Du är inte inloggad.

Sidor: 1 2 3 4 5 6 … 37  

Kalle tränar för Triathlon

Registrerad: 2007-05-08

Långsam med dålig uthållighet ;)
Nej men jag har väl egentligen kropp för mer explosiva idrotter eller korta distanser, men jag gillar hålla på lite längre. Sen tror jag inte att lågpuls t ex enligt Maffetone skulle passa alla, men jag vet några som fått riktigt bra resultat. Som har gått från 7 min /km på lågpuls til under 5.

Registrerad: 2007-05-10
Webbsida

Det är lite det jag börjar misstänka. Ja segar mig ju i mål på en mara, men tycker att jag kunde ta en mil till fast farten är minst sagt usel. Samma sak med 1/2 IM i år. Tiden ligger just under sju timmar, men jag har en känsla av att jag kunde göra 50% längre. Och ja man blir ju inte snabbare med åren heller.

Från: Örnsköldsvik
Registrerad: 2007-08-01
Webbsida

Steph: Jo, som sagt, du verkar vara rejält uthållig, du springer och simmar långt såg jag, och du har kört de här distanserna förut. Det du vill är att få upp snabbheten. Ja nu kommer jag att låta som en papegoja som rabblar samma sak hela tiden. långa distanspass, korta intervallpass. Klassisk marathonträning. När jag kör långpassen så har jag det riktigt trevligt, lyssnar på fåglar mm, pratar om väder och vind om man springer med någon annan. Klart det känns att man springer, men det känns bra. När jag kör intervaller, då värmer jag upp i 2 km, sen är det 4*1000 m stålbad!!! Ren plåga, mjölksyra mot slutet. Inte max-max, men så jobbigt så man bara vill gå hem efteråt. Detta gör jag en g/varann vecka, sedan kör jag ett snabbt pass på 5-6 km andra veckan. Syftet är att lära kroppen att springa fort, att få ett bättre löpsteg m.m. Om du klarar av det, kan du springa intervall oftare än så, men ha kvar mängdträningen som bas. Vill du få detaljer om den här typen av kamikaze-träning, kan du fråga Floppix, om inte hon redan har lyckats ta kål på sig själv vid det här laget. :-)

Förresten, Halv IM på 7 timmar, det är väl ingen dålig tid? :-S

Edit: Har du läst Szalkais träningsprogram? www.marathon.se/news/home_maratontraning.cfm

Senast redigerat av Kalle Löpare (2007-08-20 23:22)

Webbsida

Gårdagens träning 19/8

Simning i Nyängets havsbad. 4 km på 1 h 40 min. (uff..)

Hehe.. Nytt längdrekord i simning. Ska börja skriva som lyftarna här på Hälso. 4 km PB! :)

Ganska mycket sjögång, annars fina förhållanden. Fick hybris såklart då allting kändes bra, så det är lika bra att fortsätta, tänkte jag efter de vanliga 3 km. Det kändes bra hela vägen, men det gick långsamt. Kan bero på vågorna också, men att det ska göra så mycket? Fick kämpa i vågorna och drack en hel del sjövatten. Var skapligt mör efteråt...

Webbsida

Träning v 33

Mån: Gym. Rodd 27 min, 154 W i snitt. 35 min styrka efter det, ben+rygg.
Tis: Löpning, intervaller på bana. 2 km uppv, sen 4*1000 m. Tid tot 30 min
Ons: -
Tors: Löpn, terräng, 7 km på 45 min. Lugnt och fint pass.
Fre: Gym. 30 min cykel, puls (Ahaa det trodde ni inte va?) mellan 165-175. Rätt drygt. 30 min styrka efter det, ben + hantelpress.
Lör: Löpning, 15 km, 1h 14'.
Sön: Simning, 4 km, 1h 40'

Oj, oj. Måste ha varit en tuff vecka (känns som det just nu iaf). Summa Subaru: 6,2 timmar. Yesss! Nu börjar det likna nåt. Ska försöka ligga på mellan 5-6 timmar ett tag framöver. Hoppas kroppen och själen också vill vara med... Känns som om den mentala biten kan bli lika svårt som den fysiska, lite berg-och-dalbana just nu, men jag antar att det beror på träningen. Hä gå väl te sig! (Int pjåsk int!).

