Du är inte inloggad.

Sidor: 1 … 49 50 51 52 53 … 75  

Machine gun testar triathlon

Registrerad: 2006-08-28

Tryman skrev:

Nu i Säter var det kanske 1/3 av alla i motionsklassen som simmade bröstsim enligt IW som kollade på.

1/3 som crawlade var det, men i min mängdträning är det sannolikt att jag sa fel...

Från: Örnsköldsvik
Registrerad: 2007-08-01
Webbsida

Machine Gun, kul att läsa om din triathlonpremiär, och se lite bilder! Det låter som om du gillade det, så jag antar det blir fler tävlingar. Vad blir nästa mål för dig?

På dina tider ser det ut som du hade bra fart också, även på löpningen, vilket inte är det lättaste efter cyklingen. Så du måste ha lagt upp tempot bra.

Från: Falun
Registrerad: 2006-05-31

Tryman skrev:

machine gun skrev:

lisse skrev:

Hmm ska och ska, kan erkänna att jag är lite sugen. Hade jag inte varit så dålig på att simma hade jag inte tvekat en sekund. Men man får köra bröstsim va? crawla kan/orkar jag knappt en bassänglängd. Crawlar du eller kör du på bröstsim?

Kikade på deras hemsida iaf och har ett tag att bestämma mig, beror lite som jag nämnt tidigare en ev flytt, vet inget än men kan bli så att jag inte kommer till kalmar förän på fredagkväll. Ska du vara med förresten? tänkte om du fått blodad tand nu ;)

Klart man får simma bröstsim! Nu i Säter var det kanske 1/3 av alla i motionsklassen som simmade bröstsim enligt IW som kollade på. Jag crawlar. Gick en nybörjarkurs för 1,5 år sen för att lära mig grunderna, sen har jag kämpat på.

Jag tror att man kan efteranmäla sig till motionsklassen fram till nån timme innan start. Åtminstone brukar det vara så som jag förstått det. För att starta i tävlingsklass måste anmälan vara inne nån vecka innan eller så. Jag hade velat köra Kalmarsprinten, eftersom typ halva klubben är nere i Kalmar då och många ska köra järnmannen på lördagen och det hade varit grymt kul att vara med och heja. Jag jobbar dock på fredagen, så det går inte :(

Jag planerar på att köra sprinten i kalmar.

MG: okej vad bra, varför inte prova när man ändå är där :) Ska höra med min medresenärer om de också är sugna eller om de bara vill hjälpa och hejja på mig :-)

Tryman: vad kul :-)
som upplagt för en duell :P hehe

Registrerad: 2006-03-15

lisse skrev:

Tryman: vad kul :-)
som upplagt för en duell :P hehe

Alltid kul att se folk bakom nicken oxå =) Vi håller på att försöka fixa boende. Kanske ute i sista minuten men ändå =)

Registrerad: 2007-05-10
Webbsida

Lisse skrev:

Men man får köra bröstsim va?

Jo! Tävlingar är väl öppna för alla! När jag fick höra om triathlon hade jag inte simmat sen simskolan. (hade just gjort en Marathon) Det var ca 7 veckor innan, och for till bassängen o kollade att jag kunde simma och sen gjorde jag min första 1/2 IM till största delen med bröstsim och med vanlig cykel med typ 5 växlar. Du har gjort Vätterrundan!!
So go, och testa , simma ordentligt kan du lära dig senare! Triathlon är skoj!

Registrerad: 2007-05-08

Det finns ju både tävling i sprint och sen nåt de kallar Mini som är samma som sprinten fast bara 300 m simning istället för 750. Det kan du bröstsimma igenom utan större problem. Eller ryggsimma, fast då kanske du hamnar på Öland :)

Registrerad: 2006-03-15

steph skrev:

Lisse skrev:

Men man får köra bröstsim va?

Jo! Tävlingar är väl öppna för alla! När jag fick höra om triathlon hade jag inte simmat sen simskolan. (hade just gjort en Marathon) Det var ca 7 veckor innan, och for till bassängen o kollade att jag kunde simma och sen gjorde jag min första 1/2 IM till största delen med bröstsim och med vanlig cykel med typ 5 växlar. Du har gjort Vätterrundan!!
So go, och testa , simma ordentligt kan du lära dig senare! Triathlon är skoj!

