Diskussionsforum om näringslära, styrketräning och kosttillskott
Regler | Sök | Registrera dig | Logga in
Du är inte inloggad.
floppix:
ok, det ska jag kolla upp, bor i Malmö. Det spelar ingen roll vilken metod bara den ger mig RQ versus min puls och versus en viss arbetsbelastning. Men just nu är jag inte i form överhuvudtaget för nåt sånt när det gäller löpningen. Fast jag funderar på att göra cykeltester för att kartlägga mig själv, när det gäller cykel har jag nämligen väldigt dålig koll på pulsen. Finns ett testcenter i Löddeköpinge vet jag, men jag kan inte minnas att de mäter RQ.
När det gäller cykling så förändras mina pulsvärden hela tiden. När jag började låg den jobbiga gränsen vid HR129, nu kan jag ligga och mala vid 140+ ganska länge.
HAr inte fattat skillnaden mellan RQ och RER. Nånstans läste jag att det skiljer i vissa fall t ex vid hög belastning, nånstans användes de som synonymer...
Enligt det du länkar till är RER= bildad CO2/intagen O2
Kan det vara så att en del använbder förkortningen RER till motsvarande vid total vila? Resting energy expenditure requirement?
RER: vila, RQ: arbete. Så kan jag tänka mig att det är. Du kan också googla ;)
RQ får du fram automatiskt om du gör ett syreupptagningstest, det är ingen mätning de erbjuder separat..
Vad ska man ha alla internetträningskompisar till om man ändå måste googla :)
OK, då är det syreupptagningstest jag vill ha. Jag har alltid trott att de fokuserar på maxvärdena, jag är främst intresserad av en noggrannare undersökning från där jag kör låglågpulsträning upp mot mjölksyratröskeln. Men man borde väl kunna beställa vad man vill. En sista fråga, som jag säkert kan googla ;) men som du säkert svarar bättre på: Bör man göra separata tester för löpning resp cykling? De i Lödde har bara på cykel tror jag.
Jo det tycker jag nog du behöver ha. Brukar du ha samma puls på cykel som i löpning när du upplever att du håller samma ansträngningsnivå? Det är ju skillnad i effekt och utnyttjandegrad av energi i de olika grenarna, så ja, olika tester. Dock tror jag att samma puls - dvs. samma cirkulatoriska belastning - genererar samma RQ. Men jag är inte säker och JAG orkar inte googla ;)
floppix skrev:
Jo det tycker jag nog du behöver ha. Brukar du ha samma puls på cykel som i löpning när du upplever att du håller samma ansträngningsnivå? Det är ju skillnad i effekt och utnyttjandegrad av energi i de olika grenarna, så ja, olika tester. Dock tror jag att samma puls - dvs. samma cirkulatoriska belastning - genererar samma RQ. Men jag är inte säker och JAG orkar inte googla ;)
Nej det skiljer: Jag har sprungit mycket på HR 143 och gör det ganska bekvämt, på cykeln är det en rätt hög belastning. Å andra sidan hade jag snittpuls 142 i söndags på nästan 3 timmars (hård) cykling, så länge skulle jag inte kunna hålla rimlig fart löpande med samma puls. Så det är ju inte helt lätt att jämföra eftersom man ofta håller på så himla länge på en cykel.
Det känns osm energiprocesserna borde vara oberoende av om man cyklar eller springer. RQ är ju förhållandet mellan CO2 ut och O2 in, inte totala energiutnyttjandet. (Hade varit intressant att se en plott med RQ versus totala energiåtgången. Rent praktiskt mäter man ju det mot effekt, dvs energi överfört till cykeln per tidsenhet). Samtidigt har jag läst att man lokalt (i specifika muskler) kan vara olika effektiv när det gäller utnyttjande avb fett som substrat, dvs att man skulle kunna ha olika RQ i olika grenar vid samma puls. Intressant hursomhelst.
På löpningen skulle det mest vara kul för jag vill se om lågpulsträningen har den effekt som jag hoppats på. På cyklingen för att jag vill hitta var jag ska ligga i Kalmar. Känns för långt för att gå helt på känsla.
