Du är inte inloggad.

Sidor: 1 2 3 4 5 6 … 127  

Ironwoman mot 2008

Registrerad: 2006-08-28

steph skrev:

Hittade till din nya tråd. Intressant träningsupplägg. Förstår dock inte varför det skall vara så viktigt att springa utan strumpor??
Men det som intresserar mig är användning av intervallträning. Körde själv senaste säsong nästan enbart intervall i löpning och simning. Cykling är jag för usel i, men tänkte börja så småningom. Kör alltså löppass på typ 15 km, helt uppdelat i 6 * 600, 5 * 50, 10 * 400 osv. Funderar på att helt köra intervall, men har inte hittat andra som kör på samma sätt. Hur anvädner du intervallträning? Ja just nu "vilar" jag genom att enbart köra tempo typ i fredags 18 km löpning nonstop, medelpuls 149.

Springa utan strumpor är inte så viktigt. Det finns betydligt viktigare saker att fokusera på. Iår i Kalmar tog sen snabbaste tjejen 1,32 på sig på första växlingen och jag 3,54. Största delen av skillnaden är att jag gör betydligt fler saker sätter på mig stumpor, cykeltröja och nummerlapp (cykelhandskar?). Sedan gör hon momenten snabbare och dessutom springer snabbare vid växlingen, jag joggar bara. Andra växlingen tog hon 1,00 och jag 3,58 på mig då sprang jag in i tältet, tog av mig cykelbyxorna och satte på trosor och korta tajts, bytte tröja och har skor jag behöver knyta. Så mycket tid finns för mig att plocka genom att sluta göra "onödiga" saker varav strumpor är en. Sett till % så tappar jag fruktansvärt mycket tid på växlingarna.

I övrigt tycker jag att ditt schema är totalöverdrivet. Skulle inte du träna 3-5 timmar i veckan satsa på längre distanser och springer intervaller som en medeldistansare. Det man ska börja med är i mina ögon att se till att hålla hela distansen, dvs jogga hela maran om man nu springer maror eller kör IM. När man håller hela distansen är det dags att jobba på att få upp tempot. Då kommer jag ju köra intervaller/tempo/tävling 1-2 gånger / vecka under grundträningen, med lite mer tempoveckr inlagda 2-3 st under vintern och våren. Sedan köra ett mängdblock på 2,5 vecka för att avsluta med tempoträning.

Senast redigerat av Ironwoman (2007-08-20 13:29)

TriathlonLarsson skrev:

Ska Ironwoman köra Ursvik? MachineGun ska väl springa 45:an?
/Larsson

Funderar på det, men troligen inte. Skulle vilja, men att tävla tar lite väl mycket kraft och energi från att träna och iår ska jag fokusera på träning.

17

Simning, 40 min. insim, styrkesimträning 4*50 m med paddlar 15 sek vila, kände av lats och axlar mot slutet, teknikövningarna och voltvändningträning. Gick framåt jättebra på voltvändningarna, lyckas simma in, göra en voltvändning utan näsklämma och utan att få vatten i näsan, vända runt och fortsätta simma. Problemet är att få fram armarna efter vändningen, mina ligger kvar efter kroppen av någon anledning. Sedan mycket finslipning på alla moment, men tillräckligt bra för att kunna voltvända under insim och avsim.

