Du är inte inloggad.

Sidor: 1 … 89 90 91 92 93 … 131  

Ironwoman mot 2008

Registrerad: 2006-08-28

machine gun skrev:

Ironwoman skrev:

Allra helst en kvinna från samma klubb som mig. Hon har spöat mig varje lopp dör det inte inträffat något speciellt (i Kalmar fick hon stryk, men hon är glutenintolerant och när hon tävlar blir hon intolerat mot typ alla kolhydrater, så det gick inte så bra för henne att springa), fast hon känns som en vanlig mamma-motionär. Dock var jag inte så långt efter förra året, så skulle jag ta henne så känns det som att jag gjort tydliga framsteg.

Jag funderade lite på det där. Celiakin borde inte påverka kolhydratupptaget förutsatt att tarmslemhinnan är utläkt (vilket den är om man ätit glutenfritt en längre tid). Sen kom jag att tänka på att Vitargo är tillverkat av korn kan, enligt tillverkarna själva, innehålla spår av gluten och det borde ju rimligtvis kunna påverka. Vet du om hon drack Vitargo? (det är ju den sportdryck som serveras under Kalmar)

(Jag är lite insnöad på celiaki, därav att jag går och funderar på sånt här)

Då jag fick reda på hennes problem fick hon en bunt sådana funderingar på simpasset efter, för jag tyckte det var konstigt att hon inte klarade kolhydrater utan gluten.  Nu vet jag inte om jag nämnde just vitargo, men jag tror att jag gjorde det. Men jag vet att hon drack sportdryck. Hon sa ungefär som jag skrev, feta delen alltså. Hon har varit i kontakt med dietister, men inte lyckats lösa det. Hon började få problem under cyklingen, men kunde genomföra den som vanligt. Första varvet på löpningen gick också ganska bra (jag tog 5-10 min, någonting, resultaten är borta), sedan fick hon stanna på toa upp mot var 10:e min, det och smärtan är problemet för henne. Däremot var det fullt väntat att hon skulle få problem, hon har fått det på ca hälften av alla långa tävlingar hon kört under typ 20 år, desto längre tävlingar, desto större risk.

27 maj

Vilodag

28 maj

Löpning, 22,56, 139 medelpuls, ca 4,5 km.

Kändes jättebra, lite försiktigt i uppförsbackarna, men kunde annars springa på fint med låg puls.

Fint framsteg sedan 5 dagar sedan, får se ikväll om vilan börjar få mig iform.

Ironwoman skrev:

23 maj

Löpning 22,21, 147 medelpuls, ca 4,5 km

Uppvärmning 8,56 140 medelpuls, direkt på tempoavsnitt 4,39 170 medelpuls, låg på ca tävlingstempo på 3 km, för att jag började känna av syran mot slutet, men hade inga problem att hålla ett bra tryck hela vägen. 8,45, 143 medelpuls nedjogg fortsatte bara utan vila, för att kroppen ska få jobba med att få bort syran medan jag fortsätter, gick bra.

Registrerad: 2007-05-08

Du håller ju hög lågpulsfart!

Från: Stockholm
Registrerad: 2005-12-30

Ironwoman skrev:

Då jag fick reda på hennes problem fick hon en bunt sådana funderingar på simpasset efter, för jag tyckte det var konstigt att hon inte klarade kolhydrater utan gluten.  Nu vet jag inte om jag nämnde just vitargo, men jag tror att jag gjorde det. Men jag vet att hon drack sportdryck. Hon sa ungefär som jag skrev, feta delen alltså. Hon har varit i kontakt med dietister, men inte lyckats lösa det. Hon började få problem under cyklingen, men kunde genomföra den som vanligt. Första varvet på löpningen gick också ganska bra (jag tog 5-10 min, någonting, resultaten är borta), sedan fick hon stanna på toa upp mot var 10:e min, det och smärtan är problemet för henne. Däremot var det fullt väntat att hon skulle få problem, hon har fått det på ca hälften av alla långa tävlingar hon kört under typ 20 år, desto längre tävlingar, desto större risk.

