Du är inte inloggad.

Sidor: 1 … 5 6 7 8 9 … 37  

Kalle tränar för Triathlon

Från: Stockholm
Registrerad: 2005-12-30

Kalle Löpare skrev:

Tack Machine Gun för tips!!

You're welcome! :)

Det är en konstig känsla den där smärtan, för det gör verkligen obeskrivligt ont, men ändå lär man sig på sätt och vis att gilla det. Det kanske beror på att man vet att det blir bättre sen. Eller är man helt enkelt maschochist ;D Var beredd på träningsvärk...

Hoppas det gjorde nytta!

Registrerad: 2007-05-08

Hmm, detkanske kan vara nåt ändå. Jag känner en idrottsmassör, ska kolla med henne. Sen har jag presentkort hos en annan, men hon jag känner är precis så jäkla elak..f'låt..jag menar precis så hårdhänt som du beskriver. Kanske det som behövs. Men jag är lite nervös med massageoch mina knän. Var hos en läkare en gång när jag låg i lumpen, han gjorde nåt trick med knät och jag haltade i veckor efteråt. Och jag som inte ens hade speciellt ont i knät innan han började pilla.

Från: Örnsköldsvik
Registrerad: 2007-08-01
Webbsida

Endag: Tja, det kan nog vara värt att testa. Tränar man så mycket som du gör, så kan du ju ha knutor på olika ställen. Jag hade ju en hel del, och tränar hälften av vad du gör...

M-Gun: Yep, träningsvärk imorse. :-)  Underlig känsla, hur i fridens dagar kan man få träningsvärk utan att träna?

Dagens träning 22/9

Yeees, nu kör vi igång igen! Vaknade efter 10,5 h sömn och bedömde att jag var typ frisk. Fast helt mör i benen efter gårdagens mangling.

Cykel, landsväg (!!!) Premiär för nya cykeln.
40 km, 1:40. Snitt 24 km/h.

Tog det lugnt, iaf i början, på hemvägen kunde jag inte låta bli att trycka på lite. Cykel + skor + pedaler kändes helt underbara, som att cykla på moln om man kan säga så. Det var som om fötterna gick runt av sig själva, märkte inte av att jag hade någonting som satt fast i skorna. Vilken känsla! "Worth waiting for", som man säger.

Vad härlig det låter, ny hoj och nya skor och så har du väntat så länge på de där jäkla klossarna. Själv hoppade jag upp på hojen (fortfarande bara på min hybrid) och skulle ta en uppvärmningsrunda innan en lugn testa-knät-jogg. På mig hade jag mina splitternya cykeldojjor, men va fasen, de klickar inte i... kollar unertill och upptäcker att man måste skruva på nåt... är det de där klossarna du snackar om? Köper man de separat!!?? Antiklimax, inte bara fick jag cykla i de gamla osköna skorna utan man påminns igen om vilken liten rookie man är :) Men sen: sol och hav, bönder som lastar betor, nästan vindstilla och så lugn o fin cykling, underbart!

Kalle Löpare skrev:

M-Gun: Yep, träningsvärk imorse. :-)  Underlig känsla, hur i fridens dagar kan man få träningsvärk utan att träna?

Jag antar att musklerna är minst lika mörbultade som efter ett hårt pass. Första gången jag fick mina vader behandlade, så kunde jag knappt gå efteråt. Träningsvärken satt i fyra(!) dagar! Jag kan tänka mig att det skulle kännas likvärdigt om man fick ett ryck och körde bara vader i gymmet i en timme eller så ;)

Kul med ny cykel, det är inte utan att man blir lite avundsjuk :)

Webbsida

Endag skrev:

Vad härlig det låter, ny hoj och nya skor och så har du väntat så länge på de där jäkla klossarna. Själv hoppade jag upp på hojen (fortfarande bara på min hybrid) och skulle ta en uppvärmningsrunda innan en lugn testa-knät-jogg. På mig hade jag mina splitternya cykeldojjor, men va fasen, de klickar inte i... kollar unertill och upptäcker att man måste skruva på nåt... är det de där klossarna du snackar om? Köper man de separat!!?? Antiklimax, inte bara fick jag cykla i de gamla osköna skorna utan man påminns igen om vilken liten rookie man är :) Men sen: sol och hav, bönder som lastar betor, nästan vindstilla och så lugn o fin cykling, underbart!

