Diskussionsforum om näringslära, styrketräning och kosttillskott
Regler | Sök | Registrera dig | Logga in
Du är inte inloggad.
Söndag 16 sep
Simning 70 min
Crawlkurs. Föst uppvärmning på land sen såg passet ungefär ut som:
200 m bröst insim
2* (25m benspark rygg + 25m bröst utan armar + 25 bensp mage)
flyta rygg rulla t mage
flyta mage + kullerbytta
studsa upp o ner: andas in uppe ut nere
100m superman mage o andas åt ena hållet
100 m bröst max för att få upp värmen
50 m superman mage
100 m catch-up crawl fokus på anding var tredje
100 m crawl med fokus på andning var tredje
100 bröst m extra bensparkmellan armtagen
nedsim 100 m bröst + 200 m crawl
Har säkert glömt nåt. Vi körde inte lika drill-betonat som förra gången, utan mer likt vanlig crawl/bröst. Fick kommentar att jag simmar helt fel bröstsim. Sparkar före jag tar armtaget så jag stannar upp. Ska ta armtag och sen skjuta i från i bentaget när jag sträcker på armarna så jag kan glida fram ordentligt. Kommer bli svårt att lära om, men när jag fick till det så kändes det ju mycket bättre. Bara öva som gäller. Hursomhelst var det jättekul och ett härligt väder att simma i. Kände av vänster vrist och benhinna efter passet, men kan inte avgöra om det är en överansträngning eller bara en ansträngning. Antar att en massa bensprattel kan ta rätt hårt i de regionerna.
Lite lätt ont i vänster höft sen löpningen igår. Fick också ett skavsår mellan tårna. Sista gången jag köper Asics, man flyter ju runt som på ett dansgolv inne i dem. Jag har sprungit säkert över trettio mil i dem nu så det kan inte vara att de inte är insprungna. Bu för Löplabbet som lurde på mig dem.
Senast redigerat av Endag (2007-09-16 16:27)
100 m sammansatt crawl fick vi inte köra förrän efter 10-12 ggr nånting. Superman för mig är när man ligger på sidan, med ena armen framåt i färdriktningen och den andra liggandes längs sidan av kroppen, en bensparksövning utan flytplatta. Vi brukar köra nån variant på mage också, då får man ta ett crawlsimtag varje gång man ska andas. På nybörjarkursen körde vi väldigt mkt benspark med flytplatta i början, sjukt mkt jobbigare än det ser ut!
Om fötterna glider runt i skorna låter det lite som att du har fått fel lästbredd?
machine gun skrev:
100 m sammansatt crawl fick vi inte köra förrän efter 10-12 ggr nånting. Superman för mig är när man ligger på sidan, med ena armen framåt i färdriktningen och den andra liggandes längs sidan av kroppen, en bensparksövning utan flytplatta. Vi brukar köra nån variant på mage också, då får man ta ett crawlsimtag varje gång man ska andas. På nybörjarkursen körde vi väldigt mkt benspark med flytplatta i början, sjukt mkt jobbigare än det ser ut!
Om fötterna glider runt i skorna låter det lite som att du har fått fel lästbredd?
Ja vi körde superman på sidan förra gången, nu på mage. Förra gången körde vi också superman på sidan och så crawltag med en arm, ungefär som den du beskrev. Riktigt bra övning tyckte jag, fick igång höfterna. Tycker det är alldeles för tidigt att köra lång crawl för min del, men flera i gruppen är rätt vassa så det är väl för deras del. Flytplattor har vi inte kört, men jag kan tänka mig att det är jobbigt. Det var ju skitjobbigt överhuvudtaget att köra bensparksövningar.
Fötterna halkar där framme i skon. Har kört Nike de sista fyra skorna och de sitter som gjutna men expediten skulle tvunget ha mig till att byta skor. De är sköna annars (Asics Kayano) så har man rätt fot så är de nog suveräna. Finns det med olika lästbredder, alltså inom samma modell, typ Kayano strl 44 med lästbredd A, B och C??)?
