Diskussionsforum om näringslära, styrketräning och kosttillskott
Regler | Sök | Registrera dig | Logga in
Du är inte inloggad.
Härligt jobbat, Steph!! Det där målet, 3,8 på under 1:20, river du av lätt. Det börjar bli dags att tänka ut nästa mål... ;)
Riktigt bra simmat! Grattis!
steph skrev:
V. 50 Simning. 500 9:32 PB 1.500 29:45 PB 3.000 1:01:29 PB
Idag hade jag nog kört 3.800 under 1:20 om jag bara hade hunnit. Var med simlaget från byn och de andra simmar lite kortare... Men TRE personliga rekord drygt 20 år efter att jag lärt mig simma frisim är ju ändå inte så illa.
Gratulerar! Det måste kännas härligt som du slitit i bassängen?! Pilsner på det va?
Senast redigerat av Endag (2007-12-10 21:37)
Slutmålet för vinterträningen är ju klart: PB på Ironman. Del I är att klara simningen under 1:20. Mer är ointressant i nu. Sen borde jag klara löpningen under 3:50 (testlopp i maj) och cykla 90 Km under 3:20 dvs snabbare än någonsin. Nästa säsong sätter jag kanske upp tuffare mål.
Tillägg: Jepp vi hade säsongsavslutning med en pilsner!
Senast redigerat av steph (2007-12-10 21:51)
v 50 Joggingtur 9,4 km. >60 min. MP ca 140. Formellt sett lågpuls. Vive la Muffins! I praktiken lång tempokörning, men igen väsentligt snabbare än senast. Så fortsätter jag så här så kan jag nog välja löpgren i Peking-OS.
Så M_g i mellandagarna kör jag vår utmaning, med en tid som jag inte tänker skämmas för.
Senast redigerat av steph (2007-12-13 19:26)
Försöker få ner vattentemperaturer med dåligt resultat. Är det någon som har en någotsånär uppfattning om vad det kan kosta att ha en grad varmare i en 8 banors bassäng, tävlingsbredd, snittdjup ca 1,80? Tacksam för svar / argument för svalare bassäng.
v 50. Jogingtur. 9,4 km >60min men nån minut snabbare igen. Benet ungefär som senast, men i alla fall. Pulsmäteren bråkade, men jag lyckades komma fram i alla fall tack vare mellantidsmetoden.
Räddningsplankan är på postkontoret, men jag far nog efter den först på måndag när jag har vägarna förbi. Känns inte miljösmart att kör 3 mil till postkontoret för att hämta en motionscykel...
Senast redigerat av steph (2007-12-15 15:58)
v. 50. Joggingtur 9,4 i lugn takt. När man har matlagning o viner som hobby så passar det bra med Muffins på en lördag. Totalt 35 löpkilometar(enl kalorier) denna vecka. Bättre än på längre. Mitt mål är 50 per vecka i snitt, men det / jag har ju haltat ett tag. Knepigt att träna för IM när man inte vågar springa längre än 10 km. Då blir det fyra pass på en vecka istället. Det var länge sedan jag gjort det. Hade ju planerat att köra 2/3 pass i veckan. Ser fram emot räöddningsplanken. Har lånat hem en talbok av Herman LIndqvist. Tänkte prova lågpulsträning med talbok, nämligen.
steph skrev:
v. 50. Joggingtur 9,4 i lugn takt. När man har matlagning o viner som hobby så passar det bra med Muffins på en lördag. Totalt 35 löpkilometar(enl kalorier) denna vecka. Bättre än på längre. Mitt mål är 50 per vecka i snitt, men det / jag har ju haltat ett tag. Knepigt att träna för IM när man inte vågar springa längre än 10 km. Då blir det fyra pass på en vecka istället. Det var länge sedan jag gjort det. Hade ju planerat att köra 2/3 pass i veckan. Ser fram emot räöddningsplanken. Har lånat hem en talbok av Herman LIndqvist. Tänkte prova lågpulsträning med talbok, nämligen.
Jadu Steph, du är inte ensam om att springa som längst 10 km. :) Men man får nog ta det kallt, Triathlon Larsson t.ex. hade en period i jan i år då han knappt kunde springa nånting, men sen klarade han IM hur bra som helst. Jag gör som du tänker göra, övrig träning och mycket cykel inomhus. Det är ju cykel som är viktigast, det vet du och det står i Friels "Going Long" också.
Inte heller jag springer längre än 10 km just nu. Det går dåligt med utmaningen...
V. 51. Premiär på Räddningsplankan alias sk hederlig motionscykel. 49 minuter, varierande takt, MP 131, 730 kal. Det bör bli 20 km vilket även pulsen indikerade när jag jämförde med höstens träning. Jag vill kunna jämföra så jag noterar det som 20 km i min träning inte enligt tid.
Har funderat på tre olika slag av träning. 1. Långtempo. Max vad man orkar (och mår bra) ex 90 minuter. Bör nu ligga på ca 135 i puls. 2. Lång lågpuls. Minst 125 tid >2:00. 3. Intervaller. Enklast genom att köra i "takt" med musik. Ex en låt på puls>145, låt <125, två låtar >140, en låt <125 osv. Det blir ju omväxlande och pulserande.
