Diskussionsforum om näringslära, styrketräning och kosttillskott
Regler | Sök | Registrera dig | Logga in
Du är inte inloggad.
När jag och kusinen var ute så var det i och för sig 1-1.5 km/h skillnad mellan hans och min. Fast jag litar på min. Har mätt upp den två ggr och skillnaden var försumbar.
v 22 III Orkade inte fara in till stan i värmen men var ju mentalt förberedd på en träningstur, så det fick bli apostlahästarna. Har lite funderat om när det gäller löpningen. Behöver ju lite snabbare pass för att få upp snabbheten så jag kommer imål innan midnatt, men vill ju inte riskera något med i värsta fall för långa intervallpass. Tror ju att jag med alla trick och vidskepligeheter skall kalra mig utan skador, men det tror ju alla tills de blir skadade. Först denna vecka har jag vågat ta fram de skor, som jag hade då jag sprang i roten... Har ju nu märkt att jag efter sju månaders träning och >800 km träning ännu inte nått till samma tider som innan jag sprang i roten. Har nog inte riktigt tid med mer rehabilitering innan IM-tävlingen, så jag har besämt att köra 15 km intervaller i stället.
Fick ju faktikst problem med benet senast även om jag inte vet vad muskeln ens heter.
Hade tänkt köra 10 lungt + 5 * 1000 meter, men så noterade jag att det ändå gick lite segare. Kanske ändå cyklingen satte sina små spår. Så började jag räkna att det ju blir 61 km på tre dar om jag körde 15 km, så jag skippade intervallerna helt. Noterade nämligen för någon vecka sedan att 6 mil på 6 dar var lite mycet för benet. Viktigt att ha cykelpassen med jämna mellanrum så att säga. Så istället för lagompasss + intervall så blev det ett rent lagompass på 10 km. Lite bakvänt kanske.
10 km 1:01:27 MP 141.
v 23 I Följande specialare undanstökad. Joggning 48,6 + simning 3,8. Kontrollmätning med GPSen visade ju att det var 23,7 km till simhalllen kortere vägen. Självklart! Jag brukar ju gå med klädväskan till grannen vid stora vägen så att han tar den sill simhallen, men idag börkade turen på trappan. 23,7 till hallen. Tog 2:32 MP endast 135. Ca 15 min snabbare än för 10 veckor sedan och då var pulsen 141. Inbeäknat den potentialen så gcik det 1 minut snabbare/km. Så gick jag in på det lilla kafeet för att köpa några liter juice. De sålde juice i 2 dl förpackningar och kostade 1/20 papp per liter! Nä f-n tänkte jag. Det finns ju en mack neråt vägen, ok 600 meter o retur lika långt men jag släpade med 2 liter och tjänade ett skruvkorksvin, som vi brukar säga...
Så bastu o simma 3.000 meter. Blev 1:09:40: jag har ju kört ett (långt) pass på 10 v så jag vet att jag tappat lite. Men vad gör ca 6 minuter när jag vunnit 1 min / km på löpningen dcs 42 på IM. I helgen hade vi +17 i ytvattnet så i veckan ska jag nog testa lite. Avslutade med 4 * 200 start 5:00. Betydligt mer fart. Bastu igen.
Men hit borde ni komma och träna! Förts körde jag 1/2 timme ansam i bassängen och när jag steg upp ur bassängen så var det tre som körde på sex banor, + två "barn/gubb(ojdå)"-banor.
Sen hemåt. Lite känningar i höger vad dvs exakt som inför förra IM, så jag dorg ner ytterligare på takten. Ett äkta lågpulspass. Togg 2:48 på MP endast 127, men tiden var ju snabbare än TILL hallen för tio veckor sedan!
Hemma så stretchade jag i alla fall. kanske första gången i år. Slarvar liite....
Erfarenhet av specialare så här långt:
Tyngst: Cykel 23, simning 8,8 cykel 23, klart!
Sen marathon!
Lättast joggning 25, simnining 3,8 joggning 24.
