Du är inte inloggad.

Sidor: 1 … 82 83 84 85 86 … 131  

Ironwoman mot 2008

Registrerad: 2006-08-28

Tryman skrev:

Så han borde säga det innan du försöker alltså ;)

Lägger lite sådana kommentare när jag tröttnar på allt tantsnack på jobbet. Bara för att få dom att tänka på något annat än att klaga och försöka köra med de få killar som finns. Kul att se de som tror att jag menar allvar.

De flesta kvinnor blir lite upprörda av sådana kommentarer;) jag blir tävlingsinrikad och är det en kille som sagt det kan jag kämpa hårt för att spöa honom, vilket ju ger mig bättre resultat. De killar som säger sådana saker lite mer på allvar brukar ju ha svårt att få stryk av tjejer.

Registrerad: 2007-05-08

å de tjejer som säger så brukar ha svårt att få spö av killar ;)

Registrerad: 2006-03-15

Ironwoman skrev:

Tryman skrev:

Så han borde säga det innan du försöker alltså ;)

Lägger lite sådana kommentare när jag tröttnar på allt tantsnack på jobbet. Bara för att få dom att tänka på något annat än att klaga och försöka köra med de få killar som finns. Kul att se de som tror att jag menar allvar.

De flesta kvinnor blir lite upprörda av sådana kommentarer;) jag blir tävlingsinrikad och är det en kille som sagt det kan jag kämpa hårt för att spöa honom, vilket ju ger mig bättre resultat. De killar som säger sådana saker lite mer på allvar brukar ju ha svårt att få stryk av tjejer.

Jo, det finns en del sådana. Har nog härdats i unga år när det gäller tjejtorsk då man simmade genemsamt sen simskolan.

Endag skrev:

Ha ha, sådana finns oxå. Skillnaden mellan folk och folk oavsett kön är hur de hanterar att få spö.

Endag skrev:

Jo, men på rent fysiska grejer så brukar inte tjejer säga så. Däremot du kan inte laga mat/städa/tvätta, men de killar jag träffat är inte lika benägna att bevisa att de faktiskt kan.

Från: Gamla synder på "Webbsida"
Registrerad: 2006-08-27
Webbsida

Ironwoman skrev:

Testet kommer bli 5x5min submax progressivt, kort vila sen knick-max till utmattning. Ett test som svider en hel del.

jag kommer köra på GIH labbet så jag antar att utrustningen är bra. jag kommer att köra med mina cykelskor

Näe du kommer att köra på Åstrandlabbet. Än bättre... Fö. sägs det att 200w motsvarar ett syreupptag på 2,8-3liter/min, men om det är peak-max eller sub-max orkar jag inte rota fram just nu. Så jag tippar ändå att du som "tränad cyklist" kommer att kicka till 270. typ :) We will see!

floppix skrev:

Ironwoman skrev:

Testet kommer bli 5x5min submax progressivt, kort vila sen knick-max till utmattning. Ett test som svider en hel del.

jag kommer köra på GIH labbet så jag antar att utrustningen är bra. jag kommer att köra med mina cykelskor

Näe du kommer att köra på Åstrandlabbet. Än bättre... Fö. sägs det att 200w motsvarar ett syreupptag på 2,8-3liter/min, men om det är peak-max eller sub-max orkar jag inte rota fram just nu. Så jag tippar ändå att du som "tränad cyklist" kommer att kicka till 270. typ :) We will see!

Så ni har 2 labb. Det blir nog bra att jag har 1 timme på mig att gå 3,5 km dit...

Spännande blir det, iaf efter. 200 w kan nog vara peak-max. Jag testade mig nyligen åstrands submax med 175 watt och låg på drygt 140 i puls, men ligger enligt beräkningarna på runt 4 l/min.

Ironwoman skrev:

Endag skrev:

Jo, men på rent fysiska grejer så brukar inte tjejer säga så. Däremot du kan inte laga mat/städa/tvätta, men de killar jag träffat är inte lika benägna att bevisa att de faktiskt kan.