Senast redigerat av Endag (2008-04-22 16:15)
Endag skrev:
Nej det skiljer: Jag har sprungit mycket på HR 143 och gör det ganska bekvämt, på cykeln är det en rätt hög belastning. Å andra sidan hade jag snittpuls 142 i söndags på nästan 3 timmars (hård) cykling, så länge skulle jag inte kunna hålla rimlig fart löpande med samma puls. Så det är ju inte helt lätt att jämföra eftersom man ofta håller på så himla länge på en cykel.
Javisst skiljer det. De flesta verkar ju kunna köra med högre puls i löpning, men Jeppo skrev ju att han
kör högre i cykling, så det har tydligen med träningen att göra. Men du säger å ena sidan att 143 känns bekvämt i löpning men å andra sidan att du inte skulle kunna hålla 142 lika länge som i cykling. Märkligt.
Själv tycker jag att 142 är tungt en längre tid på cykel, där jag håller mig mellan 135-140, men joggade å andra sidan över 2 timmar igår med MP 141 och det kändes väldigt bekvämt. Så hag förstår inte att du inte skulle kunna hålla lika hög puls som jag lika länge??
Oj vad ni snackar tester och grejer, man blir ju yr ;)
IW: Nu är det i princip klart att jag och en kompis ska langa vätska åt en ledare i laget som också ska köra Ironman i Kalmar, så nu har du ytterliggare en suporter som kommer att hejja på dig :-)
steph skrev:
Javisst skiljer det. De flesta verkar ju kunna köra med högre puls i löpning, men Jeppo skrev ju att han
kör högre i cykling, så det har tydligen med träningen att göra. Men du säger å ena sidan att 143 känns bekvämt i löpning men å andra sidan att du inte skulle kunna hålla 142 lika länge som i cykling. Märkligt.
Själv tycker jag att 142 är tungt en längre tid på cykel, där jag håller mig mellan 135-140, men joggade å andra sidan över 2 timmar igår med MP 141 och det kändes väldigt bekvämt. Så hag förstår inte att du inte skulle kunna hålla lika hög puls som jag lika länge??
Jag kan jogga på 142 länge, men farten kommer gå ner successivt. Fast fråganm ör om jag pallar cykla på 142 i två timmar. I helgen hade jag lägre första halvan och sen sista timmen låg jag mellan 160 och 170 så det höjde medelvärdet. På torsdag ska jag o en betydligt bättre kille cykla en 6-milare snabbt så jag återkommer med färska pulsdata då :)
lisse skrev:
Oj vad ni snackar tester och grejer, man blir ju yr ;)
IW: Nu är det i princip klart att jag och en kompis ska langa vätska åt en ledare i laget som också ska köra Ironman i Kalmar, så nu har du ytterliggare en suporter som kommer att hejja på dig :-)
Kul, och tack för det enda inlägget jag fått där jag slipper tänka...
Endag, inför Kalmar första gången fick jag en puls av coachen på 134-140 under cyklingen. 134 var den högsta medelpulsen jag haft på ett distanspass till föräldrarna, dvs 73 km. Så ett snabbt 6-milapass kan kanske vara IMpuls.
Övrigt har jag tillräcklig utbildning för att förstå vad ni pratar om, men kan inte bidra till något.
22 april
På konferens, ingen träning, ca 1,5 timmes promenad dock.
23 april
Fortsatt på konferens, 15 min cykel från tågstationen. Löpning 38,31, 136 medelpuls. Kort löppass då jag kom hem ganska sent. Långa pulsen berodde inte på att det gick långsamt, utan att jag är utvilad. ca 1,5 timmes promenad, bärandes en bunt kg packning.
Har tappat lite mer träning under konferensen än planerat, för att testet med coachen blev måndag (så jag behövde träna bara lite på söndag), så blev det vila på tisdag eftersom mamma ville att jag och lillasyster som jag bodde hos skulle umgås och betalade en middag. Men det är bra att få lite viloperioder ibland.
