Diskussionsforum om näringslära, styrketräning och kosttillskott
Regler | Sök | Registrera dig | Logga in
Du är inte inloggad.
ojojoj. Är du träningsberoende? det är inte bra ;)
Ironwoman skrev:
ojojoj. Är du träningsberoende? det är inte bra ;)
Du menar gårdagens jogg? Faktum är att första 2-3 km så kändes det ganska illa så jag tog dte lugnt. Sen lossnade det och kändes som vanligt. Har man varit sjuk i 9 dagar så är man ju rätt kraftlös, lätt att förväxla det med sjuk. Efter passet var jag friskare än före. Därför har jag precis repeterat gårdagens morgonpass fast lite längre :)
Stötte på vår löptränare igår i spåret. Han sa att han skulle kolla upp min rörlighet nästa fyspass jag kommer på. HAr kollat en del hos sjukgymnasten men en gång till skadar ju inte.
Jag tänkte på gårdagen, att du inte kunde hålla dig. Har dock full förståelse, vilket nog inte medelsvensson har. =)
Svår balansgång, som sagt så känner man sig ibland lite sjuk när man varit sjuk ett tag, fast man egentligen är i träningsbart skick.
Endag skrev:
Svår balansgång, som sagt så känner man sig ibland lite sjuk när man varit sjuk ett tag, fast man egentligen är i träningsbart skick.
Det är då jag kör styrketräning, det belastar inte hjärtat så hårt (när jag kör, kommer sällan över 120 i puls).
Ironwoman skrev:
Endag skrev:
Det är då jag kör styrketräning, det belastar inte hjärtat så hårt (när jag kör, kommer sällan över 120 i puls).
Själv körde jag just 5*5 min i nära-döden-fart på trainern. Jag tror jag dräpte de sista virusen med detta.
Tisdag 30 sep
Löpning barnvagn 10.5 km, 58 min
Morgonjogg med tunga ben sen gårdagen
Cykling trainer 55 min
5*5 min, p 2.30 min rullvila
Hade tänkt 2 min rullvila men ökade 30 sek eftersom jag var nära att tuppa av efter första intervallen. Körde hårt men det kändes bra.
Vadhävningar 5 min
Excentriska
2,5 vila är ju inte så mycket om man kör mjölksyratröskel
Ironwoman skrev:
2,5 vila är ju inte så mycket om man kör mjölksyratröskel
Jag är lite osäker på om detta är mjölksyratröskel. När pulsen stabiliserat sig ligger jag på 167-168 cirka. På tävling har jag haft 170 i snitt men då får man ju rätt mycket bonus från simmomentet--> tror inte det motsvarar 170 i intensitet om jag startat direkt med cyklingen.
Men på löpning typ 1 km är ju 2.5 min ganska lång vila.
Senast redigerat av Endag (2008-10-01 11:49)
Onsdag 1 okt
Löpning barnvagn 10 km, 56:3 min
Riktigt tungt att dra en vagn i lervällingen
Stabilitetsträning 75 min
Fas 1 programmet + 4*1 min Sälen, babyrörelser och excentriska tåhävningar
Simning 85 min
Träning med Heleneholm, kom dit lite före alla andra så jag hann simma 700 meter extra, nåt jag fick bittert ångra. Hade grymt tryck i insimmet, första 4 hundringarna ett snitt runt 1.30, (400 på 6.05), så fort har jag nog aldrig simmat 400 på tidigare. På slutet var mina triceps helt slut. Skulle maxa sista 50 m och det gock bra halvvägs, men sen fanns ingen kraft kvar.
700 eget
300 insim
4*100 (3-takt/3-takt, 3/5, 3/7, 3/5)
4*75 (teknik + ss + teknik)
4*50 ben
4* 25 (acc + supersprint + acc + supersprint)
100 bad
200 jag glömt
150 lugnt + 50 acc
150 lugnt + 50 acc
150 acc + 50 max (43 sek)
200 avbad
Senast redigerat av Endag (2008-10-02 00:07)
Lät annars som ett rätt lugnt pass.
Jag tror inte att du ligger på mjölksyratröskeln i så fall. jag har aldrig lyckats snitta mjölksyratröskelnspuls på cyklingen på korta sträckor (dvs dalacup) när jag ska köra löpning efter. men jag är ofta bara några slag under
Det var ett rätt jobbigt pass, hyfsat tempo och en del acc och sprint som avslut på lite längre längder. Jag var helt färdig sista 1000. MEn det kan ju också vara för att jag öppnade med att nästa maxa 400 på insimmet.
Skulle vilja ha reda på tröskelpulsen på cykeln, borde kanske maxa3-4 mil. Men i Göreborg maxade jag nästan första halvan och då låg jag runt 170 och det hade jag på hösten duathlon också. I Sövde hade jag 163 på 9 mil. (där fick jag också mjölksyra)
Senast redigerat av Endag (2008-10-02 08:55)
Påverkas inte pulsen av tävling för dig. Som ledtråd ligger jag ca 5 slag längre i puls vid cykling i jämförelse med löpning på samtliga trösklar. men då är ju jag i jämförelse med mig bättre att cykla och sämre att springa.
