Du är inte inloggad.

Sidor: 1 … 18 19 20 21 22 23  

Steph tränar inför egen Ironmantävling

Från: Stockholm
Registrerad: 2005-12-30

Vad sjutton är "sprint-IM" för distans? Långdistans aka Nicedistans?

Registrerad: 2007-05-10
Webbsida

TriLarsson skrev:

Det datumet är obra för mig. Den 7-8 augusti 2009 går nämligen Fjällräven Classic. 11 mil löpning från Nikkaloukta till Abisko, som jag har tänkt köra. Ska försöka gå på banrekord. Jag hade gärna kört den långdistans-triathlon, men i så fall 4-5 veckor före Fjällräven. Funkar det inte alls?

Vi vet ju båda att en mara sliter mer än triathlon o sprint-IM borde ju inte ta mer än ca 5 mil. Jag körde ju triathlon veckan innan IM och hade nog minst sagt inget problem av det. Men enligt din hemsida så ska du köra Kalmar nästa år? Det kan nog störa Nikkaloukta. Men sprint två veckor tidigare. Nej.

m_g skrev:

Vad sjutton är "sprint-IM" för distans? Långdistans aka Nicedistans?

Jepp. Det var du själv som påminde mig i tiderna att det fanns nåt sånt! De e bara å hänga mé!

Finns inga kortare IMsträckor...

Registrerad: 2006-11-23

Ok, men då måste jag tacka prel. nej till Åland långdistanstriathlon nästa år. Men vi får se. Har inte riktigt bestämt mig vad som blir 2009 års stora satsning. Det gick så pass bra på årets Kalmar, trots bristfällig träning, att jag funderar på att satsa på att komma under 10 timmar nästa år. Jag är så pass grundtränad nu, att jag tål rätt hård träning. Samtidigt vore det skoj att försöka sätta banrekord 13h36min på Fjällräven Classic 110km. Har inte bestämt mig vad jag kör. Antalet mil på cykeln, och vinterns grundträning, får avgöra vad jag satsar på.

Webbsida

http://img510.imageshack.us/img510/2299/img1999ip4.th.jpg
Häromdagen när jag satt vid datorn så fick jag en snilleblixt. Det blir ju lätt att man sitter där skriver mer än de fem minuter man tänkt när man satt sig ner. Då tänkte ja att om jag cyklat denna tid så hade det ju varit ett hyggligt pass. Under IM-maran så var ju grannarna  förvånade över att jag var talbar. Så jag började funder på om man kunde göra något medan man cyklar.
Så kom jag ju på att underskrivbordet kan man ju inte ha en cykel, men om man höjer skrivbordet på nåt sätt. Tänkte ut en hylla och sagt och gjort. Röjde upp i ett ”bakrum” där jag kan ha ett fönster öppet eller köra med fläkt. Kommer att sätta in en hylla där jag kan ha lite tillbehör, böcker etc. Så kan jag ju höra talbok eller musik enligt önskemål.
Nu sitter jag och testar i vilken takt man ännu kan skriva och ladda ner bilder.
Sen när man är klar med det man tänkt så kna man ju alltid avsluta med lite intervaller så att det blir ett riktigt trevligt litet pass.
Eller vad vet jag kanske alla andra redan sitter och cyklar vid datorn. Detta inlägg är naturligtvis skrivet påäcykeln.

Fotot visar bara hur det såg ut i köket när jag testa läget. Klockan på väggen fick jag föresten i en vintertriathlon för månbga år sen. Vi Skidade, joggade och simmade till sist. Rätt kul grej.

TriLarsson. Jag har lite ideer hur du kan effektivisera din träning. När jag ser att du startar igen så ska jag tipsa dig, även om jag nog inte vill bli din coach på heltid! Jag har bara svårt att låta bli att kommentera och att tas inspiration av andras tränihng.

Senast redigerat av steph (2008-08-08 14:24)

Registrerad: 2006-11-23

Underbar bild!! Haha... Ja, efter lidingöloppet kickar jag igång med Ironman-satsningen igen. Sub 10 timmar är vad som gäller. Kosta vad det kostar vill!

Registrerad: 2007-05-08

Tyckte det såg ut som en vävstol först... Läste om en kille som måste cykla när han spelar dator annars slocknar den...

Registrerad: 2006-03-15

TriathlonLarsson skrev:

Underbar bild!! Haha... Ja, efter lidingöloppet kickar jag igång med Ironman-satsningen igen. Sub 10 timmar är vad som gäller. Kosta vad det kostar vill!

Spännande =)

Endag skrev:

Tyckte det såg ut som en vävstol först... Läste om en kille som måste cykla när han spelar dator annars slocknar den...

Det vore något för dagens ungdomar =)

Webbsida

Det var precis det jag tänkte i dagens klimatsmarta värld att den energi jag producerar skulle ju klara av att köra datorn. Då i vintras så körde jag ju i verandan och fick väl upp temperaturern typ tio grader (det finns nog i tråden i mars?)
Tillägg hittade den  se 15.3  http://www.halso.info/forum/t-29316-9.html

Och jo Tryman, tänkte även på grannens fjortis som var imponerad då jag vände för andra gången på IM-maran. Han sade åt mamman att "han flyger ju fram!" Då hade jag varit på banan i 13:45. Själv åker han moppe för att ta sig fyra hundra meter till skolbussen...

