Diskussionsforum om näringslära, styrketräning och kosttillskott
Regler | Sök | Registrera dig | Logga in
Du är inte inloggad.
jeppo99 skrev:
Ramväska ???? Det är väl ingen söndagspicknick ni ska på? Har ni hört talas om eltejp? :o) Måste ju vara hur opraktiskt som helst att behöva öppna en väska då man cyklar, för att inte tala om hur det måste se ut. Varför inte tejpa bars på ramen/styre? Lätt att slita loss och kan dela dem i lagom stora biter innan start. Det coolaste är ju såklart att ha en bar instoppat längs låret i cykelbyxan.....ehh..just det ni cyklar i bikini.....oavsett kön :o)
Jämför du med när du cyklar så kommer nog min cykling iKalmar se ut som en picknick :) Läste nån som skrev att en IM-cykling ska vara som en flera timmar lång middag, att maten är det viktigaste.
Den väskan verkar rätt praktisk, ett litet nät som lock så man ser allt o så lite kardborre som håller fast.
Jeppo, vad nu, får man inte ens ha en liten väska typ under sadeln eller nåt??? Oj oj, jobbigt att vara cyklist med alla dessa regler och förbud... ;)
Annars såg jag några coola killar som var med i vår grupp under Vätternrundan, tejpade hela överdelen av ramen full med bars, 2 vattenflaskor i ramen, två bakom sadeln och en camelbak "så behöver man inte stanna före Hjo..."
För min del blir det också typ söndagsutflykt under Kalmar, på cyklingen alltså. Äta och må gott och njuta av vädret. :) (I början iaf..)
Endag, var sitter din ramväska, är det precis i övre bakre hörnet av ramen?
Kalle Löpare skrev:
Jeppo, vad nu, får man inte ens ha en liten väska typ under sadeln eller nåt??? Oj oj, jobbigt att vara cyklist med alla dessa regler och förbud... ;)
Annars såg jag några coola killar som var med i vår grupp under Vätternrundan, tejpade hela överdelen av ramen full med bars, 2 vattenflaskor i ramen, två bakom sadeln och en camelbak "så behöver man inte stanna före Hjo..."
För min del blir det också typ söndagsutflykt under Kalmar, på cyklingen alltså. Äta och må gott och njuta av vädret. :) (I början iaf..)
Endag, var sitter din ramväska, är det precis i övre bakre hörnet av ramen?
Cyklisterna har ju följebilar istället. Får de punka kommer nån med ett helt nytt hjul.
Min ramväska sitter längst fram på ramen på ovansidan, kloss mot styrstammen (tror jag det heter).
http://www.lewasport.se/images/Accessoa … nt_big.gif
Men pojkar, det ryms nog en massa bars längs alla ramar på en cykel utan väskor. Och har man en gammaldags "hederlig" triathlondräkt så har den ju två fickor på ryggen. Där kan man ha en liten handuk med sig ifall man far joggandes för att simma eller så kan man ju lägga en trevlig borduk inför IM-picknicken. Lite stil måste det ju vara ändå.
steph skrev:
Men pojkar, det ryms nog en massa bars längs alla ramar på en cykel utan väskor. Och har man en gammaldags "hederlig" triathlondräkt så har den ju två fickor på ryggen. Där kan man ha en liten handuk med sig ifall man far joggandes för att simma eller så kan man ju lägga en trevlig borduk inför IM-picknicken. Lite stil måste det ju vara ändå.
Jo men om det nu finns praktiska väskor, varför då inte köpa en? Triathlon är ju för pryldårar. Dessutom tror jag den blir både mer praktisk och billigare i längden än en massa eltejp. Och det gör mina växlingar blixtsnabba, jag slipper stuva ner prylar i bakfickan alternativt jag slipper simma med en klase bananer och mass gel.
På min tri-top finns dessutom inga bakfickor.
Det ante mig. "Det var bättre förr", som en gammal kärring brukar säga. Men cykeln rymmer ju en hel del, även med helt vanlig tape. Man måste bara ha en dubbelvikt ände, så att man har nåt att dra i.
Men du Endag, nog skulle du ju kunna bjuda publiken på en show och simma med en klase bananer? Snälla!
steph skrev:
Det ante mig. "Det var bättre förr", som en gammal kärring brukar säga. Men cykeln rymmer ju en hel del, även med helt vanlig tape. Man måste bara ha en dubbelvikt ände, så att man har nåt att dra i.
Men du Endag, nog skulle du ju kunna bjuda publiken på en show och simma med en klase bananer? Snälla!
JAg kan ha en sån där uppblåsbar gummibanan... kanske behövs :)
steph skrev:
Det ante mig. "Det var bättre förr", som en gammal kärring brukar säga.
