Diskussionsforum om näringslära, styrketräning och kosttillskott
Regler | Sök | Registrera dig | Logga in
Du är inte inloggad.
Bra sprunget!
tack, det gick ju riktigt bra, men i dag är jag sliten i benen...
Jag brukar "alltid" få blåsor av nya skor. Speciellt om det är ett pass med lite tryck. Under tårna har jag inte hört om, jag brukar få under tånaglarna, absolut det stället man först tänker på ;).
Ironwoman skrev:
Jag brukar "alltid" få blåsor av nya skor. Speciellt om det är ett pass med lite tryck. Under tårna har jag inte hört om, jag brukar få under tånaglarna, absolut det stället man först tänker på ;).
Tur du aldrig köper nya skor då ;)
Jag har blåsor vid tånaglarna också, och mellan tårna. Jag halkar liksom runt lite i mina nya skor, sitter inte lika gjutet som de gamla. Hoppas det ordnar upp sig.
Torsdag 30/8
Löpning 10.5 km, 54 min, HR 142
Skön runda med många stavgängare, lite regn, iskalla händer, sol, magnifik regnbåge och stela ben sen snabbpasset igår.
Läste i Triathlete (senaste numret) att kroppen behöver träningar med kort återhämtning (två pass per dag t ex) och den behöver pass där man är mer återhämtad. Att träna utan att ha återhämtat sig och vara pre-fatigued (vad heter det på svenska? sliten kanske ;) ska ge en typ av fitness som skiljer sig från den man får från träning där man har fräscha ben. Jag citerar: "The pre-fatigued workouts will boost your fitness by challenging your body to recover and adapt more quickly between two workouts." Träning väl utvilad ger bra effekt för att då kan man utföra en träning på hög nivå. Det bästa påstås vara att kombinera dessa två former. Test på ett universitet i Danmark ska ha visat detta. Och givetvis, lugna träningar när man är pre-fatigued och hårda pass när man är utvilad. Dock tycker jag själv att man får ut väldigt mycket av just långpass/lågpulslöpning när man är utvilad. Första gången jag läser den tidningen och jag måste säga att den var riktigt bra med mycket innehåll. Kan rekommendera den som variation till Runners world och de andra.
Just forskningen bakom kan jag inte kommentera, den har jag ingen koll på. Men jag fick tillsägelse av min coach att lägga in fler triträningar men simning på fm och cykel+löpning på em för att få rätt trötthet när jag tränar. Colting har i något schema för sig själv lagt in sitt löplångpass dagaen efter långpass på cykel för att träna när de rätta musklerna är trötta, även för psykologin för att uppleva en triathlonlöpning normaltung istället för extra tung.
Jag tycker själv att pastaneden som att "kroppen lär sig att göra si och sa om du tranar sa här" är ganska ovetenskapliga. Vill veta vad som händer i kroppen. I den här undersökningen hade tva grupper fatt prova olika träning. Den ena gruppen tränade endast benmuskler varje dag, den andra tränade benmuskler varannan dag men da 2 pass den dagen. 2 pass per dag varannan dag gav bäst effekt. Kan tänka mig att psykologiska effekten är viktig som en ytterligare bonus.
Endag skrev:
Jag tycker själv att pastaneden som att "kroppen lär sig att göra si och sa om du tranar sa här" är ganska ovetenskapliga. Vill veta vad som händer i kroppen.
Det kan jag hålla med om, men för mig spelar det roll vilken som säger det. Min och floppix coach ifrågasätter jag inte utan gör så gott jag kan som han rekommenderar, jag vet att han har vetenskaplig förankring och erfarenhet så jag kan lita på honom. Min simtränare håller också på att få det förtoendet av mig, han jobbar nu heltid med simning varav en del som tränare, dessutom kör han IM, så erfarenheten litar jag på, men vad jag vet sitter han inte och läser vetenskapliga artiklar på fritiden. Alla andra blir mer eller mindre ifrågasatta, iaf i mina tankar, vissa personers åsiker/tips för bara gå ut genom det andra örat, främst råd om träning för de som inte förstår att med långsam ökning av mängden gör att en viss mängd inte är så mycket för mig eller kosttips från personer som citerar aftonbladets kosttips.
Jag föredrar att en person säger att "jag gör si för att jag tror pa det och det funkar bra for mig" framför att skumma förklaringar. Sen kan man ju inte ifragasatta allt, om massor av bra idrottare gor pa ett visst satt sa funkar det tydligen. Fast det ar klart, de skulle ju kunna bli annu bättre...
