Du är inte inloggad.

Sidor: 1 2 3 4 … 32  

Kalle tränar för Triathlon

Från: Örnsköldsvik
Registrerad: 2007-08-01
Webbsida

Tryman och Floppix, tack för tips och råd! Då blir det inga cykelbyxor, och så kör jag utan strumpor för det känns enklare.

Fast nu börjar ni skrämma upp mig!! Vad är det här för sport egentligen?!?!? Först ska man raka benen, sen nummerlappen är det väl lika bra att nåla fast direkt i skinnet med säkerhetsnålar... Snart kommer ni väl att säga att man ska ha råttfällor istället för pedaler, så smäller man igen dem över fötterna för att spara tid.

http://www.mysmiley.net/imgs/smile/rolleye/rolleye0018.gif  <-- jag är triatlet, det är inget fel på mig..

Ni bara: "Klart man har råttfällor, HAAR du inte det??" :)

Senast redigerat av Kalle Löpare (2007-08-04 21:24)

Webbsida

Gårdagens träning 3/8

Simning 3 km, på Nyängets havsbad, 65 min. Bra pass, tog det ganska lugnt. Ville kolla hur simformen var inför söndagen. Som vanligt svårt med andningen första 10 min, men sen flöt det på fint.

Nu är jag laddad inför imorgon! Allting ligger i bilen, cykeln är på taket och nu ska jag bara äta en rejäl måltid, fisk i någon slags tomatsås med färskpotatis... Sen blir det film, tvåan visar något som verkar bra. Sen gå och lägga sig och försöka sova. Upp 05.45 imorgon bitti! Skriver en rapport imorgon kväll om hur det gick.

Webbsida

Stöcke Triathlon, 5/8, olympisk distans

Oj vad skönt. Vilken segerkänsla, min första triathlon är avklarad! Skriver lite kort om gårdagen.

06.00: Steg upp, åt en rejäl frukost, havregrynsgröt med en banan i + två mackor.
06.30: Iväg i bilen, mot Umeå.
08.00: Framme i Stöcke.
09.30: START

Simning, 1500 m:
Trots att simningen var i en sjö var det bara 18 grader i vattnet. Perfekt tyckte jag som hade våtdräkt, värre för dom som inte hade det. Kom iväg utan att stressa bland de sista, det gick faktiskt bra att komma in i andningen. Låt strax efter en liten klunga, och jag höll ett jämnt och bra tempo, simmade t.o.m. förbi några stycken. Växlingen gick riiiiktigt långsamt, först av med våtdräkten, sen på med cykelskorna, knyta snörena... Tid inklusive växling: 33:21

Cykling, 40 km:
Iväg på cykeln, magen kändes konstig i början, som något slags håll. Efter några km kunde jag trampa på, magen fortfarande knepig. Cyklade på, försökte hålla hyfsat tempo. Höll omkring 30 km/h hela vägen, vilket var mycket långsammare än alla andra. Den enda som hade långsammare tid än jag i cykelmomentet var en kille som fick punktering >:-[  Han som ledde var på väg till växling när jag var på slutet av första varvet och var strax bakom mig, men jag lyckades hålla undan med blotta förskräckelsen... Tid inkl. växling: 1:28:19.

Löpning, 10 km
Jaha, på med löpardojorna och iväg. Benen var såklart stumma som jag vet inte vad! Det gick väldigt långsamt, och jobbigt var det. En liten kant på vägen gjorde att benen vek sig, stapplade i några steg... Shit! Det var oväntat jobbigt, och fortfarande hade jag ett diffust håll i magen, blev nästan värre nu. Efter 2 km började benen kännas lite bättre, men man fick kämpa ordentligt!! På slutet av andra varvet kunde jag öka tempot en liiiiten aning. När det var 500 m kvar gick en glädjekänsla genom kroppen. Jag är snart i mål! Jag var riktigt trött vid målgång, det tog en kvart innan jag kunde äta en banan ens. Men också otroligt nöjd!! Vad bra det gick! Tid löpning: 49:49, fast det kändes mycket långsammare. Tid totalt: 2:51:29.

Som sagt, är otroligt nöjd med min första triathlontävling! Det gick faktiskt bättre än förväntat, kolla här:
MÅL 1: Komma i mål.
MÅL 2: Klara hela sträckan utan att få ont i något knä eller annat.
MÅL 3: Komma under 3 timmar.