Vad jag menar är att det kan vara frustrerande för en seriöst tränande tjej att få spö av en kille som tränar mindre. Det är ju frustrerande för alla ifall nån spöar en och tränar mindre. Min polare tränade innebandy och spöade mig på lundaloppet genom att springa på 38 minuter...fucking annoying. På Lidingöloppet slog han mig med fem minuter...retfullt. Men det måste vara extra jobbigt att få stryk bara för att nån har fördelen av ett annat kön. Speciellt om det är en högljudd skrytsam en.

Webbsida

Jo det stämmer, det är peak.

Endag skrev:

Ironwoman skrev:

Endag skrev:

Vad jag menar är att det kan vara frustrerande för en seriöst tränande tjej att få spö av en kille som tränar mindre. Det är ju frustrerande för alla ifall nån spöar en och tränar mindre. Min polare tränade innebandy och spöade mig på lundaloppet genom att springa på 38 minuter...fucking annoying. På Lidingöloppet slog han mig med fem minuter...retfullt. Men det måste vara extra jobbigt att få stryk bara för att nån har fördelen av ett annat kön. Speciellt om det är en högljudd skrytsam en.

Jo, jag vet en sådan kille, som alltid spöar mig med liten eller pytteliten marginal och tränar ca 20% av vad jag gör. Fast nu på vasaloppet tvålade jag dit honom rejält, så räknar vi ihop alla tävlingar vi kört står det rätt lika. Men nu är jag nästan mer störd för att han fått så bra fysiska förutsättningar, men inte utnyttjar dem. I så fall hade ju jag kunnat få dem istället. Annars är han trevlig så det är mer kul, iaf nu efter Vasaloppet=)

Men det är lite störande att vara tjej vid jämförelser, för hade jag varit man, då hade jag kanske kunnat satsa på under 10 timmar i Kalmar detta år. Fast fördelen är att nu får jag mer spännande kamper mot andra som jag känner som ska vara med. Tex du

Ironwoman skrev:

Men det är lite störande att vara tjej vid jämförelser, för hade jag varit man, då hade jag kanske kunnat satsa på under 10 timmar i Kalmar detta år. Fast fördelen är att nu får jag mer spännande kamper mot andra som jag känner som ska vara med. Tex du

Exakt! Det finns fördelar också, nu kan du ju få spö avmig med minsta möjliga marginal ;)

När jag cyklar med klubben så har det blivit rätt mycket med elittjejerna. De tränar grymt mycket och kör därför sällan så högt tempo så det passar fint. De bästa killarna cyklar för fort även när de softar. Löpningen däremot har jag inte en chans att hänga med ens när tjejerna tar det lugnt...

Men det finns ju några fördelar att vara tjej. Jag tror det är lättare att plocka placeringar om man är ute efter sånt.

Dessutom, som tjej kan du ju satsa på sub 11 istället för 10, det borde motsvara.

Senast redigerat av Endag (2008-04-18 12:48)

Registrerad: 2006-11-23

Ja jag hade tänkt göra det, men ids inte om man måste hålla på och mecka med hojen. Då kör jag hellre ett vanligt tränignspass. Åh, så irriterande att dom har drafting i tävlingsklassen. Drafting borde inte finnas. Ja, ja. Shit happens.

Ska ni köra?

//Håkan

Tryman skrev:

TriathlonLarsson skrev:

Vad är det för moddar man måste göra på cykeln om det är drafting? Måste man sätta på bockstyre?

/Larsson

Jo, det kan man säga. Ingenting får sticka ut för långt fram (framför bromshandtagen på bocken). Det är för att öka säkerheten. Hade du tänkt att köra Hallsta?

Jasså? Ja då skiter jag i Hallsta. Trist.

//Håkan

Ironwoman skrev:

Tryman skrev:

TriathlonLarsson skrev:

Vad är det för moddar man måste göra på cykeln om det är drafting? Måste man sätta på bockstyre?

/Larsson

Jo, det kan man säga. Ingenting får sticka ut för långt fram (framför bromshandtagen på bocken). Det är för att öka säkerheten. Hade du tänkt att köra Hallsta?

+ att om man blir varvad får man inte vara med mer. och med en cykelbana som ska köras nästan 7 varv är risken ganska stor, snarare bra om man lyckas undvika det

Registrerad: 2006-03-15

Håkke:

Nu har du fått saker om bakfoten (alternativt ute och cyklar), man blir INTE avplockad av banan. Jag tycker du ska köra Hallsta, finns ju en klass utan drafting.