Idealet skulle vara ex cykla 40+40+ o normal 3-4 km simning eller joggning kring 15+15 + simning 3-4, som tips ni som inte ahr hallen runt hörnet eller som vill köra kombiträningar.
Men efter maran hamnade jag väl att vila en halvtimme (skrev kanske inget) nu är det 50 minutre sen jag kom hem. Har lagat en rejäl sen middag och ätit den. Nu tänker jag duscha och sova!
Senast redigerat av steph (2008-06-02 22:32)
Wow, det kallar jag ett rejält träningspass!!! Nästan 5 mil löpning och nästan 4 km simning! Starkt jobbat, Steph!
Skönt att kunna simma i lugn och ro...
Åh fyfan steph!! Det var bland de grymmaste pass jag sett!!! Starkt jobbat!
Senast redigerat av Endag (2008-06-03 22:00)
Endag skrev:
Åh fyfan steph!! Det var bland de grymmaste pass jag sett!!! Starkt jobbat!
+1
Här springs det maror på träning minsann. Du klarade för sjutton av 2 av 3 IM-distanser där.
Senast redigerat av machine gun (2008-06-03 22:07)
Du är ju galen ;)
Nästan 5 mil löpning
Det lät bra. Hade bara sett det som lite över 4 mil... Jo jag konstaterade att det blev två grenar; den tyngsta och den lättaste. Det är ju en bra mental träning även det.
Och Tryman du är inte den första som sagt det, men jag gillar att jämföra med andra hobbies. Andras hobbies är alltid idiotiska. Såg i tidningen att en bunt damer hade sytt sina egna folkdräkter. Det hade tagit 500 timmar/dräkt. Det klarar ju en annan 2 IM på. Och startar man en golfrunda vid 6-tiden och håller på i tolvtimmar, så tar de det antagligen som en mycket stor förolämplning att kalla dem galna. För golfare och ja sömmerskor är ju inte galna. Jag är det och passar nog bättre in i på detta forum, tror jag.
1 Maj. – 4 juni 35 dagar. Simning 3,8 km( 1 pass), cykling 300 km (5 pass), joggning 241km (10 pass). 15 träningsdagar och 20 vilodagar.
Ligger jämnt med budget. Framöver mer simning, mer cykling och mindre löpning. Några % ökning per vecka.
Triathlonextrapolering: Siming 3000 m 1:09 > 2.500 på 57,9 min. Cykling 75,6 på 3:19 > 80 på 3:48, löpning 21,1 på 2:06 > 1:59,4 på 20 km = 6:45. Nu ner-extrapolerat lite på två sträckor. Simningen putsar jag snabbt 4 minuter, med rimlig puls på cyklinen så skall det ännu gå 10-15 min snabbare. Löpningen någon minut bättre, så adderat ligger 6:30 inom räckhåll nu. Inte är det ju mycket bättre än 6:55 ifjol, men framstegen är inte så snabba.
V 23 II Andra och sista träningspasset denna vecka. Cykling 85,4 km. MP 127 Milleniets längsta cykeltur! Benen kändes bra, men jag märkte att pulsen for upp och efteråt såg jag att det var ca 8-10% högre än det borde varit. Tydligen inte helt återställd ändå. Hade ändå tänkt ta ett lugnare pass, låg/lagompuls. >4:15, men kändes lätt och inget problem att jogga nerför backen efteråt. 100 ggr lättare än efter 4 mil för typ 5 vekor sedan.
Enligt budgten nu 911 km cykling o 134 km löpning innan IM + ca 19 km nöjessimning. Totalt 14 rejäla träningspass + några under timmen veckorna innan.
Bytte ytterdäck på bakdäcket igår. Kändes ovan eftersom det väl var typ 23 år sedan senast. Kör ju som bekant med kompakta inneslangar. Lite hårdare, men aldrig en punktering. Var lite besvärligare att byta än förr vid punktering, men detta byte gjorde jag i skuggan av en stor lönn och inte i solgassset vid vägen med risk för att konkurrenterna dessutom susar förbi.
steph skrev:
Nästan 5 mil löpning
Det lät bra. Hade bara sett det som lite över 4 mil... Jo jag konstaterade att det blev två grenar; den tyngsta och den lättaste. Det är ju en bra mental träning även det.
