Du är inte inloggad.

Sidor: 1  

Stretchning

Registrerad: 2007-02-04

Jag har sökt ch jag har inte hittat den sk "stora stretchtråden". Sedan har jag inte heller sett några stretchtrådar på ett tag. Har jag missat det på något skumt sätt så ber jag om ursäkt att startade den här tråden.

Så till poängen. Jag är extremt stel baksida lår och även till stor del av nedre ryggen. Det är så pass illa att jag måste ta tag i det ordentligt och behöver lite råd.

Jar har stretchat i snart 2 månader nu men det har inte hjälpt mycket. Dvs jag har stretchat 20 min 4-5 ggr i veckan.

Hur ska jag gå till väga och vad ska jag förvänta mig för resultat på 2-3 månaders sikt. Kan nämna att jag kan inte nå marken med fingrarna om jag står med raka ben och böjer mig framåt. Det sägs att är man "normal" vig så ska man kunna sätta i handflatorna, sant eller inte vet jag inte.

Tacksam för svar.

Registrerad: 2006-04-27

mrblue skrev:

Jag har sökt ch jag har inte hittat den sk "stora stretchtråden". Sedan har jag inte heller sett några stretchtrådar på ett tag. Har jag missat det på något skumt sätt så ber jag om ursäkt att startade den här tråden.

Så till poängen. Jag är extremt stel baksida lår och även till stor del av nedre ryggen. Det är så pass illa att jag måste ta tag i det ordentligt och behöver lite råd.

Jar har stretchat i snart 2 månader nu men det har inte hjälpt mycket. Dvs jag har stretchat 20 min 4-5 ggr i veckan.

Hur ska jag gå till väga och vad ska jag förvänta mig för resultat på 2-3 månaders sikt. Kan nämna att jag kan inte nå marken med fingrarna om jag står med raka ben och böjer mig framåt. Det sägs att är man "normal" vig så ska man kunna sätta i handflatorna, sant eller inte vet jag inte.

Tacksam för svar.

Jag kan nudda marken med fingertopparna men är välldigt ovig i just den stretch övningen fast är välldig vid i t.ex. split för att jag förut stretchade så ca. 3 ggr om dagen. När stretchar du? när du är kall eller uppvärmd? 4-5 ggr i veckan är välldigt lite.

Registrerad: 2006-08-28

Det är inte normalt att få ned hela handflatorna i golvet. Jag får det, men då får jag en 10:a på en skala 1-10 på vighet.

Vilka övningar använder du, hur länge håller du varje övning?

Registrerad: 2007-11-16

"Normal" rörlighet i baksida lår är att få huvudet i höjd med knäna (när man böjer sig frammåt). Men som tur va så är vi alla unika varelser med olika förutsättningar och bla bla bla.

Jag har haft precis samma problem som du, i många år var jag extremt stel och kom knappt med händerna till knäna!
Det bästa är att stretcha när man är kall. För när du är varm kommer du visserligen lite längre, men muskeln är lite som ett gummiband, den dras ut och återgår sedan till normalläge utan större resultat. Så stretcha kall 2ggr per dag, morgon och kväll. Det behövs inte mer än 20 min och du kommer att få goda resultat på bara två veckor! Men det gäller att verkligen ta sig tid och inte fuska!
Vad gäller längd under strechen så rekommenderar jag 30 sek till 2 min. Jag brukar starta en övning med måttligt motstånd, och sedan tänja en liten bit till var 15 sek i 1,5 min. Om du är lite stelare i något av benen, vilket många är, så gör en extra gång på det benet, eller lägg till 30 sek extra.
Stretchen ska "kännas" dvs göra ont, men måttligt! Många säger att det är lätt att skada sig när man stretchar kall men det är skitsnack så länge man gör det med SUNT FÖRNUFT. Lyssna på kroppen. Det krävs mycket för att man ska kunna dra sönder en muskel.
Övningar hittar du säker många genom att googla, och det är bra att byta övningar för att få omväxling, både för dig och för muskeln.
Lycka till!

Jag ska försöka svara på alla frågor som kommit upp.

Jag har stretschat ungefär 20 min efter träningen och då är det styrketräning. Med andra ord så gör jag det en gång om dagen , 4-5 ggr i veckan.

Jag har koncentrerat mig på just baksidan lår och nedre delen av ryggen. Nu är jag kass på termiologin ifall det nu finns några speciella namn på stretschövningarna. Men för att generalisera lite så använder jag mig av dem mest vanliga övningarna som alla gör. Jag kör övningar för baksida lår, höftböjaren, korsryggen.

mr.massagie:

Jag ska genast börja med det du föreslog att stretcha 2 ggr om dagen a 20 min och kall. Jag har alltid använt huvudet när jag har tränat så det ska jag fortsätta med även när jag stretchar och lyssna på kroppen.

Jag skulle vara tacksam om du redan känner till någon sida som har bra bilder på övningarna som är att rekommendera.