Inte enbart. Min tritop har en bakficka :)
Onsdag 4 juni
Växlingsträning triathlon
Vi var ett rätt litet gäng som samlades ute vid havet för att ha växlingsträning med Jona. Hon började gå igenom hur hon tyckte en växling ska gå till. Fokusera på en sak åt gången. Upp med simglasen i pannan. Vänster hand tar kardborren. Höger drar dragkedjan. Drar ner vänster axel. osv. Alltid samma ordning. Sen övade vi på och avstigning på cykeln med löparskor på, sen med cykelskorna fastsatta. Jag påpekade att jag ville ha strumpor på, men det var det inte tal om. "Du ska int ha strumpor när du cyklar" på finlandssvenska. Enligt Jona ska även en nybörjare som jag växla som om jag vore duktig. Finns ingen anledning att lära sig det sen, bättre lära sig från början, menar hon. Och det har hon ju rätt i. Så nu har jag lovat att köra full växling redan i Göteborg, även om jag inte tänker "sparka av mig våtdräkten samtidigt som du knäpper hjälmen". Där går ändå gränsen.
Efter detta hoppade jag och en kille till i plurret och simmade lite, helt gudomligt skönt, sen spurtade vi upp och körde full växling till cykel, cyklade runt lite och växlade sen till löpning.
Sammantaget var det grymt bra träning och roligt. Fick massor av tipps av erfarna tjejer som Jona och Camilla Lindholm. Mina tri-skor har vissa nackdelar. Hälkappan åker ner och det är pilligt att få upp dem. Och lite annat meck. Camilla hade provat de skorna men valt bort dem just för att de var så svåra att växla i, trots att hon tyckte de var sköna. Men hon är på lite annan nivå än jag.
Avslutade med en liten löprunda.
Totalt 5 min simning och utepremiär, 20 min löpning och så en massa flås i växlingsträningen.
Ja just det, Jona kollade in hur vi simmade. "Du simmar jätterakt och fint (pekar på andra killen), men du (pekar på mig) simmar jättesnett och vingligt." Jag måste öva på att navigera enligt henne. Nice, jag är inte bara långsam, jag kommer få simma längre än de andra också.
Senast redigerat av Endag (2008-06-04 21:43)
Endag skrev:
Jo men om det nu finns praktiska väskor, varför då inte köpa en? Triathlon är ju för pryldårar.
Skön kommentar! Om det finns ___ , varför inte köpa? Jag är lite på din linje, träningen ska vara bekväm. Det är ju kul med Köplust också.
Endag skrev:
"sparka av mig våtdräkten samtidigt som du knäpper hjälmen".
Jo, tänk vilken bra balansträning...
Ironwoman skrev:
Endag skrev:
"sparka av mig våtdräkten samtidigt som du knäpper hjälmen".
Jo, tänk vilken bra balansträning...
Jag försökte sparka av mig gummit medan jag tog på mig hjälmen men var tvungen att fuska med händerna...
Pokkers. HAr ont i ryggen för tredje dagen i rad nu och ställer in all träning. Siktar på att kunna cykla långt i morrn men vi får se. Skitrygg, hoppas sjukgymnasten hör av sig snart så jag kan få fason på eländet.
Söndag 8 juni
Cykling, 3h 46 min, 111 km, HR 146
Äntligen började ryggen kännas ok igen och jag kunde träna efter några dagars vila. Eftersom det är GBG triathlon om en vecka var jag sugen på att cykla kort men snabbt, men samtidigt har jag inte så många tillfällen att cykla långt. Därför valde jag en kompromiss; cykla hyfsat långt och hyfsat fort. Satsade på att klara halv-IM (9 mil) under 3 timmar och jag landade på 2h58 min och det är nog det bästa jag cyklat nån gång. Kände mig riktigt stark när jag cyklade söderut, vände i Skanör, tillbaka mot Malmö, snurrade genom Jägersro och ut till Torup och sen hem över Sallerup. Låg på hög och fin puls och slet hårt nästan hela rundan. Sista milen lite långsammare pga av att jag var trött som fan plus att det går lite saktare inne i stan. Mådde lite illa också, förmodligen pga värmen och solen.
Provade en aero bar (clip on) som jag lånat. Nu var cykeln helt felinställd för det, den var för kort för mig och jag vågade inte prova så mycket pga ryggen, men jäklar vad effektivt det är. Går ju upp direkt i hastighet 1-2 km/h. Men pulsen stiger också, antagligen för att verkningsgraden blir sämre i bågen. Men med rätt inställd båge och om man tränar på det så kam man ju förbättra sig ordentligt. Men det får bli till nästa år. Dock komme rjag ha en monterad i Kalmar för det kan vara rätt nice att ligga i den i motvind t ex.
