Diskussionsforum om näringslära, styrketräning och kosttillskott
Regler | Sök | Registrera dig | Logga in
Du är inte inloggad.
Melea skrev:
Bechamelsås heter det väl egentligen, bara vispa ihop mjölk och mjöl och koka ihop till en lite fastare sås. Om du kollar i nästan vilket recept på lasagne som helst så hittar du hur man gör :)
Det jag brukar använda är ju ostsås vilket är nästan samma sak. Man tillsätter ost på slutet efter att såsen tjocknat. En smalare variant är att sätta keso istället för vanlig ost. Lika gott blir det.
Nåväl, dags för helgens mat. Det blev en laxhelg.
Dagens mat. Inspirationen här var att göra någon slags soppa. Det blev potatis och purjolöksoppa med stekt lax till. Till: Lite sallad och grovt bröd. Betyg: Grymt gott. Jag gillar alltid potatissoppor.
Quinoa med fänkål, paprika och lax. Dressingen skall vara matyogurt och dill. (Jag använde kesella istället eftersom jag inte hade någon yogurt hemma) Betyg: Ganska gott men det borde varit mer quinoa, som tog slut.
Fänkål är underbart till fisk!!
Söndagmiddag: Grillat nötkött, klyftpotatis, sallad. Gottgott!
Alla gillar vi laxhelger. Själv har jag också haft en laxhelg men inte alls lika intressanta måltider. I fredags blev det lax med skaldjurskompott och ris + massa grönsaker och igår blev det lax, vindruvor, ägg och äpple. Värsta stenåldersdieten :)
Åt nyss liknande måltid Melea, lite stekta champinjoner till också. Mums filibaba!
Mm, vad gott steve! Gott med stekta grönsaker och svampar till grillat kött.. Rita en bild i paint nu så vi andra får se den delikata måltiden ;)
Hahaha :) Ska hooka kamera snart, in one way or another.
stevebc skrev:
Alla gillar vi laxhelger. Själv har jag också haft en laxhelg men inte alls lika intressanta måltider. I fredags blev det lax med skaldjurskompott och ris + massa grönsaker och igår blev det lax, vindruvor, ägg och äpple. Värsta stenåldersdieten :)
Lax rockar. Både gott och nyttigt. Gäller bara att inte överäta det så man blir less.
Jag tycker det verkar vara intressanta måltider. Men jag har lite svårt att utesluta kolhydrater, men man tränar ju olika förstås.
Fast kamera är bättre än paint! Mobilkameran kan ju fungera om man har bra med ljus tillgängligt. Även om Degpekkas bild var lite avskräckande...
Melea: Fy fan vad gött det där ser ut! Kan du posta lite så kan jag lungt utnämna dig till bäst på matlagning. Det enda som saknas är lite Oboy...
Är alla lax lika nyttig? Hur ofta ska man äta det?
Är inte gravad lax rätt fet mat?
När man gravar lax använder man salt och socker, inget fett vad jag vet. Lax är nyttigt, det innehåller bra fetter! Titta på www.slv.se för rekommendationer. Fet fisk minst en gång i veckan lär vara bra.
justrom skrev:
stevebc skrev:
Jag tycker det verkar vara intressanta måltider. Men jag har lite svårt att utesluta kolhydrater, men man tränar ju olika förstås.
Jag tror väl inte steve har som vana att käka über-GI?
Nej, vill inte påstå att det är lite kolhydrater i vindruver heller :P
Iaf inte om man äter så där 32 klasar, blev mest ett mumsigt kvällsmål, ingen träningsuppladdning :)
stevebc skrev:
Iaf inte om man äter så där 32 klasar, blev mest ett mumsigt kvällsmål, ingen träningsuppladdning :)
Sant förstås.
Jag är väl fast i potatis/ris/pasta vanan, men försöker prova på andra saker som cous-cous, bulgur och quinoa.
justrom skrev:
stevebc skrev:
Iaf inte om man äter så där 32 klasar, blev mest ett mumsigt kvällsmål, ingen träningsuppladdning :)Sant förstås.
Jag är väl fast i potatis/ris/pasta vanan, men försöker prova på andra saker som cous-cous, bulgur och quinoa.
Nu blir Lajne glad :-D
Jag tänkte på det, men kände att det var onödigt att börja skälla ut en total främling för hans idiotiska matvanor;)
Förresten, visste ni att bulgur på kinesiska är samma som ordet för gift, fast med olika ton?^^
Lajne skrev:
Jag tänkte på det, men kände att det var onödigt att börja skälla ut en total främling för hans idiotiska matvanor;)
Förresten, visste ni att bulgur på kinesiska är samma som ordet för gift, fast med olika ton?^^
Aah. Förstod att jag skulle trigga bulgur-fetischisterna. :) Skall se om jag kan göra något senare i veckan för att glädja er.
Mera pasta i tråden! Provade spaghetti av fullkorn, som var godare än vanlig. Tonfisksås kryddad med chilisås, kanel, soja och basilika (udda men gott).
Seppo.H skrev:
hm ursäkta den stora storlken :S
Jag tycker att bilderna skall vara stora, då blir man verkligen inspirerad av maträtterna som finns här i tråden. Fler stora bilder, njutning-at-large! XD
Mvh
Var tvungen att svänga ihop en lunch lite snabbt av det som fanns hemma, blev någon slags pastagratäng innehållande ägg, keso och champinjoner. Ingen större smaksensation kanske.
edit: är det snyggare med stora bilder?
Senast redigerat av Melea (2007-05-22 19:11)
Det var jättefint upplagt, och jag tycker de bilderna är lagom stora :-)
Du är så ambitiös; då jag "slänger ihop något" är det havregrynsgröt 99% av gångerna...
Tack Kiwi! Jag kör samma storlek på bilderna då, så avslöjas inte den taskiga skärpan lika mycket :)
Gröt är gott, men jag är ganska dålig på att variera det. Dessutom blir jag ganska tungt mätt, iaf av havregrynsgröt. Du kanske kan fota lite gröt och inspirera? :P
Passar på att lägga upp dagens middag: Saffransris med paprika och lök, kycklingklubbor och sallad.
...och sen åt jag två portioner till. Mums filibabba!
Melea skrev:
Passar på att lägga upp dagens middag: Saffransris med paprika och lök, kycklingklubbor och sallad.
Ser gott ut. Saffran gör ju maten både god och vacker. Fast jag glömmer alltid att köpa det även om jag skriver upp det. Den borde vara bland de andra kryddorna...
Nu blev det supersen middag idag. Kom på den briljanta iden att träna innan middan för att få känna på det varma vädret lite.
Fiskpinnar av sej, potatis och creme fraiche+gräslök+tomater.
Betyg: Mycket gott, en klassiker som återkommer ofta.
Och bulgur-sallad! Med broccoli och tomater. Kanske inte perfekt avstämt för just denna rätt men bra intressantare än min vanliga morot+vitkål.
Betyg: Mycket intressant. Skall göra den någon gång till för att se om den skall bli ett vanligt inslag.
Såg fint ut justrom! Panerad fisk med potatis är såå gott! Brukar göra någon liknande röra ibland, fast med gräddfil, gurka och rädisor.
Dagens lunch: Hopkok av lite allt möjligt. Röda linser, tomatkross, rödkål, selleri, sockerärtor och så på med curry.
Melea skrev:
Hopkok av lite allt möjligt
Det där verkar vara ditt standard-recept:P
Lajne skrev:
Melea skrev:
Hopkok av lite allt möjligt
Det där verkar vara ditt standard-recept:P
Men fatta vilket bra grund-recept; går att variera i oändlighet ;-)