Du är inte inloggad.

Sidor: 1 … 73 74 75 76 77 … 81  

Machine gun testar triathlon

Från: Stockholm
Registrerad: 2005-12-30

Core/bosu ca 50 min

Dags för lite träning i den här journalen... Testade ett pass på Friskis där man står på nån slags fjollboll-/balansbrädahybrid (bosu=both sides up). Vingligt och faktiskt ganska kul. Övertygad om att det är väldigt nyttig träning för balans och fotstyrka. Eftersom jag är dålig sämre sämst på att få till sån träning på egen hand vore det ju grymt om jag kunde få till det på det här sättet. När man väl har bokat ett pass känner man sig ju mer "tvingad" att gå. Och så fick man lite bålträning på köpet och det skadar ju aldrig.

Bosu:

https://www.getfitsource.com/images/BOSU_Ball_3.jpg

Går att ha åt båda hållen, dvs som på bilden samt upponer som en balansbräda.

Idag har jag träningsvärk i alla möjliga och omöjliga småmuskler. Det där var nog ett bra pass.

Hade tänkt jogga idag, men efter att ha jobbat över och handlat och släpat på matkassar, orkade jag inte ens laga mat, så jag la ner projektet...

Imorrn ska jag hämta trainern. Det blir intressant.

Registrerad: 2007-05-08

Funderade på att köpa en sån, men de är skitdyra... Är inte helt fel att köra utfallssteg på sen när jag fått lite bättre kontroll.

Kul med trainer, vad blev det för nån? Kolla så du har rätt snabbkoppling. Jag fick byta. DEt finns speciella till trainers, ibland ingår det. Annars funkar det med mer old-school kopplingar.

Senast redigerat av Endag (2008-10-14 22:07)

Registrerad: 2006-08-28

Det är kul när något fjolligt ger träningsvärk.

Endag skrev:

Funderade på att köpa en sån, men de är skitdyra... Är inte helt fel att köra utfallssteg på sen när jag fått lite bättre kontroll.

Kul med trainer, vad blev det för nån? Kolla så du har rätt snabbkoppling. Jag fick byta. DEt finns speciella till trainers, ibland ingår det. Annars funkar det med mer old-school kopplingar.

En vanlig balansplatta funkar rätt bra för utfallssteg annars. Eller en kudde för all del.

Jag ska få låna en av en snubbe från kolo som råkar bo i Jkpg och hade en trainer som samlade damm på vinden. En Elite crono mag.

Ironwoman skrev:

Det är kul när något fjolligt ger träningsvärk.

Haha, yep. Eller ännu hellre när man får träningsvärk efter en kväll på dansgolvet eller liknande :D

Jag känner att jag blivit omåttligt förslöad av att vara förkyld, så nu behöver jag nån slags morot. För mig kan ett bra träningsschema vara en sådan. Har jag väl skrivit ner hur jag ska träna är jag inte den som hoppar över ett pass bara för att. Så nu vill jag ha lite expertishjälp.

Såhär ser mitt liv ut: Vardagar jobb 8-17. Helgerna ägnas till stor del åt veckopendling hem till min älskling, så jag vill inte ha några långpass eller annat tidsödande inplanerat på helgerna. Alltså kan/vill jag träna mån-tors kväll samt ev nåt kortare pass under helgen. Eventuellt kan jag tänka mig att testa att styrketräna innan jobbet någon morgon. Tror det skulle funka bättre än löpning på morgonen. De flesta fredagkvällar spenderas på tåg och bussar med begränsad (läs:noll) möjlighet till träning.

Mina möjligheter:
Löpning finns som alltid utanför dörren
Jag har träningskort för gym, spinning och gruppträning
Jag har snart en trainer
Jag har ett expanderband och lite golvyta samt kan ta hit min fjollboll och balansbräda
Simhall existerar i staden och efter helgen kommer även mina simattiraljer befinna sig i rätt stad
(har löparskor samt gymkort och golvyta även när jag är i sthlm)

Jag vill:
Träna styrka minst en gång/vecka
Träna lågpulslöpning á la Maffetone i 2-3 mån framöver
Komma igång med simträningen igen, kanske kontakta IKHP's triathlonsektion som simmar på tisdagkvällar (tror jag)
Cykla intervaller på trainer och alternera med spinning

Jag tror att ett schema där man har olika fokus olika veckor vore bäst, men jag har ingen aning om hur jag ska lägga upp det. Hjälp!

