Du är inte inloggad.

Sidor: 1 2 3 … 23  

Steph tränar inför egen Ironmantävling

Registrerad: 2007-05-10
Webbsida

Bakgrund
Blev utmanad till ett marathonlopp 1981. Sprang, spydde kröp och kom i mål med repliken: ”Aldrig mer”. Det blev ca 20 lopp till ink Marathon-marathon på fem år. Halkade in på triathlon och gjorde ca 10 inklusive det första loppet på Ironmandistansen i Norden 1987. Gjorde ett triathlon året efter, men tappade sen motivation helt. Gick upp tjugo kilo. Gick ner tjugo kilo. Blev sugen på comeback och började träna efter 12 år utan ett löpsteg i juli 1999. Sprang marathon på svenska dagen. Noterade ett det mest var gamla gubbar i duschen och satte upp mitt eget långsiktiga mål: Att ha bättre kondition som 70-åring än vad jag hade som 20-åring. Men lade skorna på hyllan igen och siktade på ny comeback 2005. Blev 2006. Noterade att det började ta längre tid att komma igång och dessutom blev tiden drygt 5 timmar.
Träningen förr gick till så att jag började jag med att jogga ca en halvtimme två gånger i veckan. Gick det snabbare följande vecka så förlängde jag det andra passet med  ca 10 minuter. Så snart som möjligt försökte jag få det ena passet att bli ca 1:50 medan det kortare kunde var kring timmen. Jag körde i princip alltid så fort jag kunde på respektive sträcka. Jag brukade klara mig genom att träna kring 300 km innan ett lopp. Sedan höll jag ofta en paus på ett halvår innan jag började på nytt. Ännu 1999 gick denna strategi bra och jag hade ca 300 km i benen när jag gjorde min första come back på marathon.

Min andra comeback skedde på 25 årsdagen av premiären, som ett sololopp. Start och mål vid egna trappan. Tiden blev över 5 timmar, men egentligen kände jag mig inte så trött, men jag kunde bara inte springa fortare. Då började jag fundera på att lägga om träningen. Läste olika böcker och övergick till intervallträning. Jag bestämde mig även för att inte ta någon paus utan att träna regelbundet. Jag tappar för snabbt och det tar för lång tid att ta igen det.
Läste en bok om att människan genetiskt mår bäst av fysisk aktivitet, som motsvarar sju timmars promenad per vecka. Räknade om det till tre timmar löpning och satte detta som gräns för min träning.

Träningen nu. Många talar om att långdistansare borde träna långa långsamma pass. Men jag kunde inte förstå varför jag, som är långsam som en snigel av naturen skulle träna i långsamt tempo. Hur i fridens namn skulle jag sedan på ”tävling” springa fortare. Nej jag gick helt åt andra hållet. Jag bestämde mig för att i princip inte alls springa mer än 15 minuter i ett sträck. Jag läste även om backträning så jag bakade in även detta i min träningsbana.
Så ett typiskt träningspass på vårvintern såg till slut ut på följande sätt:
Först sprang jag en ca 6 km lång backig bana så att jag sprang full fart uppför en backe, gick 30 sekunder och sprang sedan vidare nedför. Gick 30 sekunder uppåt och fortsatte sedan springandes till toppen osv. På backbanan blev det åtta promenader mellan löppassen. Sedan vilade jag 3 minuter och sprang sedan mitt distanspass på ca 15 minuter. Vilade två minuter. Sedan tog jag av på en liten skogsväg med telefonstolpar. Det är så lätt att mäta vägen då. Jag sprang ½ avstånd allt jag orkade, vilade och tog igen ½ avstånd, osv Det kunde bli ½ * 4, helt * 3, två * 2 + tre + fyra och sedan omvänt på tillbakavägen. Vilade två minuter. Sedan sprang jag vidare så att jag sprang 1:45 och gick 15 sekunder. Ca 4 km. Sedan körde jag längre intervaller. Ex sprang 4:30 och gick 30 sek. Till sist tog jag nerförsbacken hem i sakta fart sk nedvarvning. Totalt kunde turen vara 15 – 20 km. Jag har förstått att detta inte kan kallas intervallträning i dess egentliga betydelse, men å andra sidan är det inte heller distans, tempo eller LSD. Kunde kallas intervall-distans eller pulserande distansträning. Pulsen ligger på 80% + eller mellan 150 – 160 då jag springer, medan jag på 18 km nonstop-långtempo har en medelpuls på 149.
När det gällde simningen så är det ju lättare eftersom det ju går i bassäng. Där kunde jag köra ex 2 * 500 + 5 * 25 + 5 * 200 + 5 * 100 + 500. Fart så mycket jag orkar, men ungefär lika varje gång. Sammanlagt blev det så småningom över 4000m. (se mer om simpassen längst ner)
När det gäller cyklingen så har det inte känts rätt att börja med intervallen innan triathlon i somras. Det var ju min första säsong detta millenium. Men nu efter tävlingen så har jag börjat och testa mig fram lite.
En annan detalj i min träning är att jag nästan hela vintern tränade två pass i veckan. Först då cykelsäsongen kom igång så började jag med tre pass. Då körde jag normalt måndag – onsdag – fredag. För att alltid ha en vilodag mellan passen.

