Du är inte inloggad.

Sidor: 1 … 115 116 117 118 119 … 124  

Endag tränar för en vacker dag

Från: Stockholm
Registrerad: 2005-12-30

Eftersom du brukar fundera över upplägg på simträningen, så tänkte jag dela med mig av SCT's nygamla upplägg:

simcoachen skrev:

Då har träningsåret äntligen börjat!
Vi går nu in i den första perioden - Aerob Period I - som är 12 veckor.
Det blir relativt lugn simning inledningsvis, men intensiteten kommer att höjas successivt.

Det kommer att bli begränsat med teknik under träningsveckorna, istället kommer vi att fokusera på att försöka hitta ett antal riktigt bra huvudserier som vi simmar kontinuerligt.
Under återhämtningsveckorna, eller de s.k. "vita" veckorna, kommer det att bli fokus på teknik.

Eftersom vi tränar i block om fyra veckor under hela träningsåret så kommer vi att kunna ha ett fast rullande schema under hela perioden, vilket är bra.
Det kommer att se ut så här:

Vecka 1
Tisdag - Distans (D1) T.ex. 16-32x50 vila 10
Torsdag - Fart (F1) T.ex. 6-12x50 vila 30
Söndag - Distans (D2) T.ex. 12-24x100 vila 15

Vecka 2
Tisdag - Distans (D1) T.ex. 8-16x100 vila 10
Torsdag - Fart (F2) T.ex. 3-6x100 vila 60
Söndag - Distans (D3) T.ex 6-12x200, 3-6x400

Vecka 3 (Testvecka)
Tisdag - Distans (TL) 1500m, 800m eller 400m
Torsdag - Fart (TS) 5- 4- 3- x200 Högsta snitt
Söndag - Distans (LP) 60 minuter non stop

Vecka 4 ("Vit vecka")
Tisdag - Teknik. Drillar, fokus, lung buster etc
Torsdag - Teknik. Drillar, fokus, lung buster etc
Söndag - Teknik. Drillar, fokus, lung buster etc

Ses på simningen!

Jag saknar min triklubb! :(

Registrerad: 2007-05-08

Tack mg, det ser intressant ut. Tyvär hinner jag knapast simma 3 pass /vecka, men man kan ju modifiera. Ska dock försöka prioritera våra onsdagar som är ledarledda och sen när jag börjar jobba halvtid om några veckor ska jag smita i väg på nån lunch också.

Annars: fortfarande sjuk, men bättre. Har ägnat sista dagarna åt att leta terränglöparskor. Svårt eftersom jag har fått problem med utsidan/undersidan på en punkt av foten och behöver breda skor. Terrängskor sitter ofta extra tajt. Har ett par Salomon och ett par ASics hemma och provgår plus att jag fudnerar på att beställa ett par TheNorthFace Arnuva som ska vara bra och breda.

Registrerad: 2006-03-15

Endag skrev:

Tack mg, det ser intressant ut. Tyvär hinner jag knapast simma 3 pass /vecka, men man kan ju modifiera. Ska dock försöka prioritera våra onsdagar som är ledarledda och sen när jag börjar jobba halvtid om några veckor ska jag smita i väg på nån lunch också.

Annars: fortfarande sjuk, men bättre. Har ägnat sista dagarna åt att leta terränglöparskor. Svårt eftersom jag har fått problem med utsidan/undersidan på en punkt av foten och behöver breda skor. Terrängskor sitter ofta extra tajt. Har ett par Salomon och ett par ASics hemma och provgår plus att jag fudnerar på att beställa ett par TheNorthFace Arnuva som ska vara bra och breda.

Det viktiga är att man ser hur strukturen är uppbyggd i planeringen. Då kan man modifiera med samma modell fast anpassad =)

MG-> Är det Stoffe som skrivit planeringen?

Tryman skrev:

MG-> Är det Stoffe som skrivit planeringen?

Yep.