Lugn lugn här kommer hjälp :)

Jag begränsas lite av att jag inte vet vilken morgonmännsika du är. Vill du sova ut på fredag morgon så du är pigg till helgen eller kan du lika gärna sova litepå tåget? Anyway, här kommer ett förslag där du har lite extra fokus på löpning varannan vecka och lite extra på simning varannan.

Måndag  löpning 45-60 min
Tisdag    simning med IKHP, 60 min (?)
Onsdag   trainer 30-60 min plus lite hemmagympa
Torsdag  Simvecka: morgonträning med IKHP
             Löpvecka: löpning långpass på kvällen
Fredag    Morgon styrka
Helg       Kort löptur 25-50 min om du får tid till det

Långpass varannan vecka på torsdag så du kan utnyttja återhämtningshelgen
Vill du ha en ledig dag? Kör isåfall löpning direkt efter trainer som ett brickpass och så kan du stryka antingen måndagens eller onsdagens pass. Eller skjuta in ett spinningpass där istället om du vill ha mer cykel.

Tack!

Någon morgonträning med IKHP lär det inte bli, då hinner jag inte till jobbet. Har patientbesök kl.8 på torsdagmorgnar och jag har för mig att deras träning är 6.30-8 och det är en bit att cykla till jobbet från simhallen. Har även patienter inbokade kl.8 på fredagmorgnar, så det är de sämsta mornarna att träna på eftersom jag bör vara på jobbet senast 7.45 då, helst tidigare. Å andra sidan är det ju rätt bra att köra styrka på fredagen eftersom det inte stör övrig träning på samma sätt då. Borde ha tänkt på detta när jag la schema ;) Tisdag el onsdag är nog bästa morgonträningsdagarna. Måndagmornar är plågsamma nog redan som det är...

Kan även tillägga att jag aldrig nånsin i mitt liv lyckats få till morgonträning, men nångång ska man väl klara det också...

Justja. Jag ska föreläsa på SCT's triathlonkurs i helgen och håller på att sätta ihop föreläsningen. Är det något som ni skulle ha velat att jag tog upp om ni hade deltagit? Jag ska alltså prata om mat vid träning.

Registrerad: 2006-03-15

Varför inte om tomma kalorier i pasta som Anna Skipper brukar säga ;)

Kanske hur långt innan man ska äta innan en tävling för att kroppen ska hinna ta upp så pass mycket energi och lite prat om dina teorier om "fördelning av energi och vätska på långdistans"

För egen del är det två eller det blir kanske tre grejer som är intressanta:

Vad bör man tänka på om man tränar mycket när det gäller kosten i allmänhet? Alltså i jämförelse med dem som inte tränar. Bör man ta tillskott (protein, multivitamin, linfröolja, blutsaft...)

Hur bör man äta före och efter en tävling resp tävling? (dvs lite det tryman är inne på)

Sen kan man ju alltid undra hur man bör äta under långa tävlingar, men det känns lite specifikt för potentiella triathlonaspiranter. Risken är att de ännu mer blandar ihop triathlon och ironman, om du förstår vad jag menar?

Jag löste nyligen en massa intressanta prylar om vätska och tävlingar. Tidigare har det snackats om att man måste dricka före man blir törstig för hinner man bli törstig är det för sent. Enligt det jag läste är det tvärtom: man ska dricka endast när man är törstig. När man svettas så svettas man ut vatten och salter. Koncentrationen av natrium är lägre i svetten än den är i vätskan inne i kroppen. Detta får till följd att natriumkoncentrationen går upp ju mer man svettas. När den ökas för mycket så får vi törstsignaler.Om vi istället bälgar i oss vatten för kung och fosterland, som jag gjorde i Kalmar, kissade 1000 ggr, så späder vi såklart ut salterna. Det går inte att kompensera med sportdryck för salthalten är för låg. Och vi behöver inte riktigt ha så mycket vatten som man tidigare trott. Den heliga regeln max 2% av kroppsvikten är enligt detta inte sann, vid denna nivå presterar man fortfarande ok. Däremot är det många som övervätskar vilket ger otrevliga problem. Enligt en udnersökning som det hänvisades till så var det stor andel av IM-deltagarna som hade spätt ut sin natriumhalt så pass att det inte var bra (hyponatremi). Det är också ett vanligt fenomen vid ultralopp. Så nu ska dricka när man är törstig. Enligt denna skolan, finns ju tusen andra sätt och tankar också...

