Diskussionsforum om näringslära, styrketräning och kosttillskott
Regler | Sök | Registrera dig | Logga in
Du är inte inloggad.
Fredag 29 aug
Simning 76 min
Egen teknikträning på Högevallsbadet i 25 m-bassäng.
500 insim
20*50 teknik (knyt, catchup, isättning, frekvens)
100 vågmaskinssim
100 skovel 4*(25 acc + 25 lugnt)
700 avsim
Hade lite ont i höger axel så det blev bara 100 m skovel. Händerna och fingrarna var helt skakiga sen när jag skulle köra hem, kanske är det ett tecken på att jag börjar hitta greppet lite bättre? Körde 10*50 varannan knytnävssim varannan catch-up. Sen 4*50 isättning (jag sätter ju i handen fel), 1*50 knyt/catch-up, 4*50 isättning med hög frekvens och sen avslutade jag med 1*50 knyt/cathcup.
Accelererande serien körde jag lång vila, starttid 2 min, för att kunna ta i ordentligt. Men övningen tappar lite i 25metersbassäng eftersom man ska ha toppfart vid 25 m och sen cruisa hem. Maxade sista 50 hela vägen.
Tryman, om jag vill gradvis öka, ska jag minska vilan, öka antalet intervaller eller vad ska jag ändra? På acc-serien alltså. Nu kör jag 4*50, känns lite lite men samtidigt så vill jag köra alla på den bästa teknik jag klarar av. Tappar jag formen kan jag lika gärna börja simma av.
Lördag 30 aug
Löpning 10 km , 52:23 min, HR 152
La in 4*30 meter accelererande löpning också. Kändes i vaden och lite i hamstrings
Rehabstyrka och balans 40 min
Lindy hop 20 min effektiv tid
Länge sen jag dansade, riktigt jobbigt, blev helt genmsvett. Kul!
Senast redigerat av Endag (2008-08-30 23:38)
Sammanfattning augusti
2 Kalmar triathlon 11.41 h
4 Sty 5min
5 Sty 5 min
8 Sty 15 min
9 Sty 5 min
10 Sty 15 min
11 Sty 30 min
12 Sty 5 min
13 Simning 65 min
Sty 5 min
14 Sty 45 min
15 Cykling 180 min, 8 mil
16 Siming 10 min
Sty 45 min
17 Simning 80 min
18 Sty 45 min
19 Simning 60 min
20 Sty 45 min
23 Löpning 45 min, 7 km
25 Löpning barnvagn 53 min, 8.7 km
26 Sty 5 min
27 Cykling 3h 24 min, 90 km
28 Sty 35 min
29 Simning 75 min
Sty 5 min
30 Löpning 52 min, 10 km
Sty 40 min
Dans 20 min
31 Sty 15 min
Totalt: 32 h 17 min
Simning: 6 h 2 min
Cykel: 12 h 18 min, 350 km
Löpning: 6 h 57 min, 67.9 km
Styrka: 6h 40 min
Efter Kalmar har det varit spontanträning förutom att jag försökt köra ordentligt med rehab-styrka/funktionell styrka. Jag har simmat en del också och då har fokus varit på teknik och fart. Löpning, mest lullat några pass. Cykel, rullat två mellanlånga sen Kalmar.
Skademässigt har jag främst ont i rygg/bäcken, hamstrings, vader. Jag har ägnat mycket tid åt att lära mig mer om stabilitetsträning och funktionell träning under augisti och har nu en plan. Jag fick tips via floppix kompis om bra litteratur som jag nu läst klart. Kommer börja med Fas 1 enligt planen, som går ut på att medvetengöra hjärnan om muskler som den inte kan aktivera enkelt med viljekraft, speciellt lokalt stabiliserande (t ex transversus abd) och i viss mån generellt stabiliserande muskler (t ex sätesmusklerna). Signaler och enkla rörelser tränas med övningar med minimal belastning. Jag tänkte skriva mer om den här träningen sen, men enligt planen ska den börja i dag eller i morgon.
Jag var hos sjukgymnast i dag också och han verkar lite mer i min smak, lite mer inne på den linjen jag nu köpt om att man först måste aktivera och medvetengöra. Han refererade också till den "nya gurun på stabilitetsområdet" och denna guru råkar vara författaren till den bok där jag läst på. Så han är lite inne på den linjen, känns bra. Min läxa denna veckan var att jag skulle göra andningsövningar så att jag lär mig käna transversus. Man kan tydligen känna det som en liten kula precis ovanför höften/höftböjaren om man gör rätt. Detta passar utmärkt som kompletterande startövning till den Fas 1-träning jag tänkt göra.
