Du är inte inloggad.

Sidor: 1 2 3 4 5 … 7  

Sigyns Dagbok Hösten 2007

Registrerad: 2006-10-02

Tanx! Förra hösten körde jag Knäböj, stela och vanliga marklyft samma pass. Det var väl ingen höjdare direkt, snacka om att bli överkörd av ett godståg ;) Vanliga marklyft kanske jag kunde klämma in när jag kör rygg? Hur tycker du jag borde göra? Annars brukar jag alternera lite. Jag har ingen större skillnad i vikt i de bägge övningarna. Borde jag ha det? Isf är det säkert tekniken som är kass.

Jo, extra biceps behövs. Det är så irriterande att vara hämmad av dem och inte kunna fläska på i hantelpressen bara därför. Dessutom så vore det ju en bonus att komma ifrån de förhatliga silvriga hantlarna i konc. curlen ;)

Från: Jönköping
Registrerad: 2007-06-05

Sigyn skrev:

Tanx! Förra hösten körde jag Knäböj, stela och vanliga marklyft samma pass. Det var väl ingen höjdare direkt, snacka om att bli överkörd av ett godståg ;) Vanliga marklyft kanske jag kunde klämma in när jag kör rygg? Hur tycker du jag borde göra? Annars brukar jag alternera lite. Jag har ingen större skillnad i vikt i de bägge övningarna. Borde jag ha det? Isf är det säkert tekniken som är kass.

Jo, extra biceps behövs. Det är så irriterande att vara hämmad av dem och inte kunna fläska på i hantelpressen bara därför. Dessutom så vore det ju en bonus att komma ifrån de förhatliga silvriga hantlarna i konc. curlen ;)

Nä, att köra både mark och raka mark på samma pass som man kör knäböj blir lite väl bra.
Raka mark passar ju utmärkt på bendagen precis som du har.

Vanliga marklyft tycker jag passar klockrent på ryggdagen. Det enda man ska tänka på är att man inte har bendagen
antingen dagen före eller dagen efter ryggdagen. För visst belastas benen även i vanliga marklyft.

Du kör med liknande vikt på raka och vanliga? jag skulle föreslå att du kör raka marken lättare och vanliga mark tyngre.
Jag kör raka mar på 100-150 kg och vanliga på 200-260. Raka marken kör jag lite fler reps och väldigt strikt.

Vanliga marken ligger dessutom först på ryggpasset medan raka mark ligger som tredjeövning på "bendagen".

Tekniken är ju svårt att uttala sig om men visst kan det vara den som gör att det skiljer så pass lite mellan raka och vanliga. Eller så är du stark i baksida lår och då kan man vara nästan lika stark i raka mark.

Ska lyda ditt råd och justera om lite i upplägget. Jag håller på att försöka få till ett bra upplägg som kommer passa i höst. Det kommer komma till ytterligare ett pass Lindy Hop och det gör att jag inte riktigt vet än hur jag ska splitta och på vilka dagar.

Speciellt stark i baksida lår vet jag inte om jag är, men rumpan är nog rätt stark ;) Alla som spelat badminton vet att det ger fruktansvärd träningsvärk i arslet efteråt =) Annars försöker jag se till att baksida lår är lika stark som framsida lår. Det är de nästan nu, om man jämför benspark med benböj. Skiljer sig din framsida/baksida lår i styrka?

Sigyn skrev:

Ska lyda ditt råd och justera om lite i upplägget. Jag håller på att försöka få till ett bra upplägg som kommer passa i höst. Det kommer komma till ytterligare ett pass Lindy Hop och det gör att jag inte riktigt vet än hur jag ska splitta och på vilka dagar.

Speciellt stark i baksida lår vet jag inte om jag är, men rumpan är nog rätt stark ;) Alla som spelat badminton vet att det ger fruktansvärd träningsvärk i arslet efteråt =) Annars försöker jag se till att baksida lår är lika stark som framsida lår. Det är de nästan nu, om man jämför benspark med benböj. Skiljer sig din framsida/baksida lår i styrka?

Hur många dagar kommer du köra styrka? det är väl egentligen det som styr hur man ska splitta kroppen.
Hur gör du nu?
Ett renodlat benpass såg jag ju nu sist iaf. Rygg, mage,biceps? bröst,axlar, triceps?

