Diskussionsforum om näringslära, styrketräning och kosttillskott
Regler | Sök | Registrera dig | Logga in
Du är inte inloggad.
Är ingen triatlet, kommer aldrig bli då jag sjunker som en sten och simmar bröstsim som faster Agda. Men att köra långpass löpning och cykel varannan helg låter i mina ögon förkastligt, långpass löpning måste man ju kunna genomföra på veckodagar den här årstiden vilket kan vara svårare med långpass på cykel. Varför inte köra Cykel+Löpn på Lördag och cykel på söndag + simma då också ?? Blir tunnt med långpass på cykeln om man bara kör varannan helg.
jeppo99 skrev:
Är ingen triatlet, kommer aldrig bli då jag sjunker som en sten och simmar bröstsim som faster Agda. Men att köra långpass löpning och cykel varannan helg låter i mina ögon förkastligt, långpass löpning måste man ju kunna genomföra på veckodagar den här årstiden vilket kan vara svårare med långpass på cykel. Varför inte köra Cykel+Löpn på Lördag och cykel på söndag + simma då också ?? Blir tunnt med långpass på cykeln om man bara kör varannan helg.
Du är ingen triathlet (ännu) =)
Funderar på om det är som du säger bättre att kanske köra simteknik på söndagen egentligen än ett långpass löpning dagen efter ett långspinn. Det är nyttigt att springa lite kort efter spinning/cykelpass då man vänjer kroppen med den aktiviteten efter att ha gnuggat sadel.
Jag kommer träna simteknik på söndagar hursomhelst. Vi har 1,5 h bassängtid på söndagkvällar. Anledningen till att jag helst vill köra långpass löpning på just söndagar är för att jag tränar med en grupp då (Team Stockholm Marathon) och springer jag på måndagar eller liknande, går ju hela poängen med att få sällskap och farthållare på långpassen förlorad. För cykel är jag helt bunden till spinningpass och dylikt än så länge, eftersom jag varken har racer eller trainer ännu. Fortsätter det här förkastliga vårvädret kan jag dock plocka ut mtb'en snart.
Det är bara att köra på. Som jag skrev tidigare så tror jag att du isåfall ska skippa löpningen på brickpasset eller åtminstone ta det väldigt lugnt då om du är osäker. Dra i dig gott om energi under cyklingen och speciellt på slutet så du har en pigg hjärna till bricklöpningen.
Senast redigerat av Endag (2008-01-15 11:59)
tillägg: Brickpass är ju bra, men det kan egentligen vänta tills det är dags för mer tävlingsspecifik träning. Om det ligger i vägen för att du ska missa viktig volymträning tycker jag definitivt du ska plocka bort bricklöpningen och plocka upp den sen i mars eller när ni nordbor kan ta och köra utomhuscykel. Det är nu du bygger upp distanserna inför t ex Sthlm marathon och då måste du ha långpassen.
Senast redigerat av Endag (2008-01-15 12:00)
machine gun skrev:
Har haft ett presentkort som legat och skräpat sen i början av december (jag är dålig på att shoppa...), men nu lyckades jag spendera det. Har köpt cykelskor (mtb-skor m spd-klotsar, främst för att ha till spinning), cykelbyxor, en ny underställströja (jag räknar stenhårt med att det blir kallt snart igen och vägrar ge upp skiddrömmarna för denna vinter), en träningstop och löparstrumpor. En bra skörd :D
Kul med sport-shopping!
machine gun skrev:
Jag kommer träna simteknik på söndagar hursomhelst. Vi har 1,5 h bassängtid på söndagkvällar. Anledningen till att jag helst vill köra långpass löpning på just söndagar är för att jag tränar med en grupp då (Team Stockholm Marathon) och springer jag på måndagar eller liknande, går ju hela poängen med att få sällskap och farthållare på långpassen förlorad. För cykel är jag helt bunden till spinningpass och dylikt än så länge, eftersom jag varken har racer eller trainer ännu. Fortsätter det här förkastliga vårvädret kan jag dock plocka ut mtb'en snart.
Det låter som du har riktiga mördarhelger framför dig om du ska göra allt det där! Spinning 3h på lördag, plus långpass löpning på söndag + simning. Du tror inte det skulle vara bättre att skippa söndagens löpning och simma på söndag så du får en chans att återhämta benen?? Och så lägga löpningen mitt i veckan någon gång, synd iofs på marathon-teamet.
