Du är inte inloggad.

Sidor: 1 … 19 20 21 22 23 … 37  

Kalle tränar för Triathlon

Från: Örnsköldsvik
Registrerad: 2007-08-01
Webbsida

Just det, jag har inte varit helt inaktiv och sängliggande under tiden jag var sjuk. Passade på att boka tid hos en ortoped för att göra inlägg, efter tips från sjukgymnasten. Så jag fick fötterna avgjutna i gips, som sedan inläggen formades efter. Det ska kompensera dels för en lätt pronering, dels för skillnad i benlängd. Inläggen blev klara i onsdags, så nu har jag bara haft dom på jobbet. Ska vänta några dagar till innan jag testar att springa med dom.

Det här tror jag på, löpningen kan komma att fungera igen. Men det blir en mycket långsam upptrappning nu av löpträningen, börjar med bara 3 km och sen får jag bygga långsamt uppåt. Nu har det krånglat så in i *** länge så nu vill jag göra det riktigt. Och sen behöver ju kroppen rätt mycket tid att anpassa sig till inläggen.

Registrerad: 2007-05-10
Webbsida

Välkommen tillbaka! Du tar väl inte i för mycket nu? Lugnt tempo med puls på 154? Låter ju inte alls lugnt.

Webbsida

steph skrev:

Välkommen tillbaka! Du tar väl inte i för mycket nu? Lugnt tempo med puls på 154? Låter ju inte alls lugnt.

Tack, skönt att kunna träna igen! Och jo, puls 154 är väldigt lugnt när det gäller längdskidor, det är mer syreförbrukande än löpning, så en puls på 154 innebär att jag nästan går i uppförsbackarna. Vilket också tyder på att konditionen är ganska kass :-S  men ändå.

Webbsida

Lördag 23/2.

Skidor igen, 10 km på sega 61 minuter. Snittpuls 153. Rätt uselt före, pga en halvtimmes snöande på förmiddan på isiga spår och +1 grad. Men det var bara en mil så det gick bra.

Från: Stockholm
Registrerad: 2005-12-30

Vår huvudtränare har sagt att det är dags att börja träningen inför Kalmar på allvar i mars-april sådär, fram tills dess är det ok att leka runt :) Du har ju en bra grund, oroa dig inte. Mindre tränade personer än du har tagit sig i mål.

Hoppas inläggen kommer göra nytta. Jag vet en och annan som blivit av med löparknä när de skaffat inlägg. I början kan man dock få ont på alla möjliga ställen istället, medan kroppen vänjer sig vid den nya belastningen.

Webbsida

machine gun skrev:

Vår huvudtränare har sagt att det är dags att börja träningen inför Kalmar på allvar i mars-april sådär, fram tills dess är det ok att leka runt :) Du har ju en bra grund, oroa dig inte. Mindre tränade personer än du har tagit sig i mål.

Skönt att höra, tack för uppmuntrande ord! :)  Jag försöker tänka att det kan gå.

Hoppas inläggen kommer göra nytta. Jag vet en och annan som blivit av med löparknä när de skaffat inlägg. I början kan man dock få ont på alla möjliga ställen istället, medan kroppen vänjer sig vid den nya belastningen.

Jotack, det har jag redan märkt av. Det intressanta är att när det slutar göra ont på ett ställe, så hoppar det till en helt ny punkt. Fascinerande.

Webbsida

En skidåkares paradis 24/2

Skidåkning, åkte iväg 3 mil från stan för att åka på ett friluftsområde som heter Nätra fjällskog (länk --> www.natrafjallskog.space2u.com), ett otroligt fint område som ligger rätt högt. Det var nästan en meter snö och kanonfina spår. Strålande sol hela dagen - jag är lyrisk!! Hela den här dåliga vintern är nu glömd och förlåten efter den här sagolika dagen. :-)

Jag hade tänkt minst 2 mil, men tack vare ett lugnt tempo och en pigg kropp så gick det så bra så jag kunde faktiskt åka 4 mil. Åkte iväg själv, för mina Vasaloppskompisar åker snabbare än mig och jag ville inte åka fort. Men det var rätt mycket folk ute, skoj.

Upp till fäboden: 11 km, 1:30, HR 150
Runt två varv: 18 km, 2:25, HR 152
Ner igen: 11 km, 57', HR 156.

Det var på vissa ställen väldigt kuperat, därav den långsamma farten. Total tid 4:52, och därför var det en i sanning märklig känsla att glida ner för sista backen och känna att... jag inte alls var helt slut som jag hade trott, kände mig vid gott mod om än lite seg.

Idag mår jag som en prins, lite tunga ben och träningsvärk i häcken, men annars inga problem. Nu blir det vila två dagar, så något kortare pass ons eller tor. Om kroppen håller sig bra så kommer Vasaloppet att gå som en dans.

Var det någon som sa att sjukdomsperioder kunde t.o.m. vara bra för formen??