Senast redigerat av steph (2008-08-10 18:24)

Webbsida

Med lite korrrigeringar så är jag nu så nöjd att jag t o m lade upp bilden på min träninsgblogg. http://bergo-triathlon.blogspot.com/
Nu ska det börja köras lågpulscykling!
Har avundsjukt räknat ex på TriLarssons hemjogging. Det tar 30 minuter längre tid än att ta kollektivbt läste jag någonstans. Det betyder att du gör 1,5 timme löpning o 1 timme transport på 1,5 h dvs 1,7 i effektivitet. Vad du Endag hade när du cykla vet jag inte riktigt.
I fredags körde jag visserligen "bara" 80% av utehastighet, menm sen kom jga på att jämföra mot talbokscykling på våren och då visade det sig att jag gjorde 87%. Och sen hinner jag ju med en hel del med datorn. Ex detta inlägg!

Senast redigerat av steph (2008-08-11 13:06)

Webbsida

Experimenterat vidare med cyklingen. Kommit till att det är lämpligt att avsluta cyklingen med en lite stund talbok. På det sättet får jag upp pulsen liet coh det blir lite intervallartat. Har även testat med lite hantlar efterom ju armarna är lediga då.
Köpte nån grej med "fjädrar" i på en rea i vintras då jag ju var fast beslutet att börja med lite styrketräning denna vintersäsong. Tror man ska stå på den och dra upp den, men jag såg ju potentialen att sätta den i taket och dra den neråt och träna latsarna (?).
Är det någon annan som prövat att köra lite styrketräning under innecykling?

Senast redigerat av steph (2008-08-16 14:06)

steph skrev:

Med lite korrrigeringar så är jag nu så nöjd att jag t o m lade upp bilden på min träninsgblogg. http://bergo-triathlon.blogspot.com/
Nu ska det börja köras lågpulscykling!
Har avundsjukt räknat ex på TriLarssons hemjogging. Det tar 30 minuter längre tid än att ta kollektivbt läste jag någonstans. Det betyder att du gör 1,5 timme löpning o 1 timme transport på 1,5 h dvs 1,7 i effektivitet. Vad du Endag hade när du cykla vet jag inte riktigt.
I fredags körde jag visserligen "bara" 80% av utehastighet, menm sen kom jga på att jämföra mot talbokscykling på våren och då visade det sig att jag gjorde 87%. Och sen hinner jag ju med en hel del med datorn. Ex detta inlägg!

Om jag cyklar tar det 40-55 min beroende på väglag och vind. Säg att normaltiden är 45 min. Åker jag kollektivt tar det ungefär en timme från dörr till dörr. Byta om och duscha ska jag ändå göra, men det tar ca 10 min extra i annan tid, att gå till omklädningsrummet o tillbaka, jag ska duscha efter hemkomsten också osv. Men jag tjänar nog ändå 5 min på varje håll. Fast sen tillkommer ju logistik runtom, jag tar fram kläder dagen innan och packar väskan och jag måste se till att ha ren handduk och rena kläder på jobbet. MEn så är det ju med all träning.

Webbsida

Så du cyklar 20 km på minustid. Ju mer du cyklar desto mer tid får du! Inte illa!
Men har du testat att cykla vid datorn? Börjar redan kännas dumt att "bara" sitta vid datorn nuförtiden...

Webbsida

OS-börjar idag. Nu pågår vår nationalsport spjutkastet. Där brukar det vara vi mot resten av världen.
Inatt  hamnar jag att vaka då Janne ska springa maran. Han brukar ju träna längs samma väg, som jag joggar. Han bara kör "andra vägen" dvs han vänder vid min målpinne.
Eftersom han brukar träna med Musse så brukar jag kalla honom för Långben. Det var visst nån som trodde min träningsdräkt var från början av 1912, vilket ju är fel. Det kan hända att modellen är densamma som riktiga Långben har, men det betyder väl 30-tal i så fall?!

Webbsida

Nå tre av de fem bästa är ju helt godkänt.
Som jag brukar säga: Det är lika svårt att vara bland de åtta bästa i VM som i Finland!

Webbsida

Gnetarsisu kom idag under 25 min på 5.000 meter. Snart tar jag mig under rekordet på 10.000 meter (på 5.000...)
Mer infp på min träningsblogg  http://bergo-triathlon.blogspot.com/

Webbsida

Gjorde da capo! Jogga till simhallen och drog 3,8 km och hem igen ca 47 km tot. 4:e gången i år jag gjort 42.2+ på ett pass.
Siktar nu på att göra 5:e som solomara vid ca Berlin-M. I maj var jag 30 min efter M_g. Jag vill se hur det ligger till nu.

