Diskussionsforum om näringslära, styrketräning och kosttillskott
Regler | Sök | Registrera dig | Logga in
Du är inte inloggad.
Morot skrev:
Träna och ät spenat.
Men håll käft nu ren?
Angående repetitionsmängden tror jag att bäst resultat nås med huvudsakligen 10-12 men också några veckor med typ 6-8 reps alltid emellanåt.
cali skrev:
Dessutom behöver biceps/triceps ingen specifik träning, jag tror stenhårt på och anser mig dessutom ha bevisat åtminstone för mig själv att de växer nästan bättre om man bara låter dem vara ifred och fokuserar på tunga basövningar för rygg istället.
Det där kan jag bara hålla med om, biceps växer fan bäst av bla tunga ryggövningar, likaså triceps och underarmar. Stå och köra isloerande övningar på dessa muskelgrupper känns bara som slöseri på tid och energi.
Ni kanske fuskar så mycket när ni kör rygg så att det tar mer på biceps hehe, jag vet inget proffs som inte tränar armar, Ingvar Larsson har jag sett live träna sina dryga 50 armar. :) Jag känner inget i biceps direkt när jag tränar rygg det handlar mycket om teknik oxå, men att utesluta armträningen funkar kanske för er.
Ander: Inte jag heller, jag har inget emot armträning, däremot helt obalanserad träning. Ser så otroligt många som har grova biceps men patetiskt klena ryggar. En bred och tjock rygg är det viktigaste på överkroppen enligt mig. Själv ska jag börja träna biceps isolerat när jag klarar av 20 strikta chins. En annan risk med att träna biceps mycket är att den blir så stark att den tar över i ryggövningarna och gör det till mer av en bicepsövning. Lättare att bygga grunden sen de mindre musklerna än tvärtom.
Jag vet flera som är starka i rygg och starka i biceps det ena behöver inte utesluta det andra, att man blir obalanserad kan bero på mycket dålig teknik, sorry men jag ser ingen anledning att utesluta vissa muskelgrupper men alla får träna på sitt sätt ;)
Det lustiga är att väldigt, väldigt få av de som påstår att man måste träna biceps/triceps separat aldrig någonsin har provat att ersätta dessa armövningar med tunga pressar och dragövningar. I motsats så kan jag garantera att nästan alla av oss som påstår att biceps/triceps inte behöver någon specifik träning har först gjort som alla andra och tränat dem separat innan vi antingen av en slump eller av logiskt tankearbete har insett att det faktiskt inte behövs och sedan provat. Eller med andra ord, jag vill helst inte höra någon påstå att biceps/triceps måste tränas innan ni har provat själva, att bara säga "proffsen kör så" är knappast hållbart ens i en högstadiedebatt.
Så låt mig ta debatten till en högre nivå genom att förklara varför det fungerar så som jag säger att det gör. Vi tar biceps som exempel, allt det som gäller för biceps gäller ändå för triceps också. När du gör valfri dragövning hjälper biceps till. Det innebär alltså att det är inte bara ryggmusklerna som sliter, det är även biceps. Förklara för mig varför biceps inte skulle ge sitt allt? Varför skulle man slita ut biceps mindre när den jobbar i sin fulla rörelselängd till sin fulla kapacitet tillsammans med andra muskler än när man isolerar den? Förklara för mig varför man skulle träna biceps bättre genom att isolera den, när så många människor säger "underarmarna behöver ingen specifik träning" av exakt samma anledning? Nej, allt det handlar om är nån sorts kvarliggande discoego ;) Dessutom är det ju lustigt nog en utmärkt anledning att ägna en hel dag åt att köra övningar som knappt är ansträngande alls, och kalla den armdagen, istället för att slita lite :P
Ja du Lajne jag hade 40cm runt armarna när jag bara körde dom andra muskelgrupperna när jag sedan började träna armar dom fick en egen dag nämligen så ökade jag till 46,5cm så jag kommer ALDRIG att utesluta armar igen, däremot kan jag hålla upp från armträningen då och då men ändå köra dom andra muskelgrupperna, Kör du på ditt sätt så kör jag på mitt
Jag tror säkert det funkar lika bra att köra drag och bänk istället för separata armpass. Däremot skulle jag nog få väldigt svårt med motivationen. Jag vill känna att jag kört armar, och det gör jag bara efter ett armpass. Skulle ha väldigt svårt att skita i mina kära curls och extensioner.