Träning v 37
Måndag Morgon Cykling 20 km, 45 min
Eftermiddag Långdistanslöpning med tempoökning 25.2 km, 2h 12 min + cykel 20 km, 51 min
Tisdag Löpning 10.4 km, 60 min, HR 135
Onsdag Löpning 12.1 km, 1h 10 min, HR 141
Torsdag Löpning långa intervaller (3*2.88 km), 1h 25 min, 17 km
Fredag Morgon Cykel, 20 km, 46 min
Eftermiddag Cykel i storm, 20 km, 57 min (!)
Lördag Löpning 17.3 km, 1 h 27 min, HR 147
Söndag Simning, crawlkurs 1h 10 min
Totalt 11 h 43 min
Löpning 82 km, 7h 14 min
Cykling 80km, 3h 19 min
Simning 70 min
Fokus på löpning den här veckan. Målet var att få till ca 80 km, ett långpass med fartökning och ett pass med långa intervaller. Lyckades också få till ett bra pass i lördags så löpningen är jag nöjd med. Borde ha fått in nåt core-gympapass men det är svårt rent tidsmässigt ibland. Men det måste prioriteras för min taskiga rygg behöver det. Blev ingen vidare cykling den här vekcan, men det var också tanken.
Måndag 17 sep
Långdistanslöpning med fartökning
26.2 km, 2h 18 min
15.1 km, 81:40 min, 5:25/km, HR 143
10 km, 49:52 min, 5 min/km, HR 154
1.1 km, 6:08 min, HR 155-> 135
Testade att dricka sportdryck, något jag aldrig gör annars. Magen funkade ok men jag drack bara en halvliter. Provade också att dra i mig en 41 grams Power Bar gel tillsammans med 16 cl vatten, funkade också utan problem. Skulle behöva testa med mer dryck, men jag har bara fyraflaskorsbälte. Får väl lägga ut en butelj eller två kanske.
Senast redigerat av Endag (2007-09-17 15:18)
Vilken grym träningsvecka!! 82 km, respect... Det måste kännas bra inför maran. Vilken tid räknar du med på den? När är det förresten, börjar det dra ihop sig för formtoppning?
Endag skrev:
Fötterna halkar där framme i skon. Har kört Nike de sista fyra skorna och de sitter som gjutna men expediten skulle tvunget ha mig till att byta skor. De är sköna annars (Asics Kayano) så har man rätt fot så är de nog suveräna. Finns det med olika lästbredder, alltså inom samma modell, typ Kayano strl 44 med lästbredd A, B och C??)?
Jag vet inte om alla modeller finns i flera lästbredder, men jag vet iaf att t.ex. Asics GT-2120 finns i flera, då jag själv har dem i extra smal lästbredd (har smala fötter och kan inte ha normal lästbredd, då åker fötterna bara runt) och jag vet att New Balance har 4 olika lästbredder på sina skor. D är normalläst för herrskor iaf och troligtvis den vanligast förekommande. Har man smalare eller bredare fötter får man ofta säga till om det. Som jag har förstått det brukar butikerna kunna beställa in skor i andra lästbredder om de inte har det inne. Sen skiljer det såklart mellan olika modeller också. Knäppt för övrigt av expediten att tvinga på någon ett par skor som man inte trivs i!
Kalle Löpare skrev:
Vilken grym träningsvecka!! 82 km, respect... Det måste kännas bra inför maran. Vilken tid räknar du med på den? När är det förresten, börjar det dra ihop sig för formtoppning?
Min plan var en vecka till med många km, ungefär som förra, sen en där jag trappar ner lite, och sen två veckor soft fast med hyfsad intensitet. Fast jag vet inte hur man brukar toppa, tar gärna emot tips. Dock lutar det åt att jag inte kör fullt så mycket som tänkt denna veckan för jag har fått lite ont i ryggen av simningen igår + att jag sov nog lite konstigt i natt. Och jag har egentligen en krånglande rygg som jag precis fått lite ordning på, började springa i våras efter ett uppehåll, så jag borde nog vara lite ödmjuk o lyhörd för kroppens signaler. Men annars har det känts fint de sista passen. Jag vet inte vad jag ska sikta på för tid. Det skulle vara kul att komma under 3.40 men jag vet inte om jag har kapaciteten. Annars får jag väl försöka slå min gamla tid 3.46 och farsans tid 3.45. Loppet är den 13:e tror jag det var.