Samtliga mål uppfyllda, kroppen höll, tempot var precis lagom, och tiden är jag riktigt nöjd med, jag är motionär och ingen elit. Hade inte kunnat pressa tiden speciellt mycket, löpningen var riktigt jobbig. För att få en bättre tid framöver så är det viktigast att träna cykling, och då tempo såklart. I år har ju nästan bara tränat långa, sega pass i 25 km/h inför vätternrundan, och tidigare tränade jag inget cykel alls. När jag får min nya racer, ska jag ut och cykla och slå rekord på alla sträckor jag har cyklat under våren. :-)  Även simningen kan jag träna, jag har inte högre fart än såhär för tillfället. När hösten kommer ska jag till simhallen och få upp snabbheten. Löpningen känns bra och ska bli bättre.

Nästan ännu jobbigare än tävlingen var att köra hem till Ö-vik efteråt. Höll på att somna, var tvungen att stanna och ta en kopp kaffe på Grundsunda Hembygdsgård.

Tryman: Tack igen för tipsen, det märks att du vet vad du pratar om!! Jag körde på ditt koncept till 100 %, fungerade hur bra som helst. Åt ingenting under loppet, det var inga problem alls. Enda problemet jag hade egentligen var lite håll, det känns som att det hör till. Bara för nyfikenhet, jag vet att du tränar mycket, vad har du för bästa tid på olympiska distansen? Hur mycket tränar du i veckan?

Registrerad: 2007-05-05

Grattis! Nej tyvärr är silvermedalj i Lidingöloppet den galna tiden 2.15! Löper bara ungefär 5 mil i veckan, men jag tar mig under 2.30 på träning så det ska väl gå att klara det målet, om det inte blir som Stockholm Marathon. Då hade jag 120 som vilopuls innan loppet. :(

Registrerad: 2006-08-28

Grattis till fint lopp!

Snittar man bättre än 30 och bara har en efter sig är motståndet snarare hårt än att du är långsam.

Jag har samma känsla på kortare triathlon under löpningen, det känns som man joggar.

Registrerad: 2006-03-15

Grattis till ett bra genomfört lopp =)
Håller med Ironwoman att snitta 30 är inte dåligt, och med lite mer tempoträning på cykel ska det nog kunna gå ännu fortare =)

Min bästa tid på olympisk är 24.31-1.25.39-43.36 Totalt 2.33.46 men det var 1999. Körde min näst bästa i år på 26.48-1.20.01-52.02 Totalt 2.38.51 men då hade jag punktering i en mil på cykeln. Målet är att kunna göra under 2.30 i år.
Om du tittar bakåt i min träningsdagbok så ser du månadssammanställningar över min träning efter varje månad. Totalt är jag uppe i dryga 140 timmar i år. Har satsat ordentligt sen i januari efter många års frånvaro från ordentligt tränande och tävlande och hoppas på ännu bättre resultat nästa år.

Registrerad: 2007-06-03

Grattis! :)
kul att höra hur det gick.

Från: Träningslogg under "Webbsida"
Registrerad: 2006-08-27
Webbsida

http://content.sweetim.com/sim/cpie/emoticons/0002014B.gif Han kom i mål och debuten gick finfint. Snacka om att sätta ribban högt direkt. Blir det fler tävlingar redan i år?

Webbsida

Ja, tack ska ni ha allihop! Skönt att höra att man kanske inte är så totalt usel på att cykla som det kändes ett tag. ;)  Men det ska bli bättre, ny cykel, nya cykelskor och nya pedaler (SPD-SL), kommer att göra så att motivationen för att träna cykling ökar markant. Vad löjlig man är egentligen! Känner mig som en 7-åring som väntar på julafton...

Tryman: Du hade alltså spöat skiten ur mig med platt däck på 1/4 del av cykelsträckan? Och ändå haft tid över? Coolt! Dina tider på simningen och cyklingen verkar vara sjukt bra, syns även på ditt träningstempo. Jag ser även att du tränar löpintervaller. <:-(  (usch!!!!). Får du till allt på samma dag borde du ju klara 2:30. Fast att försöka pressa sig på tre grenar för att få en bra tid måste vara rena rama döden!! Lycka till på nästa tävling, hoppas du klarar målet! Ska bli spännande att följa din tråd...