Själva grejen är ju inte ny, även om jag inte visste att man ökar sin salthalt i kroppen när man svettas, men det som skiljer sig är att man rekommenderar folk att generellt dricka mycket mindre än vad de gör. OCh dp att vänta tills man är törstig. Det står mer om detta på Joe Friels blogg, har intre adresen i huvudet men det går lätt att googla.

Jag håller med Endag om att periodisera. Slutar man 17 går det att träna 2 timmar varje kväll och längre pass än så behöver du ju inte denna tid på året. Så 8 timmar går ju bra att få in, så kanske 2-3 timmar under helgen - så har du din mängdvecka klar.

Sedan tycker jag varannan löp och varannan cykelvecka är bättre och blandat med lite simning. Så varannan vecka fokus på cykel och mängd 2 st 2 timmars pass cykel, ett tempopass cykel, 2 simpass, ett kort löppass. Varannan vecka löpning 1 st 2 timmars pass, ett entimmes distans, ett tempo, 2 simpass och ett cykel. Styrka är inte en svaghet för dig, så det kan du köra lite av, men efter distanspassen.

Detta blir samma upplägg som jag gjort åt mig...

Ang föreläsningen.
Vidden att få i sig tillräckligt/lagom med kalorier av hyfsat rätt slag.
Så håller jag med Tryman och Endag

Jag tänkte att cyklingen kan vänta, men på sätt och vis är det kanske bättre att köra cykel/löp-veckor. Simning och löpning är dina bösta grenar, kanske inte skadar att få igång cyklingen lite extra.

Kör man 45 min intervaller på trainern går det rätt fort. Eller ett spinningpass. IW:s flera timmar långa pass däremot... är det få som pallar :)

Endag skrev:

Kör man 45 min intervaller på trainern går det rätt fort. Eller ett spinningpass. IW:s flera timmar långa pass däremot... är det få som pallar :)

2 st 2 timmars pass varannan vecka är inte så farligt. jag skulle inte skriva längre pass än 3 timmar till någon som fortfarande har förståndet i behåll ;)

Ironwoman skrev:

Endag skrev:

2 st 2 timmars pass varannan vecka är inte så farligt. jag skulle inte skriva längre pass än 3 timmar till någon som fortfarande har förståndet i behåll ;)

Intes å farligt, men tråkigt... Fast du kan ju se på film eller ha musik på, jag mpste lyssna barnskrik och får titta in i en betongvägg, Fast jag ser det som pannbensträning. HAr generellt blivit mer o mer motståndare till att ha för många saker som distarherar bort en. Förutom att jag börjat med mp3spelare på vissa långpass. Men på tävling? Aldrig. MAn ska njuta av sin smärta. Enjoy your pain, you have earned it.

Ironwoman skrev:

Jag håller med Endag om att periodisera. Slutar man 17 går det att träna 2 timmar varje kväll och längre pass än så behöver du ju inte denna tid på året. Så 8 timmar går ju bra att få in, så kanske 2-3 timmar under helgen - så har du din mängdvecka klar.

Sedan tycker jag varannan löp och varannan cykelvecka är bättre och blandat med lite simning. Så varannan vecka fokus på cykel och mängd 2 st 2 timmars pass cykel, ett tempopass cykel, 2 simpass, ett kort löppass. Varannan vecka löpning 1 st 2 timmars pass, ett entimmes distans, ett tempo, 2 simpass och ett cykel. Styrka är inte en svaghet för dig, så det kan du köra lite av, men efter distanspassen.

2-3 h under helgen är inte min definition av "inget tidsödande". Jag har helt enkelt inte 2-3 h att avvara de flesta helger. Jag är uppbokad i princip varje helg fram till jul.

6 pass kommer jag inte få in under en vecka, speciellt inte om 2 st är 2-timmarspass och 2 st är simpass, för de dagarna får jag omöjligt in något mer och då är mina 4 dagar slut.

Styrka är inte en svaghet (nästan ordvitsvarning där), men något som jag tycker är roligt och jag mår mycket bättre i kroppen när jag tränar styrka. Det funkar som regel inte att köra styrka efter distanspass för min del.