Ironwoman skrev:
Jag skulle vilja se personen i fråga få stryk av en tjej=)
: träna mer då, du tar honom på väg mot graven! :D
Ironwoman skrev:
Endag, inför Kalmar första gången fick jag en puls av coachen på 134-140 under cyklingen. 134 var den högsta medelpulsen jag haft på ett distanspass till föräldrarna, dvs 73 km. Så ett snabbt 6-milapass kan kanske vara IMpuls.
Övrigt har jag tillräcklig utbildning för att förstå vad ni pratar om, men kan inte bidra till något.
Ska cykla ca 6-7 mil snabbt i eftermiddag så vi får se var pulsen landar. Nu har jag precis kommit hem från en joggingrunda och det brukar ju påverka lite, men en fingervisning blir det iaf. DEssutom har jag anmält mig till en 10mila-tävling nästa helg. Det borde också kunna ge lite fingervisning, även om jag planerar att vara rätt slut i benen inför den tävlingen.
floppix skrev:
Ironwoman skrev:
Jag skulle vilja se personen i fråga få stryk av en tjej=)
: träna mer då, du tar honom på väg mot graven! :D
När jag är en 80-årig tant som åker vasaloppet;)
Endag skrev:
Ironwoman skrev:
Övrigt har jag tillräcklig utbildning för att förstå vad ni pratar om, men kan inte bidra till något.Ska cykla ca 6-7 mil snabbt i eftermiddag så vi får se var pulsen landar. Nu har jag precis kommit hem från en joggingrunda och det brukar ju påverka lite, men en fingervisning blir det iaf. DEssutom har jag anmält mig till en 10mila-tävling nästa helg. Det borde också kunna ge lite fingervisning, även om jag planerar att vara rätt slut i benen inför den tävlingen.
Jag tror att träningsrundan ger mer verkligt värde. jag cyklade 13,3 mil tävling, koffeinladdad och pigg i benen, som jag malde helt slut på och hade 165 i snittpuls, mot strax under 150 i kalmar.
Ironwoman skrev:
Jag tror att träningsrundan ger mer verkligt värde.
+1
Speciellt som jag utgår från att det är ett vanligt cykellopp med klungkörning.
Ironwoman skrev:
Jag tror att träningsrundan ger mer verkligt värde. jag cyklade 13,3 mil tävling, koffeinladdad och pigg i benen, som jag malde helt slut på och hade 165 i snittpuls, mot strax under 150 i kalmar.
TRäningsrundan igår gav inget bra värde, jag ska skriva ner det sen i min träningsdagbok, men kort summerat så körde vi utav bara helvete bitvis för att sen stå och vänta vid rödljus en hel del, sen körde vi som fanken igen, sen köde vi lite normalt sen en spurt sista halvmilen man kan cykla fort och sen puttrade vi in i Malmö. Kollar jag mina pulsdata är snittet 143, men då har jag bottnar på 100 och en topp på 184 vilket är nytt high score för mig.
machine gun skrev:
Ironwoman skrev:
Jag tror att träningsrundan ger mer verkligt värde.
+1
Speciellt som jag utgår från att det är ett vanligt cykellopp med klungkörning.
Men då lär jag ju få lägre pulsvärde, om det är klungkörning alltså. Men den ger kanske inte heller nåt, kommer nog vara rätt backig bana för den ska gå på Söderåsen. Måste fixa mina växlar, igår kunde jag bara köra på stora klingan fram och det var inte så kul när vi skulle upp för en rätt lång backe.
Endag skrev:
Men då lär jag ju få lägre pulsvärde, om det är klungkörning alltså.
Det var det jag menade. Puls i relation till hastighet blir ju helt fel om man jämför klungkörning med tempolopp.
machine gun skrev:
Endag skrev:
Det var det jag menade. Puls i relation till hastighet blir ju helt fel om man jämför klungkörning med tempolopp.