18

Midnattsloppet:
Målet var att spöa pappa utan att ta ut mig.
Började att värma upp 35 min innan start, 10 min jogging + några mjuka sprintar på 80 m, hade inte mer plats att springa på. Gick till starten 20 min innan jag skulle starta, där hade jag hoppats på att kunna fortsätta med lite försiktig uppvärmning där, fast vi stod som packade sillar och jag kunde knappt röra benen överhuvudtaget, fast pappa skulle leka macho och inte värma upp över huvudtaget. Starten gick och pappa flög iväg i en faslig fart, sprang zickzack som om han skulle komma först imål av hela startgruppen, jag hade svårt att följa honom och var nära att tappa ett par gånger, i mörkret då alla hade samma tröja och de allra flesta även svarta korta tajts var det svårt att hålla koll på gubben. Han fick lite fart på mig och efter ca 0,5 km gick jag om och ifrån. I efterhand fick jag veta att han hela eftermiddagen funderat ut vilken taktik han skulle använda för att jävlas med mig det han bestämt sig för var att försöka gå ifrån ibörjan för att sedan gömma sim så jag skulle springa om helt förvirrad utan att veta var han var och sedan få lov att jaga på hela vägen. Efter att jag kommit om och gått ifrån lite kunde vi båda slappna av och sänka tempot och jag höll ett rel behagligt tempo till mål, spurtade lite sista km så jag fick lite syra. Det gick i ett ryckigt tempo, bitvis var det så trångt så jag fick lov att jogga, därav de lite konstiga kmtiderna. Hade också svårt med att finna rytm, kroppen var lite seg. Efter varje kurva fick jag börja dra igång kroppen igen, hitta en lucka där man kunde springa och långsamt sega mig upp i tempo, då jag kommit igång kom nästa kurva. Normal har jag inga problem mes kurvor, antar att Kalmar spökar. Benen var lite sega , kunde inte så upp ett löpsteg under hela loppet, höfterna sjönk ned och bak vilket gör att jag inte kan få upp knäna eller få en hälkick, Kalmar där med. Fick 53,03. Hade med ett maxlopp klarat 1-2 min snabbare den dagen, utan trängsel kanske 2 min snabbare och så ger Kalmar 2-3 min långsammare tid. Klarade målet, så jag får ändå vara nöjd.

Lite stressad i starten av pappas ryck så jag har inte kmiderna från början
4: 4,57
5: 5,16
6: 6,09
7: 5,13
8: 5,17
9: 5,51
10: 4,46   

Pappa kom in på 54,17 och mamma 57,33.

Lite oroande att jag ändå inte hade pappa längre bakom mig, med tanke på hans planerade start i Kalmar nästa år. När jag simmade med honom i onsdags kan kan hålla mitt tempo 35 m, fast skulle han få ordning på andning och så kommer jag inte ha alltför mycket att gå på efter simningen. Cykling tar han mig, han vevade ett varv i Kalmar på sin vanliga landsvägsracer utan tempostyre på 1,55 ca IMfart, jag hade 2,03, 2,02, 2,11 på mina tre varv. Sedan ska han få mitt nuvarande tempostyre när jag köper ett rikigt tempostyre. Sedan hade jag trott att det var helt lugnt på maran, även om han skulle leda med 20 min eller så efter cyklingen, men detta är ju stressande.

19
Simträning på kvällen, 80 min. Jag som hade väntat mig ett litet lugnt pass, det kunde jag glömma, nu har jag tydligen lärt mig nybörjarövningarna tillräckligt bra för att köra serier.
Var där en kvart i förväg för att träna voltvändningar, det går bättre och bättre. Fick sedan en massa serier av tränaren mest teknik, men vissa jobbiga, typ 100 m fjärlilsimben, jag ska tydligen lära mig fjärilsim enligt honom, ska vara bra styrketräning. En lite dryg temposerie, 100 m f3-4, 100 m lugnt, 100 m f3-4, 100 m lugnt, ingen vila, hade 1,35 och 1,34 på tempoavsnitten, rätt bra ändå. Annars ben och teknikövningar, 3100 m totalt under passet, 65 min. Jobbade på så gott jag kunde. Nämnde inte Midnattsloppet, med tanke på att simtränaren hade 3,28 påmaran i Kalmar ska inte jag gnälla över ett millopp på 53 min direkt och ha det som anledning till att jag är seg.

10 aug

Konditionstest på jobbet, Åstrands submax. Fick cykla på 150 W och fick pulsen 145, 146, 144, 148, 150, efter att pulsen stabiliserat sig.  Testledaren räknade på 149 så det var inget glädjevärde. Rel lätt konditionsmässigt, men kändes tungt åt benen. 3,5 l/min, 60 ml/kgmin. Visar tydligt att jag är långt ifrån återhämtad efter kalmar, med ett värde 20% under vad jag skulle ha som utvilad.

De konditionstester jag tidigare gjort på cykelergometer under mitt liv:

1997 februari, 15 år 3,5 l/min, 46 kg 76 ml/kgmin Tränade mycket (ca 16 timmar/vecka, men transportcykling var inräknat), hade tränat kontinuerligt över ett år (nästan alla veckor över 10 timmar), men hade en kortvarig anorexi, snabbt ned, snabbt upp. Anorexin började närma sig slutet, men gick ned lite till. Hade fastat i 12 timmar innan, skulle ta omfattande blodprov också. På LIVI ( i Falun ett av Sveriges bästa testinstitut), submax.

