Diskussionsforum om näringslära, styrketräning och kosttillskott
Regler | Sök | Registrera dig | Logga in
Du är inte inloggad.
machine gun skrev:
Det vore ju onekligen att ljuga om jag påstod att jag inte sneglat på Sala Silverman 30/8...
Hälso-hejarklacken antecknar i kalendern :)
Ja, då är det ju en lugn träningsperiod för mig och inte så långt att köra dit, skulle vara kul att heja. Kan vara ganska troligt att jag kommer dit.
Endag skrev:
Ironwoman skrev:
Ja, då är det ju en lugn träningsperiod för mig och inte så långt att köra dit, skulle vara kul att heja. Kan vara ganska troligt att jag kommer dit.
Här börjar det visst hetsas direkt ;)
Men en klok fundering. Sthlm i början av säsongen, sen mer cykel och en sprint/olympisk för att lära att det är liite mer praktiska problem med triathlon än marathon och sen en skön sommaravslutning, som kommer att motivera den långa vinterträningen. PS Det går ju en 1/2 IM på Åland i mitten av juli också...
machine gun skrev:
Endag skrev:
Ironwoman skrev:
Så, nu har jag bokat hotell för hela familjen i Sala det datumet och låta trycka upp "Go machine gun"-kepsar.
Endag skrev:
machine gun skrev:
Endag skrev:
Ironwoman skrev:
Så, nu har jag bokat hotell för hela familjen i Sala det datumet och låta trycka upp "Go machine gun"-kepsar.
och machinegun gör succé som förstasidan på kvällstidningarna
Endag & IW: ;D
---------------
080107 - Pass 1
Spinning ca 40 min
Årets första spinningpass blev ett lunchpass på lokala gymmet. Råkade lägga på för mkt motstånd i början, vilket resulterade i att jag fick syra och sen låg på mjölksyratröskeln första halvan av passet, lyckadses dock skölja ur benen under en kortare återhämtningsperiod, så andra halvan gick bättre.
080107 - Pass 2
Klättring ca 1:30 (Salveo)
Värmde på den den lätta svarta vid ingången. Sen gick jag på den orange på 26 m-väggen och kom högre än jag gjort förut. Problemet är att jag tappar psyket totalt när jag kommer högre än 16 m (de flesta väggar är 16 m, så jag är van vid den höjden). Det blir knappast bättre av att man gungar ut ett par meter från väggen och hänger fritt i luften sådär 20 m upp om man tappar taget heller. Måste klättra på den här oftare, så kanske det släpper. Själva leden är inte speciellt svår, det är höjden och "utgungningen" som är problemet. Sen gick jag på den röda leden på tuf-väggen till höger om 26 m-väggen. Lyckades lösa hela för första ggn! Det var ett bra tag sen jag testade sist, men då kom jag inte hela vägen upp. Avslutade med att första två ggr på en grön led som jag faktiskt klarat en gång förut, men nu fick jag hjärnsläpp vad gäller teknik eller motorik eller nåt, för jag kom inte ens halvvägs. Fastnade på ett krux och trillade av gång efter gång. Mycket irriterande.
Har haft ont i nacken sen i fredags och att säkra var ingen hit för den åkomman känner jag. Att stå och stirra uppåt flera minuter i taget är helt enkelt inte så skönt. Nu har jag således mer ont. Borde boka naprapattid.
080108
"Hopp och studs" - SCT ca 40 min
Löpskolning ca 25 min
Bålstyrka ca 15 min
Kul pass. Nyttigt också, ska nog försöka gå på det när jag har tid.
Simning - SCT ca 55 min
Insim 200 m
6x 50 enarms/50 catch-up
4x 25 skovel/25 släpande
6x 50 fokus isättning/50 fokus återföring
6x 100 m f2 5-takt, starttid 2:30
Avbad 200 m
/1800
Första simpasset sen innan jul och det kändes att det var ett tag sen. Lite seg i kroppen och halvdan teknik. Det gick bra att genomföra dock. Ska försöka tänka mer på återföringen, tydligen beror de flesta axelskador inom simning pga dålig teknik i återföringen och jag har ju redan en dålig axel. Måste lägga in mina axelövningar igen, har fuskat som fan med dem...
080108
Roddmaskin 2000 m 9:15 (uppvärmning)
Jag minns roddmaskinen som apjobbig, men nu känns det ganska lätt, även när jag går på hårdare än förut. Me like :D
Styrketräning ca 60 min
helkropp
Uppvärmning rotatorcuffar
2 kg: 2x12
Militärpress
17 kg: 10, 10, 8 - Förutsatt att stången väger 7 kg. En sån där färdigmonterad sak.
Chins (assist)
-13 kg: 5, 5, 4, 3
-18 kg: 3 - tvärnit!