Och Tryman du är inte den första som sagt det, men jag gillar att jämföra med andra hobbies. Andras hobbies är alltid idiotiska. Såg i tidningen att en bunt damer hade sytt sina egna folkdräkter. Det hade tagit 500 timmar/dräkt. Det klarar ju en annan 2 IM på. Och startar man en golfrunda vid 6-tiden och håller på i tolvtimmar, så tar de det antagligen som en mycket stor förolämplning att kalla dem galna. För golfare och ja sömmerskor är ju inte galna. Jag är det och passar nog bättre in i på detta forum, tror jag.
Ha ha, alla är självplågare på sitt sätt =)
Kalle Löpare skrev
3 km simning + 80 km cykel ---> 70 min + 3 h 28 min = 4:38
3 km sim + 100 km cykel ---> 70 min + 4 h 20 min = 5:30
3 km sim + 120 km cykel ---> 70 min + 5 h 9 min = 6:19
Nu hade du 1:08:55 på 3000 och jag hade 1:09:40, så där var det rätt jämnt.
Dina tider blir då 3+80 69+3:28 = 4:37
3+100 blir 69+4:20 = 5:29
3+120 blir 69+5:09 = 6:18
Jag körde 75,6 på 3:19:35 vilket gör 3:31 på 80 dvs 70+3:31 = 4:41 på 3+80.
Du är 4 min bättre eller har du ännu bättre tider nu?
Senast redigerat av steph (2008-06-07 14:52)
steph skrev:
Du är 4 min bättre eller har du ännu bättre tider nu?
Eehh, jag har faktiskt något bättre tid, idag körde jag 100 km på 4:05. Det ger 80 km på 3:15:30.
Så 3+80 blir 4:24:30
och 3+100 blir 5:14
3+120 ligger kvar.
:)
v 24 I Hade ju bestämt mig att vila 10 dar från löpningen, men idag blåste det så jag övergav mitt löfte.
Körde s.k. kort pass med intervall. 5000 meter på 28:20 SB (5:39/km) , 1 min gåvila, 5.000 meter på 31:06 (ink vilan), sen en min vila och 6 *1000 meter med 30 sek gåvila. Totalt 1:36:24 (ink 4,5 min gåvila).
MP 147, vilket är tangerat SB och det gäller ink gåvilan. Hade alarm på 144 o 152. 5000 försökte jag hålla mellan och lite ovanför i slutet och tusingarna mestadels ovanför gränsen.
Gillar fortfarande dessa långa snälla intervaller. Går antagligen lika fort som om sjag skulle köra non-stop, med då lägre fart.
Nu bara 117 km kvar enligt budgeten till IM-starten! Passet blev allstå totalt 17,4 ink jogging upp och ner från den relativt nya asfaltvägen. Kom för två år sen. Vi hade grusväg innan och omöljigt att cykla med racer.
Senast redigerat av steph (2008-06-09 19:02)
V 24 II Lite strul med träningen. Var ut för att göra ett cykelpass, men noterade att allt inte stod rätt till med bakhjulet. Kunde se att det var lite vint och trodde först att jag inte satt det på plats ordentligt då jag bytte ytterdäck. Men sen visade det sig att hjulet var lite snett. Kom ihåg att jag hade sett att en eker var av, men trodde inte det skulle ha så stor betydelse... Nå hemma igen efter ynka 17 km och dan efter ringde jag till servicen och frågade om råd. Jepp en eker tycks ha betydelse, men jag skulle in till stan och bokade tid.
Dagen efter försökte jag igen, men fortfarande inte bra. Baken slängde och så småningom kom jag på att det ju kändes som punktering, vilket jag ju inte kan få. Men visst däcket verkade på nåt sätt för stort och varje varv så sade det dump dump.