Aha, då förstår jag. Nej det är nogh böttre att ta pulsen från ett pass där en ligger hyfsat stabilt, inte pendlar upp o ner. Fast jag fudnerar på att köra loppet själv utan klungor och sånt trams.
machine gun skrev:
Endag skrev:
Det är inte säkert, för att det betyder antagligen att du ligger i en klunga som går snabbare än om du kört själv.
Det som jag tänkte när det inte är jämförbart var att det är skillnad på 10 mil cykel och kalmar. Tävling är ändå tävling och man tar i.
24 april
Racer, 1,27,13, 41,20 km, 28,4 km/h i snitt, 140 medelpuls. Ingen kännbar vind (såg ingen flagga), rel flack och rak väg, med dålig asfalt (varierar från halvdålig till totalt urusel)
IM fart på programmet, så jag valde den mest flacka vägen i omgivningen så att det skulle bli lättare att hålla jämn puls och pricka intervallet. Total kupering är väl ändå som ca 10 mil av kalmarbanan.
Uppvärmning 11,37, 133 medelpuls. Först lugnt rulla ut till vägen sedan dra upp pulsen mot IMfart.
Intervallerna 3 * 15 min IMfart, 3 min rullvila
15,00 147 medelpuls, 3,01 120 medelpuls
15,08 149 medelpuls, 3,00 122 medelpuls
15,00 147 medelpuls, 3,00 125 medelpuls
Rulla hem lugnt 22,28 134 medelpuls
Pulsen under intervallerna varierade mer än jag hoppats på, mellan ca 134 och ca 157. I nedförsbackarna körde jag på så bra jag kunde, men klarade inte av att hålla IMpuls och kompenserade för det uppför. Så det ger större delen av variationerna i pulsen under intervallerna och rullvilan. Annars bra genomfört pass och jag snittade ca 31-32 under intervallerna. Ingen kännbar syra under passet, satt bra i bra tempoställning tom sista intervallen, hem var det inte helt bra. Cykel och jag i ok temposkick, lite fler bar under tävling i däcken, hade cykeljacka, men den tar ju lite vind.
25 april
Morgonsimning, 45 min + 5 min transportcykel
Insim
Genomgång av drillar
10*25 m starttid 40 sek, progressivt på alla, gick bra öppnade på 34, slutade på 18 sek.
200 m så snabbt som möjligt med 3-taktandning (fick en 2-takt i samband med varje vändning, antingen före eller efter beroende på hur jag kom in), utan att helt knäcka mig, dvs IMfart test, fick 3,20, nöjd med det. Ska ha 1,50/hundring som IMfart, och det har jag.
8*50 m starttid 1,00, på samma sätt som 200, men pressade mig inte lika hårt (bekväm andning) och landade på 50-52 sek
Avsim
Ironwoman skrev:
Genomgång av drillar
10*25 m starttid 40 sek, progressivt på alla, gick bra öppnade på 34, slutade på 18 sek.
200 m så snabbt som möjligt med 3-taktandning (fick en 2-takt i samband med varje vändning, antingen före eller efter beroende på hur jag kom in), utan att helt knäcka mig, dvs IMfart test, fick 3,20, nöjd med det. Ska ha 1,50/hundring som IMfart, och det har jag.
8*50 m starttid 1,00, på samma sätt som 200, men pressade mig inte lika hårt (bekväm andning) och landade på 50-52 sek
Avsim
Bra simmat =)
Tryman skrev:
Ironwoman skrev:
Genomgång av drillar
AvsimBra simmat =)
jo, nu är jag redo för målet med simningen, att klara 3900 med 1,50/hundring, utan att bli trött. Men det är ju dags att vara redo också för målsättningen är att ta det under maj i 50 m utomhus bassäng.
Ironwoman skrev:
Tryman skrev:
Ironwoman skrev:
Genomgång av drillar
AvsimBra simmat =)
jo, nu är jag redo för målet med simningen, att klara 3900 med 1,50/hundring, utan att bli trött. Men det är ju dags att vara redo också för målsättningen är att ta det under maj i 50 m utomhus bassäng.
Att kunna lära sig simma 3-takt utan att känna det pressande gör mycket.