Det beror väl också på hur långa långpassen för löpningen är. Hur långt kör ni?
Har du bestämt hur du ska göra med simträningen med simklubben?
Kalle: Det är ju på helgen man har tid att träna ;) Än så länge är inte löppassen så långa, bara 16 km eller så. Vill gärna kunna springa med TSM på söndagarna, så plockar jag bort nåt är det snarast simningen. Kommer ju inte köra 3h spinning varje helg heller, då det inte är spinning alla lördagar.
Fast just nu är ju benet fortfarande knäppt (vänster, högerbenet har faktiskt blivit bra sen jag skaffade inlägg), så jag ska väl vara glad om jag kan springa ens hälften av alla löppass jag skulle vilja köra...
Endag: No time. Tar det i höst om dte fortfarande känns aktuellt då.
EDIT: Jag kommer såklart testa och se vad som funkar/inte funkar och utgå från det. Tänkte mest om det fanns några "regler" för hur man gör. Jag är inte van att kombinera mer än 2-3 sporter parallellt :D
Senast redigerat av machine gun (2008-01-15 18:39)
Bålstyrka ca 40 min (SCT)
"Och så går vi ner i vilopositionen - plankan"
Plankvarianter, medicinbollar och annat trevligt.
Simning ca 60 min (SCT)
Insim 200 m
3x 50 enarms/50 catch-up
4x 25 skovel/25 släpande
3x 50 fokus isättning/50 fokus återföring
6x 100ss aerob tröskel, starttid 2:15
Avbad 300 m
/1900 m
Tröskelsimning är jobbigt! Gick ut för hårt första hundringen och fick syra. Det blev lite bättre de följande, men jag fick upp pulsen bra och var ordentligt slut efter den sista intervallen.
Grym utveckling på din simning sen du började första kursen =)
Kom och tänka på en sak under passet i går. 3 h cykel + 30 min löpning är rätt tufft om man är ovan, så se till att tillföra kolhydrater och var beredd att kämpa lite.
Tryman skrev:
Grym utveckling på din simning sen du började första kursen =)
Jag kom att tänka på det under avbadet igår. För ett år sen kunde jag inte ens plaska mig fram 25 m på nåt crawlliknande sätt. Dessutom vill jag minnas att någon frågade vår tränare om hur lång tid det tar innan man kan crawla avslappnat och han sa nåt i stil med att vi inte borde räkna med att kunna det efter bara en termin iaf. Det hade han rätt i, men ett år senare så känner jag att jag faktiskt kan det :)
Ironwoman skrev:
Kom och tänka på en sak under passet i går. 3 h cykel + 30 min löpning är rätt tufft om man är ovan, så se till att tillföra kolhydrater och var beredd att kämpa lite.
Jo, jag har förstått det. Eftersom det är spinning kan man ta pauser om man behöver och man väljer ju motstånd/kadens själv, så jag kommer ta det ganska lugnt såhär första ggn. Löpningen kör många på löpband efteråt och då är det ju lätt att bara kliva av om det blir för jobbigt. Eventuellt skippar jag löpningen helt såhär första ggn.
Kämpa är iaf något jag kan :D
Det är bra att du är förberedd. Jag körde ett sådant pass i början av min träning till Kalmar, då tog jag det riktigt lugnt på cyklingen, typ 10 lägre i puls än normalt, då gick det ok att jogga enhalvtimme efter.
Jag har funderat lite på det här med skador och smärta och när man ska vila och när man kan köra på. Att man inte ska fortsätta om det gör ont under passet kan jag utan vidare gå med på, speciellt om det blir värre under själva passet. Men vad gäller om det inte känns nånting under passet och inte i vila eller vid promenader efter passet, men däremot uppstår trycksmärta (det gör alltså ont om man trycker på området) efter varje pass? Trycksmärtan avtar successivt under 2-3 dagar och försvinner sedan helt, för att sedan återkomma efter nästa pass. Om jag masserar området hårt (så att det gör ont som satan), så släpper ofta smärtan tidigare, vilket tyder på att det fortfarande är en muskulär smärta. Smärtan i höger ben har i princip helt avtagit sedan jag skaffade inlägg och vänster har blivit bättre, men inte helt bra (jag pronerar mkt mer på vänster ben och det benet var även mer illa däran redan från början). Om jag springer 5 eller 15 km verkar inte heller ha nån direkt inverkan på grad av trycksmärta dagen efter.