Skumt och jobbigt. Frågan är om det verkligen har med hennes celiaki att göra. Ganska många verkar ju ha problem med magen under långlopp. Jag har en bekant som ofta får problem med magen och för honom går det bättre om han får i sig nånting i fast form, så att magen får nånting att jobba med. Får han bara i sig sportdryck slår magen bakut. Det är i såna fall man börjar undra om inte vissa kan behöva lite fett och/eller protein som komplement till de snabba kolhydraterna, för magens skull.

Endag skrev:

Du håller ju hög lågpulsfart!

Jo, det är fint nu när jag kan hålla ett löpsteg och ändå ha låg puls. Sedan kan man fundera på om slingan verkligen är 4,5, men jag tror det. Kör en slinga som är 2,2-2,3 (uppmätt, halvt med Garmin, blev störd av 2 stora lösa hundar som ägarna inte hade kontroll över så jag fick springa en parallell väg en liten bit, min kollega har även sagt att det är så långt) sedan tar det lika lång tid till och från slingan.

IW, bara du kör samma sträcka varje gång så ser du ju förbättringarna. Sen är det klart att man gärna vill ha km-tider, men då får du nog mäta upp med cykeln. Egentligen är nog sträckan lite för kort för att ge representativt för lågpuls. Första 10 min brukar ju inte tempot riktigt motsvara pulsen och det kan sänka snittet kraftigt. Funderar själv på att bryta ut första 10 min ur mina lågpuls.

Å andra sidan kan ju två galna doggar kicka upp pulsen lite...

Endag skrev:

IW, bara du kör samma sträcka varje gång så ser du ju förbättringarna. Sen är det klart att man gärna vill ha km-tider, men då får du nog mäta upp med cykeln. Egentligen är nog sträckan lite för kort för att ge representativt för lågpuls. Första 10 min brukar ju inte tempot riktigt motsvara pulsen och det kan sänka snittet kraftigt. Funderar själv på att bryta ut första 10 min ur mina lågpuls.

Å andra sidan kan ju två galna doggar kicka upp pulsen lite...

Jag har ju inte brytt mig om km tider tidigare, bara för att de är så kassa.

Hundarna var tidigare, då jag lånade pappas garmin för att mäta lite slingor. Jag har bara cykeldator på en skrotcykel och min racer. Racern vill jag inte ta på annat än asfalt och jag springer sällan asfalt. Skrotcykeln kommer jag inte så långt eller snabbt på, den går inte snabbare än 15 km/h på plan väg. Får se efter Kalmar hur löpningen där känns och om jag ska satsa mer på löpningen. I så fall blir det under de 7-8 veckornas vila efter kalmar som jag kan köpa cykeldator och cykla runt

Men nu när det börjar gå fortare kommer du börja bry dig mer om dina km.tider ;)

Det är rätt bra att ha en eller några exakt uppmätta sträckor att köra tester på eller intervaller. Tycker jag.

Endag skrev:

Men nu när det börjar gå fortare kommer du börja bry dig mer om dina km.tider ;)

Jag kanske är lite tävlingsinriktad i hemlighet.

Ironwoman skrev:

Endag skrev:

Jag kanske är lite tävlingsinriktad i hemlighet.

"i hemlighet" ????????????????????????????????????
;)

Lopprapport, Dalacup

Jag var där i rel god tid innan start för att hinna simträna lite innan i våtdräkt, så började jag prata...., så uppvärmningen blev bara att rulla cykla banan ett varv samt simma 10 min i våtdräkt, började lugnt drog sedan upp tempot till 1,40/100.  Denna rel kassa uppvärmning är normal på dessa träningtävlingar och för mig är det svårt att vara osocial och värma upp.

Simningen 300 m på 50 m bana, strax under 5 min (var för tävlingsinriktad för att hinna ta mellantider:). ca 165 medelpuls

Startade på en bana tillsammans med tre killar från qwarnsveden. Vi diskuterade kort innan hur vi skulle göra så att det skulle flyta så bra som möjligt. Vi kom fram till att vi skulle simma runt som vanligt, men startordningen hade vi svårare att avgöra, alla ville vara tvåa efter den killen som vi gissade var bäst;) Starten gick och alla gick iväg samtidigt, så det blev lite tajt första hundringen, sedan hade vi fått våra positioner och låg på rullen i lite för lågt tempo, men att gå upp och slåss lite för att få 10 sek bättre simtid tyckte jag var onödigt, bättre att cykla in den istället. Så jag kunde använda benen sparsamt.

