Du är inte inloggad.

Sidor: 1 2 3 … 13  

Adrenalinepacked POWER!

Från: Tokyo
Registrerad: 2004-07-20

Min gamla dagbok  http://www.halso.info/forum/t-26048-9.html   kändes slut nu när min deff tagit slut. Det är dags för lite nya fräscha tag och en ny dagbok.

Ska som sagt börja köra med mer SL inriktning enligt schemat nedan första tiden:
Mark 6-8 set
Raka marklyft 3 set
Stångrodd 3 set mot magen och 3 set mot bröstet
Pullups 3 set

Bänk 6-8 set
Dips 2-3 set
Frivändning+press / militärpress 4 set
Underarmsträning

Knäböj 6-8 set
Viktcrunch 4 set
Vadpress 6 set

Börjar med detta första tiden och går nog snart över till bulgaren på SL-övningarna. Anledningen till att jag går över till SL är att det helt enkelt är så jävla mycket roligare att fokusera på mer koncentrerade mål än bara "jag ska bli större", och att jag mer och mer börjar märka att jag har en del att ge här. De av er som sysslar med SL redan får gärna titta över mitt schema och lämna synpunkter!

OK, så nu är det bulk. Vad ska hända då? Jo, prioriteringarna är:
-Öka i SL-totalen
-Underarmar, rygg, bröst, vader (enligt utvärderingarna efter förra bulken men istället för fokus på triceps mer på bröst)

Benen mina är inte så starka men de ser jävligt bra ut :D så jag kommer fokusera på marklyften och bänken mer än böjen till en början. Kostmässigt ska jag skära ner på allt fett jag hällde i mina shakes, försöka äta ganska cleant och bulka lite nyttigare.

Stats:
Vikt 80kg
Bänk 70x4
Böj 70x7
Marklyft 90x5

Förstamål i SL:
Bänk 90kg
Mark 120kg
Böj 90kg

Nytagna bilder finns i gamla dagboken.

Senast redigerat av Adrenaline (2007-05-11 12:57)

10/5-07: Bänkpasset

Bänk 70kg x4 65 x6 x6 x6 x6 x5 testa 67 kg nästa
Dips 10kg+BW x5 x5
Frivändning och press 35kg x6 x6 x6 Superstrikta mer vikt nästa
Wrist curls 15kg x10 x10 x10 mer vikt nästa
Rev. 9kg x8 x8 x7 mer vikt nästa

Utv. Ganska bra pass.

Idag: Böjpasset
Böj 70kg x7 x6 x6 x6 x6 Mer vikt nästa
Frontböj 50kg x6 x6 x6 Kan mer vikt
Viktcrunch 25kg x12 30kg x10 x10 alla 30 x10 nästa
Vadpress 100kg x8 x8 x8 x8 x8 Mer vikt nästa

Utv: Kanonskönt pass, första gången jag kör frontböj och det tar som fan!

Senast redigerat av Adrenaline (2007-05-11 12:32)

Misstag, Honn? ta bort denna post om du ser den.

Senast redigerat av Adrenaline (2007-05-11 12:34)

Registrerad: 2007-03-27

lycka till, ska följa.

Från: Sundets pärla
Registrerad: 2006-07-30

Najs buddy.
Vad står TB3 för?
Är inte målen lite väl lätta med tanke på att du reppar på 90 i mark och 70 i böj så är du nog inte mer än 10kg ifrån på dina maxningsförsök att nå 120 respektive 90kg?
Eller när har du planerat att va där :) ?
Lycka till !

Najs najs.

Målen är ganska lätta jo, men jag satte lätta mål med flit för att öka motivationen på kort sikt. Långsikta mål har jag inte satt upp än. Dessa mål ska tas så fort som möjligt för att sen sätta "riktiga" mål med gott självförtroende i ryggen.

aha okej. Då förstår jag. Du har snart uppnått dina mål bara du vågar maxa ;)
Vad står TB3 för ?

SL övnignarna, ändrade dock. Nu står det inte TB3 längre.

Från: Stockholm
Registrerad: 2006-10-11

Vad står TB3 för ?

The Big three? Dvs, bänk, mark, böj?

Moderator
Från: Lund/Bollhuset
Registrerad: 2005-02-25

Äntligen! Det här ska bli kul att följa. När du maxar och eventuellt missar, förklara gärna var i lyftet som du missar. Bästa sättet att hitta sina svagheter på!

Från: Skövde
Registrerad: 2006-05-15

Gött! Jag säger som steve, detta ska bli roligt.
Du har ganska ojämn total som mål. :)
Du måste vara ganska stark i bänken.

Ojämn på vilket sätt? Att böjen och bänken är lika mycket vikt? Egentligen är mitt mål 300 i total, så sen om det blir 100 i böj och 80 i bänk spelar nog ingen roll. Men 80 i bänk tar jag nog redan.

Ja, jag menade det. Inte ofta jag ser folk med samma vikt i böjen och bänken.

