Du är inte inloggad.

Sidor: 1 … 116 117 118 119 120 … 124  

Endag tränar för en vacker dag

Registrerad: 2006-08-28

Endag skrev:

Ironwoman skrev:

Endag skrev:

Nope. Eller halv-IM, det ger inte heller så lång återhätning.

Eller träna tills man blir så tränad att man orkar köra mer.

Jo men ska man köra det seriöst så går det ändå inte att tävla annat runtikring. Dessutom kan jag inte det familjemässigt.  Sen finns dte ju vissa som kör IM två helger i rad och ändå presterar men det är ju en annan story...

jag vet. men ni gav så mesiga förslag så jag ville kontra med att vara lite macho :)
men jag körde ju knivsta 2 veckor och 24 timmars 3 veckor efter. Knivsta var jag ju fortfarande lite sliten, men mer psykiskt än fysiskt, 24 timmars var jag normal, men pressade ju inte max. Men filip konstaterade att det var tur att det inte var löpning. En av killarna jag simmade med under våren körde en sträcka på 9-10 km på en stafett veckan efter kalmar och löpte nästan som vanligt (körde kalmar på 9,5 så han är lite bättre än oss)

Registrerad: 2007-05-08

Hillary Biscay körde ju en dubbel när hon vann sin första IM. Och jag tror hon körd typ 8-9 på samma år. Två veckor före första IM:en så sprang hon 5 timmar långpass, veckan innan sprang hon 42 km, sen IM då och sen veckan efter ytterligare en IM.Och hon har dubblat fler ggr tror jag.

Det är macho. Eller kvincho. eller nåt

Men helt klart att om jag tränar på några år så kommer min kropp också klara tajtare schema. Plus att jag ställer inte sama krav på en ev KAlmar -prestation som du gör.

Från: Stockholm
Registrerad: 2005-12-30

Endag skrev:

Jo men ska man köra det seriöst så går det ändå inte att tävla annat runtikring.

Njaee... Det var ju flera från vår klubb som körde både Säter, Örserum, Sövde, Kalmar, Sundbyholm, Stockholm och Sala t.ex. och typ 90 % av klubbens medlemmar har Kalmar som huvudmål.

Jo lite kortare tävlingar skulle ju funka, men de jag är sugen på är lite längre än så. Det är främst långa löptävlingar.

Sen ska man inte jämföra sig för mycket med vad andra klarar. JAg skulle aldrig kunna kört Sthlm triathlon utan att ha riskerat skador t ex, men andra klarar det fint, både de som är bättre o sämre tränade.

Senast redigerat av Endag (2008-10-14 22:08)

Registrerad: 2007-05-10
Webbsida

Hm.. klart att man klarar att "dubblera" om man är vältränad, men inte har jag någonsin sett det som ett problem att köra långlopp tätt på, och är väl inte så vältränad... Hade ju planerat in triathlon veckan innan IM och var ut på normal träning på tisdag igen. Efter 50K så vilade jag nästan en vecka men testade då att se hur snabbt det gick och körde millenierekord på 20 km.
Inte vet jag vad det beror på, men en fundering jag har är att det kan bero på att jag tränar "hårdare" (i relation till maxpuls). Kan det vara så att det är nackdelen med lågpulsträning? Fördelen är att man inte känner nåt av träningen, men att man sen känner mer efter att man kör hårdare/tävling?