Jag kom pa att jag hade fel om undersökningen jag skrev om. DEt vara samma personer som körde ena benet varje dag och det andra varannan dag men da 2 pass den dagen. Sen gjorde de ett uthallighetstest och benet som fick träna 2 ggr per dag varannan dag ökade uthalligheten 90% mer an det andra. Sa även om föklaringen lät lite flummig sa kan den backas upp med en undersökning med tydliga resultat. Sen finns ju andra aspekter, t ex skador och sjukdomar vilket paverkar kontinuiteten, vilket ar det jag tror avgör mest i det langa loppet.
Författaren i den här artikeln var Matt Fitzgerald som ju pastas vara en lite guru pa langdistanstraning och recovery, nutrition osv. Det behöver ju dock inte betyda att han har koll pa varför, utan bara hur.
Senast redigerat av Endag (2007-08-31 11:08)
Fredag 31 aug Vilodag
Lördag 1 sept
Skulle egentligen tränat men kände mig trött och hängig, dels för att det var en jobbig natt med fullt drag på babyn hemma och dels hade jag förmodligen nåt skit i kroppen. Jag är övertygad om att kontinuitet är nyckeln i uthållighetsidrott, och då är det alltid bättre att ställa in ett pass för mycket än att dra på sig sjukdomar och skador. Men ändå, shit vad svårt det är att låta bli när man är sugen. Så jag är riktigt stolt över mitt inställda pass, veckans jobbigaste :)
Söndag 2 sept
Lågpulslöpning
2 h 14 min, 23.1 km, HR 133
Körde på riktigt låg puls (mellan 130 och 135) och det gick kanon. Före jag började med lågpulsträning kunde jag knappt springa på så här låg puls utan att få parkeringsböter och nu lyckas jag hålla rätt bra tempo. Kul att se att det gett resultat.
Senast redigerat av Endag (2007-09-02 22:33)
Ja, 4,05 fart på en mara är ju inte långsamt direkt, många skulle vara nöjd med en sådan IM mara;)
Ironwoman skrev:
Ja, 4,05 fart på en mara är ju inte långsamt direkt, många skulle vara nöjd med en sådan IM mara;)
Det kändes som jag skulle kunna springa hur länge som helst på den pulsen, men samtidigt så kryper den upp mer och mer så efter tre mil skulle det nog vara svårt att hålla det tempot på en puls under 135. Om då dessutom cyklat innan dessutom… Men det är en träningssak såklart. När jag började träna lågpuls var jag ändå i hyfsad form, men kom jag ner mot HR135 så var det gå-tempo. Nu efter ett par månaders renodlad lågpuls så kunde jag springa med mitt vanliga löpsteg. Så himla nöjd med vilket resultat den här träningen gett för det har verkligen varit psykiskt knäckande att få gå i backarna och att alla springer om en.
Träning v 35
Måndag Lågpulslöpning 1h 16 min, 13.9 km, HR142
Tisdag Backlöpning 60 min varav 20 min backe, 11 km
Coregympa 15 min
Onsdag Löpning snabbdistans 1h 13min, 15 km varav 10 km snabbt
Torsdag Lågpulslöpning 54 min, 10.5 km, HR 142
Fredag vila
Lördag vila
Söndag Lågpuls Långdistanslöpning 2 h 14min, 23.1 km, HR 133
Totalt 6 h 52 min
Löpning 73.5 km, 397 min
Core 15 min
Blev nästan bara löpning den här veckan p g a tjänsteresa, men lyckades få ihop bra med kilometrar trots allt.
Senast redigerat av Endag (2007-09-03 14:44)
Intressant test det där med att springa med ena benet eller hur det nu var.
Vilan är viktig har jag lärt. Ett sätt är ju att köra två pass varannan dag. Själv kör jag långa pass varannan dag. Tänkte pröva med löpning 10 km till simhall + simning + retur, som ett pass och med tre dagars vila sen köra typ 25. Allstå istället för att köra det som fyra pass fyra rad i rad. Hade de testat något sånt också?
Nej, vad jag förstod så testade de bara det där med benet, men själva principen var att bäst träning var att blanda sina pass så att man var utvilad inför en del och med trötta muskler inför andra pass. Hur lång vila som sedan får anses göra att man är utvilad beror ju på vilken fysik man har. Och hur det passar med det sociala livet i övrigt.
Jag har själv haft lite funderingar på det här, eftersom jag cyklar till jobbet (2 mil enkel) för att spara tid. Det ger många kortare pass som säkert är bra på sitt sätt, men som också gör att jag sällan är helt återhämtad inför löppass. Jag funderar på att köra stenhård cykling ibland och lugn soft cykling ibland och aldrig mittemellan. Men jag vet inte. Tips mottages gärna.
Måndag 3/9
Morgon: Cykling 20 km, 43 min, HR136
Drog på och satte nytt PB till jobbet. Hade visserligen flyt med rödljus, men benen var också riktigt sugna i morse efter en vecka utan cykling.