Löpning 1 km, 5 min, HR 142
Jag vill einte provocera ryggen i onödan så det blev en väldigt kort löpning efter cyklingen, mest för att hjärnan skulle få smaka lite på det. Stelt i vaderna, men efter 3-4 minuter släppte det.
Vätska och energi:
2*0.8 liter vatten
0.8 liter PowerBar sportdryck extra stark, ca 8% kolisar
0.5 liter cola
1 Maxim energy bar
1 Maxim stor gel, 300 kcal
halvt paket dextrosol
Funderar lite på hur jag ska träna i veckan för att vara i bra form till GBG triathlon på söndag. Det gick bra att cykla igår, men ryggen ärpå gränsen just nu. Ska ta en vilodag i dag. Mina önskemål denna veckan är egentligen:
simning i havet
löpning 7-10 km 5 min/km-tempo
Kort brickpass, 1-1.5 h cykling hyfsat högt tempo + 5 km löpning
men att spara ryggen har prio ett. DEssutom är jag rätt upptagen, ska på fotbollen i morrn kväll och studentfest på onsdag. Men det hade varit bra att simma, om inte i havet så inne. Och jag borde springa en liten sväng.
Starkt cyklat!! Bra tempo och bra kämpat att hålla pulsen uppe hela vägen...
Har ingen riktig kommentar till ditt upplägg inför helgen. Det är bara du som vet hur ryggen påverkas av träning/vila.
Kalle Löpare skrev:
Starkt cyklat!! Bra tempo och bra kämpat att hålla pulsen uppe hela vägen...
Tack! Jag var riktigt nöjd med mig själv. Men benen kändes rätt pigga efter tre, nästan fyra, dagar utan träning.
Har ingen riktig kommentar till ditt upplägg inför helgen. Det är bara du som vet hur ryggen påverkas av träning/vila.
Ja, jag får väl ta det som det kommer... får nog skippa brickträning tyvärr. MEn jag borde verkligen simma ute nån gång. Och sprimga borde jag om inte minst med tanke på Kalmar. Blev dåligt sprunget förra veckan.
simpasset rekommenderar jag som sista pass innan tävlinge, simning sliter inte så farligt och mjukar upp kroppen fint.
Ironwoman skrev:
simpasset rekommenderar jag som sista pass innan tävlinge, simning sliter inte så farligt och mjukar upp kroppen fint.
Ja det är nog en bra idé. Då kunde jag testa lite navigering också. Fr o m nu kommer all min simning vara triathloninriktad. Kommer alltid träna navigering under passens insim och avbad.
Tyvärr får jag ibland ryggont av just simning. Dels ligger man och börjer korsryggen lite och sen använder man de stora musklerna rumpa/lår/rygg på ett sätt som gör att jag kan få ont ibland. Det ryggonda jag har nu kom från växlingsträningen i onsdags och det enda jobbiga jag gjorde då var att relativt ouppvärmd maxa 4*50 meter i havet.
Nästa år, sjukgymnastik, ny och tuff kropp som pallar båpde fart och volym. Då får ni se upp... :)
Om ni vill se Endag i tävlingsutstyrseln så kolla in:
http://www.yogajona.se/aciro/websidor/V … 2LjMuQ6SBi
Endag är killen med ryggen mot kameran.
eidt: Endags egna tävlingsutstyrsel dvs, vår klubbdräkt har inte kommit än.
edit 2: KALMAR NEWS!!! Daniel skriver i HTTs gästbok:
Efter en stärkande långhelg i det inre av Småland kan jag nu, förhoppningsvis som den förste, avslöja det faktum att inför Kalmar Järnman kommer vi att få cykla stora delar på NYASFALTERAD asfalt!
Och då snackar vi inte om sådan där ojämn, budgetasfalt, utan blänkande svart asfalt av bästa kvalitè!
Nice!!!
Senast redigerat av Endag (2008-06-09 17:22)
Hade väntat mig ett betydligt kortare linne. Du får bakläxa på det där :D
machine gun skrev:
Hade väntat mig ett betydligt kortare linne. Du får bakläxa på det där :D
Du ska se det efter jag rört mig. Då är det mer en topp än linne:) Fast det är knappast extremt för att vara ett tri-linne...
Helt underbart med ny asfalt! Behövsverkligen sista 2-3 km innan vändningen. I övrigt var det normalkass standard för oss som bor utanför civilisationen.
Ironwoman skrev:
Helt underbart med ny asfalt! Behövsverkligen sista 2-3 km innan vändningen. I övrigt var det normalkass standard för oss som bor utanför civilisationen.
Det kan ju lätt ge några minuter! Men den största grejen med ny asfalt är ju känslan!