Du är inte inloggad.

Sidor: 1 … 3 4 5 6 7 … 23  

Steph tränar inför egen Ironmantävling

Registrerad: 2007-05-10
Webbsida

Äh, det där var mest bara min ursäkt för att jag är så långsam. Men formtopp lär vara viktig.

Senast redigerat av steph (2007-12-28 21:15)

Registrerad: 2007-05-08

konstigapellefant skrev:

"Jag har läst att en mycket viktig del i träningen är att man inte får sin formtopp för tidigt"varför skulle formen bli sämmre efter att man har toppat den?

En formtopp är när du lyckas få ut maximalt av din kapacitet för ett enda tillfälle, eller under en kortare period. Din träning byter skepnad under en period; du kanske kör ett högt tempo, du kör kortare pass, du kör tävlingslikt, du kör låg volym, osv och inte minst mycket vila. Den här träningsformen är inte optimal för att bygga uthållighet, men eftersom du kör det under en kort period så hinner du inte tappa uthållighet, men du hinner få upp farten och toppa formen. För oss glada amatörer gör det kanske inte så mycket om vi missar formtoppen med en vecka, men på elitnivå är toppningen skillnaden mellan succé och katastrof.

Efter en formtopp måste man backa lite och börja bygga upp t ex uthålligheten igen, köra ett lägre tempo, osv.

Från: Vänersborg
Registrerad: 2007-06-20
Webbsida

a ha det är så det går till

konstigapellefant skrev:

a ha det är så det går till

Det finns säkert tusen olika sätt, men på nåt sätt ändrar man träningen för att få till tävlingstempot och lyfta sig över det normala.

Du har linjärt förhållande mellan pulsslag och kaloriförbrukning, men hur mäterdu kaloriförbrukningen? Med samma apparat som mäter din puls? Isåfall kanske den räknar ut din energiförbrukning med hjälp av din puls plus lite inknappade personliga data som vikt osv. Och den kanske kör med en förstagradsekvation.

Webbsida

Kaloriförbrukningen mäts av Plankan, medan jag sedan använder min vanliga pulsmätare. Plankan har nog en, men den förutsätter ju att jag håller händerna på styret hela tiden. Dessutom visar den inte medelpulsen. Den mäter kaloriförbrukingen utgående från motståndet och stäckan. Om den nu är helt kalibrerad må vara osagt, men kaloriförbrukning och sträcka hänger ihop i alla fall. Och om jag då från tid o medelpuls får pulsslag och dividerar med kaloriförbrukning så hade jag endag MP, 124 slag/kalori 8,31 och MP, 103 8,32 slag/kalori. Passen var på 57 resp 32 minuter.
När jag joggar kan jag inte räkna kalorier, men där delar jag pulsslag/km. Där gick slag/ km från 944 MP 136 till 726 vid MP 154. Jag har alltå 25% mindre pulsslag per km vid full fart än vid lågpulsträning!

Om du kör låg puls kan förhållandet mellan ditt arbete (motståndet, kadensen och tiden) och din puls vara linjärt, så kanske följer energiförbruknigen ditt utförda arbete linjärt, liksom din puls.

Webbsida

Jo cykeltesten verkar logiskt. 8 pulsslag per kalori (eller XX/km) oberoende fart, men löpotestet där jag allstå har 25% färre pulslag / km då jag springer med full fart begriper jag inte riktigt. Antalet pulsslag / km blev färre och färre då pulsen steg / tiden blev kortare, från MP ca 125 -135-145-155. Hur hänger det ihop?

Webbsida

v.1 ! 800 kalorier på Plankan MP lugna 112, 8,01/kal eller klar förbättring. Sen ett kortare 300 kal MP 137 och 7,95/kal! Totalt 30 km. Avslutade året med att köra >150 i puls på cykeln. Noterade att jag nu redan förbättrat mig så mycket på plankan att jag första gången skulla haft puls på 152 om jag kört 300 kal med samma hastighet. Jättenöjd! Jag märker ju redan skillnaden då jag ser på hastighetsmätaren och pulsmätaren.

Webbsida

2007: Simning 134 km, cykling 1400, löpning 911. Som jag räknar jfr triathlon 54ggr , 17 ggr och 44 ggr. Onödigt mycket simning, men det är ju så varmt och skönt!
Jfr IM blir det 35 ggr, 8 ggr o 22 ggr. Mål för pågående säsong är ju att löpning / cykling skall vara lika ca 22 ggr IM-sträckan. Mål för januari: 50-54 löp(kal)km per vecka. Ca 20 löpning, ca 80 cykling och en simtur i mitten av månaden.