Moderator

Jag skulle vilja säga att knäböj är det som kräver mest teknik av de 3 lyften. Har läst på en hel del om SL-böj och böja på rätt sätt nu när jag varit sjuk. Genom att hålla en väldigt bred fotställning hamnar fötterna närmare röven vilket gör att hävarmen (som utgörs av låren och gör så att folk med långa lår böjer mindre) blir mycket mindre. Använder man rätt teknik kommer man dessutom använda posterior chain mer än om man kör t ex ATG-böj där främre lår träffas mest. Posterior chain har mycket bättre styrkepotential och att du markar 33% mer än vad du böjer låter som du inte utnyttjar den till fullo.

Nu har den här artikeln en väldigt anvancerad infallsvinkel men jag tycker ändå man lär sig mycket nyttigt om rätt böjteknik: http://www.t-nation.com/findArticle.do? … y_120squat

Ska tilläggas att jag själv har rätt kass teknik och har börjat med box-böj för att förbättra denna.

Senast redigerat av stevebc (2007-05-11 20:00)

Tack för infon steve jag visste att ni grabbar kunde hjälpa mig!!

Har du några synpunkter på schemat?

Passar på att berätta att jag tryckte i mig 1800 kcal på mcdonalds nyss. Höhöhö. Har inte ätit där på ett tag men det var kul att trycka i sig. Tror jag är uppe i typ 4000-4500 hittills idag, vid lunchtid, hehehe.

1800kcal på mcdonalds är ju inget svårt ;)
Har man pengarna är de lätt att bulka! :D
Vilat idag? eller du kör varannan dag eller `?

Jag vilar idag, schemat blev lite cp den här veckan. Ska köra på måndag onsdag fredag egntligen men aja kör nog imorrn på morgonen.

Hehe har laddat upp med quinoa och skit här hemma så jag ska bulka hälsosammare den här gången! Nu ska jag till 50 års fest och trycka i mig massor av gratis mat dock :D

haha, kalas eller fest med mat är aldrig fel ;)

Pluggade lite knäböj och bänkpress på t-nation, tack steve för tipset.

Imorrn är det markpasset, finns det några bra artiklar man kan läsa på marklyftet som ni rekommenderar? Mer ingående teknikförklaringar?

När du kör mark, försök ha stången så nära in på dina smalben som möjligt. När stången har passerat knät, skjut då fram höften. Väl uppe, dra bak axlarna och ut med bröstet. Sänk med stången, se till att hålla i stången hela vägen ner.

Stå gärna smalt också.

Moderator

Jag ökade 15-20kg på ett pass bara genom att lära mig att marklyft består av två faser. Dels pressen så stången lyfter från golvet och dels draget där rumpa och bakre lår drar upp vikten. Innan ökningen hade jag höften för högt uppe redan från början (som många SL'are och bl a Ronnie har) men fick ingen kraft från golvet. Jag sänkte höften och arbetade mer med quadsen och lite mer upprätt rygg, pressade vikten från golvet och när den väl kom i rörelse så drog jag upp den till lock-out.

Sen är det jävla mycket psyke. Som med mitt senaste PB. Jag testade dra 3 gånger men gick inte förrän den 3:e gången. För varje försök blev det tyngre och tyngre naturligtvis men mitt psyke blev starkare för varje försök, så det gäller att verkligen VILJA få upp stången även när det känns omöjligt. Många kan nog sätta 10-20kg mer i marklyft bara dom VILL.

Senast redigerat av stevebc (2007-05-13 19:21)

Jag brukar också gå ganska långt ner med höften. Iallafall när jag körde med skor. Men nu är jag lite osäker på just hur jag ska göra. Ska nog göra något mellanting. Jag kan inte gå för långt ner, för då hamnar knäna över stången och då blir lyftet knöligt. För långt upp är inte heller bra då får man ju, som sagt inte så mycket kraft.

Moderator

Precis. Det gäller att hitta just sin balans.. och det förändras med tiden beroende på styrkeförhållandet mellan quads och posterior chain.

Men i mark tycker jag du gör så här (om du vågar): släng på mer vikt än vad du tror du maxar sen GER DU FAN på att du klarar det! Tagga till och kämpa upp vikten, dock inte med kutrygg :)

Spänn magmusklerna, ta ett djupt andetag ner i magen (axlarna ska inte höjas av andetaget men du ska få en gravid mage) och lyft. Du kommer automatiskt blåsa ut nånstans efter halva lyftet.

edit: precis, det bästa är om man tränar med någon som är lite starkare än en själv och försöker jaga denna person.

Senast redigerat av stevebc (2007-05-13 19:34)

Om du drar med en polare eller något blir det mycket bättre. Man taggar till som fan och lyfter vikter man inte tror man kan fixa bara man har någon som är där och taggar och ropar på en.

Supertack för hjälpen grabbar. Ska se vad vi kan hitta på för kul imorrn!

Sidor: 1 2 3 … 13  

Sidfot

Drivs med hjälp av PunBB