Musik bör ju passa bra. Jag kan tänka mig att snabbare murik passar bättre till intervaller o långtempo. Ballader eller talbok, som jag redan lånat till lågpuls. Idag prövade jag i alla fall i köket, med Sarah Dawn Finer i bakgrunden, eftersom jag behövde installera några program i datorn och det kan man ju göra. Men det går inte samtidigt som man joggar eller simmar eller cyklar längs landsväg. Börjar verkligen se möjligheter. Andra tips vad man kan göra under tiden man cyklar inne. Bör ju även gå att uppdatera träningsbloggen!
En dusch satt inte så illa efteråt...
Senast redigerat av steph (2007-12-17 19:30)
Det är ju inte så dumt om du kan pula med datorn samtidigt. För jag misstänker att det lätt kan bli långtråkigt att bara köra på i 60 + minuter. JAg har själv funderat på talböcker eller åtminstone musik när jag cyklar till jobbet, men jag är lite rädd att jag ska tappa uppmärksamheten. Fast inomhus spelar det ju ingen roll. Min brorsa klipper talbok efter talbok och han cykelpendlar ungefär som jag.
v.51. II jogging stod på tur. 9,4 km tiden ännu >60. Nattfrosten har gjort vägarna halkiga och haltande är man själv. Hade tänkt vänta med att öka tills tiden blivit <60, men en utmaning är inget man leker med så nästa blir >10 så att jag kan köra 15.000 meter nästa vecka på något sätt i alla fall.
Senast redigerat av steph (2007-12-19 21:44)
v 51 III. Dags för Plankan igen. Nu 23 km i lågpulstempo. >60 min. Men kändes inte längre än förra passet. Kanske beroende på att jag lyssnade till Herman Lindqvists kåserier. Men takten var lite svår att hålla, men so what!? Jag hade medvetet satt upp kalorier som mål / kilometerar om man så vill.
Tidigare hade jag räknat ut att om jag bara cyklade lite snabbare så skulle jag göra av med lika många kalorier per timme som genom att löpa. Vad jag då inte tänkte på var ju att det fanns ett annat sätt. Springa långsammare! Så när jag räknade så märkte jag att den takt jag nu har i löpningen motsvarar den cyklingstakt jag hade senast. Så inte är cykling så dumt, speciellt när löpbenet inte är i skick. Snö? Is? Mörker? Kyla? Ruggigt? Nej! Underbart!
v 51 IV, joggingturen. 11,4 km MP nästan 140. Tid >1:15. Men det går i mindre halka och med mindre haltande. Det blir inte värre. Och hela tiden bättre än förra veckan, även om det inte är bättre än förra gången. Fin Muffinsträning! Vänta sen när benet blir bra vilken fin konditoion jag då har! Nästa vecka blir det 15.000 meter på nåt sätt!
Senast redigerat av steph (2007-12-21 18:39)
v 51 V ! På Plankan igen. Först tempo/intervall 850 kal. Kort paus. Sedan 400 cal lågpuls. Tot 34 km. 90 min. Fungerar bra med benet och helt klart motiverande! Räknade på skoj pulsslag / kalori och det var samma i båda passen. Dvs även pulsslag / kilometer. Hade förväntat mig nån skillnad, sk optimal takt, men detta visar å andra sidan att hjärtat slår lika många slag under 10 km oberoende om jag svettas så det rinner eller tar det lugnt och filosoferar i lugn och ro. Denna vecka: Cykling 77, löpning 21 = 48 löp-kalori-km! Jipii!
Senast redigerat av steph (2007-12-21 18:39)
Reviderad träningsbudget. Inför IM-satsningen gjorde jag en träningsbudget. (I profilen iinlägg nr 1) Jag gav 5 h kalkylerad effektiv träningstid (50 löp-kalori-km/vecka) för att klara IM med ett leende , och joggande. Budgeten (s-c-l) låg på 118 + 2568 + 1588km. Räknat enligt IM så gjorde det 31 + 14 + 37 ggr. INTE optimalt, men det var en realistisk budget beroende på resor, vinter osv.
Tidig höst C+L, höst&vinter S+L, våren C+L. Benproblem gjorde att jag simmade mer istället. Insåg att jag nu inte kunde köra ännu mer löpning under vintern och köpte därför en motionscykel. Nu kan jag budgetera träningen oberoende av säsonger! Träningen är 50 löpkm/vecka. Ett IM är 3,9+180+42 eller i löpkm 8,55 + 63 + 42 = 113. 50km*52v är 2600 löp-km eller ca 23 IM eller 87 + 4140 + 966km. Jag har tränat 70 + 467 + 250km. Kvar är bara 17 + 3673(!) + 716. Fördelat per vecka: 0,5 + 118 + 23. Jag kör 80% av detta i jan/feb, sen 100% och sen 120%. Det betyder 0,4 + 94 + 18. (52 löp-km) Lätt som plätt! Om det sen räcker är en annan sak. Jag tror det.
