Diskussionsforum om näringslära, styrketräning och kosttillskott
Regler | Sök | Registrera dig | Logga in
Du är inte inloggad.
Jag äter regelbundet kosttillskottet MittVal Sport som innehåller vitaminer och mineraler. Men tyvärr så äter jag väldigt sällan fisk, och får därför ej i mig särskilt mycket Omega3-fett. Bör jag äta ytterligare ett kosttillskott? Är det dumt att kombinera två olika kosttillskott? Vilka kan ni i så fall rekommendera?
PS. Jag vet att det bästa alternativet är att äta fisk, men bortse ifrån det nu så är ni snälla.
PS. Jag vet att det bästa alternativet är att äta fisk, men bortse ifrån det nu så är ni snälla.
Jag har inte svaret, men är nyfiken på det. Jag kan inte äta fisk, inte ens räkor å kräfter. bara kräks upp allt!
Det finns inte till min kännedom några vegetabiliska varianter på omega-3 tillskott på marknaden i Sverige för närvarande, men om ni kan (och vill) äta tillskott från fiskolja är förmodligen det det smidigaste sättet att kontrollera intaget av omega-3 fettsyror. Detta bör gå alldelles utmärkt att kombinera med andra tillskott (att kombinera olika tillskott är främst farligt ifall de båda/alla innehåller fettlösliga vitamnier (främst A och D), men det krävs även då väldigt stora mängder för att det skall ha en toxisk effekt). Ifall ni däremot av etiska skäl, eller p g a t ex allergi inte kan inta fiskolja är förmodligen det bästa alternativet linfröolja. Linfröoljan innehåller höga halter omega-3 fettsyror, men inte något färdigbildat EPA eller DHA. Som tur är kan kroppen själv bilda dessa ur alfa-linolensyra (omega-3-familjens moderfettsyra). Ett annat råd kan vara att använda rapsolja i matlagning, då det har en bra balans mellan linolsyra och alfa-linolensyra. En lämplig dosering av linfröolja som kosttillskott är 1-3 tsk per dag, i samband med måltid.
mayhem >> Vad sägs om att äta vanliga linfrön då? Krossade i exempelvis havregrynsgröt? Fungerar det? Eller är det något helt annat?
visst, vanliga linfrön funkar alldelles utmärkt. Du måste dock krossa, mixa eller mala dem för att kroppen ska kunna uppta näringsämnena. Enligt livsmedelsverket bör intaget av krossade eller malda linfrön begränsas till 4 msk/dag p g a att de kan innehålla höga halter av vätecyanid.
Funkar linfrön i bröd lika bra?
Fettlösliga vitaminer finns att få tag på i sk. "Missilerad form", vilket betyder att de fungerar på samma sätt som vattenlösliga vitaminer = behövs ingen olja/fett för att lösas i kroppen. Man kissar ut ev. överskott så överdoseringsrisken är ytterst minimal.
Om man inte äter fisk så vet ni säkert att B-vitaminer också är viktigt och då bör man inta hela B-vitamin-komplexet för maximalt upptag.
Ifall ni däremot av etiska skäl, eller p g a t ex allergi inte kan inta fiskolja är förmodligen det bästa alternativet linfröolja. Linfröoljan innehåller höga halter omega-3 fettsyror, men inte något färdigbildat EPA eller DHA. Som tur är kan kroppen själv bilda dessa ur alfa-linolensyra (omega-3-familjens moderfettsyra). Ett annat råd kan vara att använda rapsolja i matlagning, då det har en bra balans mellan linolsyra och alfa-linolensyra. En lämplig dosering av linfröolja som kosttillskott är 1-3 tsk per dag, i samband med måltid.
Går det lika bra med krossade linfrön, i exempelvis havregrynsgröten? Har börjat med en matsked i kastrullen så det får kokka med.
Köp fiskolja! Jag tål inte heller fisk, men jag kan utan problem äta fiskolja. Jag har ingen aning om hur det hänger ihop.
Fiskolja är ju rena mirakelkuren! Citat från paulun.com:
Fiskolja är billigt, hälsosamt och effektivt. Oavsett vilket idrott/träning du sysslar med verkar det som om detta är ett bra tillskott.
Fiskolja kan öka fettförbränningen och minskar omvandlingen av andra näringsämnen till fett i levern. Observera att det inte ska vara fiskleverolja, då det innehåller för mycket vitamin A och D. 5-10 gram fiskolja/dag är effektiv dos.
Köp fiskolja! Jag tål inte heller fisk, men jag kan utan problem äta fiskolja. Jag har ingen aning om hur det hänger ihop.
Jo, jag har börjat med det också. 3 gram per dag.
Det är proteinet i fisken man är allergisk mot. Är bara fiskoljan ren, så finns där inge fiskprotein i, mao "ofarligt".
vilka slags besvär får ni om ni äter fisk, trots allergin?
Kräkningar!
En fördröjd reaktion ca en timma senare. Halsen svullnar igen så att jag börjar få svårt att andas.
Inte så roligt direkt.
Jo, jag har börjat med det också. 3 gram per dag.
Det är proteinet i fisken man är allergisk mot. Är bara fiskoljan ren, så finns där inge fiskprotein i, mao "ofarligt".
Jag är nyfiken på varför just 3 gram? Paulún rekommenderar 5-10 gram fiskolja per dag för effektiv dos.
Själv tar jag bara 1 gram per dag p.g.a. rädsla för allergiska reaktioner. Men eftersom att inte har märkt något sådant är det nog dags att öka dosen.
Vilket märke använder du bruse?
Just nu har jag Bio-Marin Naturell 35% Omega-3, billigaste i hälsokostaffären.
Jag är nyfiken på varför just 3 gram? Paulún rekommenderar 5-10 gram fiskolja per dag för effektiv dos..
Brukar stå på de flesta burkar 1.3 om dan, mao 1-3 gram.
Men jag har käkat 4 gram CLA per dag just nu. Så därför "bara" 3 g fiskolja.
Själv tar jag bara 1 gram per dag p.g.a. rädsla för allergiska reaktioner. Men eftersom att inte har märkt något sådant är det nog dags att öka dosen.
Vilket märke använder du bruse?
Just nu har jag Bio-Marin Naturell 35% Omega-3, billigaste i hälsokostaffären.
Hm... lite olika, idag köpte jag Naturapotekets Fiskolja, fast på Hemköp för 70 kr. Naturapoteket själva tar 85 kr!
Hade en annan, Eisel, tor jag det hette, men det lukta så äcklig fisk när jag rapade av dem...