Fredag 10 okt

Förkylningen vägrar ge upp. Tre veckor nu, segt. Extra segt för at jag nyss anmält mig till Markusloppet, 50 km löpning på Skåneleden. Kollra man på tiderna från tidigare år så verkar det vara en saftig bana, rekordet är 4:22 h. Börjar bli lite stressad nu av att inte kunna träna inflör detta, loppet går nämligen om drygt två veckor.
http://www.teamcreate.se/showpage.asp?F … index.html

Senast redigerat av Endag (2008-10-10 09:40)

Registrerad: 2008-01-13

Äsch, ingen fara.. jag har försökt vila mig i form i över 30 år nu.. och det funkar hur bra som helst! *not* ;)

Registrerad: 2007-05-10
Webbsida

at jag nyss anmält mig till Markusloppet, 50 km löpning på Skåneleden

O, la, laa! Bra säsong, man behöver inte dricka tontalet i oktober! Jag förstår att du vill förflytta IW till bronsplansen, men se till att du gör en så bra tid att hon inte plockar fram tävlingsskorna igen så att jag hamnar på sista plats som vanligt...
Testade annars fotbojorna. Tänkte köra 10+10 utan. Men det var ju verkligen som att köra som i april för mig, lika segt. Så jag skippa utan. Typ 0:45 mer per/km. Men jag känner ju mer i benen än efter 25K, framföralllt i lårmusklerna/fram/bak. Verkar intressant...

Det är klart det hade varit fint att knuffa ner IW till bronsplats, men jag har inga alls förhoppningar om det här loppet. HAr ju bara kört ett träningspass över 2 mil sen oktober 07 och nu varit sjuk ett tag. Dessutom är banan rätt kuperad. Anledningen att jag vill köra detta är att jag blivit så förbannat sugen på att börja med terräng/stiglöpning, speciellt lite längre distanser. Har läst en massa om amerikanska ultralöpare och dekör väldigt mycket trail running. Så detta är mest för att smaka lite på det hela och sen får jag nog återkomma nån annan gång för att prestera. Nu ska jag mest ha det kul och se till att komma i mål.

Jo fotbojorna lär ju sätta sina spår... Intressant om du kan se skillnaderna på klockan vid samma puls. Så fort jag blir frisk ska jag prova att springa med min camelbak, det har jag aldrig gjort. Köpte den på rea förra året men har inte använt den. Borde vara perfekt på MArkusloppet, där finns bara en vätskekontroll efter 23-24 km cirka. Kanske tappar man lite km-tid med en sån också?

Senast redigerat av Endag (2008-10-10 21:26)

Webbsida

Vad jag räknat så tappar man 1/80 med 1kg bälte/camel(?) ca 1%. Med 1 kg kring vaden så "tappar" man tydligen 10% i både tid och puls. Vilket jag ju hoppades! (Pulsen gick från 820 till 900/km.)
Men visst tappar du lite tid, men å andra sidan så tar det 30 sek att dricka stående och kan man gå så sparar man 15 sek. Så det är väl några varv ni far dvs du kan fylla på och ha lite marginal.

Jag tror jagtappar marginellt med tid om camelbak:en sitter bra på ryggen. Den rymmer 1.5 liter vatten och sen har den uttrymme för lite småprylar, typ mobil, plånbok, nycklar och nåt litet extraplagg. Som sagt, det finns bara 1 vätskestation på 5 mil så man får bära med sig allt själv och fylla på där. På stationen tror jag bara det finns vatten så jag får ha med mig lite geler.

Banan är en vändbana. Man springer 25 km på Skåneleden, från Skrylle till Genarp, och sen spruinge rman tillbaka. Vätskestationen finns ungefär vid vändpunkten.

Webbsida

Mycket trevligare bana än att köra sedvanliga 25*2km. Men det jag avsåg med bra säsong är ju att man dricker så lite. Jag köre ju ännu med långbendräkten+tjock t-skjorta dvs bara ben och dricker ca 2 dl /5 km. Men kör med keps för värmens skull. Följande är vantar. Händer o huvud står väl för 25% av värmeförlusterna. När jag körde 50K så hade jag 80% juice i basen och sen sportdryckspulver ytterligare enligt dosering. Så jag körde med ca 13-14 g kolisar/dl. Så om du tar ett glas vatten innan start så borde du klara dig på 8 dl på ryggen. Tankar två glas vid vändningen o 8dl hemåt + gelerna. Kan bli en jättehärlig höstutflykt med många fågelkryss.

Senast redigerat av steph (2008-10-11 10:33)

Ja, är jag bara frisk så tror jag det blir en underbar tur. Är det fint väder blir det en kanonfin runda, är det regnigt och lerigt så blir det kul på ett annat sätt istället. Jag var ute en sväng på ett annat ställe av Skåneleden i dag, promenerade med fru, barn och hund och det är ju helt sagolikt så här års med alla höstlöven. Måste börja springa mer i skogen! Dessutom är det rätt kuperat och det är ju roligare än platta Malmö.

Jag kommer bara köra vatten i camelbak:en för jag vill inte gojsa ner den med socker. Lite krångligt att rengöra. Men annars är jag inne på din linje att dricka rätt lite fast jag kommer köra lite geler istället för juice.