Alltså kommer jag nu att simma varannan vecka. Mest långtempo. Synd bara att jag nog även skulle vilja komma under 59:30 på 3.000m… Nåja.
Cyklingen, hm, långtempo är knepig. Lågpuls är enkelt. Två olika pass fungerade bra. Men, svårt att köra långt. Jag siktade på två långa pass per vecka till utecyklingssäsongen men får nog öka antalet pass. Lång innecykling är knepig och löpningen går inte pga benet.
Första veckan gav 77 km cykling på tre pass. Så ca 3 pass känns bra.
18 km löpning kommer snart att gå på ett pass. Eller så joggar jag till simhallen i lågpulstakt o simmar 3-4 km. Två pass på en kväll. Annars så kommer jag att köra lågpuls tills benet känns bättre. Igår joggade/haltade jag redan 12 km och inte blev det sämre av det. Ett annat sätt att köra långpass kunde vara löpning + MC.
Vad tycker ni andra?
Tillägg: Noterade sen att det ju faktikst blir ca 62 simkm med 2 / vecka. Så jag justerade ner C o L med 5% för att nå 50 löp-km per vecka under hela året. Då blir det (80%) 2+90+17 i jan/feb eller 54 löpkm per vecka.
Senast redigerat av steph (2007-12-22 23:03)
Testa att köra löpning + MC eller tvvärtom, så får du både extra längd och du bryter tristessen. Kör du MC+ löp så får du ju vanan att gå från cyk till löp som bonus.
v 52. Knepigt att få ihop veckokm en sån här vecka, när man ju inte kan träna på juldan. Men 1 timme på plankan gick bra innan jultvagningen. Som sällskap Hermanns kåserier, som bl.a. lämpligt nog handlade om när de bjöd in några japanska grannar i Tokyo att fira en mysafton med ljus och juldekorationer. Grannen trodde att de hade fåttt fel på elskåpet och tände senare även de två otända adventsljusen innan liten flickan med eld i håret och brodern med Ku-Kux-Klanmösan kom in.
Endag skrev:
Testa att köra löpning + MC eller tvvärtom, så får du både extra längd och du bryter tristessen. Kör du MC+ löp så får du ju vanan att gå från cyk till löp som bonus.
Det här tror jag också på, t.ex. nu då jag inte kan springa längre än en mil, kan jag cykla i två timmar, springa en halvtimma och få ett bra pass, och vana att springa med lite trötta ben. Funkar skitbra tycker jag.
Det är julafton idag. God Jul Steph!
Senast redigerat av Kalle Löpare (2007-12-24 10:56)
v. 52 Äntligen Annandag. Löpning på programmet. Tror inte nån kunde se att jag hade problem med benet idag, så mycket bättre har det blivit. Har nämligen ordinerat mig en antiinflammatorisk kur till. Förra var 10 dar nu kör jag 14 dar och har halva förbi. Kände inte mycket i benet nu, nästan mer i det andra som fått ta över lite av belastningen. Med tanke på ben, sill etc så tyckte jag att lagompuls skulle var bra. Lågpuls för mig skall ligga kring 120. Max på sträckan kring 150, men MP idag 139. 15,4 km. >6 minuter per km.
På fredag kör jag 15 km "full fart". Synd att det inte går att skylla så mycket på benet längre. Får hoppas att det ligger lite frost på marken eller så får jag påminna mig om att jag joggade 12 km under 8 veckor i okt-nov. Artighet är förståss ett alternativ.
Det är skoj med Planka, för den som vill experimentar lite. De yttre faktorerna är nämligne alltid de samma. Ingen vind. Samma temp. Samma motstånd. Noterade då att oberoende om jag kört med puls på 110 eller 125 så har jag haft så gott som exakt lika många pulsslag per kilometer eller kalori. Inte visste jag hur det skulle vara men helt lineärt är det. Rimligen måste det sedan öka då jag går ner ytterligare i puls för till slut komemr jag till vilopuls och då kan jag ju inte ta mig fram alls.
Kom sen på att jag körde några 1.000 meterslopp i höstas med olika puls typ 125-135-145-155. Där visade det sig att jag hade färre och färre pulsslag per 1.000 ju fortare jag sprang.
Varför då för?? Är det nån som har en aning? Ingejörer eller träningsexperter eller andra som tänker till.
v. 52 III Simning på tur. 3.800 m 1.23.17. Långsammare än senast. Beroende på pausen eller julen. Men i alla fall PB i 25 metersbassäng. Den förra var 50-meters nämligen och de påstår att vi som kör in i kaklet är snabbare på längre bassänger. I jan har jag planerat en enda simtur. Nu gäller Planka & jogging.
Senast redigerat av steph (2007-12-27 19:06)
v. 52 Joggning, totalt 17,4. 15 km, MP 145 eller helt enligt planen, tid 1.45,28. Jag har läst att en mycket viktig del i träningen är att man inte får sin formtopp för tidigt. Det har jag alltid lyckats med. Och som Lundell sjöng: Från botten finns bara en väg och de tär upp!
"Jag har läst att en mycket viktig del i träningen är att man inte får sin formtopp för tidigt"varför skulle formen bli sämmre efter att man har toppat den?