Diskussionsforum om näringslära, styrketräning och kosttillskott
Regler | Sök | Registrera dig | Logga in
Du är inte inloggad.
Hej!
För ni som inte känner till så mycket om mig:
Tjej på 27 år.
159 cm lång ;)
Trivselvikt på 49 - 52 kilo.
Tränar för att bygga muskler, ju mer desto bättre.
Började bygga sommaren 2006, så har inte hållt på så länge.
Tränat mycket badminton innan, dock inte längre.
Jobbar som programmerare, ett väldigt stillasittande arbete.
Gillar att lyfta fria vikter, hatar maskiner, smithen och cardio.
Svarar gärna på alla övriga frågor, om jag kan =)
Själv gillar jag att kunna se tillbaka och förhoppningsvis se förbättringar. Så jag hoppas att en sådan här dagbok ska ge den möjligheten. Jag har fört analog träningsdagbok tidigare och kommer forsätta med det parallelt.
Dumt nog tog jag inga foton innan jag började träna. Men jag har från Februari och September 2007. Har tänkt fortsätta ta bilder med ett halvårs mellanrum. Kortare tid än så, så ser jag ingen skillnad från gång till gång.
Jag försöker att köra 7-9 övningar när jag är på gymmet. Jag spenderar helst inte mer än en timme i sträck där. Blodsockret och koncentrationen droppar och jag anser att det inte ger så väldans mycket mer. Varje övning brukar bli 3 eller 4 set, med 3 till 8 reps per set. Efter gymmet tar jag ASTs proteintillskott VP2 Whey Isolate.
Sist men inte minst så förespråkar jag fria och tunga vikter till alla tjejer som vill förändra sin kroppsbyggnad!!
Februari 2007:
September 2007:
Maj 2008:
Senast redigerat av Sigyn (2008-05-08 12:09)
Kul att du startar journal! :) Du ser ut att ha gjort en del framsteg om man kollar på bilderna.
Var det inte du som dansade lindy hop också?
Större och mer deffad! Kul med tjejer som har din inställning till styrketräning, inte så vanligt.
Liten fråga: Kör du bara protein efter träningen eller har du malto till? Om inte så rekommenderar jag det.
Sigyn skrev:
Sist men inte minst så förespråkar jag fria och tunga vikter till alla tjejer som vill förändra sin kroppsbyggnad!!
Halleluja, our saviour is here!
Välkommen till dagboksträsket, hoppas du trivs=)
Aaah vad den här dagboken kommer bli grym!
+1 på lajne
Håller med övriga om att det är kul med en kvinna som satsar som en av de mer hårdhudade man.
På dina bilder ser du ut att ha minskat kroppsfettet till hösten, har du deffat till/under sommaren?
Snygg kropp iövrigt, din midja ser minimal ut eller så har du lats i skillnad mot "alla" övriga tjejer
Jaa! :) Vad kul, hoppas kunna hämta en del inspiration från dig. Hoppas resan var bra och att du är redo att träna hårt nu!
Mer fria och tunga vikter åt tjejerna på gymmet (och gärna fler tjejer i gymmet överhuvud taget) ;)
Tack ska ni ha!
Machine Gun: Visst, Lindy Hop minst 5 timmar i veckan. Den enda form av cardio som går att genomlida ;) Jag är så impad av alla duktiga löperskor vi har här på forumet.
OnTheEdge: Nej, inget extra tillsatt malto. Vad använder du och i vilken dos?
Lajne: Ja, nu har ni väntat va? ;P btw, Har du ätit upp Kiwi? Eller vart tog hon vägen?
Ironwoman: Ja, lite mer lats har jag nog än vanliga tjejer. Gör iaf chins. 4 strikta senast jag provade för 2 veckor sedan. Och fler ska det bli. Minst 10 till jul hade jag tänkt.
Melea: Ja, resan var skitskön! Och bästa hotellgym jag någonsin sett!! Jepp, Vi får börja korståg för fler tjejer i gymmet!!! *ler stort*
Jag själv använder inget malto, men jag skulle rekommendera billigast möjliga. Tror det är carbo fx, som finns att köpa på farmacia.cc. Kör på 1g kolhydrat/kg kroppsvikt, i ditt fall ca 50g. Det är viktigt med kolhydrater efter träningen för återhämtningens skull.
Sigyn skrev:
Lajne: Ja, nu har ni väntat va? ;P btw, Har du ätit upp Kiwi? Eller vart tog hon vägen?
Väntat och väntat, det tog ju bara ett halvår eller så:P Kiwin fick tyvärr(?) en pojkvän, och har knappt synts till sen dess.
Du har så fin rygg att jag nästan börjar gråta! Tur att marklyft och frivändningar ingår i min utbildning, om jag nångång skulle få för mig att försöka få en lika snygg rygg. Men fortsätt du med bygg, så tar jag hand om din cardio. Du får böja mkt så tränar du hjärtat lite lagom ;)
Jag gillar din attityd ;) Ta i hårt ;)
OnTheEdge: Så du rekommenderar malto men använder det inte själv? ;) Jo, jag kanske skulle slänga på lite extra kolhydrater för att stoppa nedbrytningen.
Lajne: Ja, jag hörde något sånt där. Hade hoppats på att hon fått tag i en kille som gillade träna, men det verkar ju inte så =)
Floppix: Tack så jättemycket!! Ja, jag svettas iaf mer av mitt benpass än jag gör av att springa 5 km. Jag rekommenderar även chins, skivstångsrodd, hantelrodd, shrugs med skivstång och hantelrodd fast för baksida axel (ingen aning om vad den heter) för att bygga rygg.