Jag tror inte bara det har att göra med hur vältränad man är, jag vet de spm är sämre tränade än jag som kör flera lopp i veckan. Vissa presterar bra av att köra flera långa på raken, andra sämre. Som sagt så kör Hillary Biscay två Ironman på en vecka och vinner den sista, medan en av världens genom tiderna bäste (Dave Scott) menar att dagens triathleter kör alldeles för många IM per år, att 2/år är max och då långt emellan om man ska prestera optimalt. Detta tror han är en av anledningarna till att dagens HAwaii-tider inte har utvecklats så mycket de sista åren. Speciellt tycker han att dagens löptider är rätt mediokra. (nu lät han kaxig, men han sa detta i ödmjukhet på frågan varför dagens tider inte är så mkt bättre än när han och Allen köra sina battles)

Sen är det ju inte bara optimal prestation, utan skaderisk. Tri-Larsson är ju fortfarande skadad efter att ha börjat köra för fort efter Kalmar och han är nog inte ensam. Jag kände själv hur vissa stabilisernde muskler (höfter och rumpa) var helt slut lång tid efteråt. Provade att springa men det gjorde bara ont. Så den biten har ju med hur vältränad man är + vilken kroppstyp man har. Plus hur man prioriterar. Man kan ju satsa på att vara med i flera tävlingar och vara medveten om att inte gå på max.

Webbsida

Jo, jag vet att många är både skadade efter ett IM och har svårt att träna efteråt. Eftersom detta är helt obekanta problemområden för mig så har jag ju funderat en del över det. Jag vet att jag tränar väldigt annorlunda på många sätt. i mångt och mycket är det knappast bättre, när det gäller resultaten för de verkar ju ha ett rätt så lineärt samband träning - IM-tid, som jag visade. Men återhämtning / skador etc skiljer sig. Vore intressant att höra med andra som inte har dessa vanliga problem. En annan sak som skojler mig från många är att jag kör längre pass i medeltal, tror jag. I alla fall så kör jag ju aldrig ett löppass under 18 km då benen är i skick.
Man kan ju tänka sig extremvarianten att man enbart kör lågpuls 10 km och sen testar IM. Det går säkert bara volymen är tillräcklig. Men frågan är hur man då mår efteråt jämfört med att köra en rejäl del av träningen i 20 km tempo/intervall.
Skulle vara intressant att kolla just med Allen/Scott hur ofta de körde tävlingar eftersom de ju träande helt olika.

Jag funderar lite på att börja köra som du,alltså färre pass men längre. På cyklingen har jag ju kört så hela tiden, bara långpass. Eller jag har iaf som mål att kunna dra till med riktigt långa långpass ibland, över 35 km. Detta mest för att jag vill vara med i riktigt långa lopp i framtiden. Sen vill jag iofs sätta nya PB på milen, halvmaran och maran så lite intervaller får det väl bli också :) men basen komme rjag nog ha i långpass och backe i vinter.

Allen och scott körde olika på vissa sätt, men det är säkert lite en mediabild. Scott var ensamvargen som låg och körde landsväg ute på landsbygden och Allen killen som bodde mitt i triathlon gemenskapen i  Kalifornien. Båda var ju grymma löpare. I den intervjun jag hörde med Scott så tyckte han att många av dagens triathleter fokuserar för mycket på cyklngen, att de glömmer löpningen där det enligt honom avgörs.

Scott sa att generellt satsade man mer på HAwaii förr, nu fnns massor av andra tävlingar. Så både Scott och Allen tävlade nog rätt sparsamt jämfört med nu. Men det hade varit kul att veta mer...

Webbsida

Det var ju intressant. Jag inspireras ju berydligt mer av Scotts träningsfolosofi än Allens lågpulsstuk och tydligen så är vi båda ensamvargar ("sisu" betyder faktiskt varg) på landsbygden!

steph skrev:

Det var ju intressant. Jag inspireras ju berydligt mer av Scotts träningsfolosofi än Allens lågpulsstuk och tydligen så är vi båda ensamvargar ("sisu" betyder faktiskt varg) på landsbygden!

HAde varit kul att veta mer om de två. det är ju två legender och deras tider är fortfarande i toppklass. Tror bara en person varit snabbare än Allen och några enstaka snabbare än Scott.

Registrerad: 2006-03-15

Funderar på Christiansborg Rundt nästa år, (nu när jag ändå Vansbro finns i tankarna) vet du någon som kört den och vad de tyckte?