Sjukgymnasten fann att jag var alldeles för rörlig i ländryggen = dålig stabilitet. Jag har dålig rörlighet höftböjare och hamstrings, speciellt på vänster sida. Vi ska gå igenom övningar nästa gång.
Senast redigerat av Endag (2008-09-01 12:51)
Måndag 1 september
Stabilitetsträning Fas 1 1h 15 min
Första passet. Jag hann bara köra ca halva baspsset i Fas 1. Det tar extra lång tid nu eftersom alla övningar är nya och det gäller att slappna av i muskler på ett sätt jag är ovan vid. Programmet är upplagt så att det det finns en mängd basövningar i Fas 1 och så går man vidare och gör dem mer avancerade när man känner sig redo. Fas 1 syftar till medvetenhet och fokusering. Enkla övningar (nåja) skapar förbindelse mellan hjärna och de muskler man vill arbeta med. Detta är nödvändigt för att bryta kompensationsmönster i kroppen.
Fas 1 börjar med den centrala kontrollzonen:
Aktivering av tvära bukmuskeln (transversus abd, TVA) genom olika övningar. Dessa tog säkert 45 minuter för mig men jag är nöjd med resultatet. TVA är svår att jobba med eftersom den jobbar med låg ansträngningsgrad som stöd åt andra muskler och rörelser. Därför kan inte hjärnan känna att den aktiveras.
Den nedre kontrollzonen:
Aktivering av gluteus maximus Detta hade jag väldigt svårt för och lyckades inte alls. Första övningen är bäckenlyft, men man ska lyfta med låg ansträngningsgrad i ryggsträckarna, hamstrings och adduktoererna - jag lyckades inte med nåt av det. Detta är förmodligen ett av mina problem jag har, specieltl ryggsträckarna. Övningen syftar till att träna bäckenet i ett läge som gynnar Gmax och inte ryggsträckarna.
Sen fortsatte det med bäckenrotationsövning, men den var svår för jag hittar inte rätta positionen med bäckenet.Sista övningen jaghann med var knäböj mot vägg med en balansboll mellan. Man ska gå ner med belastning på Gmax, sedan överföra belastningen till quadriceps och sen tillbaka till Gmax och resa sig. Nästa övning i den här kontrollzonen är aktivering av Gluteus medius, men den hann jag inte göra för sonen vaknade.
Fortsätter i morgon med resten av programmet. Då är det övre kontrollzon och funktionell rörlighet
Löpning 9 km, 49:43 min, HR 142
Lite kvällsjog på MAF-puls.
Excentriska vadhävningar 5 min
Senast redigerat av Endag (2008-09-01 21:56)
Intressant läsning och imponerande rehabupplägg!
machine gun skrev:
Intressant läsning och imponerande rehabupplägg!
Jag är själv väldigt exalterad :)
Vad är vågmaskin?
TriathlonLarsson skrev:
Vad är vågmaskin?
Det är en sån där som skapar vågor så att kidsen kan leka, går 5 minuter i slutet på varje timme på Högevallsbadet i Lund. Alla andra motionssimmare hatar den, men jag ser den som bra tillfälle för triathlon-simning för det blir rätt rejäla vågor. Sist kom vågorna när jag körde teknik så det gav jag upp efter ett tag och gick över till "triathlonsimning".
Du har tålamod med rehab...
Endag skrev:
TriathlonLarsson skrev:
Vad är vågmaskin?
Det är en sån där som skapar vågor så att kidsen kan leka, går 5 minuter i slutet på varje timme på Högevallsbadet i Lund. Alla andra motionssimmare hatar den, men jag ser den som bra tillfälle för triathlon-simning för det blir rätt rejäla vågor. Sist kom vågorna när jag körde teknik så det gav jag upp efter ett tag och gick över till "triathlonsimning".
Vågmaskin is the shit. Man blir som ett barn igen =)
Ironwoman skrev:
Du har tålamod med rehab...
Jag har inget val...