machine gun skrev:
Jag vet inte om alla modeller finns i flera lästbredder, men jag vet iaf att t.ex. Asics GT-2120 finns i flera, då jag själv har dem i extra smal lästbredd (har smala fötter och kan inte ha normal lästbredd, då åker fötterna bara runt) och jag vet att New Balance har 4 olika lästbredder på sina skor. D är normalläst för herrskor iaf och troligtvis den vanligast förekommande. Har man smalare eller bredare fötter får man ofta säga till om det. Som jag har förstått det brukar butikerna kunna beställa in skor i andra lästbredder om de inte har det inne. Sen skiljer det såklart mellan olika modeller också. Knäppt för övrigt av expediten att tvinga på någon ett par skor som man inte trivs i!
Jag vet inte om det är lästbredden det är fel på eller vad det är. Jag har i stort sett aldrig haft skavsår eller blåsor sen jag började med riktiga löparstrumpor för typ åtta år sedan så det måste vara skorna som är fel. I dag fick jag en ny blåsa. De känns ok bak och i mitten men stora framtill. Jag har ändå rätt breda fötter.
Ska inte påstå att jag blev tvingad av expediten att köpa dem, men man lyssanr ju rätt mycket den man ska köpa skor av, annars är det ju inte lönt att springa på band, stå på spegel osv. Och Nike var inte ens lönt att ta fram, menade hon, för det var fel typ för mig.
Jag ska tillägga att jag har aldrig sprungit så mycket som jag gjort nu heller. Det kanske också påverkar. Jag ska köpa lite tjockare strumpor och se o det hjälper.
Fan, fick ont i knät igårkväll och vaknade i natt av att det smärtade. Vet inte vad det är riktigt, har haft lite struliga knän sista 15 åren, men det här känner jag inte riktigt igen. Kanske det berömda löparknät? Kommer skippa löpning i två dagar och om det känns ok på torsdag så tar jag ett testpass. Funkar det så kommer jag skippa alla pass som inte är ”de viktiga”. Behöver iallfall ett långpass till och några snabbpass plus nåt snabbt medeldistans.
Tisdag 18 sep
Simning 45 min
Stack ner till Högevallsbadet på lunchen och körde lite av övningarna från kursen. Simmade mycket superman, enarmscrawl och catch-up. Blir förtvivlad för att andningen inte funkar, behöver mer syre än vad jag får i mig. Provade att tagga ner på bensparkarna lite och då helt plötsligt så räckte syret bättre. Antar att benen konsumerar en hel del syre. Mitt i passet drog de igång vågmaskinen (som de påstår ska ge 2-metersvågor) och det blev riktig open-water-träning :) Provade några voltvändningar också men jag lyckades aldrig pricka väggen och fick enna jäkla kallsupar.
Kul pass! Är man effektiv så tar det inte så lång tid heller. Nackdelen är att man ses som en idiot på jobbet med ringar runt ögonen och headbangande för att få ut vattnet ur öronen.
Se till att du verkligen blåst ut all luft innan du sticker upp huvudet för att ta ett nytt andetag, man hinner inte både andas ut och andas in på den tiden och då kan man få lite syrebrist. Benmusklerna är stora och förbrukar mkt syre, det gör väldigt stor skillnad hur mkt man sparkar med dem har jag också märkt. När man simmar med dolme känns det knappt som att man behöver andas alls i jämförelse :D Tur att benen flyter med våtdräkt, så slipper man tänka på den biten i framtida triathlonäventyr ;) Inte behöver man voltvända heller...
Simträna med vågmaskin låter hardcore! :D
Catch-up är när man låter händerna mötas i det utsträckta läget innan man tar nästa simtag va?
machine gun skrev:
Se till att du verkligen blåst ut all luft innan du sticker upp huvudet för att ta ett nytt andetag, man hinner inte både andas ut och andas in på den tiden och då kan man få lite syrebrist.
Jag försöker det, men lyckas inte riktigt. Jag har lite svårt att flyta när jag blåst ut all luft också.
