Du är inte inloggad.

Sidor: 1 2 3 4 … 7  

Sigyns Dagbok Hösten 2007

Från: Malmö
Registrerad: 2007-01-12
Webbsida

Om du inte fixar att göra en hel strikt på första försöket (vilket jag inte tror att det är någon i hela världshistorien som har fixat) så börja med antingen halva eller negativa, eller en kombination. Det viktigaste som jag inte kom på förrän efter ett tag var att man var tvungen att lägga en del fokus på att rotera upp sig runt sina egna axlar.

Från: Stockholm
Registrerad: 2005-12-30

Lajne skrev:

Dessutom är det inget fel med att lägga belastning även på höftböjarna; tvärtom är det som malmkvist har påpekat här på forumet ett otal gånger inte speciellt bra med urstarka rectus abdominis och svaga höftböjare. För övrigt ganska logiskt, det är ju knappast bra med styrkeobalans någonstans i kroppen.

Däremot är ju oftast höftbörjarna redan rejält mkt starkare än rectus abdominis hos de allra flesta. Men jag förstår principen.

Registrerad: 2006-10-02

Lajne: Oki, jag såg någon tutorial på youtube. Han gjorde endast den negativa fasen och sen vek han ihop benen för att ta sig upp och göra nästa rep. Hur menar du när du säger "rotera upp sig runt sina egna axlar"? Sen är jag lite nojig för att det kommer vara så pinsamt att testa på gymmet. Hoppas att det är helt folktomt där... =)

Webbsida

Om du tittar här http://www.youtube.com/watch?v=PMNQuiWpUcI så ser du att baksidan av axlarna är det ända som ligger kvar i bänken när du kör, vilket gör att även om det egentligen inte är så du ska göra så hjälper det att föreställa dig att du vrider upp dig runt dem, ungefär som om du försökte dra sönder bänken med en pullover. Det är väl egentligen mer för att ge stabilitet än för att faktiskt dra dig upp på det sättet, det hade ju gjort det till en bröst/latsövning, men ja. Som sagt=)

Förresten... Pinsamt att testa på gymet? Du skulle sett när jag försökte köra finnen första (och sista) gången. Ett rent under att jag inte knäckte näsan:P Alla övningar är inte för alla, men man måste ju prova. Annars kommer man vara fast i lårcurlmaskinen för resten av livet, och vem vill det?=(

Lajne: Ojrå, Det hade jag nästan velat se ;P Det var iaf aldeles för mycket folk på gymmet igår så jag kunde inte med att testa.

Däremot gjorde jag något annat som jag är väldigt stolt över. Det var en äldre snubbe, 40-45 som körde konc. curls på 15 kilo. Han körde typ 5-6 pausade några sekunder och så några till. (Uppenbarligen ute efter pump) När han sedan var klar så lutar han sig fram och en halv meter över golvet så tar han i och slänger ner hantlarna i golvet. Detta gjorde han efter varenda set. Jag var där i strax över en timme. Han kom tio minuter efter mig och när jag gick hörde jag honom fortfarande slänga dem demonstrativt i golvet. Så minst en 30 ggr (japp ca 30 set knoc. curls) gav han hantlarna denna behandling. Då blev jag förbannad. Så efter att han ännu en gång slängt ner hantlarna i golvet så säger jag högt och tydligt så att alla hör: "Du kanske skulle köra på en lättare vikt om du inte orkar lägga ner hantlarna på golvet efter ditt set."
*garv* Han blev helt paff, och fick inte fram ett ord. Han bara stirrade på mig med hotande uppspärrade ögon, och jag stirrade tillbaks. Efter att han vänt bort blicken och samlat sig sa han något i stil med: "Och vad gör det om jag slänger hantlarna, de har ju inte gått sönder, eller hur." Då svarade jag: "Om varenda en skulle göra som dig, så skulle de åka i backen flera hundra gånger om dan. Det är de inte gjorda för." Hans mesiga svar blev då: "Jaha, jag lyssnar inte på dig iaf." Mitt svar blev då: "Nej, jag märker det."

Jag menar, jag tycker det är helt okej när man av misstag tappar en vikt. Det händer ju alla. Eller om man kör riktigt tungt och nyss failat så kan det vara svårt också då och då. Men att kasta vikter, som inte är tyngre än 15 kilo?

Jag hoppas och tror att han kände sig riktigt dum där han stod och fick skäll av en liten blond tjej ;) Och att alla hörde. När jag gick därifrån fortsatte han som sagt var att slänga vikterna i golvet, nu ännu hårdare. Bara för att bevisa för dem som var kvar där, att han minsann inte tar order av en tjej.