Det är inte bara jag som styper i den minsta detaljen. :-)  Liten tuva stjälper ofta stort lass... <fniss>.  Klossarna till vanliga SPD-pedaler brukar följa med pedalerna när man köper dom, fast i ditt fall kanske pedalerna följde med cykeln (som för mig). Ibland följer dom med skorna också, men inte alltid. Kolla i någon sportbutik, det borde finnas att köpas löst. Kanske. Eller gå in på www.cyclecomponents.se.

Webbsida

Idag blev det simning, det brukar vara att bra sätt att driva undan en förkylning som hängt i ett tag. Först:

Uppvärmning, 5 min, typ 150 m.
Sen: 3000 m i ett svep, för att låtsas tävla mot Steph och Ironwoman. Eftersom jag redan nu vet att jag kommer att komma trea, så skriver jag upp tiden: 1 h 20 min. Tog det gaaanska lugnt, men jag tror inte jag kunnat simma så mycket fortare ändå. Ganska kass tid, hade hoppats på 1 och 10, men nu har jag en tid att utgå ifrån, som jag kan slå sen.
Avsimning, 5 min.

Kroppens reaktion nu under kvällen: Ont i huvudet, matt, snorig och konstig i magen. Som vanligt alltså. :-)  Nejdå, det var nog sista slängen av förkylningen som snöts ut. Känns mycket bättre än i fredags, så det är nog lugnt. En natts god sömn, sen mår man bra igen.

Webbsida

Vecka 38

Mån: Spinning, 45 min, ganska lagom intensitet.
Tis: Sjuk igen.
Ons: Vila
Tor: Vila
Fre: Vila
Lör: Cykling, landsväg, 40 km, 1:40 min.
Sön: Simning, 3,3 km, 1:30.

Summa: 3 h 55 min. Ja, för att vara en sjukvecka var det ju riktigt bra! :)  Nu börjar benen kännas bra också, efter den omilda massagen i fredags.

Plan för nästa vecka: Måndag, spinning, sen på onsdag återbesök hos massören. Jag tror inte jag springer något mer, Lidingöloppet 30 k på lördag. Får se vad hon säger, kanske ett mycket kort löppass på torsdag, för att väcka benen och få dom att inse vad jag tänker utsätta dom för...

Registrerad: 2006-08-28

Ett litet kort pass på lördag (3-5 km) med stretching efter kan nog vara om benen känns ok efter massagen.

Webbsida

Ironwoman skrev:

Ett litet kort pass på lördag (3-5 km) med stretching efter kan nog vara om benen känns ok efter massagen.

På lördag? På lördag hade jag tänkt mig ett litet lätt pass på 30 feta kilometer. Du menar torsdag hoppas jag?

Kalle Löpare skrev:

På lördag? På lördag hade jag tänkt mig ett litet lätt pass på 30 feta kilometer. Du menar torsdag hoppas jag?

30 km backträning :)

Webbsida

Endag skrev:

Kalle Löpare skrev:

30 km backträning :)

30 km backintervaller!

Kalle Löpare skrev:

Ironwoman skrev:

Jo, det gjorde jag.... menade torsdag alltså.

Kalle Löpare skrev:

30 km backintervaller!

Jasså, han börjar redan planera för lite gångpauser hör jag ;)

Webbsida

Endag skrev:

Kalle Löpare skrev:

30 km backintervaller!

Jasså, han börjar redan planera för lite gångpauser hör jag ;)

HAHA! Där fick du mig... Ja, det ska nog mycket till för att det inte ska bli gångpauser. Hoppas bara mer än hälften blir löpning. Har precis upptäckt att jag måste ha vrickat foten i slutet av förra veckan, har haft lite ont i vristen men inte tänkt på det. Kollade på foten idag - va? Vristen helt rund och större än normalt. :-S  Hur hände detta? Obs! Har inte varit ute på fyllan eller ens berusad senaste fyra-fem veckorna.

Äsch, det får gå som det går. Jag kutar väl ett litet lätt pass på torsdag, annars ingen mer träning, förkylningen kom tillbaka lite idag i en tredje sväng. Fast det känns ändå ganska bra, ska nog vara frisk och kry till på lördag. Börjar bli sugen på att springa...

Och här väntar vi spänt på hur det gått... Hoppas knät höll.

Webbsida

Lidingöloppet, 30 km, 29/9

Sista delen av "En Svensk Klassiker", som nu är avklarad. Vilken lättnad!!!