Jo, en stark gluteus (låter proffsigare än rumpa ;-) ) kan ju också hjälpa till i marklyft.
Men om du är lika stark i baksida som framsida så är du nog relativt stark i baksida ändå. Dom flesta tror jag är starkare i framsidan.

Benböj, är det vad jag kallar lårcurl?

Jag är nog ungefär lika stark i fram och baksida, kanske lite starkare i baksida. Är nog därför jag är bättre på marklyft än på knäböj.

Det är just det jag inte vet, alltså hur många dagar styrka jag kommer kunna köra. Beror på vilken dag som Lindy Hop träningen hamnar på. Förra hösten körde jag ett 4-split, i våras två olika 3-split. jag gissar på att det kommer att bli ett 3-split även denna hösten. Just nu är upplägget så att jag kör (Rygg, Bröst), (Axlar, Mage, Vader), (Ben, Rumpa). Armarna kommer med lite överallt. I Dipsen och Pullupsen blandannat.
Jaha, ska vi behöva låta proffsiga nu oxå ;) Shit, då föll jag.
Är inte alla bättre i mark än böj? Eller skiljer det väldigt mycket mer för dig? Om jag skulle lyfta lika mycket som dig i förhållande till min vikt så skulle jag bänka 80, böja 100 och marka 121. Det tycker jag låter som en rätt normal styrkeskillnad i de olika övningarna. =)

Sigyn skrev:

Det är just det jag inte vet, alltså hur många dagar styrka jag kommer kunna köra. Beror på vilken dag som Lindy Hop träningen hamnar på. Förra hösten körde jag ett 4-split, i våras två olika 3-split. jag gissar på att det kommer att bli ett 3-split även denna hösten. Just nu är upplägget så att jag kör (Rygg, Bröst), (Axlar, Mage, Vader), (Ben, Rumpa). Armarna kommer med lite överallt. I Dipsen och Pullupsen blandannat.
Jaha, ska vi behöva låta proffsiga nu oxå ;) Shit, då föll jag.
Är inte alla bättre i mark än böj? Eller skiljer det väldigt mycket mer för dig? Om jag skulle lyfta lika mycket som dig i förhållande till min vikt så skulle jag bänka 80, böja 100 och marka 121. Det tycker jag låter som en rätt normal styrkeskillnad i de olika övningarna. =)

3-split är bra. Den uppdeleningen du skrev ut fungerar ju. Då skulle jag alltid se till att ha ben/rumpa passet mellan rygg/bröst och axlar/mage/vader.
Detta för att inte belasta axlarna två pass efter varandra (bröst ena dagen och axlar andra).

Jag skulle kanske föreslagit en liiten ändring. Men det är ju personligt tycke.
Varför inte : Rygg/mage/vader , Bröst/axlar , Ben/rumpa
I den ordningen ser jag inget som skulle "krocka" med ett sånt upplägg.
Om man inte tycker att armarna får nog med träning så kör man dessutom en övning biceps tillsammans med ryggen och en övning triceps med bröst/axlar.

Nu vet jag inte vilka siffror du räknade på men mina stats utan utrustning är bänk:192,5 , Böj 212,5 och Mark: ca 300
Dom flesta är nog lite starkare i marklyft än i knäböj ja. Iaf om man pratar lyft utan utrustning.
Dessutom är man felskap när man som jag bänkar nästan lika mycket som man böjer. :-)

Jag räknade på den där klubbtävlingen som fanns på din klubbs hemsida. Sant, du är nog felskapt som är så stark i bänk ;) men jag är mest impad av att du inte kört SL längre och ändå har sådana resultat.
Ja, jag har kört den spliten du listade där. Men jag bytte för att jag vill växa till mig lite över axlarna. Så jag valde att fokusera extra på dem, genom att göra dem till huvudgruppen för ett pass. De fick alltid vänta till sist annars =)

Sigyn skrev:

Jag räknade på den där klubbtävlingen som fanns på din klubbs hemsida. Sant, du är nog felskapt som är så stark i bänk ;) men jag är mest impad av att du inte kört SL längre och ändå har sådana resultat.
Ja, jag har kört den spliten du listade där. Men jag bytte för att jag vill växa till mig lite över axlarna. Så jag valde att fokusera extra på dem, genom att göra dem till huvudgruppen för ett pass. De fick alltid vänta till sist annars =)

Om axlarna är en prioriterad muskelgrupp så tycker jag ditt upplägg verkar bra!
Du har ju uppenbarligen en tanke bakom hur du tränar så jag tror nog att du kommer hitta ett riktigt bra upplägg.
Som du sett så lägger jag gärna näsan i blöt och kommer med förslag.... att bolla lite olika tankar på hur man kan
göra är ju aldrig fel.

