Du är inte inloggad.

Sidor: 1  

Kalasgod havregrynsgröt!

Från: Karlstad
Registrerad: 2007-10-18

Jag är barnsligt förtjust i havregrynsgröt och har testat flertalet varianter på smaksättning. Tänkte dela med mej av dagens recept som blev kanongott.

2 dl fiberberikade havgregryn (Icas)
6 dl vatten
6-8 suketter (av märket hermesetas)
1 msk kakao
1 tsk kanel
1 mindre päron eller ett halvt stort

Blanda allt utom päronet i en gryta. Låt gröten koka upp för att sedan sjuda under drygt 7-10 min och häll sedan upp den i en skål. Findela päronet och strö över.

Sedan är det bara att hugga in!
Totalt kaloriintag för detta är ca 300-320 kcal.

Anledningen till den stora mängden vatten är att jag inte tycker om mjölk och med mycket vatten blir gröten precis lagom krämig och inte sådär stinn som den annars kan bli. Smaken på oavnstående påminner om cocopops eller liknanade.
Man kanske inte bör äta en matsked kakao dagligen men det finns många verksamma och uppiggande ämnen i som stimulerar hjärnan och idag passar det mej utmärkt. Ska plugga hela dagen.

Simma lugnt.

Senast redigerat av kapten_mio (2007-10-18 09:06)

Registrerad: 2006-02-23

motsvarar inte en sukett typ två sockerbitar?
borde bli brutalt sött

Från: Stockholm
Registrerad: 2006-10-11

Hmmm, kanske ngt man borde testa

Byter man ut vattnet mot mjölken får man ytterliggare 240 kcal. En dubbel portion med ägg vid sidan av borde bli en grym bulkfrukost.

Från: Karlstad
Registrerad: 2007-10-18

Det är sött också. Jag gillar när det är sött :)
Men man kan naturligtvis minska på suketterna. Sägs motsvara ca två sockerbitar men det beror helt på märke av suketten. Vissa smakar ingen sötma alls. Det blir inte riktigt så sött som man kan tro dock eftersom det är fördelat på 8 dl vätska och havregryn. Men vill man inte ha det lika sött så kan man ju prova sig fram när det gäller suketterna. Brukar använda 4 till vanlig gröt. Det är bara den med kakaon i som får fler. Allt för chockladsmakens skull ;)

Registrerad: 2007-10-14

HAHA de där man ju äta iställe för chokladbollar ^^, jag tog 2dl mjölk, en msk kakao, en banan, en msk kanel och 1dl havregryn, det var på tok för godisaktigt till frulle! Men annars var det rätt smart de där med kakaon :D

Från: Sandviken
Registrerad: 2005-09-07
Webbsida

Jag kan inte tänka mig hur man strör ett päron, låter svårt.. men receptet låter sjukt gott :)

Sidor: 1  

Sidfot

Drivs med hjälp av PunBB