Målsättningar: Att ta mig igenom den Ironmantävling, som jag själv arrangerar med ett leende på läpparna och visst skulle det vara roligt med ett personligt rekord dvs under 12.52.
Jag har för avsikt att träna 5 timmar per vecka, räknat på effektiv träningstid. Dvs om jag normalt springer 10 km på 50 minuter, så räknar jag det som 50 minuter även om det via intervaller tar ex 65 minuter och jag de facto kanske bara springer i 45 minuter.

Målsättningar tidsmässigt inför 2008
För att IM skall gå under 12:52 så har jag sat upp följande mål:
Att simma 3800 meter under 1:20, vilket jag nu i princip kan efter att ha gjort 3.000 på 1:01:29
Att spinga en mara på 3:50. Kommer att göra ett sololopp i majtiden för att kolla av det. Som delmål blir då att springa 1/2 mara på 1:45.
Att cykla fortare än någonsin, vilket borde ge 7:10 på 180 eller ca 3:20 på 90 km.

Omräkning: För att jämföra de olika grenarna använder jag mig av en kaloritabell, som visar att med min vart o vikt så motsvarar 1 km simning = 2,35 km löpning. En km cykling motsvarar 0,35 km löpning. Själv räknar jag i mitt kalkylark alltid de fyra senaste veckorna och de senaste åtta veckorna. Månader har olika antal träningsveckor!

Vinterns schema per vecka             och totalt per MÅNAD.
    Simn    Cykl    Löpn            tot/mån
Aug    5    85    20            250

Sep          80    25            220

Okt    3,8        40            188

Nov    3,8        40            188

Dec    4,0        44            205

Jan    4,2        44            207

Feb    4,2        44            208

Mar    4,5        44            209

Apr          97    24            243

Maj        110    24            263

Jun        135    24            310

Jul         135    24            150+Tri + IM
Allmänt upplägg:
20 juli – 15 september.
Två pass i veckan. Nästan enbart tempo dvs långa pass i så hårt tempo som jag klarar av. Kommer att utnyttja den naturliga bassängen så länge det går. Varvar sedan löpning och cykling.
15 september – ca 1 april
Två pass i veckan. Löpning och simning. Kanske någon enstaka cykeltur på en timme kombinerad med löpning. All simning i intervall. 80% av löpningen i intervall-distans. Kanske något långsammare pass till simhallen (ca 25 km) där jag som i fjol sprang 28 minuter och gick 2. Det tar för lång tid att hålla på med intervaller! Dessutom måste jag ju orka simma när jag kommer fram. Ett lågpulspass per månad.
1 april – 31 maj
Tre pass i veckan. Cykel & löpning  intervall / tempo / lågpuls  60 / 20 / 20. Simning ett pass var tredje vecka bara för att inte helt tappa formen.
1 juni – 19 juli
Tre pass i veckan. Simning var tredje vecka, tills viken blir +18. Då varje vecka och automatiskt långa pass. Cykel och löpning i allt längre intervaller. Körde i våras löpning som 9 + 1 dvs sprang 9 och gick 1 minut. Det gör att jag sedan i princip bara hoppar över pauserna när tävlingen kommer och farten är lämplig. Kanske blir 14 + 1 när det gäller cykling.
Jag har räknat med 5 timmars träning per vecka. Då räknar jag kalkylerad aktiv tid dvs jag vet hur fort jag springer normalt. Låt säga att jag springer 15 km på 1:30. Om jag då springer det i intervaller så kanske det tar 2 timmar, men jag räknar bara det som 1:30. Även om själva löpningen kanske bara tog 1:20 eftersom jag sprang så korta sträckor.
Jag har räknat med att behöva träna motsvarande 50 km löpning per vecka. I början naturligtvis under det och mot slutet mer. I somras låg jag åtta veckor innan triathlon på 50 km per vecka i medeltal, så jag bör väl komma upp i 70-75 nästa år.