Så löjligt!!

Jaha nu har jag fått skriva av mig lite frustration. Nu ska jag plita ihop en rapport om gårdagens pass.

Jaha, Gårdagen blev en liten besvikelse. Jag hade hoppats på att kunna öka 2,5 i bänk, (till 45) men vad fel jag hade.

Är inte riktigt säker på vad vissa övningar heter. Så jag ska försöka ge dem så beskrivande namn som möjligt. Tala gärna om för mig vad de egentligen kallas.
Jag tänkte ange övningarna på denna formel:

Muskelgrupp, Namn på övning: repsSet1@Vikt repsSet2@Vikt repsSet3@Vikt osv...

För alla hantelövningar anges vikten per hantel och reps per sida.

Hoppas det blir förståeligt.

Torsdag 27/9
Bröst, Bänkpress: 4@42,5 2@42,5 5@40
Rygg, Chins: 4 3 3
Bröst, Dips: 5@7,5 3@7,5 3@7,5
Bröst, Lutande hantelpress: 5@17,5 3@17,5 4@17,5
Rygg, Hantelrodd: 8@17,5 6@20 6@20
Bröst, Hantelpress: 5@17,5 5@17,5 4@17,5
Rygg, Skivstångsrodd: 6@37,5 4@37,5 4@37,5
Biceps, Konc. curl: 6@10 5@10 5@10

Thats all folks!

Jaha. Då fick jag iallafall svar på varför det gick på dåligt på gymmet i Torsdags. På fredag eftermiddag åkte jag på en ordentlig förkylning, med inkluderande huvudvärk, feber och svidande svalg. *typiskt*

Är det bara jag som får panik av att inte kunna komma iväg till gymmet? Trodde jag skulle bli tokig i helgen. Men jag var ju tvungen att dansa Lindy Hop igår och det gick bra. Så jag tror jag kan masa mig till gymmet ikväll. *hoppas* Förkylningar brukar inte sitta i så länge på mig.

Btw, Vad är det som gör att träning blir ett gift? Varför blir man beroende?

Registrerad: 2006-08-17

Jag lider med dig, är också förkyld :( Har inte tränat på en vecka och det mest irriterande är att jag har en massa ledigt från skolan så det skulle funnits en massa tid... Men man blir ju frisk igen och då är det bara till att köra hårt!
Man blir nog beroende för att man mår så bra av att träna, det utsöndras hormoner som man blir lugn och harmonisk av, och sen är det ju kul när man blir bättre på något man gillar :) Och kanske lite snyggare också ;)
Ta hand om dig och vila ordentligt så är du nog tillbaka på banan snart!
Btw, starka skivstångsroddar där!

Tanx! Ja, skivstångrodd är en riktigt bra övning. Du gillar väl den också?
Blir man lugn och harmionisk av de hormoner man får av att träna? Jag tycker jag får energi... knasigt.
Ja, jag gillar verkligen gymmet. Fattar inte varför jag inte börjat med det tidigare. Sen att man känner sig snyggare är ju klart positivt. ;)
Krya på dig du med!!

Registrerad: 2006-08-17

Yes, gillar den mer och mer.
Jo, bla serotonin utsöndras i större mängd vid träning och det blir man lugn och glad av. Men det gäller ju mer sinnesstämningen, jag får också massa fysisk energi av att träna :)
Nu börjar jag bara längta ännu mer till gymmet!

Webbsida

Fördelen är ju iaf att immunförsvaret verkar bli bättre och bättre ju bättre allmän-kondition man är i, så man kommer tillbaka snabbare till gymet ju mer man vill dit. Under tiden lyfter jag lite för er skull också, då min förkylning gick över på ungefär 7 timmar =D

Melea: Good Girl!! ;) Jag gillar den för att det känns som att den tar hela ryggen, lats, traps och baksida axlar. Var känner du att den tar? Jag måste bli bättre på näringslära och fysiologi. Kan du rekommendera något läsvärdigt (lättläst) för en som vill veta varför kroppen reagerar som den gör?
Lajne: *sotis* Men jag ska minsann dit idag oxå. Får se hur det går. Kan ju köra ett lätt axel-pass =)

Jag känner mig rätt frisk idag iaf. Och det är så jobbigt när man är sugen. Ungefär som att vara
sugen på godis... choklad... tårta... kakor... Hjälp!! Nu blir det snart en tripp till Kahls Kaffehandel...