Tack på förhand

Registrerad: 2004-02-23

Stretha kall? Kan inte nån stretch-guru komma och sätta ner foten? (Själv har jag inget att referera till)

Raah skrev:

Stretha kall? Kan inte nån stretch-guru komma och sätta ner foten? (Själv har jag inget att referera till)

Om du vill bli vigare så är stretcha kall jävligt bra! Har tränat mycket kampsport och har aldrig hört något negativt om att stretcha kall. vissa perioder så stretchar jag kall 2 - 3 ggr om dagen... det är så man blir vig.

Från: Linköping
Registrerad: 2005-08-02

att tsretcha kall kan man absolut göra MEN lyssna till din egen kropp. stretching ska känns men du ska inte lida av det :)

Registrerad: 2006-11-25

Men vad är det för ide att stretcha varmt då?

Tack för medhållet kubein, började precis bli orolig att jag skulle få ta den här striden själv...

Och tack Icecoffee, för att du... än en gång poängterar det uppenbara.

Koray - Ja varför ska man stretcha varm? det är en bra fråga, och därom tvista de lärda.
Det finns forskning som visar att stretching mellan övningar och efter träningen förbättrar träningens effektivitet. Upp till 20 procent större ökning av muskelstyrka kan uppnås med hjälp av stretching.
Stretching ökar dessutom blodcirkulationen och hjälper till att transportera bort mjölksyra och slaggprodukter samt förbättrar näringsupptaget.

Registrerad: 2006-02-05

Sidan du var ute efter: http://www.ryggochmuskelakuten.se

Jag stretchar aldrig typ. Jag gör övningar med full ROM. För baksida gör jag ryckböj med tom stång under uppvärmning inför styrkepass. Ryck/frivändningar/frontböj med fulldjup gör sitt till.

Idag ska jag ge mnig på den "kalla" stretchningen. Måste faktist säga att det här är en nyhet för mig och lite skepptisk är jag trots allt. Man har genom alla år hört att det ska värmas upp och sedan stretchas, men får använda huvudet och se vad kroppen säger. Det jag är lite orolig för är just att sträcka sig när man är kall...

Tack för alla svar, får prova mig fram som med allt annat i livet.

Registrerad: 2006-11-25

Själv har jag hört här på forumet att stretching mellan övningar minskar styrkan, inte hela tiden men ex om du ska maxa i bänken och stretchar innan så minskar den

Ja, stretching minskar styrkan direkt efteråt. Stretcha aldrig de muskelgruper som ska tränas!

Från: Rehabhelvetet
Registrerad: 2006-10-12
Webbsida

Raah skrev:

Ja, stretching minskar styrkan direkt efteråt. Stretcha aldrig de muskelgruper som ska tränas!

:O!!!

Jag springer runt och halvstretchar efter varje bänkset!! Det är alltså illa illa??

Registrerad: 2007-05-05

Keep_On_Pumpin skrev:

Jag springer runt och halvstretchar efter varje bänkset!! Det är alltså illa illa??

Ajabaja.

Webbsida

Kiwium skrev:

Keep_On_Pumpin skrev:

Ajabaja.

OHHH :D Det är ju UNDERBARA nyheter :D Nu väcks ett nytt hopp inom mig!! =)

Raah skrev:

Stretcha dagen efter eller nån annan dag då?

och att absolut inte "gung" stretcha, tänja i korta perioder osv, det är då skadorna kommer krypande. vetatt min forna instruktör gillade kall gung stretch, galet värre hoppas han har lärt sig nu hur som.

Det finns undersökningar och forskningsresultat som visar på både för och nackdelar med stretching, både under och efter träning.
Men det är stor skillnad på stretching och tänjning, - om man gör det för att mjuka upp muskeln eller för att bli vigare.

Webbsida

ska jag hålla på och böja bak armarna efter ett bänkset eftersom det svider i brösten? =P

Registrerad: 2007-05-05

Svider?

kubein skrev:

Raah skrev:

Stretcha dagen efter eller nån annan dag då?

Varför inte direkt efter passet?

Spekulativt svar: Jag upplever att stretcheffekten äts upp i träningsverken ändå, läste nån artikel för längesen som föreslog att man skulle stretcha aktuell muskelgrupp passet eller dagen innan man tränade den. Alltså ungefär träna ben på måndag, stretcha bröst. Träna bröst på tisdag, stretcha rygg. Träna rygg på onsdag, stretcha ben osv men jag vet inte om det bara är av akademisk betydelse. Själv stretchar jag inte alls men kör basövningar med full ROM och är hyfsat vig (handflatorna i backen och några centimeter kvar ner i split).

Webbsida

Kiwium skrev:

Svider?

pumpliknande =P

om man har tränat såpass att man får mjölksyra eller som KoP svidande känsla borde ju stretch underlätta pga ökar blodcikulation ?

Sidor: 1  

Sidfot

Drivs med hjälp av PunBB