Träningsfilosofi
Jag har noterat då jag tittat på andra triathleters bloggar och hemsida att vi tränar på många olika sätt. De flesta kör många pass och nästan varje dag. Min grundfilosofi är att jag kör rejäla, hårda och långa pass. Det är ju kondition och uthållighet jag är ute efter. Därför tränar jag även nu huvudsakligen bara två pass per vecka. Men passen är nu normalt över 1:30 – kanske närmare 2:30. På detta sätt så påverkas inte det dagliga livet varje dag.
Därför tränar jag även intensivt och kommer mellan 15 september och 1 juni kanske upp till 90% av passen att köra med intervall(distans)träning. Men jag kör passen så långa att jag förhoppningsvis tränar kondition samtidigt som ”snabbhet” och styrka.

Intressen.

Mina intressen är matlagning, goda viner, fiske, svampplockning, fågelskådning och naturen i allmänhet, resor till vin och mat och slott och katedraler. Många böcker är alltid på gång. För tillfället ligger huvudintresset på Heligt blod – Helig gral, inspirationskällan till Da Vinci koden, eftersom vi har en resa inplanerad till trakten där historien startade. Utöver detta naturligtvis långa middag med frun. Som bakgrund brukar det vara musik, numera mest barock.
Triathlon, marathon och IM ser jag som ett medel att inspirera mig till träning, så att jag orkar bättre med det andra dvs med livet.

Diskussioner.
Jag är intresserad av att diskutera träning och träningsupplägg om de syftar till att på kortaste tid per vecka uppnå kondition och uthållighet och mer snabbhet. Utrustningen, som jag har är den samma som på 80-talet, så där har jag nog inte så mycket att bidra med. Däremot satsar jag rätt mycket på dyra kosttillskott, men detta är ju även en satsning på mig personligen. Och vem vet - nästa år kanske jag stryker träningstimmarna från mitt liv? Då är det bara att ha en hel och frisk kropp som räknas, inte om cykeln är rostig.
Och till sist. När jag gjorde min premiär och stod på starlinjen, så hade jag aldrig sett eller talat med någon som tränade inför IM. Tekniken har gått framåt. Jag inspireras andras bloggar och hoppas att även denna sida kan inspirera andra till en hälsosam och effektiv träning.
Inbjudan:
Om det är någon som är intresserad så arrangerar jag alltså både Ironmantävling och triathlontävling på Åland nästa sommar.

SIMPASSEN   lite mer strukturerade med lite mer erfarenhet

Jag varvar allstå ett "lugnt" 500 med intervaller om 5 av olika längd och med olika långa pauser. Mellan passen vilar jag ca 2 minuter. När man läser olika böcker så förstår man att det ger en effekt om man pausar 15 sek o en ennan om det är 1 min och en tredje om det är 2 minuter. Numera tycker jag att det är för lågnt att ha 2 minuter inom blocken, men tar däremot 2 min mellan blocken. Har själv tyckt mig märka att jag får lika mycket ut av 75% av sträckan om jag kör med intervaller. TIden blir ungefär dne samma, men på detta sätt så simmar jag ca Oronmanfart (under 500 meter) eller något snabbare. DE avslutanbde med 15 sek paus gör nog att man får fram känslan av att vara lite trött i alla fall...
Normalt kör jag bara ett av alternativen om de är markerade med ex 3a,3b,3c utom de sista med 15 sek paus, som är min favorit. Där kan jag även köra mer än 5 i rad. DEt beror lite på vad klockan är.