Dips (assist)
-13 kg: 6, 6, 6, 5
Hantelrodd
13,5 kg: 10, 10, 10
Tryndrag
5 plattor: 10
6 plattor: 8
5 plattor: 10
Hyperextensions (rullande)
15, 15, 15
Liggande lårcurl
23 kg: 10, 10, 10
Benpress (maskin)
58,5 kg: 10, 10, 10
Vader i benpressen
76,5 kg: 10, 10, 10
Hantelcurls
8 kg: 10
9 kg: 7, 4 - Tröttnade, finns det nån tråkigare övning? Kanske är det därför alla coola grabbar tränar biceps i grupp?
+ stretch ca 10 min
Hade träningsvärk i lats(?) och mage sen igår, så jag skippade mage helt. Körde ju ändå en del bålstyrka igår. Körde ganska lätt på det mesta utom chins och dips. Har blivit galet svag i chins, pinsamt nästan. Det måste det bli ändring på.
För övrigt var det två unga herrar som gick fram till chinsräcket, den ena gjorde 3-4 halvdana chins och det såg väldigt tungt ut. Sen sa han att det är en dålig övning som inte ger så mycket och så gick de och körde bänk i smithen istället :D
Senast redigerat av machine gun (2008-01-09 20:05)
Ska bli kul att följa din framfart i bassäng och på land =) Alltid kul att se nya triathleter utvecklas, för det tycker jag att du kan kalla dig nu.
Tryman skrev:
Ska bli kul att följa din framfart i bassäng och på land =) Alltid kul att se nya triathleter utvecklas, för det tycker jag att du kan kalla dig nu.
Triathlet... tja, en blivande om inte annat :) Nästa vecka är det tydligen utprovning av tävlingskläder och information om tävlingssäsongen 2008. Här går det undan!
080110
Löpning - SCT, distans (Södermalm runt)
Sträcka: 10,37 km
Tid: 0:55:34
Min/km: 5:22
HR: 172/177
Första löppasset med SCT. T-banan var försenad, så uppvärmningen började redan på vägen dit och ombytet blev rena växlingsträningen ;) Det ska egentligen vara ett lugnt pass, men det blev visst inte så för min del. Kunde dock prata under tiden, så det var inte extremt ansträngande. Pulsen är aningen hög, men dels kom inte klockan igång förrän efter ca 1 km (hann inte vänta in den eftersom jag var försenad, har lagt till en km till totalen), dels höll jag på att få värmeslag (trodde det var +1, inte +3-4) och dels pratade jag en massa :D Plus att tempot var ganska högt för mig, så med tanke på det tycker jag det ser bra ut. Det kändes bra också. Bra och tidseffektivt sätt att få in lite mer träning.
Inskyffling av 2/3 energikaka, vatten, ombyte, dusch och så ner i bassängen.
Simning ca 55 min
Insim 200 m
6x 50 enarms/50 catch-up
2x 50 fokus isättning/50 fokus återföring
4x 25 skovel/25 löst
8x 50 ss negativ, start två och två, starttid 1:30
Avbad 300 m
/1800 m
Lite halvseg i kroppen och tekniken ville sig inte riktigt i början, men det blev bättre. Kommer bli en mästare på enarmscrawl snart om inte annat ;) Negativa 50:orna med start i par var riktigt roligt. Blev lite mer flyt när man simmade bredvid någon, man pressar sig även lite mer då när man ska öka tempot. Dock höll det på att bli frontalkollissioner flera ggr, då det blev lite väl många i bredd. Bra tävlingsträning kanske ;)
Bra kvalitetsträning för en helt vanlig vardagkväll. Negativ är kul och man måste tänka, om man nu inte råkar starta för fort, då blir det jobbigt...
Ironwoman skrev:
råkar starta för fort, då blir det jobbigt...
Ett av mina större problem =)
Riktigt högt tempo på den löpningen ja! Bra jobbat. Vad är "negativ simning"? Att man startar fort?
Negativt innebär att första halvan av sträckan ska gå långsammare än andra halvan. Som exempel innebär 200 neg f1-f2 att man simmar två hundra meter i ett sträck, där första hundra går i fart F1 och andra hundra i fart F2
Ok, det borde jag nog öva på. Jag öppnar lätt för hårt i bassängen och som nybörjare tappar man ju andningen direkt och efter 50 meter kommer syrebristen. Jag begriper bara inte hur man ska göra, jag tycker det är omöjligt att crawla lugnt. Vi ska ju köra en interntävling sen på 3000 meter. Jag är redan rädd för vilken plåga det kommer bli för låpngdistanssimning är verkligen för jävligt tycker jag. Syreskuld efter 50 meter och sen ända in i mål... Så negativ simning kanske vore melodin för mig.
