Diskussionsforum om näringslära, styrketräning och kosttillskott
Regler | Sök | Registrera dig | Logga in
Du är inte inloggad.
Låter som en bra idé med 10:or. Jag försöker själv ligga i repsintervallet 8-10 och tycker man får skön pump och muskelkontakt.
Visserligen har jag fått minska vikten en hel del mot för 4-6 reps, men den ego-dippen är det värt.
Skönt att knäet är på bättringsvägar!
Bänkpress
80 kg 10, 10, 8
Benspark
60 kg 3x10
Stångrodd
70 kg 10
Efter stångrodden blev jag plötsligt illamående, var tvungen att sätta mig ett tag. Vilade några minuter men var lite skakis fortfarande, vilket höll i sig även efter att jag kom hem. Det kändes som ett blodsockerfall, men jag åt innan passet så jag fattar ingenting. Högst irriterande var det i alla fall!
I övrigt var det skitjobbigt att köra tior! Första tian på bänken var lätt, andra var rätt precis att jag klarade en tia. Benspark blev istället för knäböj då ställningen var upptagen.
Chins
10, 10, 8
Raka marklyft
60 kg 10
70 kg 2x10
Marklyft
120 kg 3x5
Stångcurl
40 kg 10, 8
35 kg 8
Lutande hantelpress
30 kg 3x10
Dips
10, 10, 8
GAAH! Jag avskyr högrepsträning! Det är skitjobbigt och man får köra på så töntiga vikter. Ingenting är tungt men allt är jobbigt som satan! Hantelpressen till exempel, hantlarna vägde luft till att börja med, ändå fick jag kämpa upp den sista i tredje settet.
Marklyften vägrar jag köra högreps på, då får jag åka ambulans därifrån.
Det släpper väl förhoppningsvis efter några pass och känns bättre. I så fall lär vikterna öka rätt fort och det är ju roligt.
Fick rätt bra pump åminstone. 39,5 cm runt överarmen. Har en rätt slimmad skinnjacka, den var kämpig att få på efter passet och jag stod och svor för mig själv i hallen när den skulle av.
GAAH! Jag avskyr högrepsträning! Det är skitjobbigt och man får köra på så töntiga vikter. Ingenting är tungt men allt är jobbigt som satan! Hantelpressen till exempel, hantlarna vägde luft till att börja med, ändå fick jag kämpa upp den sista i tredje settet.
+1
Marklyften vägrar jag köra högreps på
+1
Det släpper väl förhoppningsvis efter några pass och känns bättre.
+1
39,5 cm runt överarmen.
*tappar hakan.. plockar upp hakan.. tappar den igen*[/b]
haha högreps är det fina på gymmet ju. Intensivt, man svettas ordentligt och får upp flåset, mycket mer slut än efter lika många set 4-5or ;D Högrepps är naaajZ!
Håller helt med dig henkee!
Fan grabbar... I höst ska det växas utav bara h-vete.
..å den som har minst biceps i mars månad ... den ollar vi!
Bänkpress
85 kg 10, 10, 7
Stångrodd
70 kg 3x10
Militärpress
40 kg 10, 10, 8
Knäböj
50 kg 3x10
V-latsdrag
60 kg 3x10
Om jag inte växer av det här blir jag tokig, för fy fan vad jobbigt det är! Knäböjen och latsdraget var lite väl lätt, men jag orkar inte! Jag vilade i 7 minuter mellan set 2 och 3 i militärpressen och gjorde ändå bara en 8.
Rätt bra ökning i bänken i alla fall och stångrodden kändes stabil, även om jag blir sjukt andfådd.
Det positiva är att jag lär har rätt bra ökningar att se fram emot de närmsta veckorna. Ska bli kul att se om man lyckas komma upp i lågrepsvikterna och göra 10:r på dem, men jag är skeptisk.
Musicman1 skrev:
Fan grabbar... I höst ska det växas utav bara h-vete.
..å den som har minst biceps i mars månad ... den ollar vi!
Jag hoppas du har rätt! Ja, och att jag inte är den som blir ollad då... ;-)
Senast redigerat av coffe_aberg (2008-09-22 19:54)
Stabil utveckling i bänken. Med de siffrorna så här tidigt i säsongen kan det bli klart intressant!
Mm, jag längtar som fan till högrepsperioden är slut, ska bli mycket intressant att se vad jag kommer ligga på när jag börjar köra tungt igen.
Hur kommer fördelningen mellan högreps- och lågrepsveckor se ut?
Ett tips är att du håller vilan konstant mellan seten, då är det lättare att mäta progressionen. Om det då krävs att du sänker vikten för att du ska klara 10 reps - so be it - nästa pass orkar du kanske köra en hel serie på samma vikt, eller närapå iaf.
Senast redigerat av Cybercowboy (2008-09-23 13:32)
50x10?
Gjorde inte du en 4a eller nått på 100-110kg?
Musicman1 skrev:
Hur kommer fördelningen mellan högreps- och lågrepsveckor se ut?
Jag har inte en aning! Kommer att köra högreps till jag känner att utvecklingen börjar stagnera, då byter jag till lågreps. Lågreps kör jag sedan så länge kroppen pallar innan jag byter igen. Lyssnar på kroppen alltså i stället för att bestämma ett visst antal veckor.