Sträcka     Antal     Paus    Tid mellan starter     Tid mellan pass   tid
1. 500        1           -          -                           2 min          10-11 min, ca 1 min fr max
2.  25         5         0:05    0:30                         2 min           så hårt jag kan göra 5 i rad
3a  50         5         1:00    2:00                         2 min          d:o
3b   25         5         1:00   1:30                         2 min         d:o
4.  500         1           -        -                           2 min          d:o
5a. 200         5         1:00  5:00                         2 min          d:o
5b  300         5         1:00  7:00                         2 min          d:o
5c  400         5         1:00  9:00                         2 min          d:o
6a  25           5         0:30  1:00                         2 min          d:o
6b  50           5         0:30  1:30                         2 min          d:o
6c  100         5         0:30   2:30                        2 min          d:o
6d   200        5        0:30    4:30                        2 min          d:o
7    500        1         -         -                            2 min         10-11 min
8a  25          5         1:00    1:30                        2 min         så hårt jag tror jag kan köra 5
8b  50          5         1:00    2:00                        2 min        d:o
8c  100        5         1:00    3:00                         2 min       d:o
9a  25         5-25      0:15    0:45                       1 min        d:o, lätt
9b  50        5-10       0:15    1:15                       1 min         d:o, knepigare
9c  100       5           0:15    2:15                       1 min         d:o, ännu knepigare
9d  200       5           0:15    4:15                       1 min         d:o , gissa?

Ni andra som kör intevaller får gärna höra er mer erferenheter.

Senast redigerat av steph (2007-12-11 11:51)

Webbsida

Träning v. 33 / 34

Pass 1: 5 km simning i viken. +22. Sista varvet 1 minut längre än det första. Medelpuls 114. Det är svårt att få upp pulsen när man kör långa sträckor och måste se efter båttrafik också!
Pass 2. Löpning nonstop full fart. 18 km. Medelpuls 149. Något lägre på andra halvan, men ungefär var jag orkar. Veckan totalt: 30 löpkm.

Senast redigerat av steph (2007-08-24 23:47)

Registrerad: 2007-05-08

Ska bli intressant att följa din träningsdagbok, speciellt som du skriver: de flesta verkar ha olika upplägg. Du kör nästan motsatsen till hur jag tränar just nu, så det ska bli kul att se hur du upplever ditt upplägg osv. Lycka till!

Registrerad: 2006-03-15

Absolut, ska bli kul att följa din träningsdagbok. Du och jag har väl emellertid olika mål då jag kör kortare distanser blir väl uppläggen av träning annorlunda. Jag är i princip körd utan att ha fart i kroppen.

Registrerad: 2006-11-23

Hej! Kul att läsa om din satsning!!

Hur mycket man behöver träna, beror naturligtvis på vilka mål man har. Även med mycket måttlig träning klarar alla som är friska att springa en marathon på 3h30min och Ironman på 11 timmar. Huvudsaken är att man har kontinuitet i träningen. Men dessa tider är å andra sidan mycket måttfulla tider. (Jag tror till och med att jag kommer att klara dessa tider nästa år - och jag blott en simpel amatör!)

Ska man däremot försöka gå på lite bättre tider, under 9 på Ironman, respektive 2h30min på marathon krävs en helt annan mängdträning. Och för att klara den mängdträningen (dvs. för att man inte ska skada sig), krävs många år av hård grundträning.

Ska man sikta mot toppen på Ironman krävs det att man ligger mellan 700-1000 timmar per år. När det gäller löpning brukar Anders Gärderud använda formeln: 2x7x52x10. Dvs: 2 träningspass per dag, 7 dagar i veckan, 52 veckor om året i 10 år. Och för att kunna träna 2 pass om dagen, 7 dagar i veckan krävs kanske 5-10 år av förberedelser. Vi har en bit kvar dit!! :-)

När det gäller intervallträning har jag en avvikande uppfattning. Det är överkurs och något som vi amatörer inte behöver hålla på med. Framförallt inte om man kör distanser som marathon och Ironman. Det ger för lite i relation till skaderisken. Men du får väl överbevisa mig! Om du lyckas hålla dig skadefri - och slår mig på Ironman nästa år, så lovar jag att ändra min uppfattning!!! :-)

Kör hårt! Det blir intressant att följa din utveckling!!