(Har tränat seriöst utan uppehåll i över 20 år. Tränat med dopade, rena, elit och nybörjare, mest styrkelyftare men även byggare)
Håller med om att helkroppsprogram är det som flertalet borde köra för det mesta om de vill ha snabba resultat. Men variation är nyckeln för långsiktiga ökningar.
Armar: Kör man med fokus på riktiga övningar; tunga pressar (liggande, stående och dips), tunga dragövningar (mark, frivändningar, pullups, chins och stångrodd) så behöver man max köra isolerade armövningar någon vecka då och då under bulk för att få maximal utveckling. Är man dopad eller skiter i att bli stor och stark(skippar allt jobbigt på gymmet som böj, mark, frivändningar, chins mm) så har man inte samma återhämtningsproblem och kan köra isolerade armövningar framför speglerna med alla andra småkillar (eller dopade som bara är mentalt små).
Mvh
/Dr.Demento
Lajne skrev:
Det innebär alltså att det är inte bara ryggmusklerna som sliter, det är även biceps. Förklara för mig varför biceps inte skulle ge sitt allt? Varför skulle man slita ut biceps mindre när den jobbar i sin fulla rörelselängd till sin fulla kapacitet tillsammans med andra muskler än när man isolerar den?
Om biceps ger allt vid ryggträning så har man kass teknik. Om dina biceps skulle trilla av en vacker dag, skulle du strunta i ryggpasset då? Det skulle inte jag. För jag vet att jag skulle kunna genomföra rodd utan biceps. Draget sker i axel-led, flexionen i armbågsled är passiv (eller ska vara).
Alltidxx skrev:
Lajne skrev:
Det innebär alltså att det är inte bara ryggmusklerna som sliter, det är även biceps. Förklara för mig varför biceps inte skulle ge sitt allt? Varför skulle man slita ut biceps mindre när den jobbar i sin fulla rörelselängd till sin fulla kapacitet tillsammans med andra muskler än när man isolerar den?
Om biceps ger allt vid ryggträning så har man kass teknik. Om dina biceps skulle trilla av en vacker dag, skulle du strunta i ryggpasset då? Det skulle inte jag. För jag vet att jag skulle kunna genomföra rodd utan biceps. Draget sker i axel-led, flexionen i armbågsled är passiv (eller ska vara).
+1 på dig ALLTIDXX ;)
Alltidxx skrev:
Lajne skrev:
I rodd tycker jag också det är så, men inte i chins/latsdrag.
Alltidxx skrev:
Din frågeställning är fel ställd. Låt mig rätta till den: om dina ryggmuskler skulle trilla av en dag, skulle du fortfarande kunna genomföra en rodd eller chin? Svaret på frågan är ja, även om flexionen sker enbart i armbågsled kommer du ändå få en rörelse som ser snarlik ut. Hur flexionen i armbågsled "ska" eller inte ska vara är i det här fallet din egen subjektiva uppfattning som kommer sig av att du allt för länge har betraktat övningarna i fråga som ryggövningar och inte det som de faktiskt är, nämligen dragövningar ;)
Därför vill jag gå så långt som att påstå att om du inte kan koppla in alla samverkande muskler maximalt, så har DU kass teknik ;)
Edit: Ander, jag tycker också att du får träna så som du vill, jag har verkligen inte sagt något annat. Jag tycker också att folk ska träna så som de tycker är kul istället för att vara optimala. Dock är det här en teoretisk diskussion som vi håller för att förhoppningsvis lära sig något av den :)
Senast redigerat av Lajne (2008-02-10 19:19)
Intressant tråd, ska läsa hela när jag har tid. Det jag tror på men inte har testat än är: HST mixat med Lajne och Dr_Nick kunskaper utformat av kop^^.
Herr Oberst skrev:
Så ni menar på allvar att ni inte kör bicepscurls, tricepsextensions eller smalbänk?
Never, kan köra tricepress bakom huvuvdet ibland och curla lite skivstång, men ärligt talat så tror jag inte att det ger något, utan det är de andra övningarna, där man aktiverar stora muskelgrupepr tillsammans som ger.
