Diskussionsforum om näringslära, styrketräning och kosttillskott
Regler | Sök | Registrera dig | Logga in
Du är inte inloggad.
stevebc skrev:
Nä, det känns lindrigt. Men sedan besöket hos läkaren idag har jag blivit sjukt nojjig. Hon sa att levern och mjälten kan brista om man får ett hårt slag i magen eftersom dom sväller upp så nu går jag runt o känner efter bulor och liknande. Pga detta ska man inte anstränga sig hårt i en månad _efter_ att man blivit friskt och ska helt undvika kontaktidrotter (av fallet "tappa stången i magen under bänkpress).
Bänkpress med stopp 1cm ovanför bröstet är annars en brutalt jobbigt och helt kontaktfri övning =)
Halsen är som värst idag, kanske igår. Vet inte. Sjukt jävla mycket var iaf. Ont som fan gör det. Fått svar på 2/3 blodprov, de visade på normala värden så jag kanske kan idrotta så fort jag är frisk. Det tredje slarvade dom bort så jag var precis där och lämnade nytt.
Fan. Fick svar på det tredje blodprovet idag, det jag gav igår. Det visade positivt på leverpåverkan vilket betyder att den är inflammerad (hepatit typ). Får inte göra nåt mer ansträngande än promenera de kommande två veckorna till nästa prov. Tur som fan att jag inte var inställd på SM. Det hade helt knäckt mig.
stackarn asså! krya på dig mannen :(
Var på amerikansk fotbollsträning idag för nybörjare. Satt på bänken och kollade på. Ren tortyr att se på men inte kunna delta :)
Har blivit mer taggad på aerobt arbete nu så jag ska bygga mig en släde sen kuta i backar så fort jag blivit frisk.
stevebc skrev:
Har blivit mer taggad på aerobt arbete nu så jag ska bygga mig en släde sen kuta i backar så fort jag blivit frisk.
Det är SJUKT kul, och jobbigt.... Vi tränade så några ggr när ja bodde i USA. Extra roligt är det när man kört ett par spurter och sedan tar av sig selet och drar en ny sprint, weiii säger ja bara.! :D
Har du ritning hur du ska bygga den eller? Hmm, tror ja har en annars non stanns på datan då ja och några polare byggde en sj i usa. :)
Nä ingen aning. Improviserade lite i somras genom att ta ett kraftigt snöre, knyta runt midjan sen fästa i några viktskivor och kutade runt i trädgården. Fast det blev inte alls tungt. Måste kanske ha mer vikt, sen gärna något som en släde som kan ge mer friktion och gör så att man kan släpa på asfalt också. Dom där målade viktskivorna vill jag nog inte dra på asfalten hehe.
Hittar du den ritningen så får du gärna maila till mig på baggio_fan87@hotmail.com
Vore nog rätt bra om man kunde ta ett bildäck, sen för ena hålet täcka med träplankor eller nåt och lägga vikter i. Ger ju grym friktion mot marken och tål både gräs och asfalt.
OK. Bara viktskivor fästa i ett rep och sedan ett snöre runt midjan låter inte som någon höjdare. :P
Om ja ska besriva det vi tränade med så såg det ut som en katamaran, dvs 2st långfärdsskridskor med en platta imellan, sen hade vi en "mast" i mitten på den där vi lassade på vikt. I fronden på den fanns ett fästa för ett rep man knötfast och sedan hakade fast det i ett sele man satte på sig runt överkroppen, vid 1 tillfälle hade vi ett "bälte" vi fäste det i med, liknande ett sånt som man har på gymmet.
Ja addar på msn hur som.. ska leta efter ritningen med. :)
Fan vad tråkigt att du är såpass sjuk!
Amerikans fotboll är f.ö sjukt coolt.
Imorgon ska jag ta blodprov och förhoppningsvis är det negativt så jag kan börja träna igen!
Eftersom jag har varit symtomfri i en vecka och var taggad/nyfiken körde jag ett löppass. Har aldrig i hela mitt liv tränat kondition regelbundet (knattesport 1 gång/vecka som barn räknas inte) och varit sjuk och borta från träning i en månad nu. Kutade upp för en backe vars sträcka jag mätte tidigare till 400 meter. Första gången fick jag 1:40 och blev riktigt chockad över den patetiskt usla tiden. På J-SM springer dom typ 50 sekunder (iofs på bana). Min teknik var riktigt sunkig: började med att jag småjoggade, insåg att jag borde skynda på så jag började kuta i 100 -tempo precis när backen börjar resa sig. Sista 100 meter går riktigt illa och jag nästan ramlar i "mål".
Beslöt för att göra om loppet i mer jämnt tempo. Första gången gjorde mig rätt trött så tiden blev inte bättre utan den landade på 1:47.
Bestämde innan jag stack ut att långsiktiga målet är att springa 400 meter under minuten. Först tänkte jag backen men det kommer aldrig gå. Så det får bli löparbana. Sen borde jag skaffa riktiga löparskor, dom jag har nu har kanske 4-5 mm helt plan sula och jag springer på asfalt. Borde även få upp konditionen eftersom jag tror min frånvarande syresättningsförmåga i kombination med dålig teknik och ko-ordination är de största bovarna. Ska köra några 3km-lopp i veckan till den är uppe på "decent" nivå.
najs =) kul med lite variation kanske. vad händer med sl planerna?