TriathlonLarsson skrev:

Ja jag hade tänkt göra det, men ids inte om man måste hålla på och mecka med hojen. Då kör jag hellre ett vanligt tränignspass. Åh, så irriterande att dom har drafting i tävlingsklassen. Drafting borde inte finnas. Ja, ja. Shit happens.

Ska ni köra?

//Håkan

Jag tycker du är lite hård som säger att en tävlingsform inte ska finnas. Jag vill och kommer att köra draftingklassen.

Senast redigerat av Tryman (2008-04-19 00:37)

jag ska köra, men i en seniorklass utan drafting, det blir bättre till kalmar, så får jag starta samtidigt som masters och där finns ju flera som är mer normalsnabba.

18 april

Racer, 72,71 km (det har tidligen blivit 10 m kortare än förra året), 2,51,19, 137 medelpuls. Vindstilla och svag motvind blandat.

Hem till föräldrarna för första gången denna säsong. Tog det rätt lugnt för att bara vara ute och känna på vägarna, sista 2 milen åkte jag dock på lite mer och försökte komma under 2,50, men det gick ju inte så bra. Dumma sista backe...
Lite packning, men har lagt upp en liten garderob hos föräldrarna så jag ska klara mig utan att ha ryggsäck varje gång som förra året. Låg i tempobågen 60-70% av distansen.

Höjdkurva över sträckan, som jag körde med pappas garmin förra året.
http://img136.imageshack.us/img136/4998/cykelfr6.jpg

19 april

Simning med qwarnsveden 3700 m, 85 min, 5 min löpning som uppvärmning (brukar alltid lyckas missa den, fast nu har min och de flesta andra vuxnas taktik blivit upptäckt)

Tog det lugnt och lade mig sist i raden första timmen, sedan försvann några småbarn så jag fick fritt och kunde börja trycka lite sista 45 min. Provade fjäril, både armar och ben för första gången, men det gick inte så bra, benen blev mer frisim.

Ska cykla hem i lugnt tempo om en stund...

Webbsida

Du jobbade duktigt idag :)

floppix skrev:

Du jobbade duktigt idag :)

Tack

20 april

Löpning: 23,37 149 medelpuls.

Lite segt i benen, men normal puls för den hastigheten.

Cykel till tåget, 20 min

21 april

Konferensdag

Tester med coachen på kvällen, men det blev mycket värden så han skulle maila dem senare. 40 min cykel (med upp, mellan och nedvarvning)
Började med trösklar med 80, 120, 150, 180 och 195 Watt tills pulsen blivit stabil, skulle vara 5 min, men coachen kortade lite. Lite vila med rull med lågt motstånd. Sedan maxtest med start vid 205 watt med ganska snabb ökning (drygt 1 min på varje), 215, 225, ev mer... 275 (där jag dog). Dog en lättsam död eftersom det blir då man inte orkar ett högt motstånd mer.
Prel. värden säger att jag är effektiv 7-8 % bättre än "normalt", därför klarade jag mer watt än normalt för min syreupptagning som blev 3,29 l/min. Det som jag var dålig på var fettförbränning över 150 watt. Under var jag jättebra, men då började jag snabbt bränna mycket större andel kolhydrater, det var min svagaste punkt som jag behöver jobba på. Skulle jag cyklat kalmar idag skulle jag fått 5,50 på cyklingen, om fettförbränningen varit bra 5,35. Inte riktigt de svagheter/styrkor jag väntat mig.

Återkommer då jag fått alla värden och kurvor.

+ ca 2 timmars transportpromenad under dagen, som inte räknas.

Hur mätte ni fett/kolhydrat-förbränning?

Jasså, finns det en klass utan drafting också? Nu blev jag ju glad igen!! :-)

Hård? Haha... well, kan ju bero på att jag inte orkar inte byta styre. :-)

Dock så må jag erkänna att jag lite svårt för sporter där man kan ligga på rulle. Det gäller även massstarter i längdskidor. Det är inte renhårigt mot dem som ligger först och drar. Det blir för mycket taktik, än ärlig kamp. Om du förstår vad jag menar.