2001 september 19 år 3,5 l/min, 54 kg 65 ml/kgmin. Hade under sommaren kört mycket lågintensiv träning, 10 km cykel+arbete inom äldreomsorgen nästan varje dag hela sommaren (gick hela dagarna). Under vårterminen hade jag tränat mycket innan Vasaloppet samt för att se snygg ut på studenten, cyklade till och från skolan 11 km/dag. Testet utfört av de som studerade till idrottslärare, submax.

2003 september 21 år 3,3 l/min 51 kg 65 ml/kgmin. Löptränade ca 4 mil/vecka, inte så mycket mer träning, försökte hålla mig lätt och låg på kaloriunderskott (1700 kcal/dag). Testet utfört av de som studerade till idrottslärare, submax.

2004 oktober 23 år 3,2 l/min 52 kg 62 ml/kgmin. Genomfört Lidingöloppet 30 km på 3,01,30, några dagar innan, löptränat innan LL så mycket jag tålde under 5 veckor, innan det inte så mycket. Testet utfördes i par som lab under en kurs i träningslära, maxtest, men tog submaxvärde.

2006 juni 24 år 3,7 l/min 58 kg 64 ml/kgmin. Ordentligt nedtränad, submax konsult inhyrd av jobbet.

2006 december 24 år 4,1 l/min 58 kg 71 ml/kgmin. Submax konsult inhyrd av jobbet, utvilad, men inte toppad.

2007 februari 24 år 3,9 l/min 58 kg 67 ml/kgmin. Submax konsult via jobbet, nedtränad.

Från: Träningslogg under "Webbsida"
Registrerad: 2006-08-27
Webbsida

Jag tror att dina värden på Åstrand (hehe, labbet alltså) kommer bli lägre. Det har Filip sagt också va?

floppix skrev:

Jag tror att dina värden på Åstrand (hehe, labbet alltså) kommer bli lägre. Det har Filip sagt också va?

Inte rakt ut, men han grymtade någon om att de flesta andra lab ger lite glädjevärden.

Registrerad: 2007-05-10
Webbsida

Hm, Devil is in the details! Men kör ni inte med triathlondräkter längre? Det skaffade jag mig för typ 23 år sedan och har det från start till mål. Lägger till strumpor, skor, hjälm och handskar och det kommer man inte utan.
Angående träningen. Jo, jag gjorde en marathon 2006 efter ett år med långa sega träningsrundor. Det var då jag började läsa lite mer om träning (25 år efter premiären) och "upptäckte" intervaller. Och tyckte de verkade logiska för mig - seg och långsam, och övergick i princip helt till dem i löpning och simning. Cykling i höst tänkte jag. Men sen när jag ser på "alla andra" så kryddar ni bara träningen med intervall. Och då undrar man ju om ingen annan kör så mycket. Hittade idag en bok av Malin Ewerlöf och blev förvånad hur lika hon tränar tränar som Janne Holmén som ju kör marathon. Å andra sidan gjorde hon inte under tre h i sthlm i år eller kanske jag blandar med nån annan. Men hon kör långpass+snabbdistans+4 intervalldagar per vecka. Kanske intervall är bättre för oss 30+?

Från: Linköping
Registrerad: 2007-07-04

Ska du till Sthlm och testa dig i höst?  Jag lurar på att ta en liten träningshelg där kanske den 8-9 sept eller så.  Fast du kanske har en ultra att ta hänsyn till också?

steph skrev:

Hm, Devil is in the details! Men kör ni inte med triathlondräkter längre? Det skaffade jag mig för typ 23 år sedan och har det från start till mål. Lägger till strumpor, skor, hjälm och handskar och det kommer man inte utan.
Angående träningen. Jo, jag gjorde en marathon 2006 efter ett år med långa sega träningsrundor. Det var då jag började läsa lite mer om träning (25 år efter premiären) och "upptäckte" intervaller. Och tyckte de verkade logiska för mig - seg och långsam, och övergick i princip helt till dem i löpning och simning. Cykling i höst tänkte jag. Men sen när jag ser på "alla andra" så kryddar ni bara träningen med intervall. Och då undrar man ju om ingen annan kör så mycket. Hittade idag en bok av Malin Ewerlöf och blev förvånad hur lika hon tränar tränar som Janne Holmén som ju kör marathon. Å andra sidan gjorde hon inte under tre h i sthlm i år eller kanske jag blandar med nån annan. Men hon kör långpass+snabbdistans+4 intervalldagar per vecka. Kanske intervall är bättre för oss 30+?