Tack, ska man väl säga för det var ju beröm. Alltså att jag fått bra resultat på kort tid.
Jag känner det inte riktigt så själv men när man ser tillbaks så inser man ju att det hänt en del.
I en sport som SL så får man ju den mest direkta feedbacken man kan få angående om man blivit bättre eller inte.
Andra sporter kan ju vara lite mer diffusa att avgöra om man verkligen blivit nåt bättre.

Jaha, vilodag idag för min del. Ska bli rätt skönt.

Att lägga näsan i blöt är en bra egenskap. Så länge den nu inte är i vägen för en badmintonboll då ;)
Du får gärna fortsätta lägga din näsa i blöt angående mina pass. Jag gillar feedback. Annars lär man sig ju inget.
Jo, i andra sporter, tex badminton, så är ju ens egna resultat så beroende på motståndet. Ett kilo är ju alltid ett kilo. Fast jag har förstått att det skiljer på ett kilo beroende på var på jordklotet man befinner sig. Typ, vid ekvatorn så skulle 1 kilo vara mer än hos oss tex. Kan detta stämma? Radien till jordens centrum skiljer ju sig. Och då borde gravitationen skilja. Så det skulle kunna vara så.
Vilodag är schysst, för man vet att man gjort sig förtjänt av det. Jag vet inte hur jag ska göra ikväll än. Jag har nämligen lite godstågs-syndrom idag. ;)

Sigyn skrev:

Att lägga näsan i blöt är en bra egenskap. Så länge den nu inte är i vägen för en badmintonboll då ;)
Du får gärna fortsätta lägga din näsa i blöt angående mina pass. Jag gillar feedback. Annars lär man sig ju inget.
Jo, i andra sporter, tex badminton, så är ju ens egna resultat så beroende på motståndet. Ett kilo är ju alltid ett kilo. Fast jag har förstått att det skiljer på ett kilo beroende på var på jordklotet man befinner sig. Typ, vid ekvatorn så skulle 1 kilo vara mer än hos oss tex. Kan detta stämma? Radien till jordens centrum skiljer ju sig. Och då borde gravitationen skilja. Så det skulle kunna vara så.
Vilodag är schysst, för man vet att man gjort sig förtjänt av det. Jag vet inte hur jag ska göra ikväll än. Jag har nämligen lite godstågs-syndrom idag. ;)

Inga badmintonbollar i sikte så då är det ju lugnt...
Haha, vad går du på idag då? svävade iväg lite där. Men det kanske är en befogad reflektion. Ett kg är ju alltid ett kg men det kan vara olika jobbigt att lyfta det beroende på var man befinner sig.
Ju närmare jordens centrum desto tyngre blir det ju.
Tänk dessutom på att du får dubbel effekt. Om du står högst upp på ett högt berg så får du ju mindre gravitationskraft och samtidigt mindre tryck från luften ovanför dig.

Naturvetare?

Godståget har alltså kört över dig, då är det tufft att träna.

Ja, någon gång på gymnasiet var jag naturvetare. Gick en engelsk linje där man fick välja ämnen själv. Så jag valde Fysik, Kemi och svåraste Matten jag kunde hitta. Men sen blev det Data för hela slanten, så jag har glömt allt utom engelskan. ;)
Japp, godståget har träffat mig i arslet, förlåt gluteus maximus. ;) Jag hade inte kört utfall sen i våras. Då brukade jag köra på 40 fast 8:or. Så jag tänkte: "Hur svårt kan det vara?" Shit vad jag ångrar det idag...

Moderator
Från: Lund/Bollhuset
Registrerad: 2005-02-25

Man får skilja på tyngd och massa. Tyngd är kraften riktad mot jordens centrum som påverkar föremålet. Massa är en storhet och mäts t ex genom vägning. Eftersom jordens radie varierar (och även markens topografi även om just det kanske inte spelar så stor roll) så varierar gravitationskonstanten och beroende på vågens utformning så får man olika resultat var på jorden man befinner sig. Väger man t ex med en fjäder kommer resultaten variera, men väger man med en balansvåg (en vikt på vardera sida) så kommer det inte spela någon roll.