All heder åt drafting, men det passar inte mitt psyke. Men det är ju bra att dom kör två klasser, så att stofiler som jag också kan delta.

Någon mer som ska köra i klassen utan drafting? Ironwoman?

//Håkke

Tryman skrev:

Håkke:

Nu har du fått saker om bakfoten (alternativt ute och cyklar), man blir INTE avplockad av banan. Jag tycker du ska köra Hallsta, finns ju en klass utan drafting.

Jag tycker du är lite hård som säger att en tävlingsform inte ska finnas. Jag vill och kommer att köra draftingklassen.

Kul!! Jag ska försöka ge dig en match!! Denna gång kommer du ligga före mig efter simningen. Jag får ta och jobba rejält på cykeln, eftersom du ju är starkare löpare än jag. Blir intressant!

//Håkke

Ironwoman skrev:

jag ska köra, men i en seniorklass utan drafting, det blir bättre till kalmar, så får jag starta samtidigt som masters och där finns ju flera som är mer normalsnabba.

Webbsida

Endag skrev:

IW fick syreupptaget mätt med Douglas Bag (Golden Standard i syreupptagningsmätningar) och då får man som du kanske känner till mängd inandat syre (genom o2-differensen i in- och utandningsluften) och då även co2-koncentrationen i utandningsluften. Om man beräknar
co2 / o2 får man ett värde som kallas RER, Respriratory Exchange Ratio. Utifrån de siffrorna, som alltså beräknas:
producerad co2 / konsumerad O2

får man ett värde som talar om hur mycket av energi som muskeln utnyttjat som kommit från fett och hur mycket som kommit från kolhydrater.  Vid 100% energi från kolhydrater = RER (RQ) 1, vid 100% från fett = 0,7.

Läs lite lättförsåelig info här om du vill, sid. 2(11)
http://www.neuro.uu.se/fysiologi/gu/ffb … iologi.pdf

Webbsida

floppix skrev:

Så jag tippar ändå att du som "tränad cyklist" kommer att kicka till 270. typ :)

Ironwoman skrev:

275 (där jag dog).

Amen.

Senast redigerat av floppix (2008-04-22 09:49)

floppix skrev:

Endag skrev:

IW fick syreupptaget mätt med Douglas Bag (Golden Standard i syreupptagningsmätningar) och då får man som du kanske känner till mängd inandat syre (genom o2-differensen i in- och utandningsluften) och då även co2-koncentrationen i utandningsluften. Om man beräknar
co2 / o2 får man ett värde som kallas RER, Respriratory Exchange Ratio. Utifrån de siffrorna, som alltså beräknas:
producerad co2 / konsumerad O2

får man ett värde som talar om hur mycket av energi som muskeln utnyttjat som kommit från fett och hur mycket som kommit från kolhydrater.  Vid 100% energi från kolhydrater = RER (RQ) 1, vid 100% från fett = 0,7.

Läs lite lättförsåelig info här om du vill, sid. 2(11)
http://www.neuro.uu.se/fysiologi/gu/ffb … iologi.pdf

Ah ok, den metoden känner jag till. Har läst igenom testvärden för Mike Pigg och haft en diskussion med en amerikansk triathloncoach om den typen av analyser och om hur olika sorters atleter har olika platåer i sina värden. Verkar vara en grymt bra metod. Vad kostar den typen av tester, vet du det?

edit: tack för länken, ska jag läsa sen.

Senast redigerat av Endag (2008-04-22 09:56)

Webbsida

Testa i Douglas Bag är svårt att göra som privatperson, finns väldigt få sådana system i Sverige. Däremot får du ut samma värden t.ex. i onlinemätningar med ex. Oxycon Pro (googla det om du är nyfiken) och det kan du ju göra om du gör ett vo2max-test nånstans (där mäter du ju syreupptaget, de mätningarna ger också RER/RQ-värdet på resp. arbetsbelastning)

Jag har inte stenkoll på var du bor men något testcenter i närheten finns säkert, tippar att det tar upp mot 1000kr för ett sånt test. (burkar väl ingå submax.-laktatmätningar då också.. ) du får googla på det också :)

Sidor: 1 … 82 83 84 85 86 … 131  

Sidfot

Drivs med hjälp av PunBB