Webbsida

Jo jag har sett progammet - och undrat. De skissar typ 700-800 för att kalra maran på 4 h. NÄr jag var ung körde jag kring 300 km för att nå 4-4:30 och körde alltid två pass i veckan. Full fart. Ex 12 +18 km. Mne det var som sagt när jag nog klarade come back nr men tiden blev över 5 h, som jag funderade på intervall. Jag kör ju nu länga pass där jag hela tiden springer snabbare / hårdare än vad jag gör på ex 10 km, men jag håller mig under mjölksyretröskeln (nästan hela tiden - det kan vara nån fartlek 50 -100 -200- 400 och då när jag kör 1:45 med 15 sek paus, som jag blir lite stel. Men sen vilar jag två minuter till nästa övning. Men sedan var det andra veckopasset simning eller flackare löpning med färre pauser. Prövade dock 4 * 1000 efter triathlon, för att kolla kondition, men insåg ju att det även var ett träningspass. Så det kunde vara ett alternativ att lägga in i mitt pass nu när jag vill förlänga det eller att ta reda på lite mer om kamikaze för någon någon mellandag.

Från: Träningslogg under "Webbsida"
Registrerad: 2006-08-27
Webbsida

Du är snart min idol, du springer ju fort och du tränar ju mycket! :) Heja dig

Webbsida

Hihi, Floppix, dessutom tränar jag triathlon medans du sitter och grinar på en platt, gummibelagd oval. :)

Steph: Yup, 4*1000 m är Det Klassiska, som redan de gamla grekerna körde (det gjorde de ju säkert också.) Ta tid, sikta på en viss tid. Gå inte ut för hårt för du hinner bli trött, och försök hålla ung. samma tid genom alla fyra tusingarna. Svårt! Väldigt drygt att orka hålla tempo på sista, men skönt efteråt när man är klar! Detta bör absolut läggas på en egen dag, det sliter mer än ett lugnt milpass.

Registrerad: 2006-03-15

Kalle Löpare skrev:

Steph: Yup, 4*1000 m är Det Klassiska, som redan de gamla grekerna körde (det gjorde de ju säkert också.) Ta tid, sikta på en viss tid. Gå inte ut för hårt för du hinner bli trött, och försök hålla ung. samma tid genom alla fyra tusingarna. Svårt! Väldigt drygt att orka hålla tempo på sista, men skönt efteråt när man är klar! Detta bör absolut läggas på en egen dag, det sliter mer än ett lugnt milpass.

Klarar du sista på samma tid som första får man springa en till ;)

Webbsida

Jepp, färstått att det är skillnad på äkta intervall (spylopp) och mina snällare långa intervall-distans-nästan utan mjölksyra träningar. Har redan tidigare planerat att någon någon gång köra korta intervall separat och långa som rutin och nån gång långa utan pauser, ex när jag skall till simhallen, som ligger 24 km bort. Då vill man ju vara fräsch när man börjar simma. Har nu även en egen träningsdagbok med upplägg, som har något mer kött på benen. Välkommen dit!

Vad ligger du på för tider när du kör 1000-ingar?

Webbsida

Jo, lite skoj. Kört en gång. När man mäter med bil på en liten grusväg så känns det plant, men när man springer och mäter pulsen så märker man att det lutar lite! Så ner med 141 gick snabbare än upp mer 151! Så att jag sprang på 4:36 innebär nog inte mer än att det går lite under 5 min. Nästa gång kommer jag att ta t/r med ca samma puls! Men jag tänkte det skulle vara bra att köra på grus!