Benmusklerna är stora och förbrukar mkt syre, det gör väldigt stor skillnad hur mkt man sparkar med dem har jag också märkt. När man simmar med dolme känns det knappt som att man behöver andas alls i jämförelse :D Tur att benen flyter med våtdräkt, så slipper man tänka på den biten i framtida triathlonäventyr ;) Inte behöver man voltvända heller...
Voltvändning har avhandlats i Ironwomans tråd. Alla som kan voltvända har konstaterat att det är fullt nödvändigt om man ska se cool ut, vilket ju trots allt är målet ;) Men som det är just nu är jag mer nöjd med att få hänga på kanten lite efter mina metrar.
Simträna med vågmaskin låter hardcore! :D
Javisst. På tio sekunder försvann alla andra som simmade och bassängen fylls med en massa vilda snorungar. Men vad jag har sett från triathlontävlingar så är det inte bara vågor man ska öva på, utan även att slåss mot medsimmare. Så det blir perfekt!
Catch-up är när man låter händerna mötas i det utsträckta läget innan man tar nästa simtag va?
Exakt. Tycker det verkar vara en bra övning.
Försök timea så att du blåst ut all luft precis innan du ska ta ny luft, så hinner du inte sjunka. Jag brukar blåsa ut sakta genom både näsa och mun, men man kan göra lite olika. Vår förra simtränare sa att han föredrog att blåsa ut sakta bara genom näsan medan vår nya säger att hon föredrar att hålla andan och sen blåsa ut all luft på en gång precis innan hon ska ta ett nytt andetag. Antar att man får testa sig fram till vad som funkar bäst.
Voltvändningar ser coolt ut och ger säkert bra flyt om man kan det bra, men för mig är det just nu bara kontraproduktivt. Jag kommer antingen inte runt helt eller så kommer jag för djupt, vilket snarare slöar ner farten än ökar den ;)
Det är för mkt vattensport här. Och jag är för dåligt uppdaterad. Och jag orkar inte läsa om alla som tränar som galningar när jag är sjuk och har kondis som en 80-årig reumatiker. Men du har säkert tränat skitbra i flera veckor, så då behöver jag inte läsa igenom alla gamla loggar ;D
floppix skrev:
Det är för mkt vattensport här. Och jag är för dåligt uppdaterad. Och jag orkar inte läsa om alla som tränar som galningar när jag är sjuk och har kondis som en 80-årig reumatiker. Men du har säkert tränat skitbra i flera veckor, så då behöver jag inte läsa igenom alla gamla loggar ;D
Floppix,
to make you proud, så har jag dessutom börjat jogg ner efter vissa pass.(Guldstjärna?)
Har trappat upp löpningen lite eftersom jag bestämt mig att springa en mara om några veckor.
Tyvärr har jag fått ont i knät efter gårdagens pass och man blir ju livrädd för nåt löparknä eller liknande :(
Machine_gun,
bra tips med utblås. Ska jag prova.
Senast redigerat av Endag (2007-09-18 16:00)
Löparknä är iaf en väldigt lindrig åkomma om man jämför med många andra eftersom det är relativt lätt att bli av med. Vet flera som blivit av med det mha djupmassagebehandling (inkl jag själv, fast det var bara i ett förstadie och inte fullt utvecklat). Sen att folk är för konservativa för att ens testa och hellre går och har ont, har jag förvisso en aning svårt att förstå.
Bäst är förstås att slippa skador helt, men det verkar i det närmaste omöjligt.
Stretch och Voltaren är rätt bra på löparknän också. Sen lite ont har man ju här och där ibland, men är det en ihållande smärta ska du vara mkt försiktig redan nu. Har du fortf. ont?
Machine-gun, kanske ska kolla upp det där med djupmassage. Men först ska jag låta det vara några dagar. Det är ju ganska färskt.
Floppix,
Kände inget under passet igår, men sen på kvällen började det göra ont. Jag vaknade i natt av att det gjorde ont också. Nu känns det mer konstigt än ont i knät. Kanske är jag bara lite gnällig, men man blir ju lite extra vaksam på sånt här när man bestämt sig för att springa ett lopp. Och så lipar man extra när man får ställa in träningar då också.