Floppix: <boff>  Hmm, Nej snälla Floppix, inga mer triathlontävlingar i år! Tanken har inte ens slagit mig, bara tanken ger mig mjölksyra i hjärnan.... Nog är det roligt med triathlon, men det får allt bli nästa år, då har jag hunnit träna mig mer. Målet är att köra någon längre distans nästa år, det är det som kommer att vara fokus för höstens/vinterns träning.

Webbsida

Summering V 31:

Löpning: 1h 40'
Cykel: 1h 28'
Simning: 1h 35'
Styrka: 60'
Spinning: 60'

Totalt 6h 47'. Bra vecka! Iofs var tävlingen nästan hälften.

Webbsida

Träningsupplägg för aug-sept:

Träningsplaneringen för tiden fram till Lidingöloppet kommer att se ut som följer, mer eller mindre:

Mån: Rodd/cykel ca 20 min + 45 min styrka
Tis: Löpning 6-7 km, alt. spinning.
Ons: Vila
Tor: Löpning 6-7 km
Fre: Rodd/cykel, ca 20 min + 45 min styrka
Lör: Långpass löpning.
Sön: Simning, 60 min.

Det viktigaste är att få in tre löppass/veckan varav ett långt. Längden på långpassen ska jag stegra. Under juli har jag kört 10 km, i augusti ska jag upp i 15 km och i sept upp till 20 km. Vill ta det mycket försiktigt, därför inga långa pass just nu. Jag vet ju att jag kommer runt LL ändå, viktigare att träna upp kroppen så att den tål träningen. Därför är styrketräningen viktig, kommer att köra mycket ben men även resten av kroppen. Rygg på måndagar, bröst-axlar-triceps på fredagar. Jag kan också få in en extra vilodag om jag springer på löpband innan något av de passen.

Intervallträning löpning, tusingar, en gång varannan vecka. När jag får nya cykeln ska jag lägga in ett pass cykel i veckan också. Då kanske jag får kasta om, så långpasset löpning kommer mitt i veckan. Fram till dess kör jag spinning bara så att kroppen inte glömmer bort cyklingen...

Det här kommer nog att ändras efterhand. Observera att det är ganska korta pass ändå, jag vill känna mig trygg med det här innan jag vågar öka mängden. Det här blir ungefär 5-6 timmar i veckan, det är ungefär där jag har legat senaste månaderna.

Ja, feel free att kommenterade detta ihopsnickrade schema. :-)

När man tävlar sliter det som dubbla distansen eller mer på träning.

Kommentarer till schemat: Lidingö har du säkert koll på. Det som jag funderar på är med tanke på dina mål att kanske skära ned på styrkan och kanske simma eller cykla (om benen håller för det) mer. Triathleter kör brukar köra styrka enligt kenyansk stil "leta upp ett högt berg i närheten och spring uppför det så fort du kan och så ofta du kan". Sedan beror det ju på vad man proriterar, dina problem är ju främst regelbunden träning och tycker man något är kul är sannolikheten större att det blir av, så då kan styrka vara bra.

Registrerad: 2006-03-15

Tack för komplimangen =)

Tror nog det ska gå, trots min frånvaro av regelbunden träning av löpning. Borde kunna gå ner mot 46-47 på milen på tävling om det är en bana som passar mig så det ska nog gå.

Håller med om att nya cykelprylar gör att motivationen att cykla höjs en hel del =)

Webbsida

Floppix, bilden på den där triatleten du la in på förra sidan, vad är det för en typ, är det din coach eller? Han ser hård ut... Tror du han slår mina 2:51 på olympisk? ;-)

Webbsida

Ironwoman, tack för tips. Vad tror du om upplägget nu då? Har gjort om efter dina kommentarer, se nedan. Kör spinning på tisdagkvällar tills cykeln kommer, då kör jag ute. Cykling sliter inte på kroppen på pass under 10 mil, däremot över det fick jag rätt ont i mitt andra knä (inte löparknät alltså). Det berodde delvis på att jag hade sadeln lite för högt, pus att cykeln var lite för stor, det borde gå att åtgärdas. Men sådana saker gör att jag vill bygga upp min klena kropp så att den tål träningen, så åtminstone nu under hösten två kortare pass i veckan på gym. Men Ok, lite mer cykel, och så lägger jag in ett löppass på måndag istället. Simning, hmm, veckodagarna räcker inte till... Samtidigt är det skönt nu när man kan simma ute. Måste tänka <knaak>. Vet du vad, jag kanske kan byta något styrkepass mot ett simpass då och då.