Senast redigerat av steph (2008-01-02 15:40)

Webbsida

v 1, II Cykling på Plankan. 30 km. 7,94 pulsslag / kalori. Körde med en långsam talbok om Freja i vikingatid.

Webbsida

v 1 III 27 km på Plankan. Lågpuls, halvsvett. Överlevnadsbart! Fortsätter en halvtråkig talbok.

Från: Stockholm
Registrerad: 2005-12-30

steph skrev:

v. 52 III Simning på tur. 3.800 m 1.23.17. Långsammare än senast. Beroende på pausen eller julen. Men i alla fall PB i 25 metersbassäng. Den förra var 50-meters nämligen och de påstår att vi som kör in i kaklet är snabbare på längre bassänger.  I jan har jag planerat en enda simtur. Nu gäller Planka & jogging.

Jag har hört att man är snabbare i 25 m och att långsamma simmare påverkas ännu mer än eliten (rent procentuellt alltså), eftersom frånskjuten ger en liten tempoökning och chans till vila varje gång. Möjligt att man maximerar den effekten med voltvändningar, men om man aldrig voltvänder, så borde den relativa effekten väl ändå vara densamma?

Jag simmar lättare i 25 meters. Tror det är för att jag får ett extra andetag vid vändningarna och som sluggersimmare ligger jag ju när CO2-kollaps hela tiden, så det andetaget är guld värt. Däremot är jag nog snabbare i 50meters, men jag tror jag pallar längre i 25.

Webbsida

Jag förstod/trodde att vi som körde till kaklet hade en fördel av att köra i 50 m banor. Körde själv i somras  lite där och det gick bättre, men kanske det var dagsformen som avgjorde.

v 1 IV Joggingtur, 17,4 km, MP 134 oj, nåja i början lagompuls, men sen i mörkret och halkan och vinden så blev slutet nog lågpuls, men som sagt varje km är EN km.

Webbsida

Noterar att många summerar året enligt träningstimmar. Det gjorde även jag nån gång i tiden men så märkte jag att jag ju blev snabbare (och körde ju alltid för fullt) ju längre säsongen led men 10 km ger ändå alltid samma kaloriförbrukning. Då började jag enbart räkna kilometrar. När jag sedan började med flera grenar så räknar jag om dem i löpkilometrar för att kunna jämföra från vecka till vecka. Sedan brukar jag även summera de fyra sista och de åtta sista veckorna. Jag använder aldrig månader eftersom de är olika långa. Jag tränar sällan under helgen och det bertyder att ex januari har 5 veckor (4 helger) medan mars har fyra veckor (fem helger). Numera budgeterar jag träningen då träningsåret börjar dvs efter triathlon. Sätter upp ett träningsmål och fördelar per gren och vecka. Gjorde om dem i julhelgen lade med en träningsökning med 2% per vecka. Sedan är det bara att göra ett snyggt diagram med 4v, 8v, 4-budget, 8-budget och naturligtvis 4-ifjol o 8-ifjol. Jätteinspirerande. Och för första gången sedan benskadan ligger 4-veckor nu i nivå med budget igen. (Och över 8-ifjol!) Om 4 veckor hoppas jag att 8-v gör detsamma.

Jag har sprungit mina 15 km nu. Sprang lite dryga distansen (15,47 km), men vid 15 km stod klockan på 1:27:58, så det är mitt bidrag till utmaningen. Vann jag? :)

Du får bestämma nästa utmaning.

Från: Örnsköldsvik
Registrerad: 2007-08-01
Webbsida

Spännande. Vem vann?

Webbsida

Grattis! Självklart vann du. Jag hade ju 1:45:28 och vi hade inte några handikappregler.
Föreslår att vi ökar januariutmaningen enbart med 1 (en) km till 16. Och tar med den naturliga lilla trösttävlingen. Att se vem som behöver kortaste tilläggstid, eller rent av spinger snabbare än dec-utmaningen.

steph skrev:

Grattis! Självklart vann du. Jag hade ju 1:45:28 och vi hade inte några handikappregler.
Föreslår att vi ökar januariutmaningen enbart med 1 (en) km till 16. Och tar med den naturliga lilla trösttävlingen. Att se vem som behöver kortaste tilläggstid, eller rent av spinger snabbare än dec-utmaningen.

