Diskussionsforum om näringslära, styrketräning och kosttillskott
Regler | Sök | Registrera dig | Logga in
Du är inte inloggad.
Lite långa brickpass till våren och ditt självförtroende bli mycket bättre för löpning efter ;)
27/8: Styrketräning.
Körde knäböj och marklyft för första gången på ....måste tänka ... oj ... 12 år!! VA??? <:-< wooops, liten chock där, where have all the flowers gone liksom. Skit samma, ogjort är ogjort, desto större förbättringspotential. Om gubbens krokiga rygg klarar det vill säga. :)
Men det gick bra. (Hoppas inga styrkelyftare ser det här).
Knäböj: 3*10 på 50 kg
Marklyft: 3*10 på 60 kg.
Hä ä bar å lyft, som Stenmark säkert sa!
Gick ganska lätt, men vill hålla bra teknik. Personbästa från 1995 (aaaaargh) är 80 kg på båda. Klarar jag säkert om jag tränar på det, men det är inte därför jag tränar så det får väl ligga kvar där...
Ironwoman skrev:
Lite långa brickpass till våren och ditt självförtroende bli mycket bättre för löpning efter ;)
Tack IW, skönt att höra! Brickpass, är det att knäcka tegelstenar med händerna? Springa med tegelstenar? Cykla på tegelstenar? Nädå, skoja bara ( >:-( skärpning Kalle), jag vet vad brickpass är. Jodå, så fort PEDALKLOSS-HÄRKENA kommer så ska jag ut, några lätta pass först, sen längre, 3-4 timmarspass. Brick-passen ska jag börja under vintern, springa på löpband efter spinningen, sen får jag väl köra ordentligt till våren som du säger.
Kalle Löpare skrev:
Personbästa från 1995 (aaaaargh) är 80 kg på båda.
Yeay, jag slår dig i mark! Eller slog... jag tar nog inte 85 kg längre vid närmare eftertanke... :D
machine gun skrev:
Kalle Löpare skrev:
Personbästa från 1995 (aaaaargh) är 80 kg på båda.
Yeay, jag slår dig i mark! Eller slog... jag tar nog inte 85 kg längre vid närmare eftertanke... :D
Jag tar ju hela 60 kg =)
Kalle Löpare skrev:
Ironwoman skrev:
Tack IW, skönt att höra! Brickpass, är det att knäcka tegelstenar med händerna? Springa med tegelstenar? Cykla på tegelstenar? Nädå, skoja bara ( >:-( skärpning Kalle), jag vet vad brickpass är. Jodå, så fort PEDALKLOSS-HÄRKENA kommer så ska jag ut, några lätta pass först, sen längre, 3-4 timmarspass. Brick-passen ska jag börja under vintern, springa på löpband efter spinningen, sen får jag väl köra ordentligt till våren som du säger.
Jag hade 2 långa inför min första IM, 2+2 timmar och 80+15 km, båda gick bra och inför Kalmar trodde jag att jag hade hyfsad chans att klara av att iaf jogga första varvet (14 km).
Aaaajjjj, träningsvärk!!! aj aj aj, ont. Detta efter de stenhårda (hrm, nåja) 2*3 set marklyft och knäböj igår.
Tryman, vad tror du om att skriva censurade vikter på våra lyft. Typ "knäböj, 5*15, xx kg, tuuungt", då tror alla att det är skittungt. Eller nej, det tror dom inte. :-(
Machine Gun, vänta bara, jag ska ta dina 85 kg, fast (aj oj aj) inte just nu... Uff, ryggen sa just att det inte blir på ett bra tag. Var är min krycka??
Ironwoman skrev:
Jag hade 2 långa inför min första IM, 2+2 timmar och 80+15 km, båda gick bra och inför Kalmar trodde jag att jag hade hyfsad chans att klara av att iaf jogga första varvet (14 km).
Trodde? Öhh, hur gick det då?
Ironwoman skrev:
Kalle Löpare skrev:
Ironwoman skrev:
Jag har inte kört så många brickpasss, men jag tycker de är riktigt sköna. Tycker kroppen riktigt längtar efter att komma av den där förbannade cykeln och få jobba på ett sätt den är van vid. Benen känns så skönt möra också.
