Du är inte inloggad.

Sidor: 1 2 3 4 5 … 74  

Machine gun testar triathlon

Registrerad: 2007-05-08

Jag tycker olympisk distans verkar sjukt jobbigt. Då måste man ju köra på gränsen till mjölksyra hela tiden.

Från: Stockholm
Registrerad: 2005-12-30

Endag skrev:

Det är nog så jag simmar oftast nu. Ska jag simma 100 meter går första 50 för snabbt. När jag kör glidcrawl så kör jag antingen med aningen extra glid - och då får jag ganska snabbt syrebrist men det ingår ju lite i övningen för det är ju inte normal rytm. eller så kör jag med jätteglid och väldigt få andningar - 9-takt eller 7-takt och då pallar jag max 50 meter i stöten. Jag skulle nog behöva öva på att simma med bättre teknik :) Kanske ska gå på nybörjarkursen ändå. Jag kan ju träna övriga pass ändå. Det enda är som sagt att jag blir så grymt frusterarad när jag får vänta på folk (dålig egenskap, jag vet). När jag åker utförsskidor hookar jag alltid upp med de som är mycket bättre än mig för att jag vill ha maxtempo och sen kan man äta lunch i liften.

Om du får syrebrist när du glidcrawlar, så sparkar du nog för mkt med benen eller glider jättelänge på varje armtag? Jag tror att du borde jobba på ditt vattenläge. Har man bra vattenläge kan man simma långsamt och mer avslappnat utan problem. Kör som i glidcrawl, men ta armtag lite mer frekvent och pendla lätt med benen, då har du lugn simning.

Endag skrev:

Jag tycker olympisk distans verkar sjukt jobbigt. Då måste man ju köra på gränsen till mjölksyra hela tiden.

Måste och måste... Eliten ligger ju och trösklar hela marathonlopp också, det betyder inte att jag kan göra det.

machine gun skrev:

Måste och måste... Eliten ligger ju och trösklar hela marathonlopp också, det betyder inte att jag kan göra det.

Man måste ju inte, men man kan :) Fast sprint kanske är ännu värre, då kan man ju verkligen trycka på.

Endag skrev:

Man måste ju inte, men man kan :) Fast sprint kanske är ännu värre, då kan man ju verkligen trycka på.

Jämför gärna 100 m med marathon ;)

Fast sprint inom triathlon är ju ändå ganska långt: 750/400 m sim, 2 mil cykel och 5 km löpning.

750 kan jag nog simma med rejäl syreskuld
2 mil kan man cykla så mjölksyran sprutar
och 5 km löpning, det är ju en mördardistans.

Fast på en mara har man ju snudd på mjölksyra sista halvan så det är ju också rätt plågsamt.

Endag skrev:

Fast på en mara har man ju snudd på mjölksyra sista halvan så det är ju också rätt plågsamt.

Tala för dig själv, jag hade väl 130 i puls eller nåt när jag gick i mål ;D

machine gun skrev:

Tala för dig själv, jag hade väl 130 i puls eller nåt när jag gick i mål ;D

Det är bra, då finns där ju mycket att plocka fram till SM08 :)

Registrerad: 2006-08-28

Kan meddela att en sprint är jobbig och att man ligger på mjölksyratrösken i princip hela vägen;)

Ironwoman skrev:

Kan meddela att en sprint är jobbig och att man ligger på mjölksyratrösken i princip hela vägen;)

Det borde vara ungefär som den där duathlonen jag var med i, 1h35 min underbar plåga. Hade lite lätt mjölksyra efter två minuter men det lägger ju sig när man byter gren, sen kommer den igen...

080112
Spinning ca 50 min

Jobbigt. Låg och trösklade typ halva passet, hade svårt att hitta rätt tempo/belastning av nån anledning.

Registrerad: 2007-10-15

Machine> du ska springa kungsholmen runt halvmaran 10/5 va? Jag är lite i valet och kvalet mellan det och springcross (12 km). Men det lutar mot halvmaran.

endeavour skrev:

Machine> du ska springa kungsholmen runt halvmaran 10/5 va? Jag är lite i valet och kvalet mellan det och springcross (12 km). Men det lutar mot halvmaran.

Det verkar vara ett populärt datum. Både Spring Cross, Kungsholmen runt, Lidingö ultra och en duathlontävling i Södertälje går av stapeln den dagen. Galet. Det lutar åt att det blir Kungsholmen runt för min del iaf.