Precis, bröstsim är tillåtet, precis som ryggsim och hundsim =)

Från: Örnsköldsvik
Registrerad: 2007-08-01
Webbsida

Endag skrev:

Eller ryggsimma, fast då kanske du hamnar på Öland :)

Kalmar Ultraman???

Från: Stockholm
Registrerad: 2005-12-30

Kalle Löpare skrev:

Machine Gun, kul att läsa om din triathlonpremiär, och se lite bilder! Det låter som om du gillade det, så jag antar det blir fler tävlingar. Vad blir nästa mål för dig?

På dina tider ser det ut som du hade bra fart också, även på löpningen, vilket inte är det lättaste efter cyklingen. Så du måste ha lagt upp tempot bra.

Ja, det var kärlek vid första... simtaget? (inte första växlingen iaf ;)) Jag är anmäld till motionssprinten i Örserum på lördag. Nu har jag dock klantat mig och stukat handleden [insert en rad otryckbara svordomar], så jag avvaktar och ser hur den känns om ett par dar. Har ingen större lust att simma enarms i 400 m...

Snarare så var det väl bara på löpningen jag faktiskt hade något tempo att tala om, medan både simning, cykling och växlingar gick katastrofalt långsamt. Det gjorde väl att jag hade krafter kvar att ta till framåt slutet ;)

Simma ryggsim ägnade jag mig åt på triathlon innan jag kunde crawla. Det gjorde att jag simmade ifrån bröstsimmarna och kunde ligga och titta på dem så jag simmade rakt. Så vända mig och simma bröstsim vid vändningarna. För att få lite koll på hur långt man simmar kan man räkna antal simtag.

machine gun skrev:

Snarare så var det väl bara på löpningen jag faktiskt hade något tempo att tala om, medan både simning, cykling och växlingar gick katastrofalt långsamt. Det gjorde väl att jag hade krafter kvar att ta till framåt slutet ;)

Du var ju en av de snabbaste att växla i utmaningen, bland alla andra nybörjare, den växlingen jag såg tror jag inte att du tappade mer än 15-20 sek mot en "normal" tävlande (typ mig, tryman...), då var huvuddelen av den tiden garmin.

Man kanske ska växla superlångsamt så man får pusta lite och sen får man rekordtider på löpningen!

haha vad bra att alla simmsätt är tillåtna, man kanske ska satsa på hundsim då :P
Steph: Tack för peppen :) passar det bra med när vi anländer till kalmar och sånt ska jag nog testa :D

Ironwoman skrev:

Du var ju en av de snabbaste att växla i utmaningen, bland alla andra nybörjare, den växlingen jag såg tror jag inte att du tappade mer än 15-20 sek mot en "normal" tävlande (typ mig, tryman...), då var huvuddelen av den tiden garmin.

T2 gick hyffsat snabbt båda dagarna, det var T1 som jag agerade pensionär i tydligen. Men det syntes ju tydligare på söndagen, när vi var få startande och de flesta rutinerade. Garmin fastnade på styret (hade satt fast den, så att den bara skulle gå att rycka loss, men jag klantade till det på nåt sätt). Dagen efter sket jag i den och då gick växlingen på 1:01 från det att jag klev av cykeln till dess att jag var ute på löpningen. Då hade vi växlingsområdet närmast banan.

Jag hörde om en som försökte simma ryggsim i Kalmar. Det gick sådär... Han lyckades simma helt fel och kom nästan tillbaka till starten, så då fick han köra hela sträckan bröstsim istället.

Just det, jag cyklade lite igår också. 34,3 km i måttligt tempo. Nånstans efter 20 km kom en bil och körde ut mitt framför mig, varpå jag skulle klicka ur pedalen, men jag hade redan råkat bromsa in helt, så när jag ska slita loss foten tappar jag balansen och faller sådär snyggt handlöst i backen. Oturligt nog tar jag emot mig med handen. Väldigt klantigt gjort.

Men handen känns faktiskt mycket bättre idag, så det var nog inte en så farlig stukning som jag trodde.

Verkar som vi har en medaljör i sällskapet...
Grattis!

Endag skrev:

Verkar som vi har en medaljör i sällskapet...
Grattis!