Kalle Löpare skrev:
Det gick jättebra, jag kunde jogga hela vägen, fast blev lite förvånad äver att jag kunde jogga så långsamt som över 6,5 min/km. I år märkte jag att jag även kan jogga i 7 min/km ;)
Bra, så att jag "vågar" ha mitt mål kvar. Tror föresten att din vilopuls är lägre. Jag har kört ner min från 60 till 46 på två år. Körde ca 70 mil innan 1/2IM i juli, men har redan hunnit med 50 mil efter. Jag har lurat ut att det finns två cykelsäsongen, en före och en efter tävlingssäsongen. Jag antar att brick är det jag kallar kombi. Det är jättenyttigt att kombiera vad som helst. Testade i våras med typ 4 mil cykel och 5-10 km löpning. Efter några gånger drog jag samma tider på löpningen oberoende om jag cyklade före.
Men nu har jag i alla fall testat med IM på en vecka.
Vilopulsen är ju mycket individuell, lägt vilopuls är inte samma sak som bäst kondition. Pappa har en vilopuls runt 40 och mamma runt 60 de ligger på ungefär samma nivå konditionsmässigt.
Nä, men vad jag förstått så kan det ändra snabbt när man tränar. Liksom blodtryck. Det är väl en del av grejen att träna så att man klarar vila med låg puls och lågt tryck. Då finns det ju en större diff till max / mjölksyretröskel, för max lär man ju inte kunna höja genom träning.
Ironwoman skrev:
Kalle Löpare skrev:
Det gick jättebra, jag kunde jogga hela vägen, fast blev lite förvånad äver att jag kunde jogga så långsamt som över 6,5 min/km. I år märkte jag att jag även kan jogga i 7 min/km ;)
...och det kommer du väl att få nytta av snart. :)
Du måste vara otroligt nöjd med din första IM, du fick väl en bra tid va?
Steph, jag håller med om att det finns en cykelsäsong innan tävlingarna. Min andra säsong har inte börjat än. :)
Tack för ditt inlägg i min dagbok! Bra resonemang, ska tänka mer så!
Lycka till på Lidingöloppet! /Mia
Min andra säsong (i år) slutar om två veckor. Då har jag kört nästan lika mycket före som efter triathlon. Då tänker jag ta en paus. Låta formen gå ner (lite) och starta på nytt i december. Sen skall det bara upp, upp, upp!
Senast redigerat av steph (2007-08-31 22:05)
Träning v. 35
Mån: Gym. 30 min rodd, 150 W snitt. Riktigt jobbigt. Sen 45 min styrka, ben och rygg.
Tis: Löpning, terräng, 12 km, 62 min. Lite fartlek över det hela, det är nämligen så att på det här spåret är halva spårbredden asfalterad, för att rullskidåkarna ska kunna åka där. De hade träning den här dagen, och jag upptäckte att om jag tryckte på i uppförsbackarna kunde jag hålla samma fart som dom. Skitroligt, men nästan för jobbigt!! Men vad skulle jag göra, det gick inte att låta bli... :-)
Ons: -
Tor: Löpning, terräng, 7 km, 40 min. Usch! Asdåligt pass, var helt knäckt av en massa kaos och bråk på jobbet. Hade tänkt skita i det, men lyckades tvinga ut mig i spåret.
Fre: Nu gick det inte alls. Den planerade träningen uteblev. Kände mig lite småkrasslig också.
Lör: - samma som igår.
Sön: En liten uppryckning, hade återhämtat mig hyfsat. Löpning, runt sjöarna, 14 km, 1:18. Kändes tungt och jobbigt, men var rätt nöjd ändå.
Tot: 4 timmar och 15 min. :( Kass vecka, mest beroende på en mental dipp ons-fre. Enda positiva var att jag nu kom över 30 km löpning den här veckan. Men i långa loppet spelar det ingen roll, imorgon kör jag igång en ny vecka enligt planen, det ser jag fram mot!
Summering augusti
Löpning: 113 km, 9 h 52 min.