Lajne skrev:
Alltidxx skrev:
Din frågeställning är fel ställd. Låt mig rätta till den: om dina ryggmuskler skulle trilla av en dag, skulle du fortfarande kunna genomföra en rodd eller chin? Svaret på frågan är ja, även om flexionen sker enbart i armbågsled kommer du ändå få en rörelse som ser snarlik ut. Hur flexionen i armbågsled "ska" eller inte ska vara är i det här fallet din egen subjektiva uppfattning som kommer sig av att du allt för länge har betraktat övningarna i fråga som ryggövningar och inte det som de faktiskt är, nämligen dragövningar ;)
Därför vill jag gå så långt som att påstå att om du inte kan koppla in alla samverkande muskler maximalt, så har DU kass teknik ;)
Edit: Ander, jag tycker också att du får träna så som du vill, jag har verkligen inte sagt något annat. Jag tycker också att folk ska träna så som de tycker är kul istället för att vara optimala. Dock är det här en teoretisk diskussion som vi håller för att förhoppningsvis lära sig något av den :)
Fast just stångrodd tycker jag är ett undantag. Jag ser det som att underarmen agerar pendel och underarmsböjaren inte kopplas in alls och att utan ryggmuskler skulle man bara kunna böja på underarmen men inte alls på överarmen. Jag tror att det enda skälet till varför jag är starkare i hantelrodd än framåtlutad hantelsving är att hävarmen är kortare, inte att biceps kopplas in.
Om man tänker sig en underarm fast i en övararm fast i en axel, och en vikt fast längst ut i underarmen, och underarm samt överarm hänger rakt ner (med andra ord den mekaniska beskrivningen av en stångrodd/hantelrodd^^), och vi helt opererar bort alla muskler som fäster överarmen till axeln (men den hänger kvar där och pendlar ändå på nåt mystiskt sett), så om då överarmsmusklerna börjar dra i underarmen kommer vinkeln mellan överarm/underarm att minska, och eftersom överarmen pendlar fritt kommer den pendla bakåt eftersom tyngdpunkten flyttas. Det gör att ju mer biceps kontraheras, ju mer minskar vinkeln överarm/underarm och ju mer pendlar överarmen bakåt för att behålla vikten centrerad under axelleden. När sedan biceps har kontraherats fullt kommer överarmen ha pendlat långt bakåt och vikten kommer hänga nästan rakt under axelleden, precis så som man avslutar en stångrodd med överkroppen parallell mot marken. Detsamma händer hur man än håller överkroppen, vikten centreras mot axelleden. Så nästan likadant, normalt sett drar man väl vikten mot en punkt aningen längre ner än vad som hade varit centrerat vid axeln.
Lajne skrev:
Pah, l2fuckingstyrketräning. Nej men seriöst. Halvkropp utan vilodagara är djuriskt slitigt i längden. Dessutom behöver biceps/triceps ingen specifik träning, jag tror stenhårt på och anser mig dessutom ha bevisat åtminstone för mig själv att de växer nästan bättre om man bara låter dem vara ifred och fokuserar på tunga basövningar för rygg istället.
Ett alternativ är iofs halvkropp med två pass om dagen varannan dag, det kommer man i alla fall fixa rent kroppsligt en längre stund, men det är fortfarande slitigt rent mentalt och totalt onödigt enligt mig.
Du är ju å andra sidan en nybörjare. Har man tränat längre så krävs det ofta mer volym för att det ska hända något, och då räcker det kanske inte med bara basövningar. Men visst kommer man långt med det tankesättet, helt klart.
Om man kör knäböj så behöver man inte träna vader heller? Jag vet att vader får en viss stimulans vid knäböj precis som med biceps vid ryggträning men jag själv tycker att den träningen blir bara mesig, jag blir bara lite uppvärmd i biceps av latsdrag tex för min del räcker inte det, sen beror det på hur fort folk återhämtar sig så vissa personer kanske är tvingade att utesluta vissa muskelgrupper för att orka träna på vecka efter vecka.
Utifrån min erfarenhet håller jag med Ander här. Försöker eller lyckas du ta ut maximalt av biceps i dragövningar så går det i flera av övningarna ut över ryggmuskulaturen. Mitt tips är att fokusera på den primära muskulaturen och låt resten följa med i övningen. Den arbetar och får rätt bra träning ändå.. jag har helt slutat träna biceps primärt.
Cybercowboy skrev:
Du är ju å andra sidan en nybörjare. Har man tränat längre så krävs det ofta mer volym för att det ska hända något, och då räcker det kanske inte med bara basövningar. Men visst kommer man långt med det tankesättet, helt klart.
Jag förstår bara inte varför denna volym ska komma från något annat än basövningar. Varför skulle de inte räcka till, när det är de som bygger bäst? Nåväl, jag märker väl efter x antal års träning om jag hade fel.