Webbsida

Vecka 8

Mån: Skidor, 1 mil, 57 min
Tis: -
Ons: Core, 30 min, Cykel på gym 90 min.
Tor: Skidor, 1,5 mil, 1:22
Fre: -
Lör: Skidåkning, 1 mil, 61 min
Sön: Skidåkning, 4 mil, 4:52

Totalt: 10 h 12 min. En ganska hård kom-i-gång-vecka. :)  Tror ändå att det var under kontroll, lite strategisk vila innan söndagen gjorde susen. Men som sagt, veckan som kommer blir mest vila och uppladdning, det ingick i beräkningen.

Registrerad: 2006-08-28

Kul att det blir ett vasalopp för dig med

Webbsida

Ironwoman skrev:

Ja, nu ser man fram mot det!! En tjejkompis till mig åkte Öppet spår på söndagen på 7:15, skitbra tid. Sen åkte hon även dagen efter på tiden 6:52... Tuff tjej. Väldigt bra tider dessutom, men spåren verkade vara snabba. I vanliga fall åker hon på strax under 8. Hoppas det håller i sig så vi får snabba spår också.

Registrerad: 2007-05-08

Kalle Löpare skrev:

Ja, nu ser man fram mot det!! En tjejkompis till mig åkte Öppet spår på söndagen på 7:15, skitbra tid. Sen åkte hon även dagen efter på tiden 6:52... Tuff tjej. Väldigt bra tider dessutom, men spåren verkade vara snabba. I vanliga fall åker hon på strax under 8. Hoppas det håller i sig så vi får snabba spår också.

Det var inte så snabba spår på söndagen, vad jag har förstått. Min kusin åkte då. Det var en hel del plusgrader redan på morgonen.

Registrerad: 2006-08-28

Kalle Löpare skrev:

Ironwoman skrev:

Det är tufft och något som skulle vara kul att prova någongång, men jag tror inte jag skulle göra bättre tid dag 2 direkt. Under tjejvasan gick det ju ca 15 min snabbare än normalt, det ger 45 min på ett vasalopp. Dessutom ger ju det kortare tid så risken för svackor minskar, samtidigt som det kan bli tungt med stakning så länge, men närmare 1 timme snabbare än normalt före tror jag på.

Jag vet inte vad jag hoppas på, det är helt klart kul med bra förhållanden, men då är risken stor att pappa kommer att sätta ett familjerekord som jag komer få svårt att nå på många år, om jag ens skulle klara det. Men nu ser det ju ut att bli tyngre...

Jag är helt fascinerad över att de där familjerekorden verkar vara så viktiga :)

Webbsida

Heja spolingen!

Webbsida

machine gun skrev:

Jag är helt fascinerad över att de där familjerekorden verkar vara så viktiga :)

Jag med. Tävlingsskallarna verkar ha gått i arv. IW, hur kommer din pappa att hantera att du kommer att spöa honom i Kalmar? Är det inte risk att någon av er (eller båda) kör raka vägen in i sjuktältet?

Senast redigerat av Kalle Löpare (2008-02-27 10:14)

Kalle Löpare skrev:

Jag med. Tävlingsskallarna verkar ha gått i arv. IW, hur kommer din pappa att hantera att du kommer att spöa honom i Kalmar? Är det inte risk att någon av er (eller båda) kör raka vägen in i sjuktältet?

Tänkbart scenario:
IW simmar 30 minuter snabbare än IP. IP cyklar om IW efter fyra timmar. På löpningen springer IW ikapp IP efter 2 mil. IP och IW driver på ett vansinnigt tempo. Ingen har tid att stanna och dricka. Både IW och IP knäcks med 3 km kvar. Kalle Löpare joggar sedan om.

Senast redigerat av Endag (2008-02-27 10:19)

Kanske blir det en sån här kamp: http://youtube.com/watch?v=MTn1v5TGK_w

Då hoppas jag nån filmar!

Webbsida

Är det inte förbjudet att krypa i Kalmar??

Endag skrev:

Då hoppas jag nån filmar!

Om jag ska dit (som publik), så lovar jag att inte glömma kameran.

steph skrev:

Är det inte förbjudet att krypa i Kalmar??

Jag tror att det är det. Nuförtiden är det tydligen även förbjudet att krypa på Hawaii.

Jag tror inte regler kan stoppa mig från att krypa om det är enda sättet att komma före IW över mållinjen.

Tanken att man inte får krypa är väl att kan man inte gå så är det inte hälsosamt att fortsätta.

Webbsida

Det är väl så. Det är väl bara på Åland, som det är tillåtet att krypa. Min tanke var väl att om man tagit sig så långt så lär det inte skada så mycket mer. Man lär väl inte krypa hela maran?!

Registrerad: 2006-03-15

Endag skrev:

Tanken att man inte får krypa är väl att kan man inte gå så är det inte hälsosamt att fortsätta.

Frågan är om elitidrott är hälsosamt överhuvudtaget. Mycket förslitningsskador osv.

Sidor: 1 … 19 20 21 22 23 … 37  

Sidfot

Drivs med hjälp av PunBB