/Håkan Larsson (http://hem.bredband.net/triathlon/)

Från: Örnsköldsvik
Registrerad: 2007-08-01
Webbsida

Lycka till med träningen, Steph! Ska bli kul att se hur det utvecklar sig!!

Precis som Endag säger så har vi alla lite olika sätt att träna. Själv försöker jag nu köra 6 pass i veckan, fast relativt korta pass, 45-90 min. Detta för att bygga upp styrka/teknik mm. När jag sen blir starkare ska jag gå upp i distanser. Sen är det också så, att upplägget passar bra in i övriga livet, kortare pass kan jag t.ex. köra på lunchen. Det är roligt också, att träna nästan varje dag, speciellt som man får variation med flera olika grenar!

Webbsida

Tack för hälsningarna! Och jepp, minns som igår när Gärderud gjorde svenskt rekord på 3.000 m hinder. Vi gladdes lite, men grämdes mer att han just den gången var före Kantanen. Men vi fick glädja oss när Virén /Vasala tog två guld inom en halv timme i München. Det hade vi inte gjort sen Paavos dagar! Han tränade genom att pulsa i snön. V/V introducerade LSD-träningen. Sen tog Holmén guld i München. Det minns ni? Han tränar 6/7 dar i veckan (35 km / dag) och kör tempo o intervall o distans (LSD).
Även om jag (och kanske inte ni) inte siktar mot deras höjder, är frågan hur jag/vi, som tränar 1/5 el 2/5 skall göra för att vara effektiva? Två – eller sex dar? Kortare eller nästan lika långt? Vi tränar för lika långa sträckor – eller längre som IM. Vad är våra russin i deras kaka? Är det distans, tempo eller intervallartad träning? Beror det på ålder eller snabbhet? Jobb eller livssituation? Anpassning  - på väg till simhall / jobb? Hobby eller ett medel att må bra?
För mig har det alltid passat bäst med två pass. Fast situation och mål har växlat.
Förr enbart lång-tempo, nu huvudsakligen med intervallartad träningar.
Nu hejar vi på er Musse och ni hejar väl på vårt Långben i Osaka?

Från: Gamla synder på "Webbsida"
Registrerad: 2006-08-27
Webbsida

När du sprungit 3000m på max så ska du se att det inte är så intressant med 8min vila. Inte 6min vila efter nästa 2000ing på max heller. 8min, och 6-4-3min, kan kännas som enormt kort tid. Om man tar i ordentligt. Gör som du vill med ölen, själv skulle jag aldrig komma på tanken att dricka varken öl eller annat alkoholhaltigt.

Webbsida

.

Senast redigerat av steph (2007-08-25 16:13)

Webbsida

Intervallerna: puls kring 90-95% av max.

Webbsida

Det där med max är inte så lätt för oss som inte testat det rent fysiskt. Tidigare använder jag formeln 220-åler eller Karvonens, som båda gav att mitt max skulle vara 168. Jag läste sedan om olika träningsmetoder och översatte till min puls. Stod det då att det skulle vara 75% av max så blev det 126 för mig. Träning?! Sedan när jag testade 4 * 1000 med varierande puls förstod jag att något var fel ? när jag sprang det på 94% av max utan att få mjölksyra. Vid målgång var puls = max!? Senare hittade jag en "ny" formel där max = 210 - 1/2 ålder och i ett huj höjdes mitt max till 184! Så ny formel ger annat max. Så nu anger jag enbart min puls i absoluta termer. Så har du siffror på medelpuls i exakta tal?

Från: Övik
Registrerad: 2005-09-12

Ett tips är annars att du faktiskt mäter din maxpuls. Spring tills du stupar i princip. Kolla då pulsen och lägg sedan till 3 slag/min så har du din maxpuls.