Webbsida

Efter allt snack om olika sätt att springa kände jag att jag var tvungen att "Practice what you preach". Dagens pass blev således ett relativt kort pass i långsamt tempo:

7 km terräng, 40'. (5:42 min/km).

Till min förvåning tyckte jag det var riktigt skönt!! Inte ett dugg jobbigt, piggare och gladare efter passet än före. Torsdagspassen får bli såhär i framtiden, kanske lite längre så småningom.

Relativt identiska löpturer av dig och mig idag. Kände mig oxå relativt pigg efteråt =)

Webbsida

Mycket intressant länk om löpteknik:

http://www.geocities.com/jsgilbody/Gord … 040104.pdf

Jag tror till 100 % på vad den här mannen säger! Tidigare löpte jag stenhårt på hälarna, trodde det var smart och löpekonomiskt. Visst - löparknä av och till i 6 år. För drygt ett år sedan började jag springa på framdelen av foten, med högre knälyft, på inrådan av sjukgymnasten. Det påminner mycket om Gordons löpstil. Jobbigt för vaderna i början, men har 14 månader och ca 100 pass senare känt av knät bara en enda gång!!! Det var första passet på säsongen i vår. Försvann direkt efteråt.

Enligt författaren, så är enda gången man ska springa med hälarna först när man springer i en nedförsbacke med lös sand eller grus. Annars, alla underlag, alltid: framdelen av foten först.

Webbsida

Mycket intressant läsning. Han skriver ju även om intervallträning och anser att det bygger upp hjärta, cirkulation och muskler "in a fraction of time" jämfört med LSD-metoden. Och nog är det intressant att den som vill slå rekord på 5.000 löper 20 * 100 meter på träning och 80 * 200 meter.
För övrigt simmade jag i havet, men i en skyddad vik i inre skärgården, lämplig för IM-tävlingar och träning. Men det var nog säsongsavslutning igår. Idag har vi +15 i luften- Ö-viksluften har spritt sig!

Webbsida

Träning vecka 34:

Mån: Gym. Löpband, 5 km, 25 min, sedan styrka 20 min, körde ben.
Tis: Spinning, 60 min, bra tryck. Svettades kopiöst. 20 min styrka innan, rygg.
Ons: -
Tor: Löpning, terräng, 7 km på 40 min. Lätt & ledigt.
Fre: Simning i sjö, 2 km på 46 min. Kasst pass.
Lör: Löpning runt sjöarna, 15 km på 1h 15'. (prick 5 min/km). Kändes mycket bra.
Sön: Simning i havet, de vanliga 3 km på 64 min. Kallt i luften men varmt i vattnet. Kändes avslappnat och bra, ändå en bra tid. Efter några halvbra pass på simningen var det här mycket skönt!

Tot: 5 h 50 min.

Kommentar: Träningen rullar på, kroppen känns piggare nu än förra veckan. Simningen har gått mycket framåt den här sommaren, det märks tydligt hur lätt det var att simma den här sträckan nu, jämfört med i juni... Då var det ett asjobbigt pass, nu bara - ner i vattnet, simma, och upp! En dag på jobbet liksom. :)  Löpningen går helt enligt plan, fortfarande i ett slags lätt chocktillstånd över att ingenting gör ont någonstans... (se inlägget ovan). Tänker dock ändå ta det luuugnt och fint, öka distansen lite i taget. Cyklingen, hmmmm, ja vaddå, jag kör ju spinning i alla fall! :)

Webbsida

Steph: Ja, visst är det roligt att läsa det han skriver? Mycket matnyttig info. För övrigt hade vi på eftermiddagen typ 13 grader i luften, men det var ändå 18-19 i vattnet. Burrr, hösten är på väg!

Registrerad: 2007-05-08

Avis på att du kan simma i sjö... och så fort. Själv är jag så dålig på att simma att det inte är lönt, men nu är jag äntligen anmäld till en crawlkurs med två pass i veckan. Ska bli kanonkul!

Registrerad: 2006-08-28

Ja, din simning är helt klart tillräckligt bra för att du inte ska ha några problem att paddla igenom en IM simning.

