Diskussionsforum om näringslära, styrketräning och kosttillskott
Regler | Sök | Registrera dig | Logga in
Du är inte inloggad.
Jag kan ju vara med och köra testlopp på given puls och sträcka och se om det går snabbare månad för månad. Sen är jag med och kör "på riktigt" från januari-februari nånting.
Jag antar att vi kör olika puls i så fall, väl. Det man ju då samtidigt kan se är ju ex konditionen dvs puls/km, som ju är min käpphäst. Dvs man behöver inte köra max utan kan köra lite under, men ändå en rejäl genomkörare. Då kanske 20km är lämpligare. Då kommer du att se att jag kör med färre pulsslag/km. Orskaen till att du ändå alltid vinner är att du kan köra på högrepulsnivå. Jag skulle köra på ex. 150.
Min lågpulsnivå är 154 om man går efter Maffetone.
20 km it is. Eftersom oktober är min "vilomånad" efter Berlin (kommer bara köra lätta roliga pass, typ. För motivationens skull snarare än kroppens), så kanske jag ger dig WO denna månad.
Men då kastar jag in månadens första tur. 20K 1:52 MP 146. Visserligen Millenierekord, men det visste jag ju halva tiden att jag skulle göra så jag gick ju inte för fullt. Fullt hade varit MP 151-3 och tid <1:50. Puls/km = 817. Det kan ju vara bra att inte köra fullt i snö? och kyla? Så jag kör i 146. Och nu kan jag köra "fritt" i 7 veckor!
Bra jobbat steph! Du går ju från klarhet till klarhet just nu.
Min träning är så gott som obefintlig pga att jag drabbades av en mastodontförkylning efter Berlin. Min enda fysiska aktivitet har bestått i att cykla till jobbet och flaxa runt i korridorerna där. Idag har jag även flyttat på ett helt lass med kartonger fyllda med näringsdrycker, räknas det? :D Ska bort över helgen, men hoppas vara helt frisk så att jag kan komma igång med träningen igen nästa vecka.
På lördag tävlar Helene Malmkvist på Hawaii. Det är nästan så att man blir nervös här på hemmaplan.
Är det Hawaii Ironman nu till helgen?? Fan, jag som ska bort till obygden utan internet... Buhuuuu... i så fall andra året på rad jag missar det...
TriathlonLarsson skrev:
Är det Hawaii Ironman nu till helgen?? Fan, jag som ska bort till obygden utan internet... Buhuuuu... i så fall andra året på rad jag missar det...
Kanske finns sms-uppdateringar.
machine gun skrev:
På lördag tävlar Helene Malmkvist på Hawaii. Det är nästan så att man blir nervös här på hemmaplan.
Vi har Jona från vår klubb som är med också, kommer följa över webben. Är också nervis, hoppas det går bra för henne :)
Endag skrev:
Vi har Jona från vår klubb som är med också, kommer följa över webben. Är också nervis, hoppas det går bra för henne :)
Vet du om det är några fler svenskar som kvalat in i år?
Hittade dessa på svensktriathlon:
Staffan Westerberg
Finn Borg
Risto Räisänen
Christine Wageborn
Sen kan det ju vara fler som vunnit lotteriet, det gjorde Jona. Litye komiskt, hon har kvalat i flera år och varit nära flera gånger o så vinner hon en plats med lottens hjälp:) Men förtjänar verkligen platsen.
Coolt, på Ironman.com sänder de tv live!!
Sindballe leder herrarnas efter halva cyklingen, Faris ligger trea. Ironman.com har Paula Newby-Fraser som expertkommentator och hon fällde dagens kommentar när Faris vände: Oh, look at his Speedos becoming a thong. Appropå att hans badbrallor åkt upp så man såg mer bakskåra än vad som borde vara tillåtet...
Chrissie Wellington leder men har har fått punka...och väntar o väntar o väntar på en tech-bil att hjälpa henne. Efter någraminuters väntan så springer hon nu ut o pinkar i buskarna...
Senast redigerat av Endag (2008-10-11 22:13)
Helene kom in på 11:14:48 och blev därmed bäste svensk på Hawaii. Stort grattis!
Senast redigerat av machine gun (2008-10-12 17:41)
Träningen lyser fortfarande med sin frånvaro här, men det blev iaf några timmars dansande i högklackat inatt, så jag är hyffsat mör ändå :D
Tänkte köra igång lite lätt imorgon med nåt F&S-pass el likn.
Om några år kanske vi har en svensk som kan slåss i proffsklassen. Lisa Nordén skriver i sin blogg att hon "tänker" vara med på Hawaii, men tidigast efter 2012 (OS London). Hade ju varit grymt kul. Många svenskar har ju försökt kvala in i proffsklassen de sista åren men misslyckats.
Det vore onekligen coolt. Fast ännu coolare om hon dessutom först tar en OS-medalj i London :)
Ahapp! Cykelresa till Mallis bokad till slutet av april. Nu blir det till att träna cykling under vintern.
machine gun skrev:
Ahapp! Cykelresa till Mallis bokad till slutet av april. Nu blir det till att träna cykling under vintern.
Nice... men vad är det för fel på vintecykling i Jönkan? :)
Endag skrev:
machine gun skrev:
För lite tyskar i småland =)
Låter onekligen kul. Är det många som åker?
machine gun skrev:
När åker du?
edit: alltså slutet av april är jag med på, tänkte bara om vi kommer vara där samtidigt.
Senast redigerat av Ironwoman (2008-10-13 15:34)
Fan vad skoj med en träningsresa. Funderar på att göra något liknande men att då åka till norrland och åka skidor i en vecka.
Ironwoman skrev:
machine gun skrev:
När åker du?
edit: alltså slutet av april är jag med på, tänkte bara om vi kommer vara där samtidigt.
Var väl runt 25/4-2/5 om jag minns rätt =)
Endag skrev:
Jag cyklar varje dag. Fast på en kärringcykel till och från jobbet ;) Anledningen till att det inte blivit någon cykelträning på länge är för att jag inte har möjlighet att cykla på helgerna och på kvällarna är det kolsvart ute. Nu är det dessutom en massa hala läskiga löv överallt. Ska dock hämta en trainer på onsdag som jag ska få låna. Helt klart bättre än inget. Här i Jönkan har jag ju tom en tv ;)
Tryman skrev:
För lite tyskar i småland =)
Låter onekligen kul. Är det många som åker?
Förra året var det 15 pers. Gissar på nåt liknande i år. Förhoppningsvis ännu fler.
Ironwoman skrev:
När åker du?
Tryman har koll på läget.
cube skrev:
Fan vad skoj med en träningsresa. Funderar på att göra något liknande men att då åka till norrland och åka skidor i en vecka.
Skidresa till Norrland och cykelresa till Spanien har inte alltför många likheter ;) Jag ska eventuellt till Riksgränsen och åka skidor typ veckan innan Mallis. Blir en fin kontrast :D