Skulle tränat dubbla pass idag (löpning+simning), men kände mig inte helt hundra när jag vaknade. Hade ont i ena örat och lätta känningar i halsen, så jag tog det säkra före det osäkra och latmaskade hela dagen. Kanske lika bra, för nu ligger jag äntligen i fas med pluggandet igen... Känner mig dock bättre nu, så förhoppningsvis är det inte värre än att jag kan träna imorgon igen.

Summering träning v.2

Måndag: Spinning 40 min + Klättring 1:30
Tisdag: Löpskolning/bålstyrka 40 min + Simning 55 min
Onsdag: Rodd + styrketräning tot ca 70 min
Torsdag: Löpning 10,37 km, 0:55:43 + Simning 55 min
Fredag: -
Lördag: Spinning 50 min
Söndag: -

Träningsdagar: 5
Träningspass: 8
Total träningtid: ca 7:35
Löpning: 10,37 km

Kommentarer: Nu börjar det likna nåt. Hade allt gått enligt planerna hade ytterligare ca 3 h träning kunnat adderas till veckomängden (struken söndagsträning pga förkylningskänningar), men hellre en extra vilodag än en massa extra sjukdagar.

Planen är att fortsätta med ett liknande upplägg, men med volymträning under lördag-söndag.

Senast redigerat av machine gun (2008-01-13 21:47)

Med en bunt timmar under helgen kommer du bli grym.

Registrerad: 2006-03-15

steph skrev:

Det är väl där skillnaden ligger. Det finns ingen joggingtävling där alla har ett jättetempo. Inte ens 5-km tävlingar, eftersom det ju främst är såna som satt upp 5 km som en utmaning som är med. Skillanden är alltså inte så stor mellan 5-10-20 el maran. De flesta tar det som en utmaning för att tänja sina gränser. Samma sak med 1/2 IM och självfallet IM, medan de kortare tri-tävligar ändå mest verkar vara för eliten. Man ger ju inte som nyårslöfte: "Nu skall jag upp ur soffan och göra en sprint-tri!"

Skillnaden ligger nog i att löptävlingar känner alla till men inte triathlontävlingar. Sen håller jag inte med om att sprint mest är för eliten. Det brukar i princip alltid finnas en motionsklass där alla kan delta. Vet att förbundet jobbar stenhårt för att öka bredden inom sporten.

Ironwoman skrev:

Kan bara hålla med. Det ser ut som om hejarklacken kommer få ta med sig champagnen till Sala!

Ironwoman skrev:

Låt oss hoppas att du har rätt.

Tryman skrev:

Skillnaden ligger nog i att löptävlingar känner alla till men inte triathlontävlingar. Sen håller jag inte med om att sprint mest är för eliten. Det brukar i princip alltid finnas en motionsklass där alla kan delta. Vet att förbundet jobbar stenhårt för att öka bredden inom sporten.

Både Djurgården och Lidingö triathlon har väl haft en hel del deltagare i motionsklass sista gångerna? Lite mer lobbying bara, så kommer snart nyårslöftena ändra karaktär :)

Endag skrev:

Kan bara hålla med. Det ser ut som om hejarklacken kommer få ta med sig champagnen till Sala!

Haha. Ni är för roliga ;)

En fråga när jag har alla triproffs på tråden: Jag kommer, de gånger jag har möjlighet, att vara med på SCT's brickpass med 3 timmar spinning + efterföljande löpning (ca 30 min) på lördagar. Jag brukar ju springa ett längre pass på söndagar, kan man göra det ändå eller är skaderisken förhöjd efter ett längre cykelpass dagen innan? Om så är fallet, är det mer lämpligt att köra cykel varannan helg och långpass löpning varannan?

Skaderisken är inte så stor då det är olika grenar, utan du får se till återhämtningsförmågan. Ett halvlångt (närmare 20 km) pass på söndagen orkar du nog, men det kommer kännas segt

Med noll triathlon i bagaget så känner jag ändå att jag vill svara på triproffsens fråga…

Jag tror att den stora risken främst ligger i löppasset på brickpasset. Jag själv har aldrig känt några problem vid brickpass, men efter att ha plöjt ett gäng triträningsböcker så kan jag kostatera att samtliga menar att det är hög skaderisk vid brickpass. Därför ska löpningen inte vara för lång. Hur lång beror ju på din fysiska status. Och förmodligen ska den inte vara alltför snabb heller. Tänk att du kört i tre timmar före, dina reflexer i fötter och hjärna kommer vara slöare än normalt. Dagen efter tror jag det är lugnt, att vara sliten på ett lugnt långpass är bara bra tycker jag personligen. Känner du dig alltför sliten så kan du ju skippa löpningen i brickpasset, köra långpass spinning och springa på söndagen. Eller varannan som du skriver.

