som man bör följa som de allra flesta svarar bra på, sedan måste varje enskild individ lära sig det lilla sista (toppen av isberget) om hur just sin kropp fungerar.
Som exempel så har jag en kompis som fungerar precis motsatt som Ander. Hans biceps växer bäst av att köra några få set varannan vecka. Tränar han dom oftare så växer dom inte alls.
Sist men inte minst, även fast det är jävligt off topic: alla, ALLA proffsbyggare dopar sig. Alla vet om det, och det är ingen som hymmlar om det.
Ander skrev:
Vad det gäller jay så har han haft den här storleken i över 10år han borde ha utvecklat en gravid look om han har dopat sig länge så som vissa andra kroppsbyggare tex inga namn men om han har dopat sig eller inte bryr jag mig inte om han får göra som han vill.
Alla proffs är dopade. Alla.