Oki, Men kommer mina muskler bli tvugna att utöva en större kraft om jag markar vid ekvatorn än vad de behöver i sverige?

Sigyn skrev:

Ja, någon gång på gymnasiet var jag naturvetare. Gick en engelsk linje där man fick välja ämnen själv. Så jag valde Fysik, Kemi och svåraste Matten jag kunde hitta. Men sen blev det Data för hela slanten, så jag har glömt allt utom engelskan. ;)
Japp, godståget har träffat mig i arslet, förlåt gluteus maximus. ;) Jag hade inte kört utfall sen i våras. Då brukade jag köra på 40 fast 8:or. Så jag tänkte: "Hur svårt kan det vara?" Shit vad jag ångrar det idag...

okej! är gammal naturvetare jag med, med teknisk inriktning då.
Engelsk linje? i sverige? eller i england? *förvirrad*

Träffad av ett godståg i arslet....hahaha, vi använder gluteus maximus istället. ;-)
Utfall är bara en övning för folk med en stark dödslängtan ju!  det är ju jobbigt!

Jo, du får nog ta i lite extra om du markar vid ekvatorn. Men att det sen är så lite att du inte lär märka det är ju en annan sak.

Jo, en engelsk linje i sverige. Man läste typ alla ämnen, utom svenska förståss på engelska istället. Hel schysst!! International Baccalaureate hette den.
Klart du läst med teknisk inriktning. Svårt att bli konstruktör som humanvetare eller? =)
Jo, utfall är döden. Men vi brudar är ju rätt känsliga med hur vår gluteus maximus ser ut. Och vill man bli fin får man lida pin, som det heter...
Ikväll får det nog bli en promenad på öxnehaga istället. Det kan vara lagom jobbigt för benen det med. Med alla backar och träningsvärk på det.
Fast det blir ju större skillnad vid ekvatorn för dig som markar så mycket mer ;)

Senast redigerat av Sigyn (2007-10-04 16:12)

Eftersom det gör ont att umgås med godståg så valde jag att promenera igår. Där jag bor har de jättefina spår med mycket backar i. Perfekt för att bota träningsvärk ;)
Iaf, de har ett friluftsgym där och där lyckades jag äntligen hitta en magövning som jag tyckte var jobbig fast ändå utförbar. Kan iofs ha berott på att jag känner av knäböjen i magen också. =) Skitsurt att behöva ta sig dit varenda gång man vill köra lite mage bara...
De har lutande träplank i uppskattningsvis 15, 30, 45 och 60 graders vinkel. Och, även om det var svårt att ta sig upp och få in fötterna under remmen vid 60 grader, så var det en riktigt bra övning. Jag fick inte alls ont i nedre delen av ryggen som jag fått vid vanliga situps. Beror detta på att belastningen blir så annorlunda eftersom man hänger så mycket uppochner? Eller har min situpsteknik helt enkelt blivit bättre? ;P Jag tycker iaf att jag borde känt av ryggen lite, eftersom jag har lite träningsvärk där sen marken.
Och så blev det ju chins också, såklart =) Fast fasiken vilken fjant jag är när jag inte har ett riktigt grepp. Den här stången är mycket tjockare än den på gymmet och så var den svinkall och hal från den fuktiga luften. Så även om jag hade 5 chins i mig vågade jag bara köra 4 på raken för att jag var rädd att tappa greppet.
Fjant!!!
Här, mamma!
Idag är det iaf en inplanerad vilodag, och så på't igen på lördag. =)

Ska komma ihåg att aldrig marklyfta nere vid ekvatorn.
Men det kan ju vara så att dom kalibrerat sina vikter lite annorlunda där så det kanske inte blir nån skilnnad?

Lät gott att ge sig ut i naturen på promenad.
Synd att du inte gav dig på en femte chin också.  Du får nöja dig så länge med att du iaf spöar mig i chins!!
Men i dips kanske vi kan ta en fight istället. :-)

Angående situpsen så är det ju lite svårt att se varför du får ont i vanliga fall men inte med mer lutning.
Klart att trycket blir ju mindre ju större vinkeln blir så det kanske är det som gör det.