Tid: 3:49

..varav första 15 på 1:29. Det gick precis som "planerat", sprang lätt och ledigt första 15, sen kom känningar i knät och då började jag gå. Gick/småsprang fram till 20, sen var det bara gång. Hyfsat snabb gång med tanke på totaltiden. Men så otroooligt tråkigt att gå när alla andra springer förbi, men jag var ju tvungen för att fixa klassikern.

Eeehh.. kanske underskattade det här loppet liiite grann.  Lidingöloppet över 30 km är ett mycket tufft lopp, sista 15 är mycket kuperat, backarna avlöser varandra i en ström som aldrig tycks ta slut. Och då gick jag ändå större delen av den sträckan, tänk då att springa skiten!! Jag har sprungit det två ggr förut, men jag minns inte att det var så kuperat. Nu när jag sitter och tänker tillbaka, så var jag myyyycket bättre tränad då, och då kändes det betydligt lättare. Trodde det skulle gå lika lätt nu, men jag misstog mig! Även om knät hade varit bra, tror jag det hade varit svårt att klara det under 3 timmar.

Syrran sprang också loppet igår, hon hade tränat bättre än mig, och hon fixade det på 3:18. Hon startade en halvtimme efter mig, och sprang om mig när det var 500 m kvar. Bra gjort att henne, dessutom vrickade hon foten vid 15 km och sprang med en ond fot resten av vägen! Framför allt har hon tränat länge, i över ett år, jag sprang ju inte alls mycket i år förrän efter Vätternrundan, och då var det bara tre månader kvar att träna på. Vad tänkte jag på egentligen??? Bara för att jag var bra på att springa i slutet av förra seklet, vad hjälper det mig nu?? Nåja, nästa gång jag ger mig på det här benknäckarloppet, ska jag vara ordentligt tränad! Shit, vilket bryskt uppvaknande... LL på 2:30 är ett högt mål, men det står kvar för en avlägsen framtid. Men man börjar förstå hur mycket träning som krävs för det. :-S

Haveriutredning

Min trogna följeslagare löparknä kom nu vid 15 km, fram dit gick det hur bra som helst. De resterande 15 km av loppet tänkte jag på tusen andra trevliga aktiviteter man kan ägna livet åt, annat än att nöta på ett trasigt knä. Och riktigt sur var jag!!! >:-[  Hann tänka en hel del negativa tankar. Nu har man lugnat ner sig lite, och idag känns det faktiskt ingenting i knät. Det är inte alls samma akuta smärta som för några år sedan. Dessutom kan jag faktiskt springa 15 km utan minsta problem, jag tror att det ska gå att flytta den här gränsen uppåt. Det blir höstens stora utmaning. Målet att springa maraton nästa år står kvar, men det kommer aldrig att gå om knät krånglar. Några svängar hos idrottsmassören, mer benträning, mycket streching, alternativ träning, och se till att springa så att några känningar aldrig uppstår. Vad tycker ni, låter det bra? Vad jag egentligen vill säga är: HJÄÄÄÄLLPP!! Är det någon som har några tips??? Jag är i desperat behov av all hjälp jag kan få. Det skulle vara så skönt att kunna springa som man vill, löpning är ju fortfarande min "grej" även om man undrar ibland.

Jag är fortfarande kvar hos syrran i Uppsala, en vacker dag ska jag sammanfatta hela den här Klassikern, som faktiskt var en ganska jobbig historia! Nu är det sport på TV, så nu får det vara nog med skrivandet.

Från: Malmö
Registrerad: 2006-05-24

Jag önskar nästan jag gick upp för nån backe igår... Har en sjuk träningsverk i låren.
Bra jobbat! Speciellt genomförd klassiker. Jag började min väg igår... allt kvar*pust*

Bra kämpat! Det måste verkligen tära på en mentalt att gå när alla andra springer förbi. Du får se det som nyttig pannbensträning inför framtida uthållighetsprov :)

Grattis till En Svensk Klassiker!

Grattis till klassikern! Bra att du inte sprang på knät trots att det kändes jobbigt när folk sprang om. Får man fråga vad du hade för tider på de andra grenarna?

Jag håller med om ditt resonemang. Alltså att först jobba för att bli helt återställd, inte springa mer innan det är bra men köra alternativ träning. Skador är jag inte så bra på, då jag aldrig haft någon allvarlig skada. Sedan långsamt trappa upp träningen. Även om du inte kan börja löpträna innan mars är det ändå fullt möjligt att klara stockholm maran. Dessutom att acceptera att du inte är lika tränad som tidigare och inte kan köra lika hårt (jag har jobbat på det då jag tränade mycket då jag var 14-15 år, sedan tog det lugnt ett tag, efter det orkar man inte som man har orkat, det suger).