Simning: 17,7 km, 6 h 23 min.
Cykel/spinning: 3 h 20 min.
Styrka: 3 h 15 min.
Rodd: 57 min.
Totalt: 19 h 47 min.
En bra månad, med fokus på löpning och simning. Det viktiga har varit att få distanslöpningen att fungera och att få in rutinerna. Målet för september blir att hålla löpningen på 30 km/vecka eller strax över, och få in mer cykel så att totalen blir 25-30 timmar. Om man bortser från de sista dagarnas genomklappning, så har kroppen känts bra, den börjar vänja sig vid 6 pass i veckan. Det är roligt att träna! Ser fram mot nästa månads plågor. :)
Senast redigerat av Kalle Löpare (2007-11-14 22:31)
Kalle Löpare skrev:
jag hade 12,40 på min första (1,34, 6,38, 4,20) och var otroligt nöjd med den (förutom 4 min för lång simning), 12,30 var mitt orealistiska fantasimål, skulle jag vara under 13 skulle jag vara mycket nöjd, allt rullade på i ett fint tempo, jag tappade någon min för varje varv och varje gren, men höll jättebra, hade en mycket bra dagsform. Nu hade jag 12,26 med delsträckorna på 1,42, 6,16, 4,20, men simningen var ju inte direkt under enkla förhållanden, och normal dagsform.
Ironwoman skrev:
Kalle Löpare skrev:
jag hade 12,40 på min första (1,34, 6,38, 4,20) och var otroligt nöjd med den (förutom 4 min för lång simning), 12,30 var mitt orealistiska fantasimål, skulle jag vara under 13 skulle jag vara mycket nöjd, allt rullade på i ett fint tempo, jag tappade någon min för varje varv och varje gren, men höll jättebra, hade en mycket bra dagsform. Nu hade jag 12,26 med delsträckorna på 1,42, 6,16, 4,20, men simningen var ju inte direkt under enkla förhållanden, och normal dagsform.
Wow, 12.40 på första försöket, varför inte liksom? :) Men jag såg ju i din förra tråd att det låg en heeel del träning bakom det där. Mitt mål är att ta mig runt levande, och det i sig är en nog så häftig utmaning. Har tänkt mig följande fantasitid: 1:30, 7:00, 5:00, tot 13:30. Simtiden klarar jag i stort sett idag, cykeltiden har jag extrapolerat från den del av Vätternrundan som gick bäst (till Jönköping) och sen har jag förstått att man inte kan räkna med någonting i den efterföljande maran, så jag la på en extra timme för sveda och värk... :-S. Allt det här är egentligen sinnesrubbade feberdrömmar, så ta det inte bokstavligt, det är ett träningsmål så att jag vet vilka tider jag ska sikta på i de olika grenarna. Kan lika gärna bli mer, och jag kommer att bli jublande glad om jag kommer i mål på 17 timmar också...
Fast allt bygger på att kroppen håller. Det kommer att bli svårt, men det kan gå! Egentligen, all träning fram till mars kommer att bli uppbyggnadsträning, så att kroppen tål distanserna. Jag får upp/ned-gradera själva tidsmålen till våren, när jag vet var jag ligger då.
Träning 7/9
Jaha, förra veckan var riktigt stressig och jag trodde att den här skulle bli lugn så träningen kunde fungera bättre, men nu blev det likadant. Skit också! Dessutom har jag haft pappa, en kompis och mamma på besök i den ordningen. Ja ja, nog med ursäkter. Höll uppe träningen strax under godkänt-nivån fram till fredag, då höll allt på att falla samman p.g.a. mer bråk på jobbet. Det brukar inte vara så här, men det värsta är nog över nu. Hann inte med fredagens träning på lunchen och hade tänkt skita i träningen helt, men sen... en heroisk vändning! Åkte dit istället på kvällen och gjorde bort skiten!! :)
En till orsak till mitt allmänna kassa humör under veckan var att jag kände av knät i början av veckan. Bara en liiiiten liten känning, men jag är extremt ängslig för mitt gamla knä. Så på fredag sprang jag ett ganska lätt pass på löpband, 4 km i 5 min-tempo. Gick hur bra som helst! Humöret vände på en gång, och sen körde jag chins för första gången på skitlänge, fast jag egentligen skulle köra bröst och axlar. Klarade 4*6, oväntat bra! Sen rev jag av några set hantelpress och triceps också.