Webbsida

Köpte i tiden pulsmätare för att inte springa för hårt. Har lite obehag inför tanken att springa tills man stupar. Man borde istället som jag ser det testa sig fram hur hårt man kan springa utan att styvna / dvs få mjölksyra. Det håller jag väl egentligen på med och det är ju ett mer relevant puls, för den kan man ju köra en längre tid. Men vad har ni andra, som är i mastersklassen för erfarenhet av korrigeringarn av maxpuls och alla regler för 75% 80% osv när ni justerar max etc enligt ålder.Har en känsla av att man bara sätter dessa formler på högt. Gruppen 50+ som tränar inför IM är ju kanske inte så stor...

Webbsida

Öh. Englunds förslag har ingenting med träning att göra. Det är bara faktum: värm upp rejält, riktigt rejält. Spurta sedan successivt upp pulsen. Spring sedan till du stupar. Lägg till 2-3 slag: tadam, du har nåt som är en ganska bra (bättre än formler) uppskattning av din maxpuls.

Sen kan du testa mina intervaller, på 90-95% av max.

Webbsida

v. 34

Pass 1. 2,5 km simning och sedan joggade jag upp med cykeln till den ytbelagda vägen och körde ca 40 km. Medelpuls på cyklingen var 137, eller nytt rekord. Allt var nonstop. Simtiden var tre minuter långsammare än under triathlontävlingen och även cyklingen gick 3 minuter under personligt rekord.

Pass 2 77 km cykling -nonstop. Puls 132.  Ja, det är väl inom de rätta marginalerna med låg puls, men det är alltså inte mer än jag kommer upp i på 77 km. Så är det. De första 37 gick 1 minut sämre än säsongrekord / dvs millenierekord, så jag måste nog ändå klassa det som tempocykling.....

Pass 3. 5000 m simning i viken. 6 - 8 m/s. Antagligen sista för i år för mig, som inte använder våtdräkt. Ishavsluften kommer nu. Mellantiden på 3.800 var ca 1:30. Min målsättning är att klara det på 1:20 nästa sommar. Medelpuls 113, vilket är vad det brukar vara. Jag har tre drickapauser och så är det svårt att riktigt dra på när jag inte har följebåtar.

Veckan totalt: 59 löpkilometrar, nästan onödigt bra.

Registrerad: 2006-10-16

59 löpkilometrar?

Registrerad: 2006-03-15

felini skrev:

59 löpkilometrar?

Jupp, 59 km löpning =)

Webbsida

Nä, jag räknar om simning o cykling till löpkilometrar. Se "omräkning" uppe i profilen. De e ju liite skillnad på att simma eller cykla en kilometer...

Webbsida

V 35
Pass 1. Tänkte cykla 77 km i lugn och ro. Av vissa orsaker. Försökte hålla mig under 135 i puls, som ju skall vara så bra. Höll bra i början och efter en fjärdedel låg jag tre minuter efter fredagens pass, men sen började det gå lätt, så efter halva hade jag samma mellantid och i mål var jag nio minuter snabbare. Medelpuls 135. Nä, jag kan inte köra sakta!
Den aktive läsaren har kanske redan klurat ut att jag tänker testa IM på en vecka för att känna efter. Jag startade i fredags med cyklingen. Jag har nu löpningen kvar. Imorgon far jag på resa och eftersom det är lättare att sätta joggingskorna i resväskan så blir det joggingpass på ons/torsdag. Åtminstone det ena måste bara bli långsamt!
Pass 2. Joggade 21 km med medelpuls på 135. Svårt och tråkigt att springa långsamt, med nödvändigt med min planering. For via hotellet och bytte flaskor och joggade till en idrottsplan. Provade 1000 meter. Puls 146 gav 5:53 och puls 152 gav 5:26. Snabbare ville jag inte med tanke på morgondagen. Men nog tar det tid att springa långsamt!
Pass 3. Enbart turen på 21 km. Nu mycket lätt att hålla låg puls... Hade tänkt ta några km till, men hann inte. Lite styv i benen på kvällen men dagen efter kunde jag nog ta en tur igen.
Körde alltså på sju dar S:5 km, C: 154 L: 47 = 113 Löp(kal)km. IM är på 105 Löp(kal)km.
Konditionen är ok för IM. Tror dock inte att jag skulle klara det nu av tre skäl: Jag "fuskade" ju lite och simmade/sprang längre och cyklade kortare. Å andra sidan måste jag springa två dar i rad av praktiska skäl. Men jag har ju inte kört 4h+ träningar förutom 1/2IM. Och jag är för långsam. 1/2IM tog nästan 7 timmar. Dubbla sträckan skulle ta 15:30-16:30 och det känns lite väl. Så min strategi ligger kvar. Jag måste främst putsa snabbheten inför IM, även om jag nöjer med en tid på 13-14h.
Men detta klarade jag av med 3 h träning per vecka under ett år. Nu har jag planerat fem timmar under inkommande år.