Triathlondräkter tillhör 80-talet, nu kör man med bikini modell större, jag är lite dålig att investera i nya kläder så jag har inte några kläder just avsedda för triathlon, på korta distanser kör jag ett par cykelbyxor och en bh modell lite mer täckande, utan byte av kläder.
Melin Ewerlöf har 2 tider 2,44 och 2,47 om jag inte minns fel, orkar inte kolla upp det. Men det är det jag menar lite med att ditt scema är överdrivet. Du tittar var den yttersta eliten kör och försöker göra lika själv. Malin har ju löptränat i princip hela sitt liv på en mycket hög nivå, det är ett schema för en elitlöpare och inte för en motionär. Jag pratade med ganska nyligen med Kerrin Petty ang intervaller i träningen och träningstid, hon har banrekordet för kvinnor i vasaloppet. Hon körde så att hon först drog upp träningen till ca 15 timmar/vecka med distansträning. Då hon efter ett antal år nått den mängden började hon långsamt lägga in större och större del av träningen som intervaller för att göra träningen tuffare. Mot slutet körde hon intervallpass varannan dag. Lika säger andra elitvasaloppsåkare, alltså de som har kapacitet för att vinna, 2-3 intervallpass om man ligger på runt 15 timmar/vecka, annars mindre, tveksamt för motionärer att köra intervallpass överhuvudtaget under grundträningen. Min coach som är humanfysiolog och forskar på Karolinska inom området fysisk aktivitet och elitidrottare säger ang löpmängd:

Rent generellt kan man dock säga att om du idag springer mindre än 60km/vecka så har du allt att vinna på att öka mängden. Ligger du mellan 60-90 km så finns det också utrymme för substantiella förbättringar. Någonstans mellan 100-120 km/vecka börjar dock kurvan plana ut och förbättringarna blir kanske bara marginella. Tränar du redan idag över 120km/vecka så är det knappast värt risken att öka mängden distanslöpning.Du bör då snarare se över de mer högintensiva passen i din träningsvecka. Kanske kan du byta ut ett distanspass mot ett extra mjölksyratröskelpass, förlänga något intervallpass eller lägga in ett löpspecifikt styrkeprogram i din träningsvecka? Även när man börjar närma sig ett tak för hur mycket man kan träna måste man se till att träningen följer en progressionskurva, man får aldrig träna samma träning vecka in och vecka ut.
De fysiologiska anpassningarna till en ökning av träningsmängden kommer relativt snabbt, efter 8 veckor på en viss träningsmängd har du fått ungefär 90% av de anpassningarna du någonsin kommer få på den träningsmängden. Därefter gäller det att förändra något för att fortsätta utvecklas, öka volymen ännu mer eller öka intensiteten

Därför tror jag att du har betydligt mer att tjäna på att öka träningsmängden, nu snittade du ju 3 timmar/vecka, alltså under 3 mil (om du även simmar lite). 
Ang åldern håller jag med ang personer som tränat mycket under många år, alltså elit att de kan behöva mer intervaller med åldern då de har fått en fin uthållighet. Samtidigt ökar skaderisken med åldern och intervaller innebär ökad skaderisk. För motionärer kan jag se på pappa, han är 52 år och kan förbättra sig med distanspass. Han har åkt 16 vasalopp och är klart snabbare nu än då han började, pga bättre teknik. Cykel är han mycket bättre, då han började träningscykla för ett par år sedan, teknik och ökad träningsmängd har gett bra resultat. Löpning är han lite sämre, men det är pga minskad träningsmängd. Så jag tror mycket på teknik då man blir äldre. Under öppet spår detta år blev jag ifrånåkt av en gubbe som såg ut att vara runt 70 år 15 km från mål, han kom och blåste om hela raden av yngre och till utseendet mer vältränade åkare. Ryggen var så krokig att jag inte kunde läsa av nummerlappen som satt på ryggen. Inte så mycket muskler heller, men han utnyttjade verkligen kroppen maximalt med en teknik som involverar så många musklelgrupper som möjligt för att ta sig framåt. Så teknik tror jag på, även om jag själv är dålig på att träna det.

polk skrev:

Ska du till Sthlm och testa dig i höst?  Jag lurar på att ta en liten träningshelg där kanske den 8-9 sept eller så.  Fast du kanske har en ultra att ta hänsyn till också?