Ett bra torsdagspass. Simningen och löpningen var dubbelt längre än motsvarande i sprint-tri. Däremellan skulle krävas en cykling, som du ju klarar av på ett lunchpass.
troligen sprint
skrev du ännu på förra sidan. Tillåt mig gissningen att du aldrig kommer att ställa upp i sprint triathlon!
Den värsta serien negativ simning jag kört var 50 m * 16. Där man först skulle simma negativt 4 st 50 på raken, med starttid 1,00 om jag inte minns fel, sedan simma 4 till som skulle gå snabbare än de första 4 (alltså nummer 5 gå snabbare än nummer 1), sedan ytterligare 4 som skulle gå snabbare, och så igen. Sedan tävling vem som klararde av att simma flest rätt (alltså verkligen snbbare), jag lyckades med 13 st.
steph skrev:
Ett bra torsdagspass. Simningen och löpningen var dubbelt längre än motsvarande i sprint-tri. Däremellan skulle krävas en cykling, som du ju klarar av på ett lunchpass.
troligen sprint
skrev du ännu på förra sidan. Tillåt mig gissningen att du aldrig kommer att ställa upp i sprint triathlon!
Jag tror att jag är mest sugen på att testa olympisk distans, men det verkar finnas fler tävlingar på sprintdistans, så det kanske blir en sån till att börja med av den anledningen. Mest för att känna på hur det funkar med växlingar och allt. Det negativa med både sprint och olympisk är ju att man förväntas hålla ett sjuhelvetes tempo genom hela och det kan nog bli jobbigt när man, som jag, inte är så tempostark :) Det hänger ju lite på när jag köper cykel också, dvs hur mkt cykelträning jag hinner få in innan säsongen.
Endag: Du kanske skulle behöva öva på att göra tvärtom? Börja snabbt och sen sänka tempot? :) Du kör ju glidcrawl ibland har jag sett i din journal - där har du långsam simning!
Ironwoman skrev:
Den värsta serien negativ simning jag kört var 50 m * 16. Där man först skulle simma negativt 4 st 50 på raken, med starttid 1,00 om jag inte minns fel, sedan simma 4 till som skulle gå snabbare än de första 4 (alltså nummer 5 gå snabbare än nummer 1), sedan ytterligare 4 som skulle gå snabbare, och så igen. Sedan tävling vem som klararde av att simma flest rätt (alltså verkligen snbbare), jag lyckades med 13 st.
Det där lät riktigt jobbigt. Speciellt för mig, som hade fått vila sådär 5 sek bara om man utgår från gårdagens resultat.
Det är väl där skillnaden ligger. Det finns ingen joggingtävling där alla har ett jättetempo. Inte ens 5-km tävlingar, eftersom det ju främst är såna som satt upp 5 km som en utmaning som är med. Skillanden är alltså inte så stor mellan 5-10-20 el maran. De flesta tar det som en utmaning för att tänja sina gränser. Samma sak med 1/2 IM och självfallet IM, medan de kortare tri-tävligar ändå mest verkar vara för eliten. Man ger ju inte som nyårslöfte: "Nu skall jag upp ur soffan och göra en sprint-tri!"
machine gun skrev:
Ironwoman skrev:
Det där lät riktigt jobbigt. Speciellt för mig, som hade fått vila sådär 5 sek bara om man utgår från gårdagens resultat.
det gäller att börja lugnt och inte göra något för stort hopp i mitten
59, 57, 55, 53
58, 56, 54, 52
57, 55, 53, 51
56, 54, 52, 50
fast jag fick lov att köra under 45 mot slutet;)
machine gun skrev:
Endag: Du kanske skulle behöva öva på att göra tvärtom? Börja snabbt och sen sänka tempot? :) Du kör ju glidcrawl ibland har jag sett i din journal - där har du långsam simning!
Det är nog så jag simmar oftast nu. Ska jag simma 100 meter går första 50 för snabbt. När jag kör glidcrawl så kör jag antingen med aningen extra glid - och då får jag ganska snabbt syrebrist men det ingår ju lite i övningen för det är ju inte normal rytm. eller så kör jag med jätteglid och väldigt få andningar - 9-takt eller 7-takt och då pallar jag max 50 meter i stöten. Jag skulle nog behöva öva på att simma med bättre teknik :) Kanske ska gå på nybörjarkursen ändå. Jag kan ju träna övriga pass ändå. Det enda är som sagt att jag blir så grymt frusterarad när jag får vänta på folk (dålig egenskap, jag vet). När jag åker utförsskidor hookar jag alltid upp med de som är mycket bättre än mig för att jag vill ha maxtempo och sen kan man äta lunch i liften.