Den här veckan står och väger mellan knappt godkänt och UK. Morgondagens löppass får avgöra vart det hamnar någonstans...
Träning idag 9/9
Jaha, var ute och sprang. Ett viktigt pass, det börjar dra ihop sig till Lidingöloppet. Både bra och dåliga nyheter.
Löpning, runt sjöarna. 14,4 km på 1:09 (4:48 min/km) - en asbra tid, men...
ÄÄÄSSSSCCHHH!! Jag känner fortfarande av knät. :-(( Det kändes inte av nästan någonting när jag sprang, och det var jätteskönt att trycka på. Konditionen är det inget fel på alls, tror aldrig jag sprungit den här sträckan så snabbt. Det var ändå inte max på något sätt, bara lite snabbare än vanligt. Men efter passet kändes det av.
Det är inte så farligt egentligen, för det känns lite i knät bara om jag går nerför trappor. Men, jag känner igen smärtan, det här är mitt gamla löparknä, därför blir jag så sur. Jag vet att det kommer att gå över om jag skär ner träningen, men det är ju knappast det jag vill just nu. :(
Ändrade planer, således. Grundträningen får väl anses vara gjord inför Lidingö, ingen ide att riskera att det blir värre genom att köra några 20 km pass som jag hade tänkt. Kommer att jogga 2-3 ggr i veckan, 6-10 km, kanske ett till längre pass om knät blir bättre. Och så får jag köra annan träning istället. Lidingöloppet får bli som det blir, jag kommer säkert till 20 sen får jag väl gå i värsta fall. Ajöss med tidsplanerna. Det suger kamelp---, men jag får vara glad över att jag kan springa så fort, så pass lång sträcka, så lätt! Fixar jag knät blir det riktigt roligt till våren!
Kalle,
om du får ont under LL så är mitt tips att gå direkt, inga hjälteinstatser där du haltar dig igenom. En polare gjorde det och han kan fortfarande inte springa... KAn du inte cykla som träning och så bara några enstaka lugna pass nu innan? När går LL?
Endag skrev:
Kalle,
om du får ont under LL så är mitt tips att gå direkt, inga hjälteinstatser där du haltar dig igenom. En polare gjorde det och han kan fortfarande inte springa... KAn du inte cykla som träning och så bara några enstaka lugna pass nu innan? När går LL?
+1
Jo, ni har rätt, det får bli mycket lugnt med löpningen fram till LL. Det går den 29:e sept, så det är lite mindre än tre veckor kvar. Jag ska väl gå ut lugnt och springa så länge det känns bra, och gå resten. Skit också. :( ÅÅHH jag skulle ju lätt ta min bästa tid 2.54, om knät var bra, skulle kunna gå ner mot 2:30 med den här formen...
P.g.a. av all frustation kommer nu ett nytt mål: Lidingöloppet under 2:30, nästa år eller året efter.
Målet för maran 2008 är förresten 3:30, om jag bara fixar knät blir det ju inga problem.
Mål som kan bli svårt: En Halvmara, under 1:30. Det är ett tempo på 4:17 min/km.
Mål som är ännu svårare: Milen under 40. På lite längre sikt.
Knät känns betydligt bättre idag, men jag tar det som en varning, och kör lugnt resten av sept. Pedalklossen ska jag få i mitten av veckan, sen blir det cykling...
Klart slut.
Kombinera ett vettig tid i LL med ett genomförade av Kalmar triathlon samma år är mycket svår om man inte tillhör eliten. Jag, TriathlonLarsson m. fl. har försökt, jag tog mig runt joggande, TriathlonLarsson insåg att det var bättre att satsa till senare lopp. En kvinna jag har kontakt med var på lite drygt 3 timmar efter kalmar för att året efter vara nära att ta medaljen på 2,38, löpträningen var ungefär densamma under våren och första delen av sommaren.