Ja det har jag planerat, på cykel, eftersom det är cykel som jag ska jobba på att förbättra mig i. Då vill jag ju vara utvilad och prestera normalt. Konditionstestet igår visar att jag inte är utvilad än. Får se hur det börjar kännas innan ultran om benen blir normala, eller så innan växjömaran 4 veckor efter 100 km. Annars får det bli till november eller så, då jag är ingång med grundträningen.

Jag har också en kompis som har skaffat sig en lägenhet i sthlm som han är lite stolt över och gärna vill visa upp.

Webbsida

Tack för mycket intressanta synpunkter.

Ja, jag förstår att resultatet antagligen skulle förbättras mest av att öka träningen till det dubbla. Klart som korvspad. Men jag är inte intresserad av att sätta 10 h på veckoträning utan försöker hitta ett effektivt sätt med mina färre timmar. Ifjol körde jag 3 h per vecka (cykel,simning, jogging) och klarade 1/2 IM under sju timmar. Nästa år siktar jag på 5  h per vecka och IM. Mängden har jag valt för att det var det som idrottarna ansåg att småglinen i skolan borde ha i idrott - och det är mycket för dem!
Då är frågan vad som är effektivast om man väljer att köra 3 el 5 el 10 h eller vad man kör. Varför då först köra volym tills man kommer till 15 h då väggen kommer emot? Min nyfikenhet kommer till att det går att ta russinen ur kakan och köra enbart intervall NÄR man inte kör mer än 3 -kanske 8 h per vecka. Om man kör tre pas i veckan kan man alltid ha en vilodag mellan passen och det kan vara tre olika grenar. Det är skillnaden mot att träna marathon.
Programmet har jag experimenterat fram själv genom att lägga till fler och fler bitar, men när jag nu jämför med eliten så ser jag att jag kör längre per pass än Ewerlöv, men faktiskt kortare än Holmén!
Men jag kör inga kamikaze-pass utan pulsen ligger kring 80-85 (210 - 1/2 ålder) och jag hittade en utomordentligt fin beskrivning av takten jag har på min 15 km "intervallpass". Där jag ju springer mest mellan 1:45 och 4:30.
"Detta är området aningen långsammare än din mjölksyratröskelfart. Mycket effektiv träning för
konditionsförbättring samtidigt som återhämtningen går snabbt. Används som
snabbdistans eller i intervallform. Denna typen av träning börjar bli lite
jobbigare utan att benen stumnar, man kan känna att lungorna pressas
ganska hårt men det känns ändå behagligt." Du känner nog igen citatet!
Så det är kanske inte det som andra kallar intervall, även om jag springer i intervaller och betydligt snabbare än om jag kör 15 km allt vad tygen håller?
PS Tog annars nytt personligt rekord på 500 meter simning i juli. Det är teknik som du säger!

Registrerad: 2007-05-08

Det känns som det borde vara stor skaderisk att köra intervaller utan att ha grundat med långsamma stabila löppass. Min filosofi är att det som ger absolut mest är kontinuitet, speciellt om man bara har få timmar till godo för träning. Har man bara två löppass per vecka till förfogande så är det lätt att vilja brassa på, men för min del skulle jag undvika detta om inte annat så för skade- och sjukdomsrisken, vilket sabbar kontinuiteten. Hellre ett långsammt längre och ett halvsnabbt medel istället för intervaller, tycker jag.