Senast redigerat av steph (2007-08-31 12:08)

Webbsida

Augustiträning:
Simning: 19,8 km, cykling 265 km och löpning 77 km. Totalt 14 pass, men tre av dem var korta 1,2 km njutningssimpass i viken då det ännu var varmt och skönt. 11 rejäla träningspass. Totalt 216 löp(kal)km.

Webbsida

Pass 1. Tempoträning. 18 km, medelpuls 151. Tiden drygt 3 minuter bättre än senast. Nu nästan anständig eller 1:41:45. Men det märkliga är ju att det går lättare för mig än vad det var att jogga 21 km förra veckan med 135 i puls. Det tar ju en timme längre och det gör för mig att det blir tyngre. Eller är det det som är meningen?

steph skrev:

Pass 1. Tempoträning. 18 km, medelpuls 151. Tiden drygt 3 minuter bättre än senast. Nu nästan anständig eller 1:41:45. Men det märkliga är ju att det går lättare för mig än vad det var att jogga 21 km förra veckan med 135 i puls. Det tar ju en timme längre och det gör för mig att det blir tyngre. Eller är det det som är meningen?

Det kan ju kännas tyngreför man håller på längre tid, ja menar är du ute 2h40min så klart det känns. Däremot borde det kännas lättare för hjärta o lungor.

Webbsida

V.36
Pass 2. 55 km cylking. Tänkte mig tempo, men det blev lågpulsträning. Tur att man nu förstår att även det kan vara bra annars hade jag gråtit. Medelpuls 128, men ändå bara 10 minuter långsammare. Trött - nä! Knappt svettig, men ibland så går det bara inte. Nu inledes i alla fall min intervallperiod på fredag.
Pass 3. Tänkte kolla km-tiden. Körde Medelpuls 148 och det blev 5:41 i medelttid. Måste köra två gånger eftersom banan sluttar lite...
Sedan medelpuls 157 och medeltid 5:06. Helt ok! Sedan körde jag tio km på uppmätt bana just under timmen. Pulsen blev bara 150. Tydligen blev benen lite möra av tusingarna.
Nåja ,men efter 18-km testet tidigare, så vågar jag mig nu ändå på att köra en mara i oktober. Det borde nu rimligen gå att körad en under 4:30 och då brukar det ju kännas rätt så angenämt!

Senast redigerat av steph (2007-09-08 09:28)

Webbsida

V 47
Pass 1. Simning. Värmde upp med 2 * 500. Första gången i bassäng sedan mitten av juli.
Sen var det dags för utmaningen av Iromwoman. Vi skall simma 3.000 meter nonstop. Jag som inte kan voltvända kör ju ända in i kaklet istället. Fick pusta bort de värsta blodfläckarna efteråt. Men jag gjorde i alla fall nytt personligt rekord. Hm, har ju aldrig kört denna sträcka i bassäng förut. Sen körde jag några vändor, kallas väl att varva ner. Tot 4.200 m.
Blir intressant att se hur mycket jag ligger efter en som bevisligen har klarat IM i år.
Tiden skriver jag då IW simmar, eller just efteråt.

Av praktiska skäl blir detta veckans enda pass.

PS Har nu sprivit in mitt "schema" för min simträning, men sträckor, pauser, repetitioner osv i profilen högst upp för dne som är intresserad. Det går ju självfallet att köra delar av programmet för den som vill testa på det.

Senast redigerat av steph (2007-11-30 06:51)

Väntar spänt på resultaten. Vi kanske kan få igång lite spel o dobbel? :)
En vacker dag ska jag också kunna crawla 3000 meter... men först 400 innan året är slut.

Sidor: 1 2 3 … 23  

Sidfot

Drivs med hjälp av PunBB