För min del är det såklart i första hand för att kunna springa utan at få ont, men detta är egentligen inte bara är rehab, utan programmet kallas "Effektivare rörelsemönster". Poängen är att bygga upp ett rörelsemönster som förebygger skador, men också ett mönster som är effektivt. Att kontrollera rörelser i de olika planen så man inte vaggar eller rör sig i sidled när man springer t ex, så att knät inte faller inåt osv. Ett annat exempel hon tar upp är om man stabiliserar kroppen med sneda eller raka bukmusklerna istället för transversus så kan man inte sträcka på sig. Vid frisim får man välja, behålla bålstabiliteten eller sträcka på sig, det går inte att göra båda i det här fallet. DEssutom skapar den hör felaktiga stabiliseringen dålig andning eftersom belastning av sneda bukmusklerna minskar revbenens rörlighet och bröstkorgen kan inte utvidgas.
Osv. Så tanken är att först ska jag bli skadefri, sen få överlägsen teknik ;)
Senast redigerat av Endag (2008-09-02 08:39)
Appropå simning i IWs tråd så komer jag inte undan den träningen nu. De har verkligen lyckats få många och bra tider:
Dag Tid Bana Del av bassäng Bad
Måndag Kl. 20:00-21:00 4, 8 Grunda Lindängen
Måndag Kl. 19:00-21:00 5, 6, 7 Grunda Lindängen
Tisdag Kl. 06:00-09:00 4, 5, 6 Djupa Lindängen
Onsdag Kl. 19:00-21:00 3 Djupa Lindängen
Onsdag Kl. 19:00-21:00 3, 6 Grunda Lindängen
Torsdag Kl. 06:00-09:00 4, 5, 6 Djupa Lindängen
Torsdag Kl. 19:00-21:00 5, 6, 7 Grunda Lindängen
Fredag Kl. 07:00-09:00 3 Djupa Aq-va-kul
Fredag Kl. 07:00-09:00 3 Grunda Aq-va-kul
Söndag Kl. 18:00-20:00 0, 1 Djupa Lindängen
Söndag Kl. 18:00-20:00 0, 1 Grunda Lindängen
Endag skrev:
Appropå simning i IWs tråd så komer jag inte undan den träningen nu. De har verkligen lyckats få många och bra tider:
Dag Tid Bana Del av bassäng Bad
Måndag Kl. 20:00-21:00 4, 8 Grunda Lindängen
Måndag Kl. 19:00-21:00 5, 6, 7 Grunda Lindängen
Tisdag Kl. 06:00-09:00 4, 5, 6 Djupa Lindängen
Onsdag Kl. 19:00-21:00 3 Djupa Lindängen
Onsdag Kl. 19:00-21:00 3, 6 Grunda Lindängen
Torsdag Kl. 06:00-09:00 4, 5, 6 Djupa Lindängen
Torsdag Kl. 19:00-21:00 5, 6, 7 Grunda Lindängen
Fredag Kl. 07:00-09:00 3 Djupa Aq-va-kul
Fredag Kl. 07:00-09:00 3 Grunda Aq-va-kul
Söndag Kl. 18:00-20:00 0, 1 Djupa Lindängen
Söndag Kl. 18:00-20:00 0, 1 Grunda Lindängen
Nu kan du inte skylla på bröstsimmare ivägen.
Ironwoman skrev:
Nu kan du inte skylla på bröstsimmare ivägen.
Nej den möjligheten har jag inte... Fast jag kommer nog köra en del på lunchen sen när jag börjar jobba och då kommer det nog komma en och annan bröstsimmare i vägen...
Tisdag 2 september
Stabilitetsträning Fas 1, 1 h 20 min
Körde det jag hade kvar av programmet från igår. Tog lite längre tid än planerat även i dag, höll nog på i drygt 2 timmar men räknar 1.20 som träning. Försöker vara noga med att få till övningarna rätt nu i början.
Började med mellersta kontrollzonen, nu stod Aktivering av Gluteus medius på menyn.
Fortsatte med övre kontrollzonen; medvetenhet om skulderbladet och lite andra övningar för skuldror och sågmuskeln.
Sedan Aktivering av stabiliseringsmekanismerna med armhävning mot boll mot vägg, Stålmannen, statiska balansövningar på en fot och Stjärnan. Många av övningarna har jag gjort förut, men aldrig på det här sättet och det har aldrig känts på det här viset heller.