Det fick bli ett lite lugnare pass igår. Men i gengäld så var det ett mycket skönt pass. =) Hade ju längtat så...

Har problem att få upp hantlarna till axelhöjd när jag ska köra hantelpress över huvudet. Tips någon?
Jag svingar upp dem ståendes först och sen sätter jag mig ner. Antagligen behöver jag träna biceps mer =)

Har ett antal övningar som jag inte kan namnet på. Hantelrodd för baksida axel, Viktade enbenta tåhäv och hantelpress över huvudet. Någon som har bättre förslag?

Måndag 1/10
Axel, Militärpress: 6@27,5 4@30 3@30
Mage, Viktad crunch på boll: 15@10 15@10 15@10
Mage, Sneda på boll: 20 20 20
Axel, Hantelrodd för baksida axel: 8@17,5 8@17,5 8@17,5
Vader, Viktade enbenta tåhäv: 6@25 10@25 10@25
Traps, Skivstångs shrugs: 8@70 8@70 8@70
Axel, Hantelpress över huvudet: 4@15 7@12,5 6@12,5

Från: Linköping
Registrerad: 2003-02-20
Webbsida

Sigyn skrev:

Har problem att få upp hantlarna till axelhöjd när jag ska köra hantelpress över huvudet. Tips någon?
Jag svingar upp dem ståendes först och sen sätter jag mig ner. Antagligen behöver jag träna biceps mer =)

Svinga upp dom ståendes borde funka, annars kan du göra det i en rörelse från golvet som ett marklyft fast du svingar upp dom på axlarna och sen sätter dig ner =)

Tunga vikter btw!

Traidmill: Bra tips!! Låter som början på någon OL-övning. =) Det kanske man skulle lära sig... Det är så surt att vara för svag för att få upp vikterna som man faktiskt borde klara av i själva övningen sen. Tack!! Och tyngre ska det bli. ;)

Moderator
Från: Lund/Bollhuset
Registrerad: 2005-02-25

Jag håller till på friskis o svettis!

Syndare! :)

4-5 chins är brutalt bra, får man fråga vad du väger? Kör du aldrig marklyft/knäböj osv?

SteveBC: *garv* tanx ;)
just nu 51,5. Btw, helt ok att fråga mig. trots att jag är tjej =)
Jorå, klart jag gör!! Gillar böj o mark!!
Har inte hunnit med ett benpass i dagboken än. Blev ju förkyld *snyft*
Tanken är att det ska bli ett ikväll. Igår han jag inte till gymmet för jag var tvungen att köra in vetten i vintergaraget. Men jag lovar, det blir bot o bättring idag ;)
Senast jag körde (innan kroatien) så var jag uppe på samma i böj, som innan sommaruppehållet. I marken saknar jag fortfarande 5 kilo. *sucks*
Ska aldrig mer ha ett uppehåll!!!

Från: Jönköping
Registrerad: 2007-06-05

Sigyn skrev:

SteveBC: *garv* tanx ;)
just nu 51,5. Btw, helt ok att fråga mig. trots att jag är tjej =)
Jorå, klart jag gör!! Gillar böj o mark!!
Har inte hunnit med ett benpass i dagboken än. Blev ju förkyld *snyft*
Tanken är att det ska bli ett ikväll. Igår han jag inte till gymmet för jag var tvungen att köra in vetten i vintergaraget. Men jag lovar, det blir bot o bättring idag ;)
Senast jag körde (innan kroatien) så var jag uppe på samma i böj, som innan sommaruppehållet. I marken saknar jag fortfarande 5 kilo. *sucks*
Ska aldrig mer ha ett uppehåll!!!

Ser fram emot när det blir böj och mark här också.
Ikapp och förbi dina gamla personbästa ska du väl förhoppningsvis komma ganska snabbt!

Fredrik: Hoppas jag med!! 60 i knäböj och 65 i mark är inget att hänga i julgranen ;)

Sigyn skrev:

Fredrik: Hoppas jag med!! 60 i knäböj och 65 i mark är inget att hänga i julgranen ;)

Se det så här istället: Det finns gott om utrymme för förbättringar!
Sen ska man ha i åtanke din låga vikt. Men nog tror jag att det går att förbättra dom rekorden en hel del!
Vad är rekordet i bänk? strax över 50? såg att du hade kört 4x42,5 nu sist.

Om du ville ha hjälp med att se över böjtekniken så kanske det är lika bra att ta mark och bänk också då.

Kul att se att du kör riktiga övningar med fria vikter och inte har fastnat i maskinträsket.