Kan man springa ändå eller är det dåligt? Med dåligt menar jag: kan det få negativa långsiktiga konsekvenser i stil med... tja.. stressfrakturer eller nåt annat högst otrevligt?
Jag hatar mina ben.
Senast redigerat av machine gun (2008-01-16 14:30)
Jag kan inget om det där, men jag förstår din frustration. Jag tycker du ska kolla upp det med nån som har koll. Var är det du är inflammerad? Benhinnorna?
Endag skrev:
Jag kan inget om det där, men jag förstår din frustration. Jag tycker du ska kolla upp det med nån som har koll. Var är det du är inflammerad? Benhinnorna?
Folk har förvånansvärt dålig koll på ne nedre extremiteterna och har en tendens att kalla all typ av smärta som härrör från underbenen för benhinneinflammation (detta gäller alltså även yrkesfolk). Har man benhinneinflammation säger det dock sig självt att man bör ha ont i just benhinnorna. Det har inte jag, jag har ont i tibialis posterior och lite andra småmuskler på insidan av underbenet. Jag vet inte om det är just en inflammation ens. Det blir iaf inte bättre av Voltaren och liknande jox. Det enda som hjälpt hittills har varit djupmassage (det var för övrigt massören som konstaterade att det inte är benhinneinflammation utan tidigare nämnda muskler, så jag har inte självdiagnosticerat hejvilt). Förra året blev jag av med det helt, men det kom tillbaka i höstas och nu hjälper ingenting mer än tillfälligt. Skillnaden var att förut hade jag ont medan jag sprang, nu har jag bara ont efteråt och det om jag trycker på benet.
Åh nej, inte det där igen! Ska du inte höra med din massör vad han tycker om träning-smärta-risk-kalkyleringen?
Hoppas det bli bra igen!
machine gun skrev:
Folk har förvånansvärt dålig koll på ne nedre extremiteterna och har en tendens att kalla all typ av smärta som härrör från underbenen för benhinneinflammation (detta gäller alltså även yrkesfolk). Har man benhinneinflammation säger det dock sig självt att man bör ha ont i just benhinnorna. Det har inte jag, jag har ont i tibialis posterior och lite andra småmuskler på insidan av underbenet. Jag vet inte om det är just en inflammation ens. Det blir iaf inte bättre av Voltaren och liknande jox. Det enda som hjälpt hittills har varit djupmassage (det var för övrigt massören som konstaterade att det inte är benhinneinflammation utan tidigare nämnda muskler, så jag har inte självdiagnosticerat hejvilt). Förra året blev jag av med det helt, men det kom tillbaka i höstas och nu hjälper ingenting mer än tillfälligt. Skillnaden var att förut hade jag ont medan jag sprang, nu har jag bara ont efteråt och det om jag trycker på benet.
Jag har ju en skada till som är en muskelskada som endast löser upp sig av aggressiv massage eller kallstretch. Det är mina hamstrings. Jag fick förklarat hur probelemt förmodligen låg till av en idrottsmassör, men jag fattade aldrig riktigt. Nåt med bindväv som la sig omlott eller nåt. Jag vet inte vad som kan göra ont annars när man trycker på det. Det var därför jag trodde det var en inflammation, men det är ju också en slaskdiagnos ala "ont i huvudet". Om djupmassage funkar, kan inte massören berätta vad som är felet? Och om det är farligt att tränaisåfall. Vilken träning får du de här problemen? Löpning? Kom ihåg att långdistanscykling ger samma träning rent processmässigt men en helt annan belastning, så det kan vara klokt att byta ut en stor del av löpningen mot cykling.
Får bara problem av löpning. Jag har väl i princip bytt ut all löpning till alternativträning sen i oktober, men jag har inte märkt av någon större förbättring egentligen. Förutom att det slutat göra ont under själva löpningen.