Mån: Löpning utomhus eller löpband 6-7 km + 45 min styrka
Tis: Spinning 60 min
Ons: Vila
Tor: Löpning 6-7 km
Fre: Rodd/cykel, ca 20 min + 45 min styrka. Alt. simning, 45 min.
Lör: Långpass löpning >12 km.
Sön: Simning, 60 min.

Så! Det känns faktiskt bättre. Ska testa detta i några veckor och se om det fungerar.

Webbsida

http://smileys.smileycentral.com/cat/4/4_1_72.gif

Kalle Löpare skrev:

Floppix, bilden på den där triatleten du la in på förra sidan, vad är det för en typ, är det din coach eller? Han ser hård ut... Tror du han slår mina 2:51 på olympisk? ;-)

Det där var ju bara nån freaky bild som jag hittade på nätet! :P (Men oj det VAR visst min coach, inte undra på att jag är nertränad som en gris för tillfället) Jag tror att han äter upp ditt olympiska resultat till frukost, och sen drar en halv ironman på 4:36:37 (resultat från Gbg -06)

Det ser bra ut. Cykel sliter inte mycket, det kan vara några enstaka kroppsdelar pga statisk ställning annars kan man cykla så mycket man klarar för återhämtningsförmågan och psyket. Så det är bara att köra på. Däremot kan cykel förstöra löpningen, speciellt i början innan man vant sig, men det märkte du ju på tävlingen. Simning har jag också svårt att få in tillräckligt många pass, absolut minst 2 (förre än 2 och jag går inte framåt), men gärna 4-5 pass har jag blivit tillsagd. När jag är för lat på morgonen innan jobbet, och simhallen är stängd vid lunch, då slipper jag skulle på att jag är lat så blir det svårt... Annars är stör inte simningen, brukar snarare förbättra återhämtningen och känslan i benen (om man nu inte kör benpass på simningen).

floppix skrev:

http://smileys.smileycentral.com/cat/4/4_1_72.gif

Kalle Löpare skrev:

Det där var ju bara nån freaky bild som jag hittade på nätet! :P (Men oj det VAR visst min coach, inte undra på att jag är nertränad som en gris för tillfället) Jag tror att han äter upp ditt olympiska resultat till frukost, och sen drar en halv ironman på 4:36:37 (resultat från Gbg -06)

Även samma coach som har sparkat mig tillräckligt många gånger i baken så att jag nu kan springa nästan på egen hand.

Webbsida

Jag tror att han äter upp ditt olympiska resultat till frukost, och sen drar en halv ironman på 4:36:37 (resultat från Gbg -06)

Hihi...  :)  Det är inte läge att tävla mot han än då? Får träna i några veckor till.... :)

Var ute och simmade igår, i en sjö utan våtdräkt. Lite drygt 1 km. Benen fick jobba extra mycket förstås, men det var skönt som omväxling, och så är det ju inte så omständigt heller, bara att hoppa i och simma iväg.

Kalle Löpare skrev:

Jag tror att han äter upp ditt olympiska resultat till frukost, och sen drar en halv ironman på 4:36:37 (resultat från Gbg -06)

Hihi...  :)  Det är inte läge att tävla mot han än då? Får träna i några veckor till.... :)

Var ute och simmade igår, i en sjö utan våtdräkt. Lite drygt 1 km. Benen fick jobba extra mycket förstås, men det var skönt som omväxling, och så är det ju inte så omständigt heller, bara att hoppa i och simma iväg.

Det är kul att räkna på hur länge man hänger med simning - 100-150 m. Cykel - ingen aning, några rätt få km. Löpning - 1-2 km.