Dagen efter ringde jag på nytt och ju de hade nog tyckt att däcket var stort, men trodde det skulle vara så. När jag sedan kollade mot det jag hade haft med mig så var det 6 mm bredare/djupare. 19 mot 13. Undra på att det inte passade.
Orkade inte fara in i lördags utan tog ett pass i trädgården med Plankan istället. De lovade dessutom regn till eftermiddagen.
Körde 5 * 20 minuter med 1 min sittvila. Körde 26 km/h (avstämd hastighet). Hade tänkt köra lite till men var inte på humör. Trots att jag körde 1:45, så tyckte jag inte ens att det var värt att skriva in i träningsbloggen. Kom på eftersåt att man väl nog börjar bli lite fartblind!
V 25 I Idag körde jag igen på Plankan. Nu 6 * 20 med 1 min paus. Det sista passet tom 27 km /h. Börjar nog närma sig all time high. Den hastigheten börjar nog vara i högsta laget på Plankan. När jag körde 25 km/ h så var kadensen närmare 110/minut, så det går undan. Men efter två timmar så kände jag i princip inget i benen. Så om man nu kör 2 timmar på tyngsta växeln med 26 km/h så kanske jag ändå har lite bättre kondition än de, som cykeln är ämnad för... även om man skulle komma sist i de flesta triahlontävlingar, som arrangeras!
Skulle häromdagen titta lite på Säters triathlon, som det ju talas om och som jag själv var med på en gång. Hittade medaljen som visade att jag var med 1987 innan IM. Körde tydligen 2 st 1/2 IM samma säsong som del i träningen.
Visade sig att Huvudtävlingar 1984 - 2005 var följande:
1984 1/2 Ironman 1900 / 96 / 21
1985 1/2 Ironman 1900 / 96 / 21
1986 EM Hel Ironman 3800 / 180 / 42 (troligen IM premiär i Sverige min kommentar)
1987 1/2 Ironman 1900 / 96 / 21
1988 Medeldistans 2500 / 80 / 20 (min kommentar: de har kört med "min" standard på 1/2 sträcka!)
1989 Öppet SM medledistans 2500 / 80 / 20
1990 Öppet SM medeldistans 2500 / 80 / 20
1991 Öppna NM medeldistans 2500 / 80 / 20
1992 Världscup Olympisk dist 1500 / 40 / 10
1993 Medeldistans 2500 / 80 / 20
1994 Öppna SM medeldistans 2500 / 80 / 20
1995 Öppna SM medeldistans 2500 / 80 / 20
1996 Öppna SM medeldistans 2500 / 80 / 20
1997 Medeldistans 2500 / 80 / 20
1998 Öpna SM långdistans 4000 /120 / 30
1999 VM långdistans 4000 /120 / 30
2000 SM Sprint & Stafett 750 / 20 / 5
2001 Öppna SM långdistans 4000 / 120 / 30
2002 SM Sprint & Stafett 750 / 20 / 5
2003 För VM långdistans 4000 / 120 / 30
2004 VM långdistans 4000 / 120 / 30
2005 EM långdistans 4000 / 120 / 30
2006 Svenska Cupen Sprint 750 / 20 / 5
2007 SM sprint & stafett och svenska cupen 750 / 20 / 5
2008 SM sprint & stafett och svenska cupen 750 / 20 / 5
Så noterar jag att de tre senaste åren har deras huvudsträcka varit sprinten! från att under många år varit IM, långdistans och många 1/2 IM. Något har alltså hänt. Frågan är ju om intresset minskat elelr om de helt enkelt tycker att det är för jobbigt att arrangera så långa tävlingar, som ju verkligen inte är några publiksporter?!
Jag tror att sprintklasserna i Säter helt enkelt var populärast. Om inte annat så bland publiken. Numera är ju Säter Sprint-SM och de har stafett-SM i supersprint (3 personer kör ett triathlon var).
Jo det är nog det största problemet med IM att det ju inte är en publiksport. Men måste nu ett långlopp/uthållighetslopp vara en publiksport? De betalar ju ändå inget inträde.