Tryman skrev:

Funderar på Christiansborg Rundt nästa år, (nu när jag ändå Vansbro finns i tankarna) vet du någon som kört den och vad de tyckte?

Jag har hört att det ska vara jättekul. Dock är den jag hört det från ingen jättevass simmare utan tyckte mer det var häftigt att simma i centrala Kph med en massa folk och så.

Fått tid hos vårdcentralen i dag, hoppas på att få nån kortisonspray utskriven elle rnåt. HAft bihålestrul i snart fyra veckor.

Endag skrev:

Fått tid hos vårdcentralen i dag, hoppas på att få nån kortisonspray utskriven elle rnåt. HAft bihålestrul i snart fyra veckor.

?
Ja, vad sa de

Jo jag fick en kortisonspray. Den dämpar väl mest inflammationen, men jag antar att dte kan vara en bra grej för att inte det ska bli värre. Hon funerade på antibiotka men trodde på virus så hon struntade i det. Sen fick jag göra ett allergitest för säkerhets skull.

Blir du bättre?

Ironwoman skrev:

Blir du bättre?

Tycker jag är lite bättre men inte frisk. Nu är min kondition ändå helt förlorad så nu skiter jag i om det blir en vecka till hit o dit ur den synvinkeln, mest att jag är så grymt less på att inte kunna träna. Sugen på att springa i skogen nu med alla höstlöven. Och sen komme rjag ju förmodligen missa Markusloppet :(

Det här med koffein. Det verkar ju mest gynna långdistansare. Hörde en intervju med den bäste manlige av dem alla på 100 miles och uppåt, Scott Jurek, och jag fick intrycket av att han inte dricker kaffe eller tar koffein. Kan ha missuppfattat, men hursomhelst så är det ju intressant isåfall. ÖVerhuvudtaget är hans träning intresant. När han tränar till ett 100 miles-lopp så kör han 1 vilodag, 2-3 dagar med 45-60 min återhämtning (8.30-9 min/miles dvs 5.20 - 5.40 min/km), nån dag med intervaller typ 5*1.2 km i 5/10 km tävlingsfart, en dag med mjölksyra upp o ner fär ett berg , 6.4 km med 1200 m stigning, och sen ett långpass i bergen på helgen med 35-40 miles (56-64 km) där han håller hyfsat tempo och dessutom lägger in vissa delar tröskel.

Vad säger ni om det upplägget?

Däröver kör han 5 pass core i veckan (15-20 minuter) och 3 dagar i gymmet, styrka ben 2 ggr och överkropp 1(?) gång.

Inte så mycket träning för att vara den han är. Sen tror jag att han har rätt rejäla "uppvärmningar" till sina intervaller för han ligger på 100-120 miles /vecka, vilket inte heller är extremt i hans bransch.

Senast redigerat av Endag (2008-10-20 13:07)

Endag skrev:

Ironwoman skrev:

Blir du bättre?

Tycker jag är lite bättre men inte frisk. Nu är min kondition ändå helt förlorad så nu skiter jag i om det blir en vecka till hit o dit ur den synvinkeln, mest att jag är så grymt less på att inte kunna träna. Sugen på att springa i skogen nu med alla höstlöven. Och sen komme rjag ju förmodligen missa Markusloppet :(

Det här med koffein. Det verkar ju mest gynna långdistansare. Hörde en intervju med den bäste manlige av dem alla på 100 miles och uppåt, Scott Jurek, och jag fick intrycket av att han inte dricker kaffe eller tar koffein. Kan ha missuppfattat, men hursomhelst så är det ju intressant isåfall. ÖVerhuvudtaget är hans träning intresant. När han tränar till ett 100 miles-lopp så kör han 1 vilodag, 2-3 dagar med 45-60 min återhämtning (8.30-9 min/miles dvs 5.20 - 5.40 min/km), nån dag med intervaller typ 5*1.2 km i 5/10 km tävlingsfart, en dag med mjölksyra upp o ner fär ett berg , 6.4 km med 1200 m stigning, och sen ett långpass i bergen på helgen med 35-40 miles (56-64 km) där han håller hyfsat tempo och dessutom lägger in vissa delar tröskel.