Keep_On_Pumpin skrev:
najs =) kul med lite variation kanske. vad händer med sl planerna?
De fortsätter. 4 tävlingar om året och jag ska prestera bra på alla. Fotbollssäsongen är dessutom kort och sträcker sig endast från maj till september, kanske 12 matcher totalt?
Hur kommer träningen se ut framöver då?
3 stycken helkroppspass i veckan. Har skrivit ner det i mitt anteckningsblock men kan inte hitta det. Detta kombineras med 2-3 konditionspass. Antingen så kör jag mellan styrkepassen eller samma dag, direkt efter. Konditionsträningen kommer till en början utgöras av 3km-lopp för att sedan ersättas av intervallträning, hill sprints och dra släde. Varje lördag är det amerikansk fotbollsträning, detta skulle kunna räknas som ett konditionspass.
400m är syraspjälkning i sin allra renaste form, så om du ska bli bra på just det hade jag rekommenderat intervaller om 100, 200, 300, 400 och 800 meter. Jag har hängt i cardiodagböckerna, märks det?:P
Edit: Och just fan, hoppas verkligen du är frisk.
Senast redigerat av Lajne (2008-02-27 10:39)
Haha tack för tipset :)
Ja jag är frisk, lämnade nyss blodprov. Får svar snart. Alltså faran med levern/mjälten är typ bara vid smällar men läkare/sjuksköterskor kan inte gå runt och säga "äh det är lugnt gå ut o spring bara" för om det hade hänt nåt hade de fått skit för det så de är ju extra försiktiga. Jag är bombsäker på att jag är frisk iaf och jag kommer vänta med all kontaktsport (dvs undvika tacklingar i fotbollen) till jag fått svaret.
Har dessutom bestämt mig att jag lägger konditionsträningen direkt efter styrkepassen, av flera anledningar:
1. Det finns en löparbana utanför mitt gym på 400 m som är perfekt!
2. Har läst i en nyinköpt tyngdlyftningsbok att det rekommenderas att man springer efter man tränat för att vibrationerna "masserar" ryggraden. Författaren rekommenderar _starkt_ att man springer efter tunga mark, böjar osv.
3. Om jag styrketränar och springer i samma veva kommer jag vänja mig vid långtidsbelastning i form av många intervaller som liknar en match i amerikansk fotboll.
4. Springer jag och tränar samma dag får jag 3 vilodagar i veckan som jag kan slappa helt och återhämta mig. Hade jag sprungit de dagar jag inte tränade hade jag inte fått en enda hel vilodag i veckan. Dessutom slipper jag springa eller träna med träningsvärk.
27 februari - bollkastning och löpning på St Hans backar
Finns riktiga killer-backar här. Vi kastade väl i en timme och så sprang vi lite. Sprintade upp längs backarna. Finns några riktigt branta, kanske 40 graders lutning, sen på sidan om dom är dom flacka men jättelånga. Det var verkligen döden att avsluta med den flacka sidan, kanske 10-20 graders lutning på 300 meter. Så blåste man omkull i geggan på toppen, härligt!
Imorgon blir första gympasset sen jag blev frisk. Om jag bara kan få tag på det där kollegieblocket...
Sista biten upp när man tränar löpning i backar är alltid lika underbar. =)
Haha ja, det jag gillar med backar är att samtidigt som det blir tyngre och tyngre ju närmare man kommer toppen desto mer bestämd blir man att klara det. Inte alls som att springa en vanlig slinga.
Mitt nya program: The Tier System
Programmet är helkroppspass 3 gånger per vecka. Varje pass består av flera tiers (nivåer) från Tier 1 till Tier 5. Varje tier representerar en övning.
Tier 1 - 6 set
Tier 2 - 5 set
Tier 3 - 4 set
Tier 4 - 3 set
Tier 5 - 2 set
De tre helkroppspassen har olika fokus från pass till pass. Ett av passen är fokus på totalkroppsövningar (tänk marklyft och de olympiska lyften). Det andra passet är fokus på underkroppsövningar (knäböj, rumänska mark). Det tredje passet är fokus på överkroppsövningar (bänkpress, chins).
