Du är inte inloggad.

Sidor: 1  

Någon bra, enkel sommarmat??

Registrerad: 2007-06-28

Hejsan! Skulle vilja ha ett lunchtips för kommande semesterdagar. Enkelt och lättsamt, sallader t.e.x av olika slag. Helst med låg kaloriinehåll.
Enkelt är viktigt! Annars så blir det att jag struntar i maten överhuvudtaget. Tack på förhand! /Ewiie

Från: Göteborg
Registrerad: 2005-10-17

Ewiie skrev:

Hejsan! Skulle vilja ha ett lunchtips för kommande semesterdagar. Enkelt och lättsamt, sallader t.e.x av olika slag. Helst med låg kaloriinehåll.
Enkelt är viktigt! Annars så blir det att jag struntar i maten överhuvudtaget. Tack på förhand! /Ewiie

köp hem följande exempel så har du massa bra ingredienser du kan göra sallader på.. käkar själv mkt sallader nu på sommaren, enkelt att göra, fräscht att äta, lätt att ta med till jobbet, blir inte dåligt osv osv...

ägg, skinka, räkor, tonfisk, makrill, fetaosttärningar, kycklingfilé, crabfish, rostbiff, keso, kesella

avokado, dressing, nötter, frön, majonäs,

linser, bönor, pasta, bröd

majs, ärtor, tomat, broccolli, blomkål, squash, champinjoner, rödlök, morot, groddar

toppa med färska kryddor

nackdelen med sallader är ofta att de är lite väl magra och man blir hungrig snabbt men väljer du lite från varje kateogri så har du en bra sammansatt sallad..

Senast redigerat av vic (2007-06-29 10:18)

Registrerad: 2006-08-17

Ah, sallader...
Enklast möjliga är att öppna en burk tonfisk, skära tomat, gurka, sallad, paprika (vilka grönsaker du vill) och servera med bröd. Kanske koka ett ägg till, det är gott men kräver några minuter :)
Annars är ett bra tips att se till att det blir över lite pasta/ris från middagen (eller varför inte laga en extra portion så har du färdig lunch!)
Rökt kalkon eller kassler är också gott i sallad om du vill ha något annat än fisk.
Ett annat enkelt tips är att äta en burk makrill i tomatsås på något gott bröd.
Det finns färdiga soppor som bara är att värma på som enligt mig har helt ok näringsvärde.

Då är jag en sånhär som hatar tonfisk, broccoli och annat som ni nämnt... ex linser o bönor. Är lite hopplös att göra mat till, men jag ska försöka få i mig det tillslut :D

Från: Umeå
Registrerad: 2007-05-01

Ewiie skrev:

Då är jag en sånhär som hatar tonfisk, broccoli och annat som ni nämnt... ex linser o bönor. Är lite hopplös att göra mat till, men jag ska försöka få i mig det tillslut :D

OK, men säg något som du gillar då så kan vi kanske komma med varianter. Om du inte gillar något som vic nämnde blir det iofs svårt. Då är det dags att vidga sina vyer och lära sig gilla mer mat!

Registrerad: 2006-08-28

När lillasyster tog studenten för 2 veckor sedan gjorde jag en litet kokbok åt henne. De skulle vara recept som hon skulle tycka om och som skulle vara enkla att göra, så de är helt anpassade efter henne, de är rätt nyttiga också.

Köttfärssås

100 g köttfärs, mince, quornfärs eller en blandning av hackad vitkål och morötter
1 ganska liten gul lök
margarin, smör eller olja
250 g krossade tomater
Soja
Svartpeppar
Örtsalt/Salt
Basilika

Hacka och bryn den gula löken i margarin, smör eller olja. När den är halvfärdig, tillsätt köttfärsen (tinad) eller veg alternativ (mince och quornfärsen kan vara fryst) och stek färdigt.

Tillsätt sedan krossade tomater, soja, svartpeppar, basilika, örtsalt eller salt och låt allt koka upp några min.

För variation

Morötter tillsättas, hacka i små dipbitar och låt steka lika länge som den gula löken.

Majs, konserverad eller fryst majs kan tillsättas tillsammans med kryddorna.

Champinjoner, färska eller frysta färska ska stekas en stund, tillsätt samtidigt som köttfärsen. Konserverade kan tillsättas samtidigt som kryddorna.

Pasta med spenat och ostsås

120 g pasta
125 g stuvad spenat ( 1/3 paket av Findus stuvade spenat, 375 g förpackning)
ca 50 g ost (ganska mycket)

Sätt på pastan

Tina spenaten på låg effekt i micron. När den är tinad, tillsätt osten i skivor och värm så osten smälter. Tillsätt sedan direkt pastan så att osten inte hinner stelna, rör om.

För variation

Byt ostsort

För att laga stuvad spenat själv. Tina fryst hackad fryst spenat, vispa en svätt mjölk (ca 2 msk) med lite mjöl (ca 0,5 msk), tillsätt spenaten och koka upp under omrörning, tillsätt salt eller örtsalt.

Pasta med quornfiléer och stuvad spenat

110 g pasta
2-3 quornfiléer
olivolja
citronpeppar (Santa Maria)
pressad citron
125 g Findus stuvade spenat

Tina quornfiléerna på låg effekt i micron

Sätt på pastan

Stek quornfiléerna i olivolja, droppa på lite pressad citron och citronpeppar

Tina den stuvade spenaten i micron på låg effekt

Wok med pasta och quorn

110 g spaghetti
100 g quorn
200 g blandade wokgrönsaker
citronpeppar
pressad citron
olja

Tina quorn och wokgrönsaker på låg effekt i micron (gör att mindre värme behöver tillföras och mer vitaminer finns i den färdiga maten).

Bryt spaghettin i mindre bitar och koka den.

Blanda och och woka!

Pasta med räksås

110 g spaghetti
Dipmix med dillsmak
Gäddfil/fil med 3 % fett
Ev färsk dill
frysta räkor

Koka pastan

Blanda ihop dipmixen med fil, blanda i fryst dill.

Värm räkorna, utan att koka.

Blanda ihop och servera.

Används 3 % fil blir det för lite fett i måltiden (ta en näve nötter eller liknande till).

För variation
Gröna ärter och champinjoner passar också bra att ha i såsen.

Fisk i sås

100 g fryst fisk (torsk, sej eller liknande)
1 msk vetemjöl
1 dl mjölk
1/3 fiskbuljongtärning
smör
pressad citron
dill

Vispa ut mjölet i mjölken, tillsätt buljungtärningen, en liten klick smör. Koka ett par minuter till såsen blir tjock.

Tillsätt lite pressad citron, dill och fisken. Koka tills fisken inte har några genomskinliga delar kvar, ca 10 min.

För variation:
Skaldjur och konserverade champinjoner kan tillsättas.

Tack Ironwoman, den där köttfärssåsen lät mest lockande... Baraskicka iväg morsan till att handla då :D

Förreste försökte jag äta mammas "peppargräs" även kallad ruccolasallad. Men det går ju bara inte, det är som att slicka i en pepparskål :S

Från: Linköping
Registrerad: 2003-12-03

Låter inte som problemet är att du är lat utan problemet är att du är extremt kräsen?

Sidor: 1  

Sidfot

Drivs med hjälp av PunBB