Från: Träningslogg under "Webbsida"
Registrerad: 2006-08-27
Webbsida

Endag skrev:

Det känns som det borde vara stor skaderisk att köra intervaller utan att ha grundat med långsamma stabila löppass. Min filosofi är att det som ger absolut mest är kontinuitet, speciellt om man bara har få timmar till godo för träning. Har man bara två löppass per vecka till förfogande så är det lätt att vilja brassa på, men för min del skulle jag undvika detta om inte annat så för skade- och sjukdomsrisken, vilket sabbar kontinuiteten. Hellre ett långsammt längre och ett halvsnabbt medel istället för intervaller, tycker jag.

AMEN i hälso-kyrkan! Helt rätt. Helt jävla totalrätt. Och begreppet "intervaller" ska inte missbrukas. Intervaller är hård intensiv träning. Annars kan jag hävda att jag kör intervaller i en hel vecka: "7-8 intervaller i veckan, några rätt lagom intensitet, och rätt lång vila"

Steph Ang mängd för långdistanstävlande så har jag en tumregel. Att man ska ska kunna köra distansen man ska tävla på under en veckas vanlig träning utan att ta ut sig helt, annars bör man fundera på en kortare distans. Ska man springa en mara och ha en hyfsad chans att jogga hela bör man jogga runt 42 km/vecka och siktar man på IM bör man klara runt 4+18+42 för att få en hyfsat behaglig resa. För långdistansidrott krävs att man lägger mycket tid på träning, jag tror inte många barn i skolan funderar på att ställa upp på en IM. Men jag ser inte heller vitsen med att ställa upp om det under hela loppet kommer vara en kamp och stress för att maxtiden. Sedan kan ju saker inträffa som gör att man åker mot maxtiden, men har man problem att klara den även med ett bra lopp tycker jag man ska v'änta med att ställa upp tills man tränat mer. Fast det är min personliga åsikt.

I övrigt är ju intervallträning mer effektivt, men det är ju IM du siktar på. Vid tempoträning använder du ett visst löpsteg och därmed vissa muskler, det är inte samma muskler som man använder då man spranger en IM mara. Därför anser jag att man ska träna de muskler som man ska använda under loppet.

Min coach beskrivning var ryckt ur ett längre sammanhang och användes för att besktiva ett viist tempopass. Hela texten är

Zon 1: ca 65%. Ren återhämtning. Ingen direkt träningseffekt utan
användes mest som uppvärmning, nedjoggning och återhämtningspass. Träning
här känns mycket lätt med bara lätt andhämtning.

Zon 2: 70-75%. Lätt distansfart. Används vid längre eller lättare
distanspass. Vid denna fart får du alla de träningsanpassningar i
muskulaturen som ökar din uthållighet: ökat antal mitokondrier, bättre
kapillärisering, mer aeroba enzymer, ökad fettförbränning mm. Nu har
andningen kommit igång utan att kännas ansträngd, benen känns lätta och
man kan springa och tänka på annat.

Zon 3:  75-80%. Medelhård distansfart. Används vid kortare
distanspass. Samma anpassningar som ovan. Lite intensivare andhämtning,
benen känns fortfarande lätta och du upplever inte att du pressar dig

Zon 4: ca 85%. Minuströskelfart. Detta är området aningen
långsammare än din mjölksyratröskelfart. Mycket effektiv träning för
konditionsförbättring samtidigt som återhämtningen går snabbt. Används som
snabbdistans eller i intervallform. Denna typen av träning börjar bli lite
jobbigare utan att benen stumnar, man kan känna att lungorna pressas
ganska hårt men det känns ändå behagligt.

Zon 5: tävling på milen. Pluströskel. Området som är lite snabbare än din
tröskelfart. Ganska intensiv träning som det tar en hel del tid att
återhämta sig ifrån. Nu kan man känna hur syran börjar samlas i benen
efterhand. Andningen är intensiv och det börjar göra ganska ont i kroppen.

Zon 6: ca 90%. VO2max. Nu börjar du närma dig din maximala
syreupptagningsförmåga. Träning i denna zon är tuff men kan vara väldigt
effektiv för att komma tävlingsform. Kräver att man är bra grundtränad.

Zon 7: Alla snabbare farter. Ren  mjölksyraträning och bedrivs mycket
sparsamt om överhuvudtaget med löpare på din nivå.