Du skrev innan att du har svårt att hitta nån magövning som tar. Har ni inga bra magmaskiner på gymmet?
Jag kör en del i maskin och jag får det att ta rätt bra.

Ja, dips klår du mig nog allt i. Jag är bara uppe i 7,5 kilo extra än. Någon dag vill jag köra med 20 kilo i bältet...
Jo, vi har en magmaskin. Man pressar vikten med raka armar framför sig. Körde den i början, men nu var det faktiskt länge sedan. Kanske kunde vara ide att prova igen. Har bara inte tänkt på den. Maskiner har liksom fallit ur medvetandet ;)
Att åka till ekvatorn och gymma blir som höghöjdsträning då... =)

Sigyn skrev:

Ja, dips klår du mig nog allt i. Jag är bara uppe i 7,5 kilo extra än. Någon dag vill jag köra med 20 kilo i bältet...
Jo, vi har en magmaskin. Man pressar vikten med raka armar framför sig. Körde den i början, men nu var det faktiskt länge sedan. Kanske kunde vara ide att prova igen. Har bara inte tänkt på den. Maskiner har liksom fallit ur medvetandet ;)
Att åka till ekvatorn och gymma blir som höghöjdsträning då... =)

Vet inte hur många kilo extra jag klarar i dips. Men nån reps borde man väl klara med 50 kg extra.

Raka armar framför sig....låter suspekt, Men det kanske kan vara nåt.
Just magmaskiner tycker jag kan vara rätt bra.
Personligen så tycker jag att den bästa magträningen får jag av att köra frontböj utan bälte.

Benlyft hängande i chinsräcket med en hantel mellan fötterna kanske kan funka annars?

Ekvatorn nästa inför nästa tävling då!!

Ikväll blir det marklyft! Om jag hinner..... måste jobba heldag idag. Brukar sluta tidigare på fredagarna annars.
:-(

Du får helt enkelt pröva. Blir en jäkla massa kilo dina pecs och triceps tar iaf =)
Jag brukar säga att jag har "the upper body strength of a small kitten" Så alla övningar (dips, chins) som involverar överkroppen och som jag pallar en någorlunda tung vikt i (den egna tex) är jag jätte stolt över.
Att marka på en fredag? =) Det är det inte många som gör på detta forumet ;) Med tanke på alla "Alkohol"-trådar som ploppar upp med jämna mellanrum.
En fråga. Vad äter du för tillskott? Äter just nu bara protein men har funderingar på att börja äta kreatin och glutamin också. Har fått lite av en kompis, så att jag kan prova och se om det funkar på mig. Men vetif*n om jag vågar. Jag är en fegis vad gäller all mat. Äter bara sånt som jag vet vad det är. Tog lång tid innan jag ens vågade började med protein. =)
Vet ju inte ens hur jag borde ta det. Läst några som anser att tjejer inte borde ha en uppladdningsfas utan köra en lägre dos, 3 gram kreatin, per dag. Baserat på att tjejer har mer kreatin i musklerna från början. Alltså ligger närmare fullt. Och därmed riskerar överdosering och kassa tarmar på grund av det. Men det finns ju så mycket skitsnack om tjejers träning...
Har du några tjejkompisar som har testat?

Sigyn skrev:

Du får helt enkelt pröva. Blir en jäkla massa kilo dina pecs och triceps tar iaf =)
Jag brukar säga att jag har "the upper body strength of a small kitten" Så alla övningar (dips, chins) som involverar överkroppen och som jag pallar en någorlunda tung vikt i (den egna tex) är jag jätte stolt över.
Att marka på en fredag? =) Det är det inte många som gör på detta forumet ;) Med tanke på alla "Alkohol"-trådar som ploppar upp med jämna mellanrum.
En fråga. Vad äter du för tillskott? Äter just nu bara protein men har funderingar på att börja äta kreatin och glutamin också. Har fått lite av en kompis, så att jag kan prova och se om det funkar på mig. Men vetif*n om jag vågar. Jag är en fegis vad gäller all mat. Äter bara sånt som jag vet vad det är. Tog lång tid innan jag ens vågade började med protein. =)
Vet ju inte ens hur jag borde ta det. Läst några som anser att tjejer inte borde ha en uppladdningsfas utan köra en lägre dos, 3 gram kreatin, per dag. Baserat på att tjejer har mer kreatin i musklerna från början. Alltså ligger närmare fullt. Och därmed riskerar överdosering och kassa tarmar på grund av det. Men det finns ju så mycket skitsnack om tjejers träning...
Har du några tjejkompisar som har testat?