Tillägg: det är alltså värre att vara sliten i skallen när man springer än i benen.

Senast redigerat av Endag (2008-01-14 09:27)

Registrerad: 2007-05-10
Webbsida

Tryman skrev:

Det där med bredd var ju intressant. Var inne häromsistens och kollade svenska och finska triathlonförbundens hemsidor. Noterade att det fanns fyra olika tävlingsdagar med IM eller 1/2 IM. (Två av dessa hade ju båda) Alla andra tävlingar var ju bara "mikro"tävlingar. Det märkliga är allstå att det fanns FLER långa tävlingar på 80-talet än nu? Samtidigt noterade jag att man med 6h på halva kom bland de sista i Finland. När jag började på 80-talet så var jag långsammare och har algrig varit på gränsen till att komma sist. Även på IM hade jag nästan 1/10 efter mig. Så utvecklingen tycks ju dels ha gått mot kortare tävlingar i en gren som jag alltid sett som uthållighetsgren, samtidigt som bredden försvunnit dvs amatörerna tycks lysa med sin frånvaro. Ändå så finns det ju med triathlonföreningar än nånsin. Såg att M_g talar om träninspass med 3 h spinning + jogging efteråt. Vad tränar de för? Den mängden i januari är ju egentligen inte vettig för något annat än IM.

Registrerad: 2006-03-15

steph skrev:

Tryman skrev:

Det där med bredd var ju intressant. Var inne häromsistens och kollade svenska och finska triathlonförbundens hemsidor. Noterade att det fanns fyra olika tävlingsdagar med IM eller 1/2 IM. (Två av dessa hade ju båda) Alla andra tävlingar var ju bara "mikro"tävlingar. Det märkliga är allstå att det fanns FLER långa tävlingar på 80-talet än nu? Samtidigt noterade jag att man med 6h på halva kom bland de sista i Finland. När jag började på 80-talet så var jag långsammare och har algrig varit på gränsen till att komma sist. Även på IM hade jag nästan 1/10 efter mig. Så utvecklingen tycks ju dels ha gått mot kortare tävlingar i en gren som jag alltid sett som uthållighetsgren, samtidigt som bredden försvunnit dvs amatörerna tycks lysa med sin frånvaro. Ändå så finns det ju med triathlonföreningar än nånsin. Såg att M_g talar om träninspass med 3 h spinning + jogging efteråt. Vad tränar de för? Den mängden i januari är ju egentligen inte vettig för något annat än IM.

Så du menar att de som kör korta triathlonrace inte behöver köra 3 h spinning i januari? Att nöta timmar på cykel behövs oavsett tävlingsdistans. När jag satsade som hårdast för sprintdistanser körde jag långa pass på cykel under hela våren. Hade en period där på 2 veckor med dryga 120 mil på cykel.
Att det inte finns så många långa tävlingar är att det kräver en hel del av tävlingsledningen att dra ett stort projekt som faktiskt en tävling är samtidigt som att de som kör långdistans kör inte så många långdistanslopp under våran korta säsong.

080114
Löpning - distans

Sträcka: 6,88 km
Tid: 0:38:11
Min/km: 5:32
HR: 169/180

Aningen för högt tempo för att vara ett morgon-/förmiddagspass, men jag var hungrig och ville hem fort. Bitvis riktigt trögt och jobbigt. Bra pannbensträning.

Har haft ett presentkort som legat och skräpat sen i början av december (jag är dålig på att shoppa...), men nu lyckades jag spendera det. Har köpt cykelskor (mtb-skor m spd-klotsar, främst för att ha till spinning), cykelbyxor, en ny underställströja (jag räknar stenhårt med att det blir kallt snart igen och vägrar ge upp skiddrömmarna för denna vinter), en träningstop och löparstrumpor. En bra skörd :D

Tack för alla tips ang dubbla långpass! Ska känna efter och se vad som funkar samt vara extra försiktig med brickträningen.

Sidor: 1 2 3 4 5 … 74  

Sidfot

Drivs med hjälp av PunBB