Vad säger ni om det upplägget?

Däröver kör han 5 pass core i veckan (15-20 minuter) och 3 dagar i gymmet, styrka ben 2 ggr och överkropp 1(?) gång.

Inte så mycket träning för att vara den han är. Sen tror jag att han har rätt rejäla "uppvärmningar" till sina intervaller för han ligger på 100-120 miles /vecka, vilket inte heller är extremt i hans bransch.

Synd att du inte blir bättre.

Koffein borde ju inte vara ett måste, mer ett hjälpmedel. Jag körde långlopp utan problem innan jag första gången fick koffein under ett lopp (vättern 2000). Sökte lite, men hittade inget tydligt om han tar kaffe/koffein eller inte.

Om träningsupplägget tycker jag att det är lite mycket tempo, 2 pass i hög fart intervallpasset blir ju också mjölksyraträning. Samtidigt så har han ju lyckats och då är det svårt att säga att det är fel, för honom verkar det vara rätt. Sedan är jag förvånad över mängden styrka. Tycker mängden träning också är rätt hög, men finns ju som sagt värre personer.

Jag hade missuppfattat lite. Han kör max 100-120 miles i sina tuffaste veckor. MEn det är rätt hård träning... Sen springer han ju 100 miles på rätt hög fart med tanke på stigningen det brukar vara. Han har väl gjort Spartathlon rätt snabbt också. Han sprang Austin marathon på 2.38 så det kan ju vara en referens till hur han är på "korta" distanser.
Jag tror också han har tillräckligt med mil i benen under flera års tid, först som längdåkare och sen nu i flera år som ultralöpare, så han kan köra hög belastning utan skador. DEssutom springer han ju det mesta i terräng så det sliter kanske mindre.

Senast redigerat av Endag (2008-10-20 16:22)

Måndag 20 okt
Funktionell styrka 60 min
Körde rätt hårt hos sjukgymnsten, första gången på länge som jag kan köra hårt utan att må dåligt. Känns som förkylningen är på väg mot att bli bra, har mest hostan kvar.

Körde en power walk med barnvagnen. En runda på 5.5 km varav ca 3 km i terräng (ej kuperad) gick jag med en snitthastighet på 8min 20 sek / km. Klarar jag hålla detta i nästan sju timmar så kan jag i värsta fall gå Markusloppet och klara maxgränsen.Dock ska det lopet vara väldigt kuperat så det kanske tar längre tid. Å andra sidan slipper jag en tung barnvagn.

I kväll ska jag på ett spinningpass som en kompis ska hålla som ett led i sin spinningutbildning. Jag kommer vara med men ta det lugnt.

IW,
appropå ultralöpares volym. Lyssnade senare på Karl Meltzer som ju också är i yppersta ultratoppen. Han kör 5-6 miles/vecka, dvs 8-9.5 mil i veckan. Lite mer mänskligt.

Senast redigerat av Endag (2008-10-21 08:16)

Det är ju ungefär vad jag troligen skulle träna om jag satsade bara på ultralöpning, så det är ju mänskligt.

ang markusloppet, så skulle jag köra om jag har en rel normal vilopuls (alltså inte så mycket över +10% över normala, pga minskad plasmavolym), tror att det är bra för erfarenheten. För att säkerställa att du fixar maxtiden kan du jogga på flacka delar.

Ironwoman skrev:

Det är ju ungefär vad jag troligen skulle träna om jag satsade bara på ultralöpning, så det är ju mänskligt.