Senast redigerat av steph (2008-09-07 14:22)

Webbsida

Tredje mästerskapet i år! Nå, hör väl inte hemma här men efter triathlon och IM, så blev jag idag lokal mästare på huvudrätt med en lammgryta med potatis- och morotsmos och äppelsylt! Vilket år! Och som jag sade åt en journalist. Det är ju en bra diversifiering. Den ena hobbyn ger kalorier och den andra tar. I denna tävling var det äver 65 konkurrenter, så det spelar inte någon roll. I år tycks jag vinna det jag ställer upp i! Receptet kommer så småningom på min matblogg http://matominnen.blogspot.com .

Webbsida

Rubriken i papperstidningen blev: Ironman vann mattävling. http://www.alandstidningen.ax/

Webbsida

20 km intervall. MP 144. Nu två pass kvar innan nästa mara-test.

Från: Stockholm
Registrerad: 2005-12-30

steph skrev:

Rubriken i papperstidningen blev: Ironman vann mattävling. http://www.alandstidningen.ax/

Hittar inte artikeln, men schysst rubrik må jag säga! Inte illa. Grattis till vinsten.

Webbsida

Tackar! På nätet finns "bara" bild av oss vinnare, maten och recepten. Skrolla ner en bit. Finns ännu kvar.

Webbsida

Närmar sig utmaningen. Kort repetion av året. I maj joggade jag marathon med hopp om att ha en lite snabbare marathon i bagaget än den jag gjorde för två år sen. Nå lite, dvs 4:54 blev det. Inte helt nöjd. Några veckor senare joggade jag till simhallen och tillbaks (och efter lite saft). 48,6 km under ett träningspass. Formellt kallas det marathonlopp, efter vad vi kommit till här. I juli blev det IM med mara, som kan vara +-10%, men som råkade bli 44,2... I början av september joggade jag till simhallen. Nöjde mig med pulverenergi + vatten så det blev "bara" 47,6 km. Så nog känns det logiskt att jag skulle göra säsongen som en spegel och avsluta med en mara. Då får jag ju även se om jag närmat mig M_g eller inte.
Men de senaste dagarna så har ju tanken vuxit allt starkare. Jag har ju gjort tre lopp > maran i år. Varför inte slå till med 50 km? I och för sig tror jag inte alls att ultror skulle passa mig. Verkar enformigt, men...när jag varit så nära utan att göra det.
Så min plan nu är att mentalt fara för en mara, men om jag när jag kommer imål känner mig lika fräsch som efter IM så fortsätter jag på en liten tur, så att det blir 50 km. Har mätt upp sträckan idag. Aj, ja. Tiden på maran måste vara under 4:45, för då bedömmer jag att jag även har en chans att ta forumårsbästa på5-milen.
Alla dessa lopp har jag / gör jag för övrigt helt solo.
Nu har jag ett löppass kvar. På måndag blir det 21,4 km i den takt jag tänkt mig att starta och utan "löjliga" gåpauser. Det blir puls 147-151. Andra halvan har jag sen tänkt hålla 147 (dvs pulsmätarn tyst) så länge som möjligt. Det är 87% av mitt teoretiska max, enligt den formel jag tror mest på 205,8 - 0,685*åldern.
Sen blir det att testa träning med bentyngder. Har läst nu på nätet att det finns folk som går omkring hela dagarna med dem. Och så drog jag mig till minnes att Paavo Nurmi tränade genom att pulsa i hög snö. Det bör ju ha gett liknande effekt. Han var ju känd för sitt långa steg, som ingen senare har kunnat imitera på ett lyckat sätt.

Jag skulle nog kalla 48.6 km för ultra, men om du ändå ska springa så förbannat långt tycker jag du lika gärna kan ta nån km till så du passerar magiska 50. Grymt många långa långpass du har, så skulle jag också vilja kunna springa.

Jag undrar om det där med tynger på benen är så bra. Då får du ju ett konstigt löpsteg, kanske risk för skador. Hellre isåfall att du har dem på när du går en promenad eller går runt hemma. Det är iaf vad jag tycker.

Webbsida

Killen som gick med dem har 750g/ben. De jag såg var på 500g. Mina sommarskor väger 200 g medan vinterskorna ligger kring 400 g. Och det känns ju alltid fint o lätt att byta på våren. Stövlarna jag har i svampskogen väger 1050g. De skulle vara lite tunga att springa i dvs som 400 + 750. Men jag börjar ju med lagompass för att gå mot intervaller om allt käns bra. Kan ju även jämföra med pulsen hur stor effekt det är. Man kör ju även backträning för att få upp motståndet så att säga.

Jag rekommenderar inte att du springer i stövlar heller. Jag fattar inte riktigt vitsen med att dra på tyngder?? Som sagt, jag tror bara du riskerar skador, du får obalans i kroppen, fel stabilisering eller ett löpsteg som inte är ditt normala.

Fast du brukar ju köra knäppa grejer ibland och det verkar ju funka :)

Sidor: 1 … 18 19 20 21 22 23  

Sidfot

Drivs med hjälp av PunBB