Växlingen gick ok, jag tränat ju inte växlingar och kan säkert plocka några sek, speciellt på att ta av våtdräkten. Men inga direkta problem.

Cyklingen, 8 km (blev ett varv mindre fick vi höra vid start), ca/lite drygt 15 min, 168 medelpuls

2 km bana 4 varv, den längsta raksträckan var ca 500 m, lutade hela tiden åt något håll, uppför när det var rakt gick det ca 30, så det var inte alltför brant. Kurvorna var rel snälla, kunde hålla 25 km/h genom 3 av dem och 20 genom 2.
Första varvet blev det lite svårt med kurvorna då jag kom in i för hög fart, speciellt en då jag bara var någon sek från en frontalkrock med en bil. Sedan gick det bättre och jag hade bara en incident till, en smal passage där bussen inte lydde funktionärerna och jag fick snedda upp på trottoaren, med lite stolpar ivägen för som varnar för den smala passagen. Annars gick det bra, jag kunde ligga på en bra, jämn (med tanke på kuperingen) mjölksyranivå hela vägen. Tänkte på vad jeppo sagt om kurvor, så nu tappade jag inte mycket på de andra i jämförelse med tidigare insatser.

Växlingen gick något sämre. Jag ska lossa lite mer på "skosnörerna" till nästa gång, iaf om det är så kort distans, förlorade 5-10 sek när. Annars inget problem.

Löpningen, 3 km, 13,05, 169 medelpuls

Medelpulsen var lite låg, men mjölksyranivåerna tillät inte mig att gå hårdare, detta är inte en prioriterad tävling och jag ska bara gå på 98% av max. Hade ett ok löpsteg, men jag kan bättre. Men tiden är ändå acceptabel.

Så totalt ett hyfsat bra lopp, ingen större fel, men det finns lite småsaker att fila på om jag skulle vilja prestera bättre, upp mot 1 min kanske totalt.

Efter loppet joggade jag ned med killarna jag simtränar med, en av dem hade varit med och tävlat (han spöade mig), så han behövde också jogga ned. Den andra ville tyckte att cykelbanan var för riskabel, med tanke på att han ska försöka kvala till Hawaii om 3,5 veckor vill han inte riskera något. Killen som inte tävlade hade ett kort intervallpass planerat efter max uppför backhoppningsbacken 3 gånger, 115 m backen, så han behövde värma upp. Vi som tävlat tyckte vi också kunde jogga uppför backen för att titta på utsikten, så vi joggade efter under första intervallen. Sedan satt vi där uppe och njöt av utsikten medan den andra killen sprang sin andra intervall och jag funderade på om jag joggade upp på 3 min, hur snabbt skulle det gå om jag tryckte på? Vilket resulterade i att alla gjorde en maxning uppför;) Jag fick 2,17 vilket jag är mycket nöjd med, då killen som sprang intervallerna är i mina ögon en bra löpare för att vara triathlet har 1,56 som pers, jag har funderat ganska mycket på en idrott där jag skulle kunna spöa honom, men inte kommit på någon där förutsättningarna skulle vara schyssta. Men här skulle jag faktiskt kunna prestera någon form av litet motstånd. Avslutade med att klättra upp till toppen av backen. Utsikten var fin och backhoppning är en sjuk sport, men ska väga som ett löv och hoppa ut därifån.

http://web3.custompublish.com/getfile.php/555382.1151.pteeqavfqv/lugnet.jpg?return=www.langd.se   
Vi sprang upp till just till vänster om stora backen, där finns en trappa i kanten av backen som går från inbromsningszonen till uthoppet.

BRa tider! Speciellt impad av löpningen, du har ju blivit rätt snabb!

Växlingarna är ju bara att öva mer på. Knyter du skorna? JAg tänkte fixa snabbsnörning.

Registrerad: 2006-03-15

Bra jobbat =) Tänkte faktiskt testa att använda skohorn.