Kom att tänka på Tour de France. Har sett hur den fungerar "publikmässigt". Folk kommer till någon by och sätter sig vid vägkanten på medhavda stolar någon timme i förväg och smuttar på ett glas vin. Så kommer de i rätt många knutar, nästan likadant klädda så man inte skulle hinna känna igen sig själv ens, och på några minuter är de borta igen. Ingen livesport, men är ju intressant när man har helikoptrar som hjälper publiken!
Publiken är väl de närmast sörjande... På stora lopp som Sthlm marathon är det väl ett par hundra tusen som känner nån som ska springa, men på en triathlon ute i urskogen... Jag hade en polare som var lite sugen på att hänga med och kolla GBG triathlon(han är idrottsfantast, kollar på allt), men även han backade och det öär jag glad för. Skulle han stå och vänta fem timmar i ösregn utanför en lite by i ösregn så hade han nog blivit besviken. MEn annars är det ju rätt actionfyllt att se simstarten, när folk kommer upp ur vattnet och alla växlngar. Eftersom det är flervarvsbana på de flesta tävlingar så får man ju se sina kompisar plus eliten flera ggr.
Lite svårt att jämföra ett stort lopp i en riktigt stor sport som Tour de France är med triathlon. Touren har ett helt annat varumärke än t.ex Kalmar. Den enda jämförbara är väl egentligen Hawaii.
När det gäller Säters förändring har väl alltid sprinten funnits där? Antagligen så är det inte lättare att arrangera sprinten nu när gatorna är helt avstängda på sprinten jämfört med en ½ eller en IM. Mycket tillstånd som ska till.
V 25 II Nya lite mindre bakdäck, inte bra, men överlevnadsbart. Hamnar nog att gå tillbaka till gammaldags metod dvs att köpa innerdäck. Har förstått att det ännu finns folk som använder den metoden...
Nåja 51 km, körde 5 * ca 10 km med 1 min ståpaus. Körde senast MP 132. Försökte nu köra första halvan 132-137 och sedan andra så att klockan pep dvs >137. Fungerade bra. Sista 10 körde jag först mellan 142-147 och sista 5 km mest >150 dvs som joggingpuls vid tempolopp på ca 15km. Mycket nöjd. Enligt vissa så betyder det 90 % av maxpuls, och jag kände ingen styvhet i benen mot slutet utan när jag steg av och joggade ner de 700 metrarna så kändes det inte ens att jag cyklat. Så nu är nog jag i bättre form än gämla Pålle.
Efteråt kände jag inget och funderade att, "kort pass", men 2:15 är ju faktiskt en halvtimme längre än en fotbollsmatch och de har visst en rejäl paus...
Nu 746 km kvar enligt budget.
Senast redigerat av steph (2008-06-20 15:40)
V 25 III. Duathlon 0-80-21+. Dags för veckans långa pass eller alternativ midsommarsysselsättning...
Hade tänkt köra triathlon, men eftersom vattnet ligger kring 17,5 så skippade jag simningen. Gick ner till stranden och joggade iväg. Tog cykeln på väg upp och stack iväg mot Bamböle. Hade pulsklockan att varna vid 132-142.
Svängde mot Bjärström och vidare västerut. Passerade Djäkenböle i snabbt fart och vände vid Riksvägen. Tillbaks till vändplan för att fylla på saft och att kasta på ryggsäcken.
Efter 3 km stannade jag och lade två saftflaskor vid vägkanten. Min saftstation på löpningen!
Samma tur i början men svängde österut i Bjärström mot genom Emkarby och vände i Gölby. Pulsen håller sig bra något över 132.
Normalt vänder jag först i Andersböle, men idag är en speciell dag. På tillbakavägen hittar jag en skylt med jordgubbsförsäljning i Östanåker och stannar, men ser att de bara finns ett mobilnummer på skylten. Ojdå. Mobil hemma. Nå 1/3 av jordens befolkning har ju inte ens använt en telefon ännu så jag prövar att skrika ”JORDGUBBAR” istället. Efter ett tag kommer det två personer ut ur ett hus några hundra meter längre bort och viftar åt mig, så jag cyklar dit längs en risig grusväg. När jag kommer fram så talar hon med grannen i telefon. De hade visst problem med någon som skrek efter jordgubbar vid sitt hus...