Eftermiddag: Omvänt brickpass löpning + cykel
Löpning 5 km, 25 min, HR 136
Cykling 20 km, 46 min, HR 129
Jag har kontakt med en kvinna som har huvuddelen av sin cykelträning till och från jobbet, hon har 32 km, fast det blir ju inte riktigt varje dag jämnt, men vissa perioder. Hon cyklar på hyfsat snabbt. Hon tog mig i Kalmar, men en bekväm marginal.
Ironwoman skrev:
Jag har kontakt med en kvinna som har huvuddelen av sin cykelträning till och från jobbet, hon har 32 km, fast det blir ju inte riktigt varje dag jämnt, men vissa perioder. Hon cyklar på hyfsat snabbt. Hon tog mig i Kalmar, men en bekväm marginal.
Jag funderar på hur jag ska lägga upp det. Tyvärr är det rätt mycket störande inslag på vägen mellan Malmö och Lund så det blir inte två mil med bra flyt precis, men start och stopp borde ju ge en viss träning det också. Jag har haft nån vecka då jag cyklat varje dag och dessutom tagit nån omväg hem ibland. Dock blir jag lite sliten och det märks när jag ska löpträna. Det märks extra tydligt nu då jag springer på fast puls, för farten på en viss puls blir betydligt lägre om jag cyklat tidigare samma dag. Sen blir man lite allmänt sliten också, men det har jag märkt är ganska hårt knutet kosten. Ser jag bara till att få i mig en andra frukost, rejäl lunch och sen ett extra mellanmål på kvällen så funkar det bra.
Ju mer jag tänker på din undersökning desto nyfiknare blir jag. Det är klart att vi har olika prioriteringar. Endel vill träna lite alla dar, men de flesta försöker väl passa in det i det övriga livet. Vi försöker testa olika upplägg (intervall / LSD) för att bli så bra som möjligt med så lite tid / ansträngning som möjligt. Och cyklar man 32 + 32 så blir det ju nog en hel del i veckan.
Själv har jag alltid trivts med att köra två pass i veckan. Jag har klarat 20 marathon med det. Och funderar ju nu på att klara IM på samma upplägg. Då blir det intressant med testet att istället för fyra lika dagar köra allt på två. Frågan är ju det att KAN det vara så skillnaden enbart förklaras av att de körde två pass per dag, eller kan samma resultat uppnås genom att ta ett långt pass varannan dag eller som jag två pass i veckan istället för fyra-fem kortare? Jag märker ju att jag redan nu kör betydligt längre men färre pass än de flesta andra, även om de kör mer per vecka. Ex förra veckan var mitt kortaste pass 21 km löpning, på 2:45.
I undersökningen genomfördes exakt samma pass. Vänsterbenet tränade ett pass i X minuter varje dag, medan högerbenet tränades två tillfällen varannan dag men fortfarande var varje enskilt pass X minuter. Om man istället tränade vänsterbenet X minuter ett pass om dagen, medan högerbenet ett dubbelt så långt pass varannan dag så för du ju in helt andra parametrar. För det första är två korta pass inte jämförbart med ett långt. De ger olika kvaliteter. För det andra så faller hela idén, nämligen att du ska vara ”pre-fatigued” inför vissa pass och utvilad inför andra. Kör du dubbelt så långa pass varje dag så är du alltid utvilad. Kör du morgon- plus kvällspass varannan dag och vila dagen emellan så har du ett pass där du är ordentligt utvilad och ett pass där du är ”pre-fatigued”.
Men det ska bli intressant att se hur du upplever ditt upplägg. Jag tycker det låter som en bra plan, förutom att jag skulle ha svårt att springa två och en halv timme om jag inte låg på en hyfsat hög träningsnivå i övrigt. Jag skulle förmodligen få problem med ryggen till exempel.
Senast redigerat av Endag (2007-09-04 10:25)
Jepp, men mängden är ju den samma. Borde jag då dra slutsatsen att jag borde träna två dar i rad och sen ha paus i fem dar eller ha pauser på en resp fyra dar istället att som nu försöka ha 2 o 3 mellandar. För att vara utvilad vid passen? Jag körde ju 47 km på två dar förra veckan. Det andra passet var segare än det första!
Det kan jag inte svara på, men jag tycker inte man kan säga att mängden är den samma, eftersom det handlar olika typer av träning. Om jag springer tre 40-minuterspass så kan jag inte byta ut det mot ett 120 minuters och få samma effekt. Det är helt olika sorters träning. Jag tycker personligen, utan någon vetenskaplig back-up, att fem dagars vila varje vecka låter för länge. Jag hade hellre spridit ut min träning över veckan isåfall. Du kan ju fortfarande köra samma sorts pass. Men hellre träna Måndag och torsdag och resten vila än måndag/tisdag och resten vila.