Endag skrev:

BRa tider! Speciellt impad av löpningen, du har ju blivit rätt snabb!

Växlingarna är ju bara att öva mer på. Knyter du skorna? JAg tänkte fixa snabbsnörning.

detta var den första tävlingen som jag inte knöt skorna, det var värt 100 kr eller var det nu kostande

Bilder från loppet, jag instruerade mamma att ta bilder på sittpositionen på cykel. Så den vill jag ha kommentarer på och vad som kan förbättras. Jag tycker jag sitter för högt med överkroppen. Men styret är sänkt så mycket det går styrtappen vinkad nedåt. Instruderade de om det då jag bytte till tempostyre, att de skulle få ned styret så lågt som möjligt. Skulle behöva korta av överarmarna, men då blir det jobbigt att simma=)

Vid loppgenomgången innan start. Jag drar på mig våtdräkten, pappa ståd bredvid i våtdräkt med rött vid axlarna.
http://img79.imageshack.us/img79/5734/dsc00040mh9.jpg

Simningen i början, jag ligger till höger i bilden och har hyfsat hög armbåge
http://img147.imageshack.us/img147/2492/dsc00046ko6.jpg

Växling till cykel
http://img155.imageshack.us/img155/4681/dsc00052kw7.jpg

Cykel 1
http://img147.imageshack.us/img147/5199/dsc00063ms9.jpg

Cykel 2
http://img147.imageshack.us/img147/2056/dsc00065pv0.jpg

Cykel 3
http://img147.imageshack.us/img147/6104/dsc00067hl4.jpg

Cykel 4
http://img260.imageshack.us/img260/8282/dsc00069pj1.jpg

Cykel 5
http://img147.imageshack.us/img147/6295/dsc00072pc8.jpg

Cykel 6
http://img147.imageshack.us/img147/3453/dsc00075qp9.jpg

Och så lite löpning
http://img147.imageshack.us/img147/2600/dsc00081tj0.jpg

Ni slipper bilder på killen jag simmar med och pappa. Övning ger färdighet, mamma lyckdes pricka mig i bilden de flesta gånger, så var det inte i början då jag tävlade.

Tryman skrev:

Bra jobbat =) Tänkte faktiskt testa att använda skohorn.

Jag har väl funderat i de banorna jag med. Du får testa och utvärdera.

Ironwoman skrev:

detta var den första tävlingen som jag inte knöt skorna, det var värt 100 kr eller var det nu kostande

Var köpte du dem? Jag kan bara hitta på triboden men de verkar vara slut.

Jag kan noll om cykelposition, men tycler det ser lite ihoptryckt ut. Fast triathleter sitter väl ofta långt fram så det blir väl konsekvensen. ÄR det bara skönt att sitta som du gör så tycker jag det ser ganska aero ut. MEn som sagt lite ihoptryckt, får du ut max tryck i benen?

Endag skrev:

Var köpte du dem? Jag kan bara hitta på triboden men de verkar vara slut.

http://www.flinta-adventure.se/product_ … 573b2308ce

Endag skrev:

Jag kan noll om cykelposition, men tycler det ser lite ihoptryckt ut. Fast triathleter sitter väl ofta långt fram så det blir väl konsekvensen. ÄR det bara skönt att sitta som du gör så tycker jag det ser ganska aero ut. MEn som sagt lite ihoptryckt, får du ut max tryck i benen?

Jag tycker att jag sitter skönt, sedan blir det ju lite tuffare när det är 8 km man ska köra, så jag kommer nog åka tillbaka 2 cm på sadeln i Kalmar. Inga problem att andas eller så. Jag har fått skäll av coachen tidigare för att jag inte suttit tillräckligt långt fram, så jag antar att det ska göra så jag får ut mer av benen och spara hamstrings så jag kan springa efter.

Ah tack för tipset. Ringde just Lena på Lewa och hon sa att hon inte sålde det för att hon själv aldrig tyckt att man behöver det. Upp till en mil körde hon resår, över det skosnören med dragsko. Tänkte beställa top, hon säljer linnen för ner till 200 kr på rea. Vet bara inte om jag ska ha en med dragkedja eler utan. tror att de utan bara går till naveln, men det får man väl bjuda på.