Sen var det dags för Funktionell rörlighet. Första övningen är hamstrings mha av balansboll. Mkt bra övning. Man sitter på sittknölarna långt ut på en stol, ena foten på balansbollen och rullar sen ut foten utan att tappa ryggen eller bäckenet. Rulla ut tills det spänner, fram o tillbaka o håll sen 10 sek på sista. Sen kör man samma fast i stannar i ytterlläget, sätter händerna bakom nacken och vrider bålen åt höger och vänster.
Sen två olika golvpressövningar, stående benpendling och olika rotationsövningar och motrotationsövning.
Kul övningar, men jag skulle nog behöva hjälp på en del av dem. En del av dem, t ex Stålmannen, har jag fått lära mig av utbildat folk fast på helt annat sätt.
Avslutade med 5 min vadträning.
Senast redigerat av Endag (2008-09-02 16:48)
Alltså, en från utmarkerna undrar om ni inte har simhallarna öppna mer än typ 06.00-09.00 få fredag? Eller är ni portade från vanligt folk?
steph, det var Heleneholms träningstider, alltså simning med klubben.
Endag skrev:
Väldigt generösa träningstider!
machine gun skrev:
Endag skrev:
Ja, fast alla är inte ledarledda. Antar att två av dem kommer vara det. Långpass på helgen och sen kanske ett snabbpass i veckan.
Endag skrev:
machine gun skrev:
Endag skrev:
Ja, fast alla är inte ledarledda. Antar att två av dem kommer vara det. Långpass på helgen och sen kanske ett snabbpass i veckan.
Nästan så man blir sugen på att flytta ner till Skåne. Snacka om valfrihet.
Tryman skrev:
Endag skrev:
machine gun skrev:
Väldigt generösa träningstider!Ja, fast alla är inte ledarledda. Antar att två av dem kommer vara det. Långpass på helgen och sen kanske ett snabbpass i veckan.
Tyvärr är det Legionella i come-backande Aq-va-kul och tältet runt utomhussimmet Lindängen är inte uppe än. Men sen blir det nog kanon!! HAr dessutom årskort på simhallen i Lund :)
Endag skrev:
Tryman skrev:
Endag skrev:
Ja, fast alla är inte ledarledda. Antar att två av dem kommer vara det. Långpass på helgen och sen kanske ett snabbpass i veckan.Nästan så man blir sugen på att flytta ner till Skåne. Snacka om valfrihet.
Tyvärr är det Legionella i come-backande Aq-va-kul och tältet runt utomhussimmet Lindängen är inte uppe än. Men sen blir det nog kanon!! HAr dessutom årskort på simhallen i Lund :)
Ok, jag visste inte att de hade öppnat igen förrän jag läste att ni skulle ha simpass där.
Har inte varit där sen 1996? Fast då var jag där 5 timmar om dagen =)
Tryman skrev:
Fast då var jag där 5 timmar om dagen =)
träningsläger? badvakt? för så mycket kan du väl ändå inte ha tränat
Ironwoman skrev:
Tryman skrev:
Fast då var jag där 5 timmar om dagen =)
träningsläger? badvakt? för så mycket kan du väl ändå inte ha tränat
Träningsläger en vecka. 6-8 på morgonen och 15-17 på eftermiddagen. Sen tillkommer ju uppvärmning och ombyte. Har för mig att något/några pass var med någon av Malmöklubbarna.
Tryman skrev:
Endag skrev:
Tryman skrev:
Ok, jag visste inte att de hade öppnat igen förrän jag läste att ni skulle ha simpass där.
Har inte varit där sen 1996? Fast då var jag där 5 timmar om dagen =)
''
De öppnar i veckan om de får ordning på Legionellan. Det är bara provisoriskt, tids nog ska Malmö få nya simhallar. Tyvärr verkar de satsa på stora feta sådana med äventyrsbad och sånt. Det är säkert ball för kidsen men det känns som det kommer ta tusen år innan det är projekterat. Det är rätt bra tryck på simningen i Malmö nu, speciellt på vintern då man inte kan simma ute, så jag är grymt impad över att simansvarige i klubben lyckats förhandla till sig så många och bra tider. Men det är lite turkisk marknad över det, man budar och byter hit o dit. Får man 1 bana en bra tid kan man byta det mot två dåliga tider med npn annan klubb. Så har jag fått för mig att det funkar iaf.
http://sydsvenskan.se/malmo/article3635 … a-kul.html
Senast redigerat av Endag (2008-09-03 09:48)