Bra att du genomförde iaf, det brukar alltid kännas bättre att gå imål på en kass tid än att bryta, speciellt då det gällde klassikern.

Senast redigerat av Ironwoman (2007-10-01 09:19)

Webbsida

Tack för alla gratulationer! Nu två dagar efter har det infunnit sig ett slags lugn. Coolt liksom, Klassikern är ju gjord. Årets stora mål. Jag är väldigt nöjd med att ha gjort "bort" den, även om bara en av delarna var riktigt lyckad, se inlägg som kommer snart.

Ironwoman skrev:

Jag håller med om ditt resonemang. Alltså att först jobba för att bli helt återställd, inte springa mer innan det är bra men köra alternativ träning. Skador är jag inte så bra på, då jag aldrig haft någon allvarlig skada. Sedan långsamt trappa upp träningen. Även om du inte kan börja löpträna innan mars är det ändå fullt möjligt att klara stockholm maran. Dessutom att acceptera att du inte är lika tränad som tidigare och inte kan köra lika hårt (jag har jobbat på det då jag tränade mycket då jag var 14-15 år, sedan tog det lugnt ett tag, efter det orkar man inte som man har orkat, det suger).

Ok, då ska jag försöka göra så. Det som är glädjande är att jag idag inte har några problem alls med att gå i trappor, annars brukar det sitta i ett bra tag om det är illa. Däremot tänker jag börja löpträna kanske redan om ett par veckor, kortare pass. Att börja i mars med marathonträning känns lite för amatörmässigt, jag har gjort det en gång, och höll inte distansen ut. Första gången sprang jag hela vintern genom, och då gick det ganska lätt. Eller "lätt", sista 2,1 km kändes som en mil, men det gick bra.

Bra att du genomförde iaf, det brukar alltid kännas bättre att gå imål på en kass tid än att bryta, speciellt då det gällde klassikern.

Ja, skojar du? http://starwarsloser.info/smile/cool/cool0003.gif

Kalle, hade jag varit dig hade jag lagt timmarna i simbassängen istället. Nu när jag vet din tid så har jag bara ett mål framför ögonen...Coming to get you!

:)

Webbsida

En Svensk Klassiker 2007

Vasaloppet 90 km, 4/3

Tid: 9:48.

Min paradgren, trodde jag skulle glida genom på en bra tid utan ansträngning. Lite väl nonchalant, löptränade ett par ggr i veckan under hösten, höll på att rehabba knät, så passen var aldrig längre än 1 mil. Sen kom ju snön i Örnsköldsvik inte förräns mitten av januari. Det gav mig lite drygt en månad för att få in all träning. På den stora dagen hade jag ett rätt bra startled, nr 8. Tyvärr så hade dom spått minusgrader under natten, så arrangörerna spårade hela banan på natten. Sen blev det inga minusgrader, med resultat att spåren inte frös. Eliten och elitmotionärerna kunde åka på hyfsat bra spår, sen åktes dom sönder alldeles. Jag överdriver inte när jag säger att flertalet av de 15000 startande åkte på bra spår i 2 km - fram till första backen - och sen bara på snömos. Var i stort sett omöjligt, iaf för mig, att åka diagonalt då skidorna bara gled sidledes. Stakade fram till Mångsbodarna på en kanontid, sen var det godnatt. Resterande 65 km fick man fundera ut hur man skulle kunna släpa sig på bästa sätt till Mora. Jag var så trött när jag kom i mål, så jag var inte ens glad. Det här var mitt åttonde ÖS/Vasalopp, det absolut jobbigaste, och en timme långsammare än min dittills sämsta tid. The horror! Man ska inte skylla allt på vädret, jag var för dåligt grundtränad också. Men hade ändå åkt ihop 33 mil på drygt en månad.

Vätternrundan, 300 km, 15-16 juni

Tid: 14:41.