You bet! Eller nu räknas ju motionsklassen som utom tävlan, så man fick inte stå på pallen, men ändå. JAG KOM TVÅA! :D Och slog min tid från Säter med 10 min. Och vann en jacka i stl XL :P

Så jävla underbar cykelbana. Jag har aldrig cyklat så bra i hela mitt liv!

Resultat (placering för varje moment inom parentes)

Simning 00:08:57 (2)
T1 00:01:25
Cykel 00:38:00 (3)
T2: 00:01:03
Löpning: 00:22:25 (1)
Total: 01:11:48

400 m simning/20 km cykel/5 km löpning

Jag är grym! Nästa gång startar jag i tävlingsklass! Nu ska jag ägna mig åt nånslags firande. Mer utförlig rapport kommer imorgon.

Placering: 2 av 19

080705
Örserum triathlon 2008 - Lopproman
Motionssprint: 400 m simning/20 km cykel/5 km löpning

Resultat (placering för varje moment inom parentes)

Simning 00:08:57 (2)
T1 00:01:25
Cykel 00:38:00 (3)
T2: 00:01:03
Löpning: 00:22:25 (1)
Total: 01:11:48
Placering: 2 av 19

HR: 169/179

Gick upp kl.5:30, åt frukost vid 6, blev upplockad vid 7. Åt en kanelbulle och drack kaffe på vägen. Tryckte i mig en banan en halvtimme innan start. Uppvärmning bestod av att krångla på mig våtdräkten och doppa sig för att känna på vattentemperaturen och kontrollera att simglasögonen satt bra. Opti, någon? :D

Simning
Start från land. Damerna startade 2 min efter herrarna. Långgrunt utav helvete. Man var tvungen att springa en bra bit ut i vattnet innan det ens gick att simma. Vi var typ bara 3-4 stycken som crawlade, så jag låg bra till i vattnet. Kände mig ganska trycklös och det tog kanske 200 m innan jag kom igång. Råkade simma snett några ggr, så jag simmade nog längre än nödvändigt. Tjejen som kom upp före mig simmade betydligt rakare, men jag vill påstå att jag egentligen simmade snabbare än henne. Men simmar man snett får man skylla sig själv. Simtiden inkluderar en massa springande i och ur vattnet, så tiden är inte riktigt så dålig som den ser ut, även om jag borde kunna simma betydligt snabbare än så. Simmade iaf om massor av bröstsimmande herrar.

Gjorde en ok växling. Fumlade lite med skorna och det tog lite tid att komma på cykeln (men jag tog det medvetet lite lugnt där, eftersom jag missade att klicka i när jag blev stressad i Säter och det förlorar man ju mer på), men helt ok för en rookie.

Cykel
Cyklingen gick som sagt sjukt bra! Banan var perfekt för mig. Cyklade om hyffsat många i början. Det var en kille som jag hade lite dragkamp med. Dvs, jag drog om, sen drog han om osv. När han cyklade om mig för andra ggn ropade han "du tar in på mig uppför!" och det var sant, för jag drog om honom varje gång det gick uppför, sen blåste han om nedför (han hade tempobåge). Efter ca 15 km drog jag dock om och ifrån och sen såg jag honom först när han gick i mål flera min efter mig. Låg även och jagade en tjej under nästan hela cyklingen, men hon var hela tiden lite snabbare, så jag kom inte ikapp. Men det var väldigt peppande att ha någon att jaga för att hålla uppe tempot. Snittade över 30 km/h, vilket är nåt slags personligt rekord bara det. 51 km/h nedför var även det en upplevelse :)

Växlingen gick helt ok. Blev tillsagd av en funktionär att lägga min våtdräkt i backen (hade bara släppt den på marken vid min plats), så där tappade jag några sek.

Löpning
Cykeltunga ben och tung andning första 2 km. Sen fick jag till löpsteget lite bättre, även om det var tungt hela vägen. Banan var sega uppförsbackar och två utförslöpor, blandat asfalt och gräs. Såg ganska tidigt tjejen jag jagat på cykel en bit framför och insåg att jag knappade in. Passerade henne i slutet av första varvet (2-varvsbana) och passerade även ytterligare nån tjej. På andra varvet varvade jag två tjejer som var på sitt första varv. Tryckte på så gott jag kunde och precis innan upploppet gick jag förbi ytterligare en tjej och gick i mål som tvåa! (det visste jag dock inte förrän resultatlistorna kom upp).