Ironwoman skrev:
Påverkas inte pulsen av tävling för dig. Som ledtråd ligger jag ca 5 slag längre i puls vid cykling i jämförelse med löpning på samtliga trösklar. men då är ju jag i jämförelse med mig bättre att cykla och sämre att springa.
'
Svårt att säga, jag har ju bara tävlingscyklat hårt efter antingen en maxlöpning upp och ner för höga backar eller efter simning med puls i T1 nära max. Och då har jag som sagt haft runt 170. Jag har ju tippat min löp-tröskel till 181 så 5-10 lägre är nog rimligt att tro.
Torsdag 2 okt
Stabilitet 65 min
HAr blivit sjuk igen, eller det är samma förkylning som kommit tillbaka med ont i halsen osv. Men körde lite iaf.
I dag fredag är det värre :(
Tråkigt att höra, hoppas det inte blir långvarigt!
therunningman skrev:
Tråkigt att höra, hoppas det inte blir långvarigt!
Nej det är trist som fan, jag springa... hade tänkt ta ett långpass i helgen ju
Endag skrev:
HAr blivit sjuk igen, eller det är samma förkylning som kommit tillbaka med ont i halsen osv. Men körde lite iaf.
I dag fredag är det värre :(
Samband?
Tryman skrev:
Endag skrev:
I dag fredag är det värre :(Samband?
Nej, jag tror inte det. Jag körde de lajta övningarna där man tränar aktivering, ingen styrka direkt.
Endag skrev:
Tryman skrev:
Endag skrev:
I dag fredag är det värre :(Samband?
Nej, jag tror inte det. Jag körde de lajta övningarna där man tränar aktivering, ingen styrka direkt.
Då kanske det iaf går över fortare. Du får bädda ner dig och tycka synd om dig.
Tryman skrev:
Då kanske det iaf går över fortare. Du får bädda ner dig och tycka synd om dig.
Inte helt lätt att bädda ner sig när man är hemma med en sjuk men aktiv liten unge plus en hund som måste ut... Men jag är inte så sjuk att jag måste bädda ner mig, kan göra det mesta utom att träna. Ska till sjukgymnast i kväll, men ska mest bli instruerad, tänker inte köra så jag får ta i.
Men det är jävligt segt, varit sjuk i 2.5 vecka nu med 3 hyfsat friska dagar i mitten innan det kom tillbaka.
Såg ni att Lisa Nordén vann igen? Nu i US Open Dallas. Shit va brutal hon är.
Dallas news:
Women's pro winner surprises field: Lisa Norden of Sweden won her fifth consecutive multi-sport race since placing 18th at the Beijing Olympics. She finished in 1:57:30 for her first win in the United States.
Norden, 24, came out of Joe Pool Lake last among the 10 pro women. She clocked the fastest bike ride and run, defeating series winner Becky Lavelle and U.S. Olympians Sara Haskins and Laura Bennett.
Senast redigerat av Endag (2008-10-06 11:59)
Jag ska köpa trainer. Ge mig lite recensioner av Kurtan, tack. Håller som bäst på att jämföra märken och modeller.
Jag gillar Kurt, men det finns plus och minus. Den är inte magnetbromsad utan vätskedriven, dvs det är en skovel som snurrar i nån form av vätska. Det gör att motståndet förändras endast mot hastigheten: ju fortare hjulet snurrar desto högre motstånd. Så man reglerar helt enkelt motståndet (och den effekt man behöver överföra) genom att växla. (Och kadensen också förstås). Detta tycler jag är bra, men det känns ibland som det fattas ett steg. När jag kör intervaller så ligger jag på stora klingan framme och sen flyttar jag bara ett steg mellan intervallen och rullvilan, så stort är hoppet däremellan. Men jag vet inte om man kan justera in det bättre på en magnet-trainer.
En fördel med vätskedriven är att den är tystare.
En anckdel med Kurt är att den är rätt stor. Dock går den enkelt att fälla ihop plus att storleken gör den väldigt stabil. Men jag har hört att en del som tävlar tempo vill ta med sig trainern som uppvärmningsgrej på tävlingar och då är den opraktisk kanske. Fast såååå stor är den inte.
Vad tänker du lägga? Kurt kostar 3000. DEt finns en dyrare modell också. Magnetbromsade kan man ju få rätt bra för 1700.
Jag har läst att Kurt inte läcker lika lätt som CycleOps, men jag vet inte om det stämmer. Taxc ska ju också vara bra.
Ska du ha den i lägenhet hade jag haft som grundkrav att den är relativt tyst. Så fråga om det när du kollar i affären. Han jag köpte av har flera olika märken och är schysst att snacka med. Du kan ju mejla honom, Peter på Re-cykel.http://www.re-cykel.se/catalog/index.php
Vanliga med magnetmotstånd låter galet högt. Jag har spejat lite på en från Elite som kombinerar vätske- och magnetmotstånd. Dvs en tystare magnet- eller en mer högljudd vätsketrainer. Men nu ser det ut som att jag kommer att få låna en magnettrainer för att testa och då lär jag ju upptäcka om grannarna klagar eller om jag drabbas av tinnitus. Jag har iaf ingen granne ovanför eller under mig och bara åt ett håll genom väggen, så det är inte extremt lyhört.