Endag skrev:
Jag funderar på hur jag ska lägga upp det. Tyvärr är det rätt mycket störande inslag på vägen mellan Malmö och Lund så det blir inte två mil med bra flyt precis, men start och stopp borde ju ge en viss träning det också. Jag har haft nån vecka då jag cyklat varje dag och dessutom tagit nån omväg hem ibland. Dock blir jag lite sliten och det märks när jag ska löpträna. Det märks extra tydligt nu då jag springer på fast puls, för farten på en viss puls blir betydligt lägre om jag cyklat tidigare samma dag. Sen blir man lite allmänt sliten också, men det har jag märkt är ganska hårt knutet kosten. Ser jag bara till att få i mig en andra frukost, rejäl lunch och sen ett extra mellanmål på kvällen så funkar det bra.
Jag tror att det är tiden och pulsen som räknas, inte hastigheten. Ang hur du ska lägga upp det, om nu IM är ditt mål, så springer du ju rel bra, nu vet jag inte hur du känner det på riktigt långa pass, men löpmässigt borde en IM kunna gå för dig. Så fokus på cykel och simning i veckorna sedan något lite längre löppass till helgen, blir bra för dig med familj också. Jag cykelpendlade många år till och från skolan, i lugnt tempo för att inte bli svettig, hade 7,5 km enkel väg på högstadiet och 5,5 km enkel väg på gymnasiet, märkte att jag blev en ganska bra cyklist av det, kunde utan större problem eller speciellt mycket mer träning (30 mil på 5-6 turer) genomföra vätternrundan på gymnasiet, lite långsamt gick det, på vanlig cykel och utan stress.
Ironwoman skrev:
Jag tror att det är tiden och pulsen som räknas, inte hastigheten. Ang hur du ska lägga upp det, om nu IM är ditt mål, så springer du ju rel bra, nu vet jag inte hur du känner det på riktigt långa pass, men löpmässigt borde en IM kunna gå för dig. Så fokus på cykel och simning i veckorna sedan något lite längre löppass till helgen, blir bra för dig med familj också. Jag cykelpendlade många år till och från skolan, i lugnt tempo för att inte bli svettig, hade 7,5 km enkel väg på högstadiet och 5,5 km enkel väg på gymnasiet, märkte att jag blev en ganska bra cyklist av det, kunde utan större problem eller speciellt mycket mer träning (30 mil på 5-6 turer) genomföra vätternrundan på gymnasiet, lite långsamt gick det, på vanlig cykel och utan stress.
Tack för rådet, jag tror det blir ganska bra om jag kör ungefär som du beskriver, fast jag försöker springa lite på luncherna dessutom. Jag var mest orolig att 2 mil var för kort för att ge något, men så långt att det stör annan träning, om du förstår vad jag menar? Men det är
Jag tror du har delvis rätt: det viktigaste är pulsen och tiden, men samtidigt så behöver kroppen lite träning vid högre hastighet. Men det blir ju mest ett problem när man kör strikt lågpuls som jag gjorde ett tag. Kör man enligt Maffetones metod rekommenderar många rutinerade ”maffetonare” att man ska springa i långa nerförsbackar för att få hög fart till låg puls.
Jag har inte satt upp något riktigt mål för nästa år ännu, men jag tippar att det blir att genomföra en halv-IM eller fullt ut direkt, men det beror på mitt privatliv främst. Annars tycker jag det verkar kul att bara träna triathlon och haka på lokala löp-, cykel och tritävlingar för skojs skull när det passar i tiden. Mål nummer ett just nu är i alla fall att lära mig simma ordentligt och i morgon börjar min crawlkurs!
Det där med tid km o puls är ju intressant. roade mig att räkna ut att när jag körde LSD så använde jag 1054 hjärtslag per km, men då jag körde tempo så blev det bara 855. Så jag blir ju inte klok på detta. LDS kräver mycket längre tid och mfler hjärtslag för samma sträcka. Stegmängden bör ju rimligen vara densamma?! Hur är det för er?
---
Räknade vidare. Noterade då att om jag hade haft 90 slag per/minut efter tempoloppet på samma tid som LDS blev så var pulsslagen lika många. Och det verkar logiskt. Alltså spinger snabbt ex 1:50 och står och hänger och väntar på den version som tar LSD så är det lika många pulsslag. Dvs det är ju sträckan som kräver sin puls.
Jag har noterat att jag har knepigt att jämföra min lilla träning med er. Vissa skriver nämligen träning i timmar, vilket jag aldrig gjort och andra skriver träning i km, vilket jag alltid gjort. Det är ju sträckan som ger träningen - tydligen oberoende av vilken tid man har. Även intervallen skriver jag alltid upp enligt löpkm. Vad är argumenten för att skriva träning enligt tid?
Senast redigerat av steph (2007-09-04 14:48)