Din coach lär ju ha koll. Skulle själv vilja att nån kom och ställde in åt mig och sen lärde jag mig cykla med den inställnbingen. Käns som jag inte får ut max tryck med den jag har i dag.

Senast redigerat av Endag (2008-05-29 12:16)

Endag skrev:

Ah tack för tipset. Ringde just Lena på Lewa och hon sa att hon inte sålde det för att hon själv aldrig tyckt att man behöver det. Upp till en mil körde hon resår, över det skosnören med dragsko. Tänkte beställa top, hon säljer linnen för ner till 200 kr på rea. Vet bara inte om jag ska ha en med dragkedja eler utan. tror att de utan bara går till naveln, men det får man väl bjuda på.

Din coach lär ju ha koll. Skulle själv vilja att nån kom och ställde in åt mig och sen lärde jag mig cykla med den inställnbingen. Käns som jag inte får ut max tryck med den jag har i dag.

Nog kan man bjuda på att visa magen, fanns killar under dalacupen med top marginellt större än min BH. Samtidigt behöver en kille dragkedja i kalmar för att följa modet. Dragkedjan ska vara neddragen under löpningen.

Coachen har fått mail, men det är ju kul att höra åsikter även av andra, även om coachens åsikt värderas 10 gånger högre.

Registrerad: 2007-10-24

Tycker du ser ut att sitta bra på cykeln, men påpekar ändå små detaljer (viktigast är ju att sitta bekvämt och få bra driv)

1. Om du vinklar tempostyret mer nedåt kan du få ner armarna mer horisontellt och då även få ner överkroppen lite.
2. Du verkar trampa med tårna mycket, flytta bak spurtklossen och försök ha foten horisontell från "kl 11 till kl 6" i pedalvarvet, du kommer använda gluteus och hamstrings mer då (kanske du vill spara till löpningen??)

3. Din sadel är inte helt horisontell va? glider du inte fram väldigt lätt och får parera och trycka bak dig med armarna då?

Finns det nån vits med dessa kort korta Triathlon linnen som männen har på triathlontävlingar??? Ser ju för fjantigt ut på en vältränad karl.....tacka vet jag tempodräkt i lycra, rakade ben och en överkropp som en sparris..det e manligt det !!!! helst i rosa som på Giro d´italias ledare

jeppo99 skrev:

Finns det nån vits med dessa kort korta Triathlon linnen som männen har på triathlontävlingar??? Ser ju för fjantigt ut på en vältränad karl.....tacka vet jag tempodräkt i lycra, rakade ben och en överkropp som en sparris..det e manligt det !!!! helst i rosa som på Giro d´italias ledare

Du tror väl inte folk lägger ner 20 timmar träning i veckan om de inte får visa magrutorna sen? Jag känner en som får kramp när han har maglöst tri-linne.

Spana in Faris Al-Sultan i kycklinghatt och bikini:
http://www.markwhite-ironman.co.uk/Media/faris.jpg
http://cache.daylife.com/imageserve/0gm … j/340x.jpg

Senast redigerat av Endag (2008-05-29 19:48)

Endag skrev:

jeppo99 skrev:

Du tror väl inte folk lägger ner 20 timmar träning i veckan om de inte får visa magrutorna sen? Jag känner en som får kramp när han har maglöst tri-linne.

Spana in Faris Al-Sultan i kycklinghatt och bikini:
http://www.markwhite-ironman.co.uk/Media/faris.jpg
http://cache.daylife.com/imageserve/0gm … j/340x.jpg

Oh my God !!!!! cykla 180km i bikini? Vaselin på hela sadeln eller???

Appropå mitt inlägg angående din sittställning Ironwoman, kolla bilden på den där "Sultanen" då han e på cykeln och jämför med bild 6 på dig. Jag tänkte mest på armarnas position och Fotens läge i förhållande till horisontalplanet så förstår du bättre vad jag menade i mitt tidigare inlägg kanske.

Sidor: 1 … 89 90 91 92 93 … 131  

Sidfot

Drivs med hjälp av PunBB