Jag tycker det är starkt att klara chins överhuvudtaget så där imponerar du iaf på mig!
Sen vet jag inte hur starka kattungarna är i överkroppen heller....är dom starka i underdelen av kroppen?

Jag har sett ett antal sånda där alkohol-trådar ja. Varit nära att skriva i dom men låtit bli.
För min syn på det hela passar nog inte för alla opti-wannabe byggare.
Jag kan köra mitt markpass på fredagskvällen och sen ta ett par öl på kvällen.
Eller så tränar jag mark på lördagen och då kanske jag har druckit lite på fredagen.
Det är ett mysterium hur jag kan marklyfta över 300 kg med ett sånt icke-optimalt upplägg????
Föraktar du mig för mitt syndiga leverne nu?

Tillskott så kör jag protien ( det kör ajag alltid, 2-3 ggr per dag), kreatin under perioder, oftast inför tävlingar.
Om tjejer ska ta mindre doser har jag ingen aning om.
Jag har aldrig hört nåt verkligt fall där nån blivit dålig av för mycket kreatin iaf.
Följer man den dos som förespråkas så kan det inte vara några som helst problem.
Jag har dessutom ofta tagit dubbel dos för att verkligen få effekt på det hela.

Jag rekommenderar vanligt kreatin monohydrat (creapure), lägg inte dina surt förvärvade stålar på krealkalyn osv som bara är monohydrat uppblandat med en bas för att få högre Ph-värde.

Syndigt leverne? Knappast. Själv är jag inte så mycket för just öl,,, Jag gillar viner från toscana och single malt. =)
Numera är det mesta i måttliga mängder. Man börjar ju bli gammal ;) Nja, är man ute efter det optimala så tror jag man är dömd att misslyckas. Men man behöver ju inte sabba alla chanser man har att lyckas heller, genom att överdriva åt något håll.
Mina synder består ofta i choklad. Årgångschoklad... För sån choklad är det värt att synda. ;)
Bara man lever så att man inte mår dåligt av det. Finns många här på forumet som lidit/lider av anorexi, bullemi eller liknande. Det är långt värre än att oroa sig över några öl på fredags kvällen, som många trådar handlar om. Men, alla har ju sina perspektiv på saker och ting.
Ska kolla in vad det var för något jag fick med mig hem. Var säkert creapure. Hoppas jag är en responder bara. Om jag nu vågar testa... Glutamin? Testat?
Hur mycket tränar du dina lats? Behövs de i SL?

Sigyn skrev:

Syndigt leverne? Knappast. Själv är jag inte så mycket för just öl,,, Jag gillar viner från toscana och single malt. =)
Numera är det mesta i måttliga mängder. Man börjar ju bli gammal ;) Nja, är man ute efter det optimala så tror jag man är dömd att misslyckas. Men man behöver ju inte sabba alla chanser man har att lyckas heller, genom att överdriva åt något håll.
Mina synder består ofta i choklad. Årgångschoklad... För sån choklad är det värt att synda. ;)
Bara man lever så att man inte mår dåligt av det. Finns många här på forumet som lidit/lider av anorexi, bullemi eller liknande. Det är långt värre än att oroa sig över några öl på fredags kvällen, som många trådar handlar om. Men, alla har ju sina perspektiv på saker och ting.
Ska kolla in vad det var för något jag fick med mig hem. Var säkert creapure. Hoppas jag är en responder bara. Om jag nu vågar testa... Glutamin? Testat?
Hur mycket tränar du dina lats? Behövs de i SL?

Now we talk.... single malt! så ska det låta. Whisky är en av mina stora passioner här i livet.
Vad har du för favoriter då? Själv är jag först och främst en Islay fantast, även om det finns god whisky även från andra öar och distrikt.
Var och besökte Ardbeg, Laphroaig, lagavullin, Bowmore, Bruichladdich och Caol Ila i somras.
En alldeles underbar resa för en whiskyälskare. :-)

Välbefinnandet måste alltid komma i första hand. Jag ser det som du, man kan inte alltid vara optimal, man måste få unna sig lite ibland. Men sen kanske man gör ett val att hålla igen på sina laster ett tag. Jag drack inte en droppe från nyår till första tävlingen som var mitten på februari tex.