Sen spenderade jag eftermiddagen med att heja fram triathleter i övriga klasser.

Uppvärmning är överskattat ;) Men däremot tycker jag du borde provcykla lite. Det är mycket som kan hända med hojen nör man tar den på bilen. I Göteborg upptäckte en av mina klubbkompisar att hennes växlar strulade, men det hann hon fixa med hjälp av nån kunnig person. På min enda start så cyklade jag en sväng, men jag simmade aldrig nåt mer än till starten som var 20-30 meter ut. Fast jag tänkte att på olympisk simmar man ju 1500 och värmer jag är det risk att jag inte orkar hela sträckan ;)
På 400 m borde man nog värma lite så man kan kickstarta, dessutom hade min rygg kraschat om jag skulle bensparkat hårt utan uppvärmning. Jag skulle nog tjänat på att köra lite teknikövninger egentligen. Simmar grymt mycket bättre efter sådana. Cruisa torpeden 10 min fram o tillbaka :)

Senast redigerat av Endag (2008-07-06 19:30)

Men guud vad kul!! Grattis grattis! det går bara bättre och bättre, triathlon-sverige akta er säger jag bara :D
Och vilken cykling du gjorde, förstår att du är nöjd.

080706
Simning - öppet vatten, våtdräkt 33 min

Här hade det varit soligt och fint hela dagen och så nån timme innan man ska dra och simma, blir det molnigt och blåsigt. Jag och sambon hade tänkt ha picknick vid vattnet innan/efter, men det blev inte så mkt av med den biten. Han var iaf väldigt snäll och skjutsade mig på bågen till Hellas och satt tålmodigt och väntade medan jag och 5 till tappra triathleter simmade runt i Källtorpssjön. Vi simmade över till andra sidan som insim, drygt 400 m. Sen höll vi ihop tre stycken som hade ungefär samma tempo och simmade på rulle runt två öar och tillbaka till starten. Jag drog första sträckan och låg på rulle resten av tiden. Skönt att bara ligga och simma efter nåns fötter. Lyckades dock simma hyffsat rakt när jag själv drog. Körde 3-takt och navigerade var 6:e armtag. Funkade bra. Ca 1500 m lugn simning.

Endag skrev:

Uppvärmning är överskattat ;) Men däremot tycker jag du borde provcykla lite. Det är mycket som kan hända med hojen nör man tar den på bilen. I Göteborg upptäckte en av mina klubbkompisar att hennes växlar strulade, men det hann hon fixa med hjälp av nån kunnig person. På min enda start så cyklade jag en sväng, men jag simmade aldrig nåt mer än till starten som var 20-30 meter ut. Fast jag tänkte att på olympisk simmar man ju 1500 och värmer jag är det risk att jag inte orkar hela sträckan ;)
På 400 m borde man nog värma lite så man kan kickstarta, dessutom hade min rygg kraschat om jag skulle bensparkat hårt utan uppvärmning. Jag skulle nog tjänat på att köra lite teknikövninger egentligen. Simmar grymt mycket bättre efter sådana. Cruisa torpeden 10 min fram o tillbaka :)

Det fanns inte riktigt tid till cykling, det var dags att checka in i växlingsområdet direkt när vi kom fram. Jag bensparkar aldrig hårt, i synnerhet inte med våtdräkt, då ligger benen mest på släp.

lisse skrev:

Men guud vad kul!! Grattis grattis! det går bara bättre och bättre, triathlon-sverige akta er säger jag bara :D
Och vilken cykling du gjorde, förstår att du är nöjd.

Tack tack! :)

machine gun skrev:

Jag bensparkar aldrig hårt, i synnerhet inte med våtdräkt, då ligger benen mest på släp.

Det är ju kanon, då har du minuter att tjäna på att börja bensparka :)

Endag skrev:

Det är ju kanon, då har du minuter att tjäna på att börja bensparka :)

Jag tar de minutrarna på cykel och löpning istället, när jag slipper ha kramp efter att ha sparkat mig trött i vattnet.

Sidor: 1 … 49 50 51 52 53 … 75  

Sidfot

Drivs med hjälp av PunBB