Nåja. Jag plockar fram lite slantar och sätter gubbarna i en medhavd påse och trampar vidare. Så vänder jag inte hemåt utan far vidare till Svartsmara. För där finns det nämligen två ”småpojkar” som brukar ställa ut nypotatis. De har sålt potatis nu i åtminstone 12 år. Nallar antagligen pärona från pappas EU-åker och köper öl för pengarna. Jag sätter några slantar i en burk och sätter en påse i ryggsäcken och vänder hemåt!
Börjar kännas lite i ryggen när jag närmar mig postlådan och får stiga av och jogga hem till gårdsplan.
Kränger av mig ledartröjan, hjälmen, handskarna och cykelbyxorna och fram kommer traithlondräkten. Behöver inte ens byta skor!
Överlämnade håvorna åt frun och bad om vatten till nästa varv.
Joggar så 4,7 km söderut, några meter in på Bambölesidan över den lilla brobanken där det finns dyr öl på andra sidan, om man så önskar, och vänder tillbaks. Pulsen >142 mestadels.
Hem igen och retur och hem.
Cykeln fungerade som senast. MP blev 134. Vilket alltså gjorde 49776 pulsslag på passet.
Cykelturen tog 3:37, men med avdrag för potatis, gubbar etc ca 10 min så blev det 3:27 el ca 23 km/h. Helt ok, med beaktande av att jag ju knappt kände något. Joggingen 4 * 4,7 blev 2:09. Det var >1 innan cykling och 0,7 direkt efter cyklingen. 30:20, 31:11, 34:55 (ca 2 min paus) 32:34. Helt nöjd. En härlig söndagsgutflykt.
Om jag lägger till simtiden från ifjol så skulle det bli ungefär samma jag hade då dvs 6:55, men den här gången känns det ju oerhört mycket lättare. Då köpte jag inte potatis och i år klippte jag gräsmattan en halv timme när jag kom hem.
Nypotatisen kommer att tillredas enligt recept på min matblog: http://matominnen.blogspot.com tillsammans med matjesill och en brynt bearnaisesås. I kylen väntar sedan en smördegsinbakt kallrökt laxen att värmas. Osttallriken står färdigt i rumstemperatur. Gubbarna, som frun redan marinerat i lite Grans Marnier, får sällskap med vispad grädde och socker. Den moussernde Pinot Noiren från Nya Zeeland står redan i kylen.
Nu kvar att träna enligt budget: 17 – 654 - 96
Glad Midsommar!
Senast redigerat av steph (2008-06-20 15:54)
Kul och rejält träningspass med lite midsommaravbrott!
Ska prova att koka nypotatisen i så lite vatten som du beskriver på din matsida. Brynt bearnaissesås har jag inte heller provat, kan det vara nåt? Har sällan annat än dill, smör, salt och blir det sås blir det oftast den klassiska gräddfilen. Tjejen brukar göra en rå tomatsås också på stavmixade tomater, basilika, salt och svartpeppar som är riktigt god ihop med nypotatis och väldigt fräsch.
Igår var det lite knytkalas och vi tog med en god quinoa-sallad (vit quinoa, röd quinoa, nypotatis, halloumi, salladmix, salladslök och rädisa, smaksättning med kryddor och diverse flytande oljor och vinärgrar, tjejen fixade så jag vet inte exakt).
Såg på TV att de rekommenderade brynt hollandaise, men bearnaisen är ju bara att man ytterligare lägger i lite örter. Det brynta innebär ju att man låter smöret få lite färg innan man mixar det med äggulan. Går nog inte att fixa om man kör påsvarianten!
Men den lite brynta smaken passade mycket bra mot matjen i alla fall.