Om jag inte skulle köra triathlon utan löpning överhuvutaget så hade nog målet varit 7-9 mil/vecka, om kroppen pallar. Men coolt att han är elit. Dessutom sa Scott Jurek i sin intervju att Meltzer är extra stark sista 30 miles. Rätt märkligt med tanke på den relativt låga volymen.

ang markusloppet, så skulle jag köra om jag har en rel normal vilopuls (alltså inte så mycket över +10% över normala, pga minskad plasmavolym), tror att det är bra för erfarenheten. För att säkerställa att du fixar maxtiden kan du jogga på flacka delar.

Tyvärr har jag inte mätt vilopuls på ett år nästan så jag har ingen referens. Jag vill ställa upp dels för att jag är så sugen på en lång löpning i kuperad terräng (kan jag inte springa så blir det ju dock trist, gå är inte min grej) men sen också för erfrenheten som du skriver. Då är rask gång ett alternativ. Det finns säkert nån annan långsam man kan gå/jogga o snacka med.

Om jag är hyfsat kry så borde jag kunna jogga typ 20 km och gå 30 km. Joggar jag på 6.30/km sp tar de två milen 2h10 min och jag har 4h50 min på mig att gå 3 mil. Då måste jag hålla 9.40 /km på resten. Borde funka även i backig terräng.

Det finns ju inga stationer, bara ett ställe att fylla på vatten så jag måstre ha camelbak. HAr aldrig provat den förut så i eftermiddag tänkte jag ta en power walk med träningskläder och camelbak (och barnvagn...). Kommer se töntig ut, men sånt e livet :)

Senast redigerat av Endag (2008-10-21 09:01)

Jag har provat att jogga med camelbak en gång, vid långsamma hastigheter gick det bra, men jag skullenog föredra mitt 8 flaskors perfekta. Så lyckas jag få ett ja från lillasyster att köra SUM med mig nästa år så kommer jag att ha det (ska köra tillsammans med mig som löpande vätskekontroll åt henne). Har aldrig haft alla 8 flaskorna på träning, tror att jag haft 6 som flest (på 31 km), men det gick bra och blev inte lika skumpigt som camelbak.

Ska du också köra SUM, så är marcusloppet bra att genomföra. Jag har alltid hittat andra att prata med

Ironwoman skrev:

Jag har provat att jogga med camelbak en gång, vid långsamma hastigheter gick det bra, men jag skullenog föredra mitt 8 flaskors perfekta. Så lyckas jag få ett ja från lillasyster att köra SUM med mig nästa år så kommer jag att ha det (ska köra tillsammans med mig som löpande vätskekontroll åt henne). Har aldrig haft alla 8 flaskorna på träning, tror att jag haft 6 som flest (på 31 km), men det gick bra och blev inte lika skumpigt som camelbak.

Ska du också köra SUM, så är marcusloppet bra att genomföra. Jag har alltid hittat andra att prata med

Jag tänkte att jag måste lära mig springa med ryggsäck/camelbak nån gång, på vissa lopp går det ju inte med Perfekta. Dessutom har lillkillen gömt mitt bälte nånstans...och det är ändå bara ett fyraflaskors. Många säger att man inte kan ha perfekta på kuperade terräng för de kan lossna. HAr jag aldrig drabbats av, men de hoppar lite tycker jag. Sen är den stora nackdelen med Perfekkta att hålen är så små så det tar evigheter att fylla på vid en station. Fördelen är att man kan ha sportdryck, det vill jag inte ha i camelbak. Kommer nog ha en Perfekta eller två med mig med konc sportdryck dock.

Jo jag skulle mkt väl kunna tänka mig SUM nästa år om det passar in i liv o träning. Min tanke nu är att köra trilathlon och löpning. Löpningen ska vara med fokus på långt och helst i terräng. Sen får vi se hur det blir... kanske persar jag milen istället :)

Sidor: 1 … 116 117 118 119 120 … 124  

Sidfot

Drivs med hjälp av PunBB