Nu har jag märkt att det inte spelar så stor roll för mig om jag unnar mig ett gott glas whisky och en öl på fredagen.
Jag märker absolut ingen skillnad mot om jag låter bli.
Däremot så märks det av rätt ordentligt dom gångerna det blivit lite för mycket dricka.

Latsen? nja, det händer att jag tränar dom specifikt men oftast låter jag det räcka med bara marklyften för hela ryggen.
Händer att jag kör nån form av roddövningar.
Det är bra om inte annat för att få bättre balans i bänkpressen där latsen jobbar som stödmuskler.
Kanske att det kan hjälpa till lite i marklyften också.

Men annars är väl inte lats nån muskel man prioriterar direkt. En muskel jag sluttat nästan helt att träna är biceps.
Har ingen användning för stora biceps. Dessutom är mina armar mer än tillräckligt stora som det är. :-)
När man använder bänktröja så önskar man att armarna vore mindre för det är inte lätt att få på tröjan över armarna.
Hatar utrustningen!! tänk om man bara kunde tävla som man är skapt liksom..... ja, kläder är okej alltså men mer behövs inte. ;-)

edit: Glutamin vet jag inget om.....låter som nåt som kan ge en välnärd gluteus?? :-)

Senast redigerat av Fredrikn77 (2007-10-05 10:59)

Moderator
Från: Lund/Bollhuset
Registrerad: 2005-02-25

Sigyn skrev:

Oki, Men kommer mina muskler bli tvugna att utöva en större kraft om jag markar vid ekvatorn än vad de behöver i sverige?

Nej tvärtom. Ju närmare du kommer jordens centrum desto starkare är kraften. Vid polerna är jorden tillplattad och där är radien minst, vice versa vid ekvatorn.

Vid ekvatorn gäller g-värdet 9.789 m/s^2 och det gällande g-värdet i Sverige tror jag är 9.81 m/s^2. Så säg att du skulle marka 100kg då hade du fått skapa en kraft på 978,9 N vid ekvatiorn och 981 N i Sverige, alltså endast 2,1 N extra och det är som Fredrik säger, rätt försumbart :) 2,1 N är i princip 200 gram extra (från pass till pass kan jag pendla 10-20kg i marklyft, det är nog ännu värre för Fredrik hehe). Så räkna med en ökning på 0,2%.

Fredrik: Vilken underbar resa!! Ilay verkar vara himmelriket! *sotis* Jag har bara druckit whiskeys från de fyra första distillerierna du nämde. Eftersom jag är en ltien gottegris av mig så lutar jag lite mer åt konjaksbetonade whiskeys. Just nu står det en Strathisla och väntar på att jag ska komma hem. ;)
Jag brukar heller inte märka av ett glas vin. Däremot om jag befunnit mig på ett ställe där de rökt. Då har jag haft svårt att fungera dagen efter, huvudvärk och allmänt klen. (Superglad för nya rökförbudet, gör det möjligt för en annan att gå på krogen igen.)
Det var strongt jobbat att inte dricka något på så lång tid. Men du verkar ju inte ha svårt för att fokusera och prioritera, så jag kan inte säga att jag är förvånad.
Måste se himla skoj ut när man tar på sig en sån där tröja. Kommer ihåg när jag skulle ha på mig en latex klänning. Borde vara lite samma känsla. Som att försöka åla sig in i ett 2 tums rör ungefär...
Visst vore det lättare om saker fick namn på vad de var bra för: Glutamin skulle ge en Jennifer Lopez rumpa, Protein skulle göra en till proffs i vad man än ville och Kreatin skulle göra en till picasso ;)

stevebc: aha! Jag hade fått för mig att vid jordens centrum så är tyngdkraften noll. eftersom man har lika mycket massa runt sig som drar åt alla håll. Och att det då borde vara större tyngdkraft när man har mer massa under sig, alltså, längre radius. Tur att man lär så länge man lever. =)

Sidor: 1 2 3 4 5 … 7  

Sidfot

Drivs med hjälp av PunBB