Ander skrev:
Om man kör knäböj så behöver man inte träna vader heller? Jag vet att vader får en viss stimulans vid knäböj precis som med biceps vid ryggträning men jag själv tycker att den träningen blir bara mesig, jag blir bara lite uppvärmd i biceps av latsdrag tex för min del räcker inte det, sen beror det på hur fort folk återhämtar sig så vissa personer kanske är tvingade att utesluta vissa muskelgrupper för att orka träna på vecka efter vecka.
Den aktivering som sker minskas radikalt då minskningen i vinkel i fotleden mer eller mindre matchar den som sker i knäled. Om du däremot kör liggande lårcurl med tårna pekandes mot marken i startläget efter en lång tid av att vare sig ha tränat curlövningar för baksida lår eller ha tränat vader så kan jag garantera dig en träningsvärk i vaderna som heter duga, men det handlar fortfarande bara om gastrocnemius som tränas. Med biceps och ryggövningar är så inte fallet. Dessutom är latsdrag ett dåligt exempel, eftersom de allra flesta håller med ett brett, pronerat grepp som kopplar ur biceps. Chins med smalt supinerat grepp däremot tror jag inte att du bara blir uppvärmd av :)
Att inte orka återhämta sig är däremot en lite viktigare poäng. Om man förutsätter att vissa övningar sätter mer stress på kroppen än andra, ju större övning ju mer stress, och kroppen bara fixar en viss mängd stress, så är det klart att det för vissa inte kommer gå att få full tillväxt på sina armar med hjälp av bara basövningar då de kommer bli övertränade. Ett bra exempel för att visa min (eller kanske egentligen Anders?:P) poäng är att försöka köra tunga frontböj med en volym där du är på gränsen till överträning, och sedan försöka hålla samma volym med marklyft. Det går inte, något som har varit väldigt tydligt för mig med böj vs mark under min smolovträning.
Edit: Therunningman, du håller med ander men har helt slutat träna biceps primärt? Lustigt^^
Senast redigerat av Lajne (2008-02-10 20:39)
Lajne skrev:
Om man tänker sig en underarm fast i en övararm fast i en axel, och en vikt fast längst ut i underarmen, och underarm samt överarm hänger rakt ner (med andra ord den mekaniska beskrivningen av en stångrodd/hantelrodd^^), och vi helt opererar bort alla muskler som fäster överarmen till axeln (men den hänger kvar där och pendlar ändå på nåt mystiskt sett), så om då överarmsmusklerna börjar dra i underarmen kommer vinkeln mellan överarm/underarm att minska, och eftersom överarmen pendlar fritt kommer den pendla bakåt eftersom tyngdpunkten flyttas. Det gör att ju mer biceps kontraheras, ju mer minskar vinkeln överarm/underarm och ju mer pendlar överarmen bakåt för att behålla vikten centrerad under axelleden. När sedan biceps har kontraherats fullt kommer överarmen ha pendlat långt bakåt och vikten kommer hänga nästan rakt under axelleden, precis så som man avslutar en stångrodd med överkroppen parallell mot marken. Detsamma händer hur man än håller överkroppen, vikten centreras mot axelleden. Så nästan likadant, normalt sett drar man väl vikten mot en punkt aningen längre ner än vad som hade varit centrerat vid axeln.
Jag försökte verkligen förstå vad du menar med detta...
Men Lajne det är ju det som är poängen att koppla ur biceps när man tränar rygg varför skulle jag då köra chins med smalt supinerat grepp, Men som sagt det kanske fungerar för er att hoppa över vissa muskelgrupper men min utveckling av armarna blev betydligt bättre när jag började träna dom.
DR NICK Hur tränar du det skulle vara roligt att veta?
Lajne, ja precis.. tror inte du bör maxa biceps i en dragövning om du exempelvis vill träna rhomboideerna primärt. Det kan ju hända att du har så mycket bättre kroppsmedvetande än jag att du klarar det men för mig blir det bara småkaos vid skulderbladen och då börjar jag fuska. Däremot tycker jag att biceps får bra träning fast jag fokuserar på en annan muskelgrupp och har helt valt bort primär bicepsträning.
Senast redigerat av therunningman (2008-02-10 20:53)
Kolla på bilden som jay cutler är med på hmmm undrar om han skippar armträningen. Man kan oxå träna biceps/rygg och triceps/bröst en del säger att dom får bättre kontakt med rygg och bröst om man kör på det sättet.