Funderqr sjalv pa att kora puls kring 148, sa lange det gar. Ni kranglar till simningen sa man undrar hur man alls tar sig fram utan era kunskaper. Har namligen sjalv inte annu gatt nagot crawlkurs. Tittat i nan bok och simmat pa...
steph skrev:
Funderqr sjalv pa att kora puls kring 148, sa lange det gar. Ni kranglar till simningen sa man undrar hur man alls tar sig fram utan era kunskaper. Har namligen sjalv inte annu gatt nagot crawlkurs. Tittat i nan bok och simmat pa...
Krånglar till vet jag inte, skulle snarare kalla det förenklar. Försöker lära mig steg för steg istället för hela baletten på en gång. Jag hopas att det gör att jag lär mig snabbare om man ser ett par månader framåt. Det viktigaste för mig är att jag kan simma hyfsat till nästa vår.
Jag har köpt boken The perfect distance: Training for Long-Course Triathlon av Tom Rodgers. Jag kan skriva en liten recension sen när jag läst den om nån skulle vara intresserad. Den fokuserar på träning och tävling på halv-IM-distansen, men också på dem som lägger in en halv-IM som föreberedelser till en IM. Jag köpte den den delvis för att den handlar om träning för ”vanliga dödliga”, med andra intressen, familj, eller de som nåt sätt inte kan lägga hur många timmar som helst på träning. Dessutom tycker jag det verkar vara en kul distans, som Rodgers själv beskriver den som länken mellan olympiskt distans med fart och styrka och full IM med uthållighet. Han är rätt skön också jämfört med andra författare jag läst, för han lägger själv in sina egna tankar och berättar hur han själv brukar göra. Han började med triathlon vid 37 års ålder, vilket jag också tycker är intressant eftersom jag är 30+.
I alla fall, i boken diskuteras en mätmetod som jag inte riktigt vet namnet på. Man mäter testpersonens utandningsluft för att med hjälp av syre- och koldioxidhalterna beräkna hur stor andel av energin som kommer från kolhydrater respektive fett vid olika intensiteter (uttryckt i puls). Tabellen i boken visade lite märkliga resultat tycker jag. Vi riktigt låg puls var fett såklart dominerande, säg 70%. Sen sjönk det till 53% när testpersonen kom upp runt 140 i puls. Vid puls 147 ökade återigen fettutnyttjandet till 60% för att sen sjunka igen vid puls över 150. Sen sjönk det drastiskt och kolhydrater blev snabbt det dominerande.
Jag blev förvånad över att se ett lokalt maximum vid det man kan förutsätta är den aeroba maxpulsen vid ca 147 för den här personen. Jag hade förväntat mig en kontinuerlig minskning av fett som energikälla. Är det tryckfel? Eller mätfel? Eller ser det ut så här? Hursomhelst tycker jag metoden verkar mycket bättre för att hitta aeroba tröskeln än olika mjölksyretester.
Senast redigerat av Endag (2007-09-19 09:50)
Det låter absolut väldigt märkligt. Enda förklaringen som skulle finnas är att om det är löpning som testas att personen kanske ófta tränar vid 147 och därför är mycket väl inkörd i den farten. Men sannolikheten är hög att det är skrivfel, att kolhydratutnyttjandet är 60 %.
Jag tycker som sagt det verkar konstigt. Även om man tränat mycket vid den pulsen så är det märkligt.Skulle vilja veta om det stämmer. Kollade upp författaren lite extra, ganska inspirerande:
Tom came to endurance sports late in life, determined to make up for lost time. With no previous swim, bike or run experience, he dramatically lowered body weight to finish his first marathon, two half-Ironmans and a full Ironman in only nine months, then qualified for Ironman Hawaii with a 9:59 at age 40 after only two years in the sport, returning again in 2002. He has completed three Ultraman World Championships in Kona, with a first-place masters finish (fifth overall) in 2000 and third overall in 2003. Branching into ultracyling, he grabbed a fourth-place finish at the 2001 Ultra Marathon Cycling Association's 24-hour World Time-Trial Championship.
Däremot borde det ju finnas ett max för hur mycket fett man använder som energikälla, uttryckt i typ kJ eller nåt. Alltså ett max på (%fettenergi * totala energiförbrukningen). Det borde ju vara en bra nivå för långdistansidrott typ IM.