KeepOnPumping: Tack! =)
Fråga till er som läser/lyssnar: Jag är så himla trött på att träna mage, behöver ny lagom övning. Har kört: lutande bänk med vikt (10 över huvudet, fick ont i svank), crunches med lina (behövde alltid passning eftersom vikten var tyngre än jag) och nu kör jag på boll med vikt (10 på huvudet, får ont i ryggraden). Finns det inget roligare? =) Dragonflyes var aldeles för svårt och jag har provat att rulla från stående på knä till att nästan nudda golvet med magen och tillbaka igen med hjälp av hantlar i händerna. Detta tog typ bara på triceps, och att stå på fötterna och rulla ut därifrån var för svårt. Jag vill ha ett mellanting!! PLZ HELP!! KTHXB!!1!
Har du provat pingvinen? Ta tag i ett handtag kopplat till en sån kabelhiss och gunga åt sidan för att träna sidmage. En annan bra övning för sidmage är hantelrodd där iaf jag automatiskt roterar kroppen. De raka magmusklerna tränar jag i princip aldrig men får bra träningsvärk i dom av chins (särskilt om man har vikt på fötterna, har jag hört) och push-downs.
Om man gör cable crunches strikt, så ska man inte klara så höga vikter. Testa att sänka vikten och göra dem striktare och verkligen känn efter att det är magen som jobbar. Jag tycker det är lätt att man börjar koppla in alla möjliga muskler där. Vid magrullningar med ab wheel eller en hantel, så tänk på att verkligen dra med magen och inte med armar/rygg/vad mer man nu kan tänkas koppa in. Det är lätt att råka svanka i den övningen och då flyttas belastningen till ryggen istället.
Annars tja.. hängande benlyft är ju en klassiker. Bra greppträning dessutom.
Ooo det här ska bli kul att följa =) kul med tjejer som har målet att lägga på sig muskler och lyfta tungt! \o/
MachineGun: Oki, ska försöka göra dem striktare. Men upplever inte du att du flyttas med vikten, vid varje repetition? Jag flyttas iaf upp till fem centimeter för varje rep. Ja, AbWheel hette det ja. Skulle gärna prova igen, men på mitt gym har vi inte tillgång till varken rullande hantlar eller AbWheel. Hade bara möjlighet att testa just för att jag befann mig på ett annat gym.
Usch, hängande benlyft... Skitsvårt att inte koppla in bara höftböjarna tycker jag. Om jag nu fattade vilken övning du menade.
SteveBC: Hmm, nja, vet inte om jag gillar att skaffa mig en bredare midja genom att träna obliqusen. Japp, längtar till att kunna köra chins med vikt av fler anledningar än magen ;)
Japp, så då har vi konstaterat att min form uppenbarligen måste suga när jag tränar magen. *suck, I suxorz big time* Så, kanske skulle testa linan igen.
Och för er som gillar bilder på det man pratar om. Här kommer en bild på min lilla mage, som den såg ut i Juli 2007:
Snygg vältränad mage har du iaf, ingen tvekan om saken.
MachineGun: Tack! Ja, den känns rätt lagom. Fast det får gärna synas mer ;) Så även om jag svankat så måste jag ju gjort något rätt =)
Senast redigerat av Sigyn (2007-09-27 10:53)
Jag tror jag sade det här innan när du klagade över samma sak i nån annans dagbok, men: Dragonflags. Dragonflags. Mer Dragonflags. Och sen hjälper det att köra viktade situps, bara att göra det på en bänk framför hantelstället och kila in fötterna under 40-kiloshantlarna så slipper du problem med att de far omkring. Lättaste sättet att lägga på vikten på sig själv eller vad man ska säga är enligt mig hittills att lassa på det på en EZ-stång och sedan frivända upp den på axlarna så att stångens två inbuktningar är på din delts=)
Edit: Och din mage behöver inte mycket till innan den hade gjort rätt för sig på vilken AF-scen som helst=)
Senast redigerat av Lajne (2007-09-27 13:21)
Vid cablecrunches tänk på att du verkligen ska "cruncha"-ihop magen och inte bara fälla ner överkroppen.
Lajne skrev:
kila in fötterna under 40-kiloshantlarna så slipper du problem med att de far omkring.
Ett mycket effektivt sätt att förflytta belastningen så att höftböjarna aktiveras i större grad. Det är knappast det man vill åstadkomma.
machine gun skrev:
Lajne skrev:
kila in fötterna under 40-kiloshantlarna så slipper du problem med att de far omkring.
Ett mycket effektivt sätt att förflytta belastningen så att höftböjarna aktiveras i större grad. Det är knappast det man vill åstadkomma.
För muskelbygge kan man löst dela in sina övningar i två delar, ungefär som basövningar och isoleringsövningar men inte riktigt. Den ena typ där är till för att man ska kunna isolera och få maximal kontakt i en (ofta släpande) muskelgrupp, den andra typen är till för att du ska kunna lassa på så mycket vikt som möjligt för att maximera tillväxten. Viktade situps tillhör den andra typen.
Dessutom är det inget fel med att lägga belastning även på höftböjarna; tvärtom är det som malmkvist har påpekat här på forumet ett otal gånger inte speciellt bra med urstarka rectus abdominis och svaga höftböjare. För övrigt ganska logiskt, det är ju knappast bra med styrkeobalans någonstans i kroppen.
Lajne: Tack för komplimangen, den värmde. Jo, jag får väl försöka mig på lite dragons då. Fast det var jäkligt svårt när jag testa senast. Måste vara mycket teknik i det? Något jag ska tänka på speciellt? Det här med viktade blir lite knasigt för mig. Jag tyckte att det blev för tungt på bröstet så jag har valt att hålla vikten över huvudet istället. Använda hävstångseffekten liksom =) Fast det börjar bli jobbigt det med.