Söndag 12 okt

Fortfarande sjuk. Igår var jag så trött på att inte träna att jag tog ett lugnt pass på cykeln på strax under 2 timmar, snittfart 25 km/h. Försökte att inte ha en puls över 130 men det var omöjligt sista milen hem, blåste rak skånsk motvind. Tyvärr blev jag nog liter sämre av cyklingen, men det behövdes för psyket.

Endag skrev:

blåste rak skånsk motvind.

Skånsk backträning =)

Låter om du behövde röra på dig på ett eller annat sätt. Jobbigt när man är småsjuk att man inte kan träna men är ändå kapabel att göra saker ändå. Kanske är tur för morgondag att pappa inte är helt utslagen iofs.

Tryman skrev:

Endag skrev:

blåste rak skånsk motvind.

Skånsk backträning =)

Låter om du behövde röra på dig på ett eller annat sätt. Jobbigt när man är småsjuk att man inte kan träna men är ändå kapabel att göra saker ändå. Kanske är tur för morgondag att pappa inte är helt utslagen iofs.

Ja dte är jäkligt segt att "aldrig" bli frisk, har varit krasslig flera veckor nu. Men har ingen feber längre och inte så ont i halsen så lite lätt träning som långa snabba promenader elle rlugn cykling borde inte vara alltför farligt. Inte nyttigt heller kanske, men psyket behöver sitt :)

Registrerad: 2006-08-28

Du ser ut att bli drabbad av samma sak som jag var drabbad av förra hösten. Men jag lyckdes ändå förbättra mig rätt bra =) till detta år.

Ironwoman skrev:

Du ser ut att bli drabbad av samma sak som jag var drabbad av förra hösten. Men jag lyckdes ändå förbättra mig rätt bra =) till detta år.

Vilket av det? Drabbad av att anmäla mig till en ultra eller av en förkylning :)

Jo jag tänkte faktiskt på din förkylning och att du ändå förbättrade dig. Tror inte en sjukdom nu spelar så stor roll på aug nästa år, men det är trist. Träningsmässigt ä'r det mest simning som blir drabbad och sen i det korta loppet så drabbas ju MArkusloppet sopm jag anmälde mig till. DEt går om 2 veckor.

Markusloppet, är det det där 50k terrängloppet som är döpt efter nån snubbe som fyllde år den dan? GurraGo på kolo vann det förra året :)

machine gun skrev:

Markusloppet, är det det där 50k terrängloppet som är döpt efter nån snubbe som fyllde år den dan? GurraGo på kolo vann det förra året :)

Jepp, det går på Skåneleden. Mim förhoppning är att jag hinner bli frisk, sen ska jag ta det jävligt lugnt och typ klara maxtiden.

Shit vad Kalmar förstör. Nu när jag är sjuk kollar jag igenom alla möjliga tänkbara roliga lopp nästa år, men ska man vara med på Kalmar så kan man ju knappt göra nåt ball månaden före eller månaden efter...

Endag skrev:

Shit vad Kalmar förstör. Nu när jag är sjuk kollar jag igenom alla möjliga tänkbara roliga lopp nästa år, men ska man vara med på Kalmar så kan man ju knappt göra nåt ball månaden före eller månaden efter...

Med kortdistans behöver man inte missa så mycket ;)

Tryman skrev:

Endag skrev:

Nope. Eller halv-IM, det ger inte heller så lång återhätning.

Endag skrev:

Ironwoman skrev:

Vilket av det? Drabbad av att anmäla mig till en ultra eller av en förkylning :)

Jo jag tänkte faktiskt på din förkylning och att du ändå förbättrade dig. Tror inte en sjukdom nu spelar så stor roll på aug nästa år, men det är trist. Träningsmässigt ä'r det mest simning som blir drabbad och sen i det korta loppet så drabbas ju MArkusloppet sopm jag anmälde mig till. DEt går om 2 veckor.

Tänkte i första hand på förkylning, men även att anmäla sig på ultror.

Endag skrev:

Tryman skrev:

Endag skrev:

Eller träna tills man blir så tränad att man orkar köra mer.

Ironwoman skrev:

Endag skrev:

Tryman skrev:

Eller träna tills man blir så tränad att man orkar köra mer.

Jo men ska man köra det seriöst så går det ändå inte att tävla annat runtikring. Dessutom kan jag inte det familjemässigt.  Sen finns dte ju vissa som kör IM två helger i rad och ändå presterar men det är ju en annan story...

Sidor: 1 … 115 116 117 118 119 … 124  

Sidfot

Drivs med hjälp av PunBB