Hur varmt är det i era sjöar? jag skulle inte kunna simma ute utan våtdräkt eller snarare för mesig för det

Registrerad: 2007-06-15

Hallå! Gud vad kul med en ännu en triathlet här på forumet, och dessutom en som är nybörjare precis som jag själv. Vi verkar ligga på samma cykelnivå, det där om att bli omkörd av hela startfältet känner jag väldigt väl till =( Angående den sega löpningen är min erfarenhet att det blir lättare ju mer man tränar den växlingen, så lägg in ett pass med cykling och löpning då och då. Sen tror jag också att man "skräms" lite av stumheten i benen och tror att man är tröttare än vad man i själva verket är. Så var det iallafall för mig den första tävlingen, då jag tog det extremt lugnt första kilometern bara för att upptäcka på slutet att jag hade ganska mkt energi kvar.

Ska bli kul att följa din dagbok! Hur har du tänkt med vinterträningen? Blir det spinning och simning inomhus? Hur ofta isåfall? (Jag är nyfiken eftersom jag själv funderar på hur jag ska träna i vinter)

Webbsida

Hej Holch! Jodu, jag har själv följt din tråd under senaste månaden eller så. Det ser ju riktigt bra ut, och din löpning är grym!!! Lite Terminator-stuk över den, de andra cyklar förbi och du bara "I'll be back..." >|-[  Det ska bli spännande att följa din utveckling!

Det verkar dessutom som att jag är mer nybörjare än vad du är. Det var knappast någon risk för att jag skulle ha för mycket krafter kvar (AAaaahahahahaaaa, vilken rolig tanke!! http://www.mysmiley.net/imgs/smile/happy/happy0008.gif), jag lovar, jag var alldeles tillräckligt trött när jag gick i mål... 

Vad sa du, vinterträning? Jo, tanken är såhär, jag simmar ute så länge det bara går, sen blir det bassäng. Vad gäller cykel så blir det landsväg tills den hårda Norrländska vintern sätter in - om några veckor alltså :). Nädå men gärna september ut, kanske en bit in i oktober. Sen blir det mountainbike så länge det går. Och spinning såklart. Löpning ska jag definitivt träna hela vintern, iaf ett par pass i veckan, det har jag hört ska vara bra. Och så mycket längdskidor för att få mängd.

Webbsida

Ironwoman skrev:

Det är kul att räkna på hur länge man hänger med simning - 100-150 m. Cykel - ingen aning, några rätt få km. Löpning - 1-2 km.

Hur länge man hänger med? Vaddå hänger med? Står man bredvid en sån där stålman, så blir väl benen som kokt spaghetti av nervositet, så man ramlar väl ihop innan man hinner ner i vattnet. Några meter alltså, plus några meter hundsim. :)

Hur varmt är det i era sjöar? jag skulle inte kunna simma ute utan våtdräkt eller snarare för mesig för det

Simning ute utan våtdräkt... Ja, nu är det iofs riktigt medelhavsväder här uppe, så det var säkert 22 grader i vattnet i den lilla sjö jag simmade i. Jag simmade ju bara i 25 min. Korta pass går bra att köra utan, men jag vet om jag hade blivit kall om jag fortsatt. Sen ligger man ju lite lägre i vattnet, vilket innebar lite vätsketillskott under simningen, och kanske lite näringstillskott också. :)  De längre passen ska jag fortsätta köra med våtdräkt, då brukar jag ändå simma i någon havsvik så det är lite kallare, 18-20 grader. Det är ju helt underbart att ha våtdräkt, det blir mycket lättare att simma! Köpte min för bara två månader sen.

Webbsida

TJOHOO! Nu är det julafton och påsk samtidigt! :-))
Min sprojlans nya Nishiki Finisher har kommit med paket från Göteborg!!! Gissa om det blir någon cykling framöver, här ska det slås personliga rekord! Nu kan jag pensionera mitt stackars 14-åriga ök, som jag åkte Vättern på.

http://byfiles.storage.live.com/y1pJi3S7PfZz0g8sYLiZB9gRaONlnm1OZg-35sHaHCN2Jzd9DCs4r_uDvbzCeoJvk6Eg6lelOYQAXk

Webbsida

*dregel i dagboken*

Men du kan väl editera ditt inlägg till ett "före och efter"-inlägg? Den gamla skroten mot det nya vrålåket! :)

Sidor: 1 2 3 4 … 32  

Sidfot

Drivs med hjälp av PunBB