Mitt stora orosmoln inför Klassikern, aldrig cyklat landsväg förut. Tog över Pappas gamla racer, en Crescent, som han cyklat två Vätternrundor på, för drygt 10 år sen. Cykeln var lite sliten men det var en bra cykel, inget fel på den. P.g.a. min skräckblandade nervositet inför loppet, tränade jag så mycket jag hann!! Har hört många skräckhistorier om fasanfullt jobbiga Rundor, huvva! Snön smälte fort i år, vilket var bra.  Redan i slutet av mars kunde man börja cykla, ganska snart efter Vasaloppet alltså. Våren var fin, fast lite kall, det var perfekt att cykla på. Riktigt trevligt var det också att trampa omkring, fast jobbigt i början. Första passet var på 50 km, på Mountainbike p.g.a. kvarvarande grus, skitjobbigt. Jag tänkte, jag kommer inte att fixa 300 km, det går inte. Men, övning ger färdighet, två och en halv månad senare hade jag skrapat ihop 130 mil. Runt påsk var jag tvungen att vila nästan två veckor p.g.a. känningar i vänster knä, alltså inte mitt löparknä som är höger. Men det gick över och kom inte tillbaka.

Själva loppet gick hur bra som helst fram till Jönköping, sedan blev jag trött då jag naturligtvis hade ryckts med i klungorna som den nybörjare jag var/är. Sen började en enveten motvind direkt efter Jönköping, som tröttade ut mig ännu mer tillsammans med uppförsbackarna. Ungefär halvvägs började jag känna av vänster knä igen, fast på utsidan. Det tillsammans med tröttheten gjorde resterande delen av Vätternrundan till det jobbigaste jag gjort någon gång. Åt mat i Hjo, vilade en del, och var tvungen att stanna i Boviken, med 9 mil kvar, och sova (!) i en kvart, jag tänkte hur ska det här gå? Men efter det piggnade jag till, fick vittring på mål, stannade faktiskt ingen mer gång. Kom i mål, knät värkte så jag knappt kunde gå, jag var HEEEELLT slut!!! Men ändå väldigt nöjd med att ha klarat av det. Knäsmärtorna, fick jag veta efteråt, var typiskt för om man hade sadeln för högt. När jag, två månader efteråt, började cykla igen, sänkte jag sadeln liiiite grann, och jag har inte känt av nåt sen dess.

Det låter ju förskräckligt! Icke desto mindre har jag och kompis bestämt oss för att cykla Vättern nästa år. Det blir ju roligare när man är två, och nu har jag ju en ny och fin cykel. Borde jag tacka nej? Jag säger: Hade du gjort det? Går det? Min hjärna funkar inte så.

(vilket marathoninlägg, på tal om långlopp...)

Vansbrosimmet, 8/7

Tid: 1:00:47

Var lite nervös inför det här, hade tränat hyfsat, en del i bassäng under vårvintern, och ganska mycket utomhus efter Vättern. Men ändå, man har ju hört så mycket om hur kallt det är, hur strömt det är mm. Köpte förresten min våtdräkt på LeWa sport i Motala, en triathlonbutik. Helt fantastisk grej! Jag märkte snart att 3 km utomhus inte var så farligt, simmade det minst 3 ggr veckorna innan Vansbro. Väl på plats, fick jag för mig att jag skulle få en bra tid, tog plats nästan längst fram i min startgrupp i vattnet. Ett hysteriskt plaskande tog vid, där inte ens djungelns lag längre gällde! Fick en spark på näsan som gjorde rejält ont, men näsbenet verkade vara helt, så jag fortsatte. Försökte få ett igång ett ganska lugnt tempo, gick rätt bra, målet var att crawla hela vägen. När jag rundade hörnan, där man kommer in i Västerdalälven, blev det kallare, 17 grader, men det var inga problem i våtdräkten. Då började jag öka tempot lite, höll det ända in i mål. Tid: snöpligt nog preciiis över timmen. Fan också, aldrig får man vara riktigt glad. Fast jag var såklart jättenöjd! Trodde aldrig jag skulle komma ner mot timmen. Det slår jag lätt nästa år, om jag ställer upp! :-)

Oj, vilken uppsats. Men nu är det nedskrivet. Lidingöloppet har jag redan skrivit om.

Webbsida

Endag skrev:

Kalle, hade jag varit dig hade jag lagt timmarna i simbassängen istället. Nu när jag vet din tid så har jag bara ett mål framför ögonen...Coming to get you!

:)

Va? Min tid tar ju du till frukost. Kolla här:

Lördag 29/9
Löpning Utökat MAF-test
28.1 km, 2 h 30 min, HR144

Vet du vem som skrev det där? Just det, det var DU! Du ligger tre divisioner över mig vad gäller löpningen! Grymt pass förresten, sådär ska riktig marathonträning se ut. Det är JAG som kommer att göra vad jag kan för att en gång få till sådana pass. Imponerande!

Sidor: 1 … 5 6 7 8 9 … 37  

Sidfot

Drivs med hjälp av PunBB