Låter bra. Slutdatum?

Jag har en idé om hur vi kan vikta ålder och kön och på så sätt tävla mot varandra. Vi kan utgå från den snabbaste tiden på Hawaii Ironman, vilket borde bli herrarna i proffsklassen. Sen letar alla upp sin åldersgruppskategoris segertid och så gör man ett index av den, vilket man sen kan använda för att räkna ut sin "proffstid". Antingen kör vi det gren för gren och viktar simningen mot simtiderna men det blir komplicerat, eller så tar man hela loppet och viktar. Nackdelen med det är att det skiljer olika mycket i olika grenar men det får man väl ta.

Exempel: Säg att herrsegraren har 500 min. Om segraren i min och Kalles kategori (män amatörer 30-34) har 600 minuter så får vi index 500/600=0.83, d vs vi ska multiplicera våra tider med 0.83. Steph får jämföra i sin kategori och IW och mg i sina. Säg att vinnaren i stephs kategori har 700 minuter, då blir hans index 500/700=0.71. Om steph sedan drar 15 km på 105 minuter blir hans proffstid=0.71*105= 74 min. Om jag springer det på 95 så får jag en proffstid på 0.83*95=79 min. steph vinner med 5 minuter. Vad tror ni om det?

Senast redigerat av Endag (2008-01-06 21:10)

Endag: Det låter riktigt bra! Lite som wilks i styrkelyft. Då blir det ju lite mer rättvist.

Webbsida

m_g, slutdatum 31.01.
Endag. Ditt förslag är ju jättebra. Sträckorna kunde ju då vara ex enligt 1/2 el 1/3 IM.
När vi andra kan cykla ute så kan man ha alla tre sträckor. Än så länge blir det ju bara simning o löpning. Man kan ju ha både grenvis och totaltid.

Registrerad: 2006-08-28

Det låter bra, men jag är lite tveksam till att vara med på löpdelen nu under vintern, går inte in i träningsplaneringen, dessutom har jag inga uppmätta sträckor för löpning på tid (alltså asfalt och inte alltför kuperat), så vill jag inte trycka på i löpningen under vintern (pga kall luft).

Till våren är jag gärna med om jag hittar någon bra löpslinga.

Webbsida

Skiss till motiverande vintertävling enligt det indexsystem som Endag skissade ovan:
Kom på att det visst går att ha vintercykling med. Har man en cykel som räknar kalorier / watt, så kommer vi bara överens om hur många watt/kal det skall gå på en normalkilometer.
Cyklarna lär knapapst vara kalibrerade men so what!? I alla fall får vi en jämförelse mot egna framsteg.

1. Månatlig tävling, med deadline den sista.
2. Tre grenar: simning, cykling löpning.
3. Sträckor hm, 1/3 IM alternativit 2,5 + 60 + 15 eller?
4. Tiderna indexeras och extrapoleras till 1/2 IM (2,5-80-21)
5. Får göra fler testlopp per månad. Meddelar tiderna normalt i egen tråd samt ett sammandrag i slutet av månaden.
6. Jag kan sen göra en sammanställning i min tråd.
7. Resultat presenteras per gren och totalt.

Om vi väljer 2.500 meter i simningen så kan ju den andra sim"tävlingen" strykas. De andra duellerna kör jag gärna som planerat fram till våra riktiga tävlingar.

Tillägg: Plockade fram en tabell med kaloriförbrukning i de olika grenarna beronde på vikt o fart. (Omräknat öerslagsmässsigt från stenar och mile)
Den gav följande: 50 kg 20 kal/km, 60 22, 70 25, 80 30, 90 32,5 och 100 kg 35 kal/km.
Fartvinden tror jag inte att vi behöver beakta vid innecykling...
Tillägg 2. Allstå de olika sträckorna får gäras under olika dagar under månaden. Cyklingen är ju ännu lite kylig i söder och lite enformig i norr, så kanske cyklingen ändå borde kortas något innan vårsolen värmer igen?

Senast redigerat av steph (2008-01-08 09:45)

Sidor: 1 … 3 4 5 6 7 … 23  

Sidfot

Drivs med hjälp av PunBB