+

Man brukar ofta läsa att
distansträning ska bedrivas vid 70-75% av max VO2. För att översätta detta
till pulsvärde brukar man säga att detta motsvarar 70-75% av maxpulsen. Om
vi räknar att du har en maxpuls på 185 så skulle 70-75% motsvara ca
130-139. Detta värde är dock bara en grov uppskattning av pulsvärdet och
en bättre formel att använda är Karvonen metoden: Träningspuls ( vid tex
70% av max VO2 ) = vilopuls + 0.7(maxpuls –vilopuls).
För dig skulle träningspulsen vid 70% av max VO2 alltså bli: 42 + 0.7(185
- 42)= 142

Förövrigt håller jag med Endag

IW,
i träningsprogrammet du postade så står det styrka. Vad har du kört för någon? Jag funderar på att köpa en pilatesboll och sen köra ett 45-minutersprogram med fokus på core, kanske två pass i veckan då för att komma upp i 6 timmar per månad.

I början av programmet fick jag följande beskrivning av styrka för mig

Det är mest för att
man ska hålla sig skadefri som man behöver köra extra styrka, lite större
muskler ger en ”slityta” så att man tål de långa distanspassen bättre. Det
kan bli lite problematiskt att få ihop mycket styrketräning samtidigt som
det inte får gå ut över konditionsbiten, den bästa lösningen är att köra
korta block med mycket styrketräning under de perioder när man ändå tänkt
ta det lite lugnare med uthållighetsträningen.
Jag är övertygad om att musklerna som stabiliserar bålen är de viktigaste
för triathleter precis som löpare. Det är ju där igenom som all kraft
måste färdas för att översättas i framåtriktad rörelse. Är man svag i
bålen förlorar man mycket kraft i sidled, speciellt tydligt syns detta när
man simmar crawl; man får en ormliknande, slingrande rörelse genom
vattnet.
I andra hand kommer vader, framsida lår, baksida lår och axlar. Inget fel
att köra lite tyngre övningar eftersom du behöver muskelvolymen för att
klara träningen.

Jag har kört lite styrka efter ett F&S liknande program som jag satte ihop själv för att köra på en egen gympalektion på gymnasiet. 2 låtar uppvärmning 3 låtar styrka och 2 låtar kondition, styrkan var dels för hela kroppen, men då det bara var tjejer som var rel bra tränade i min klass var även styrkan med tanke på dem. Sedan kompletterade jag det med 2 låtar styrka med extra för de musklelgrupper som coachen sa att jag skulle fokusera på. Det är uthållighetsstyrka med rel många repetetioner med kroppen som vikt.

Så har jag kört uthållighetsstyrka med hantlar, jag har ett par på 3 kg som är lite i lättaste laget nu, men lagom i början. Kört uthållighetsstyrka med många repetetioner. Mest fokus på överkropp och bål. Benen har jag varit lite mer försiktig med, för att de har ändå fått slita mest när jag cyklar och löptränar.

Inför längdskidsäsongen har jag kört stakträning med expander, liknande denna, fast en budgetvariant. Den stakövningen som visas, ger bra uthållighetsstyrka för mage, hyfsat bra för axlar och triceps. Baksida lår också, eftersom jag brukar kunna få lite träningsvärk där efter sådana pass. Rygg kompletterar jag med.
http://www.aktivsport.se/Grafik/staff2.jpg

Oftast lite kortare styrkepass efter löpturer, ca 15 min. Ibland även entimmespass där jag hinner gå ingenom kroppen ordentligt

Senast redigerat av Ironwoman (2007-08-22 08:40)

21 aug

MTB, 45,19, 127. Mest i skogen, börjar få mer och mer flyt. På ett svårt ställe lade jag mig ned på en liten gran, samma ställe som jag tidigare har trillat lite lätt på. Stackars gran. Det gick så långsamt där att jag inte gjorde mig illa. Brukar generellt vara lite överdrivet försiktig så jag inte ska trilla och skada mig, det är onödigt när det bara är lite lek att roa mig med.

Jag har ett kortprogram jag är nöjd med, tar 10-15 minuter som fokuserar på bål, rygg, mage, sida. Ska nog bygga ut det så jag har ett lite längre program också. Tycker bara styrka är så tråkigt...  Reser rätt mycket så ett program med kroppen som vikt är perfekt, då blir det lite hotellrumsträning iallafall i brist på annat.