Får väl boka en ny tid hos massören och sen börja om med rehab igen *suck*
Försökte läsa om Tibialis Posterior skador på nätet. Vad jag hittade direkt var att om du får den typen av problem brukar det bero på att senan och musklerna överbelastas pga felaktiga muskelbelastningar och "leg alignment" (hur man nu översätter det). Detta gör man väl dels med övningar och dels med ilägg, antar jag. Men det verkar ju vara nåt det finsn en hel del kunskap om iaf, så du kanske borde uppsöka nån sjukgymnast som kan det området.
Min massör trodde att det beror på att jag tidigare stukat fötterna x antal ggr (förbannade överrörliga fotleder!) utan att rehabilitera dessa ordentligt (en ordentlig stukning tar upp till ca 18 mån att läka ut). Därav har musklerna på insidan av benet förkortats och de på utsidan förlängts. Vid belastning orsakar detta en irritation och det har bildats en mängd spänningar/knutar i musklerna. Pronation gör ju inte direkt saken bättre, då det sliter ytterligare i de förkortade musklerna.
Eftersom högerbenet blivit bättre sen jag skaffade inlägg, så känns det inte helt ologiskt att teorin stämmer. Det är möjligt att vänstern inte repat sig pga att det är fler spänningar där. Får väl testa att gå tillbaka till massören och få loss alla nya knutar (jag odlar muskelknutar som ogräs) och sen trappa upp löpningen försiktigt. Kanske gör inläggen att smärtan inte kommer tillbaka lika fort den här ggn. Sist vilade jag från löpning i sådär 2-3 månader, gjorde några besök hos orienteringslandslagets naprapat (hon sa benhinneinflammation...), men sen sprang jag på min massör och fick två behandlingar där. Efter det trappade jag upp löpningen från 1,5-10 km på 1,5 månader. Kanske det tråkigaste jag någonsin gjort. Men man kanske skulle ta och göra en årlig tradition av det? Hursomhelst så hade jag inte det minsta ont under hela träningen inför SM sen.
Skulle gå på spinning, men pga alla nyårslöften var det såklart fulllt (man kan inte boka pass, de har bara drop in). Massor med folk överallt och det fanns inte ens några lediga skåp i omklädningsrummet, så jag pallade inte att gå in i gymmet, utan vände och gick hem igen.
I normala fall hade jag tagit en löprunda, men med ovanstående harrang om mina skämt till ben, så förstår ni kanske att det inte heller känns aktuellt *gah!*
Så det blir en något ofrivillig vilodag. Skulle haft vilodag på fredag egentligen, men jag tar väl den nu istället då. Ska linimentmassera mina stackars ben så att lägenheten börjar lukta hockeyomklädningsrum igen. Alltid lika härligt.
Oroa dig inte, i mitten av februari är det lagom med folk på gym och spinning igen =)
Vad drygt med efterhängsna skador, men det verkar ju iaf gå åt rätt håll. Så en rehab-upptrappning kanske vore medicinen. Visserligen vet jag ingenting om hur farligt det är det som du beskriver, men nog är det roligare att springa om kroppen är helt smärtfri...
Tryman skrev:
Oroa dig inte, i mitten av februari är det lagom med folk på gym och spinning igen =)
Haha, jo jag vet. De brukar börja droppa av redan i slutet av januari ;) Sen gör de ett nytt ryck i maj nångång, för att sen försvinna helt resten av året. Man ska dock vara tacksam, då det är dessa nyårslöften som håller priserna nere för oss andra :D
Kalle Löpare skrev:
Vad drygt med efterhängsna skador, men det verkar ju iaf gå åt rätt håll. Så en rehab-upptrappning kanske vore medicinen. Visserligen vet jag ingenting om hur farligt det är det som du beskriver, men nog är det roligare att springa om kroppen är helt smärtfri...
Jag är så trött på rehab att jag skulle vara beredd att göra i princip vadsomhelst för att slippa. Men jag antar att det bara är att bita i det sura äpplet och... ta ett uppehåll och... börja smålunka 1,5 km igen :( En fördel i år gentemot förra året är att jag faktiskt har en bättre grund innan uppehållet, vilket borde göra att det går snabbare att komma tillbaka när skadan väl är läkt. Snart kan man dessutom cykla ute igen och då ska jag ha köpt en racer och då får jag ju massor av alternativträning iaf. Försöker hitta de positiva aspekterna här...
Ska ringa min massör imorgon. Han utför laserbehandling också, så går det inte att massera bort, så kanske man kan blasta bort det ;)