Registrerad: 2007-05-10
Webbsida

Jo Endag jag kände igen F:s blogg innan du skrev det. Men det är ju klart att dessa 2% - 10% etc regler inte alla gånger fungerar. Lärde mig ju här för nån tid sen att kolhydratladdning binder vatten och då går man ju ner i vikt bara av den orsaken om jag förstår det rätt. Däremot håller jag inte med honom om att man ska dricka första när man blir törstig - om man nu , och jag vågar nog gå emot honom - för det är ju även svårt att dricka så mycket per gång, sen när man blir törstig. Själv är jag noga med att känna efter på träning hur mycket vätska jag behöver före o under utan att känna extra trötthet (man lär sig om man nån gång missar var skillnaden ligger). Detta med beaktande av temperatur o sträcka. Ex noterade jag på triatahlon att jag behövde marginellt tappa vätska och då minskade jag intaget lika marginellt på IM och om jag minns rätt så klarade jag balansen den gången - i alla fall inte 1000 ggr. Men att vänta tills jag blir törstig skulle jag aldrig våga.
Men mitt råd: så mycket att det inte kommer ut annat än som svett. Vilket alltså måste testas på träning.

Senast redigerat av steph (2008-10-16 19:07)

steph,
tanken är att i stort sett alla dricker för mycket och att saltutspädning oftare drabbar folk än vätskebrist. Nör du väl är törstig ska du vbara dricka dig otörstig, för då har du rätt saltbalans. På längre lopp i värme, t ex IM i solsken, skulle jag aldrig våga chansa på det rådet dock utan kört vätska och saltpiller. MEn jag tycker poängen stämmer med mina erfarenheter, jag har drack alldeles för mycket i Kalmar och fick flera av de symptomen som man får när natriumkoncetrationen blir för låg. När jag slog av på drickat mådde jag sen bättre.

mg, svårt att veta hur mkt du vill träna. Mitt förslag var bara ett förslag, det är ju bara att plocka bort lite. T ex verkade ju simningen på morgonen ryka. Och sen endast ett kort löppass på helgen, i mån av tid. Hinner du inte så skier du i det. Se helgen som träningsvila med ev bonuslöpning.

Endag skrev:

mg, svårt att veta hur mkt du vill träna. Mitt förslag var bara ett förslag, det är ju bara att plocka bort lite. T ex verkade ju simningen på morgonen ryka. Och sen endast ett kort löppass på helgen, i mån av tid. Hinner du inte så skier du i det. Se helgen som träningsvila med ev bonuslöpning.

Jag tycker ditt förslag var bra. Behöver bara flytta omkring lite på passen. IWs förslag var mer åt det extrema hållet och skulle aldrig funka för mig. För min del funkar det helt enkelt inte att bara jobba och träna all min vakna tid. Speciellt inte nu när jag är lågmotiverad till att träna överhuvudtaget, såhär års är det jobbigt bara att kliva ur sängen. Men det är också därför jag måste ha ett schema, för annars tränar jag inte alls.

Hann inte träna idag heller och nu blir det tidigast träning på måndag.

http://img50.imageshack.us/img50/737/paddfaktornvl6.jpg

Registrerad: 2006-03-15

Åhh, en blivande prins

machine gun skrev:

2-3 h under helgen är inte min definition av "inget tidsödande". Jag har helt enkelt inte 2-3 h att avvara de flesta helger. Jag är uppbokad i princip varje helg fram till jul.

6 pass kommer jag inte få in under en vecka, speciellt inte om 2 st är 2-timmarspass och 2 st är simpass, för de dagarna får jag omöjligt in något mer och då är mina 4 dagar slut.

Styrka är inte en svaghet (nästan ordvitsvarning där), men något som jag tycker är roligt och jag mår mycket bättre i kroppen när jag tränar styrka. Det funkar som regel inte att köra styrka efter distanspass för min del.

Hur mycket tid känner du att du kan lägga på träning då?

sedan funderade jag lite igår när jag cyklar och tror att jag rekommenderar 2 veckor med cykelfokus och 1 vecka med löpfokus. Just pga dina styrkor/svagheter.

Ironwoman skrev:

Hur mycket tid känner du att du kan lägga på träning då?

sedan funderade jag lite igår när jag cyklar och tror att jag rekommenderar 2 veckor med cykelfokus och 1 vecka med löpfokus. Just pga dina styrkor/svagheter.

1-2 h per dag mån-tors, sen kanske 1 h under helgen.

Det låter som en bra idé faktiskt. Cykling behöver jag definitivt träna mer på. Jag tror inte att det krävs speciellt mkt löpträning för att bibehålla nuvarande nivå och just nu har jag ju ändå mest tänkt hålla på med lugn löpning. Har svårt att tänka mig att jag kommer hinna simma mer än en gång per vecka, men en gång är ju iaf bättre än inget.

Sidor: 1 … 73 74 75 76 77 … 81  

Sidfot

Drivs med hjälp av PunBB