Endag skrev:

Jag har ett kortprogram jag är nöjd med, tar 10-15 minuter som fokuserar på bål, rygg, mage, sida. Ska nog bygga ut det så jag har ett lite längre program också. Tycker bara styrka är så tråkigt...  Reser rätt mycket så ett program med kroppen som vikt är perfekt, då blir det lite hotellrumsträning iallafall i brist på annat.

Det duger säkert, man får ju se lite till bakgrunden också. Tjejer/kvinnor är ju generellt sett svagare och mindre intresserade av styrketräning och därför behöver de lite mer fokus på styrka, speciellt överkropp. Jag är i grunden stark, men efter år av konditionsträning har jag svängt om och är nu mer normal. Styrketräning har jag inte ägnat mig speciellt mycket år, ca 20 besök på gym under mitt liv för att köra styrka. Med kroppen som vikt har jag kört lite till och från. Då jag började med triathlon ca 15 min/vecka. Nu ligger även mina längre styrkepass i huvudsak på hotellrumsgolv...

Webbsida

Tack än en gång för dina tips. Jag kör ju just nu cykel mellan 130 - 140, men löpning har jag inte kört så kanske någonsin. Jag körde tidigare mellan 140 - 150, men nu löper jag mest 150+. Men jag gillar din beskrivning av minuströskelfart. Det är nog där jag känner att jag vill vara. Effektivt att höja kondition och återhämtning går snabbt. Det kombinerat med att jag kör två pass i veckan är kasnke det som är lämpligt.
Har nu även öppnat en träningsdagbok i detta forum, där inntresserade kan se och diskutera just kondistionsträning och intervallanvändning, sv olika slag.
PS Energikakan kan du fästa vid cykelstången med bred tape. Kär ett och ett halvt varv runt men dubbelvik tapen i änden så den inte fastnar. Det blir ditt handtag. Sen är det bara att plocka och äta!

Jag känner mig tillräckligt ”biffig”, men vill träna för att bålen ska palla löpning och inte minst cykling, för att jag har en historia med ryggproblem sedan en ryggskada för några år sedan och för att allmänt hålla ihop kroppen. Sen tänkte jag köra lite balansplatta, och fotövningar för att motverka skador. Men man ska ha tid också, som det är nu lägger jag rätt mycket tid på stretching för att min rygg mår bra av det.

Registrerad: 2006-03-15

Satt och kollade igenom gamla resultatlistor och hittade resultat från Hönsan Triathlon i Hedemora. Dalacupen is the shit om man vill ha farttävling =)

steph det var något sådant jag funderade ut att ha mina energikakor.

Tryman Jag funderar faktiskt på en tävling i dalacupen ikväll, fast jag behöver en partner... Fick ett mail av simtränaren vid lunch, raggat lite på pappa, han tog hojen med sig till jobbet, men saknar springskor. Lyckas han låna ett par är det möjligt att vi kör, beror lite på motståndet också. Jag kom ju sist senaste dalacupen, och pappa är lite sämre än mig, så ser vi ut att komma överlägset sist simtränar vi istället. http://www.dalregif.se/dalacup-stafett.pdf
Ok de kan fixa en partner på plats, men det är trevligare att köra med någon som man är rel jämnkass med, så jag inte pajar för någon snabb.

Registrerad: 2006-03-15

Jo, hörde att det var partävling ikväll nu när jag tänker efter. Jocke Berggren snacka om det. Han skulle köra med Dicander ikväll. Jag hade ställt upp som din slagman om jag bott närmare, behöver få upp lite fart i benen tills VM.

Registrerad: 2006-11-23

Jag måste bara fråga. Du skriver att du ska köpa lättare pedaler och få bort 100 g på varje fot. Jag hade visserligen bara en 3:a i fysik, men som jag ser det borde inte pedalvikten spela någon roll när man cyklar. Det är visserligen 100g tyngre att lyfta bakre pedalen, men samtidigt är kraften på den främre pedalen +100g. Eftersom fötterna är länkade på motsatt sida av en hävstång, borde dessa båda krafter - till skillnad från när du löper - ta ut varandra?

+100g - 100g = 0g

Eller??

Sidor: 1 2 3 4 5 6 … 127  

Sidfot

Drivs med hjälp av PunBB