Åh nej, Hatar maskiner. När jag började på Atlantis, då jag var 21 typ. Så kunde jag ingenting. Ville bara får bättre mjölksyretålighet för att palla badmintonen. Min instruktör där, hade mig till att göra utfall och knäböj i smithen. Gaah!! Höll på att fucka upp mina knä för gott. Så det fick bli ett slut med det.
Så när jag tog upp styrketräningen igen så tänkte jag inte göra samma misstag fler gånger. Instruktörer kan för det mesta inte mer än att ställa in en maskin och läsa på den vilken muskel den tränar ;P *lite ironi*
Min filosofi blev istället att kolla på de som har kroppar som jag vill ha. De borde ju då också träna på det sätt som jag borde träna =) Så, då blev det fria och tunga vikter.
Visst, tar gärna lite tekniklektion i bänk o mark oxå. *behövs*
Nja, har inte provat maxa i bänk. Körde på 45 innan sommaruppehållet. Så då kanske jag hade 1RM på 50. men jag tror inte jag har det nu.

Från: Umeå/Jönköping
Registrerad: 2006-05-09

stevebc skrev:

Jag håller till på friskis o svettis!

Syndare! :)

4-5 chins är brutalt bra, får man fråga vad du väger? Kör du aldrig marklyft/knäböj osv?

Öpp öpp öpp Steve, friskis i JKPG (som jag antar att de är?) är faktiskt ett av de friskis gymmen i Sverige som faktiskt är ganska bra med riktigt stor lokal och rätt mycket fria vikter, hantlar upp till 52,5kg etc.

Och håller även med Steve om att chinsen är ruskigt bra! Keep it up!

Senast redigerat av Mersault (2007-10-03 12:10)

Tanx! Ja visst är friskis lokaler i Jönköping fina, 900 kvm, men oj vad mycket folk. Och knasigt upplägg. Man får ju springa över halva stället för att köra nästa övning. Jag gillar Huskvarna gymmet bättre. Även om deras hantal som mest blir på 50 kilo ;)
Vill kunna köra 10 chins till jul. Men blir lite knasigt att nå både SL mål och chins mål. Chinsen är ju så beroende av kroppsvikten.

Det fick bli ett litet benpass igår. Tiden bara sprang iväg. Tog med mig remmarna, för jag hade fått för mig att det var greppet som gjort att jag ännu inte tagit tillbaka de sista 5 kilona i marklyften. Och gissa om jag blev glad när det visade sig att jag hade rätt. =) Så nu hoppas jag på en snabb ökning i mark. Är ju långt kvar till målet. Och så lite extra biceps, för att det ska bli lättare att få upp hantlarna till start positionen när jag kör hantelpress över huvudet, sned hantelpress och vanlig hantelpress.

Onsdag 3/10
Quads, Knäböj: 6@60 6@60 6@60
Hams, Stela marklyft: 6@65 5@70 4@70
Biceps, Skivstångscurl: 6@20 6@20 6@20
Rumpa, Utfall med skivstång: 6@40 6@40 3@40
Quads, Benspark: 6@36 6@36 6@36
Hams, Benböj: 8@31,5 6@33,5 6@33,5

Sigyn skrev:

Det fick bli ett litet benpass igår. Tiden bara sprang iväg. Tog med mig remmarna, för jag hade fått för mig att det var greppet som gjort att jag ännu inte tagit tillbaka de sista 5 kilona i marklyften. Och gissa om jag blev glad när det visade sig att jag hade rätt. =) Så nu hoppas jag på en snabb ökning i mark. Är ju långt kvar till målet. Och så lite extra biceps, för att det ska bli lättare att få upp hantlarna till start positionen när jag kör hantelpress över huvudet, sned hantelpress och vanlig hantelpress.

Onsdag 3/10
Quads, Knäböj: 6@60 6@60 6@60
Hams, Stela marklyft: 6@65 5@70 4@70
Biceps, Skivstångscurl: 6@20 6@20 6@20
Rumpa, Utfall med skivstång: 6@40 6@40 3@40
Quads, Benspark: 6@36 6@36 6@36
Hams, Benböj: 8@31,5 6@33,5 6@33,5

Bra benpass där!
Extra biceps för att kunna få upp hantlarna i startläge i hantelpress är ju klockrent. :-)

Stela marklyft på 70 kg var inte illa!
Du kör vanliga marklyft på nåt pass också eller? där borde du ju kunna nå den magiska tresiffriga gränsen om en inte allt för lång framtid!

Sidor: 1 2 3 4 … 7  

Sidfot

Drivs med hjälp av PunBB