Ska ta och läsa igenom Gordons löpteknik ordentligt vid tillfälle. Den verkar ha varit nyttig för dina skadebekymmer.

Webbsida

Ironwoman skrev:

Ja, din simning är helt klart tillräckligt bra för att du inte ska ha några problem att paddla igenom en IM simning.

Jasså säger du det? Ja man tackar. <lätt rodnad>. Och så lite träning på det här, så går det nog. Målet är att du ska kunna säga samma sak om cyklingen och löpningen i juli nästa år :)  Fast dit är det en låååå-hå-håång väg, så du behöver inte säga någonting nu. http://www.mysmiley.net/imgs/smile/rolleye/rolleye0014.gif.

Tryman: Ja, alltså... det.. deeet... ja, jo, ja, <boff> ...  jag saknar ord. Från konstant skadad till ingen känning alls, och 1 min/km snabbare tid. Jag har fortfarande svårt att tro det själv.

Registrerad: 2006-08-28

Kalle Löpare skrev:

Jasså säger du det? Ja man tackar. <lätt rodnad>. Och så lite träning på det här, så går det nog. Målet är att du ska kunna säga samma sak om cyklingen och löpningen i juli nästa år :)  Fast dit är det en låååå-hå-håång väg, så du behöver inte säga någonting nu.

Du simmar på samma nivå som jag gjorde innan Kalmar förra året och då gick simningen bra för mig.
Kan nog säga det om löpningen också, hastigheten har du iaf inga problem med.

Edit: när jag började satsa på triathlon hade jag kört igenom vättern en gång på 14,40, med vanlig cykel, då började jag cykelträna i december, i samre form än då jag cyklade vättern. Året efter körde jag Kalmar. Så där har du goda chanser att klara.

Senast redigerat av Ironwoman (2007-08-28 08:12)

Webbsida

Jag trodde att du satsade på IM, men i profilen ser jag att du siktar på 1/2 IM. Det kan väl inte vara nåt problem med den träningsmängd och de resultat du har. Du simmar ungefär som jag. Du springer fortare. Men varför passar du inte på att cykla nu när det ännu är cykelföre?
Jag testar nu IM på en vecka för att känna hur det känns.

Webbsida

steph skrev:

Jag trodde att du satsade på IM, men i profilen ser jag att du siktar på 1/2 IM. Det kan väl inte vara nåt problem med den träningsmängd och de resultat du har. Du simmar ungefär som jag. Du springer fortare. Men varför passar du inte på att cykla nu när det ännu är cykelföre?
Jag testar nu IM på en vecka för att känna hur det känns.

Njaa, jag tränar för att klara IM nästa år, men då måste allting kännas bra, så jag vill inte sticka ut hakan för långt. Fast nu har jag gjort det iaf, uppdaterade målen för 2008 för några dagar sen. Hum. Hrm. (Hjälp!) :-S

Det jag är mest orolig för är faktiskt den stumma löpningen efter cyklingen, jag har kört 160 mil cykel i år, och 18 mil känns inte som ett problem i sig. Så jag vill fokusera på löpningen ett tag. 42 km efter många timmars slit känns som ett problem. Men du har ju naturligtvis rätt, klart jag ska cykla. Mina %&/£¤ pedalklossar är försenade, och kommer dem inte snart ska jag skruva dit mina gamla pedaler på nya cykeln. :(  Vilket inte känns nå bra. Eller så kör jag mountainbike, det lät som en bättre ide. :)

För din del ser du stark ut, jag menar du simmar IM-distansen, och sen 1200 m till bara för skojs skull. Utan våtdräkt dessutom, starkt! Löpningen verkar ju gå bra också, hur är det med cyklingen, kör du pass på typ 10 mil eller längre?

Senast redigerat av Kalle Löpare (2007-08-28 10:10)

Sidor: 1 2 3 4 5 6 … 37  

Sidfot

Drivs med hjälp av PunBB