Totalkroppspass
Tier 1: Totalkropp
Tier 2: Underkropp
Tier 3: Överkropp
Tier 4: Totalkropp
Tier 5: Underkropp
Underkroppspass
Tier 1: Underkropp
Tier 2: Överkropp
Tier 3: Totalkropp
Tier 4: Underkropp
Tier 5: Överkropp
Överkroppspass
Tier 1: Överkropp
Tier 2: Totalkropp
Tier 3: Underkropp
Tier 4: Överkropp
Tier 5: Totalkropp
Som sagt är varje Tier en övning. Ju viktigare övning (knäböj viktigare än lårcurl) desto högre Tier tilldelas den. Jag orkar inte berätta hur jag rangordnat varenda övning, det är ganska självklart vilka som är viktigare än andra och jag kommer improvisera mycket i den aspekten. Man bygger upp en "databas" av övningar för Totalkropp, Underkropp respektive Överkropp och rangordnar dom. Därefter slänger man in dom i programmet. Här är min databas:
Totalkropp
-----------
Marklyft
Power Clean
Ryckmark på plattform
Hang Snatch
Clean To Push-press (en clean följt av Push-press x antalet reps)
Clean to Split Jerk (en clean följt av split jerk x antalet reps)
Full Clean
Full Snatch
High Pulls (snatch- eller clean-grepp)
Underkropp
------------
Knäböj
Frontböj
Goodmornings
Rumänska mark
Utfall
Utfall med stång över huvudet
Ryckböj
Bulgarian squat
Boxböj
Lårcurl
Hyperextension
Överkropp
--------------
Bänkpress (stång eller hantlar)
Lutande bänk (stång eller hantlar)
Militärpress (stång eller hantlar)
Dips
Bakom-nacken-press
Armhävningar
Brädpress
Rodd (stång eller hantlar)
Enhandsrodd (hantlar)
Sittande kabelrodd
Pull-ups
Chins
Latsdrag bakom nacken
Smalbänk
Face-pulls
Före/efter varje pass ska man även ha bålarbete och posterior chain-arbete. Bålarbetet kommer jag mot författarens (ja han har skrivit en hel bok om det, känd Strength & conditioning coach med progressiva metoder) vilja lägga efter alla Tiers. Posterior chain kanske jag skiter i om jag ser att passet har mycket av det i sig. Författaren är rädd för försvagad posterior chain och förespråkar att man kör 3-4 set 12-15 reps av någon lätt övning som bygger upp bakre lår, rumpa och korsrygg eftersom dessa är atletens viktigaste muskelgrupper.
Kommentarer
Ja, volymen är låg. Hela upplägget är för muskelbyggarna på brädan mer inriktat på underkropp än överkropp eftersom totalkroppsövningar rekryterar mer underkropp än överkropp. Den låga volymen överkropp kompenseras av frekvensen och ett högt matintag. Detta är dessutom bara arbetet i gymmet. Man kan träna överkroppen utanför gymmet också.
Styrkelyft då? Ja, jag har aldrig sett en bra tyngdlyftare göra annat än fantastiska resultat i styrkelyft. Jag är säker på att jag komer få minst lika bra SL-resultat av det här som av vilket annat program som helst. Totalkroppsövningarna ger explosivitet och helkroppskoordination vilket är något jag verkligen behöver.
Efter passen blir det intervallträning. Eftersom gymmet är långt hemifrån blir det klurigt med släddragning om det ska komma direkt efter passet.
Auxiliary Training
... är något jag glömde. Detta är kompletterande träning. Jag har tre stycken olika tillägg: mage, armar och grepp. 3-4 set av något tillägg efter varje pass, typ.
Mage
--------
Sit-ups
Hängande benlyft
Sidebends
Armar
--------
Curls (hantlar eller stång)
Omvända curls
Liggande extensioner
Grepp
--------
Farmer's walks
Bar Holds
Plate Holds
Ser välplanerat och fint ut =)
Det blir 20 set per pass va?
Keep_On_Pumpin skrev:
Ser välplanerat och fint ut =)
Det blir 20 set per pass va?
Precis. En viktig del är att hålla sig inom tidsramen för varje Tier.
Tier 1: 22 minuter
Tier 2: 12 minuter
Tier 3: 10 minuter
Tier 4: 8 minuter
Tier 5: 8 minuter
Genom att öka vikten men ha kvar tiden kommer man utföra mer arbeter per tidsenhet. Ökad vikt och samma tidsram ger därför inte bara mer styrka utan också högre kapacitet.
Ser coolt ut. Jag hade blivit oroad som fan över discomusklerna på stranden samt illasittande jeans, men jag gillar din förmåga att se bortom det:)
Tack. Ja det är ett problem. Men jag ska börja med 12-reppare och aldrig gå under 3-reppare (förutom då och då). Heller inga multisettare med låg-reps-explosiva-lyft. De set överkropp jag kör kommer vara hypertrofi-inriktade. En annan grej är att alla traps/mittersta axel-träning går bort. I de olympiska lyften används dessa rätt rejält så jag kan ta bort dom i överkroppsträning. Då återstår träning för bröst, främre axlar, bakre axlar samt lats. Luktar det bänkpress och stångrodd? Att dessa övningar dessutom involverar biceps och triceps är ju inte fy skam.
Ger det resultat eller ej får vi se om ca två månader. Då gör jag någon slags utvärdering. Några veckor därefter kommer Serieomgång 2 i styrkelyft och fotbollssäsongen börjar. Jag förväntar mig väga 90+ då. Nu väger jag 86-87.
Intressant upplägg. Kanske blir något att testa om någon månad eller 2 då ja tänkt sadla om till lite mer OL/SL träning. :)
Helt klart ett alternativ, men först vill ja se hur första månaden går för dig. ;D