Cybercowboy skrev:
Ett tips är att du håller vilan konstant mellan seten, då är det lättare att mäta progressionen. Om det då krävs att du sänker vikten för att du ska klara 10 reps - so be it - nästa pass orkar du kanske köra en hel serie på samma vikt, eller närapå iaf.
Det är inte vikten som är problemet, det är konditionen! Om jag inte vilar tillräckligt blir jag illamående och då går det inte att fortsätta. Men visst, 7 minuter är ju bara löjligt. Skyller på dagsformen där och antar att det kommer bli bättre för varje pass.
_henkee skrev:
50x10?
Gjorde inte du en 4a eller nått på 100-110kg?
Jo, 50 kg kändes inte, kunde lika gärna kört med bara stången. Jag var väldigt trött bara och har också haft ont i ena knäet. Så det var en blandning av lathet och feghet som gjorde att jag körde så lätt. Nästa pass ska jag börja på 70 kg, om det känns bra i knäet kommer jag öka.
Chins
10, 9, 6
Lutande hantelpress
35 kg 9, 7, 4
Raka marklyft
70 kg 3x10
Marklyft
120 kg 6, 5, 6
Stångcurl
40 kg 10, 10, 7
Dips
3x10
Patetiskt. En 9, 7, 4 är inte kul... Jag vilade inte för lite mellan setten heller. Usch vad tråkigt det är med högreps!
Samma med stångcurlen, lite pustande inför sista två i första. I andra och tredje fick jag pusta redan vid femte.
EDIT: Fick rejäl träningsvärk av mina löjliga 3x10 på 50 kg i knäböj förresten! Känner fortfarande av det!
Senast redigerat av coffe_aberg (2008-09-25 20:48)
Hehe...
Riktigt rolig läsning i den här träningsjournalen. Känner igen mig på pricken i det du skriver om högreps.
Gällande benböj så finns det många skolor i utförande. Somliga kör hockeyböj (knappt 90 grader), andra kör ATG, vissa kör hyfsat bra djup men kopplar in ryggen i hög grad.
Kör du strikt så ger det säkerligen bra resultat för volymutvecklingen även på lägre vikter.
nöta, nöta, nöta...
Jag kör ATG iaf, kunde inte komma en cm djupare!
Ja det är väl bara att nöta. Det MÅSTE ju bli bättre än såhär. Jag vägrar gå ned på ännu lägre vikter, det klarar inte mitt psyke! :-)
Knäböj
80 kg 3x8
Bänkpress
90 kg 10, 7, 5+1
Stångrodd
75 kg 10 (För tungt, ostrikt.)
70 kg 2x10
Militärpress
40 kg 10, 10, 7
V-latsdrag
90 kg 1
82,5 kg 8
75 kg 10
60 kg 8 (Ville hem här så väldigt kort vila.)
En 10 i bänken är väl okej, men sett två och tre är väl inte mycket att hurra för precis. Militärpressen tar död på mig! Skitjobbigt, men inte särskilt tungt. Femminutersvila mellan setten är inte okej. Illamående och helt färdig.
Nu har jag kört några pass med högreps och inte fan har det blivit nå lättare! Vet inte hur jag ska göra, det är inte kul att träna när det är såhär. De första två övningarna går bra, men sen är det bara jobbigt och illamående. Idag är det onsdag, tränade varken igår eller i förrgår... När jag körde tungt längtade jag efter nästa pass innan pågående pass var slut!
Senast redigerat av coffe_aberg (2008-10-01 20:08)
Nu har jag kört några pass med högreps och inte fan har det blivit nå lättare! Vet inte hur jag ska göra, det är inte kul att träna när det är såhär. De första två övningarna går bra, men sen är det bara jobbigt och illamående. Idag är det onsdag, tränade varken igår eller i förrgår... När jag körde tungt längtade jag efter nästa pass innan pågående pass var slut
hmm.. en liten tanke...
Skulle det vara aktuellt att köra lite striktare schema?
Jag brukade själv köra såhär förra året flera månader:
Vecka 1-5 TUNGT (4-6 reps)
Vecka 6-7 VOLYMVECKA (8-12 reps)
Vecka 8 ÅTERHÄMTNING (Antingen vilovecka eller 12-15 reps, 90% av max)
Enligt teorin kan man köra ungefär samma slags träning 4-6 veckor, innan kroppen vänjer sig. Därefter är det dags testa nått annat några veckor innan man tar upp där man slutade.
Skulle det kunna vara nått?
...eller är det ungefär så du kör redan nu?
Senast redigerat av Musicman1 (2008-10-01 21:38)
Första justeringen jag hade gjort om det är så pass jobbigt med högreps/intensivare pass är att köra på lättare vikter än vad du normalt sett borde klara.
Köra så och trappa upp sakta, efter 2v så är du inne i det och kan börja köra på fullt ut :D
Så gjorde jag med benträningen nu, körde lite lättare/färre set (8-10set och nästan max iofs), blev också svintrött och mådde illa, nu går det som smort att köra 20set och ta ut sig i alla :)
Tack för tipset! Jag har tänkt i de banorna jag också, men har funderingar på att prova tungt/volym varannat pass. Jag har två pass jag går runt på, vi kan kalla dem A och B.
Alltså:
A tungt
B tungt
A volym
B volym
A tungt... und so weiter...
Jag vet ju att volymträning är bra och vill inte missa fördelarna med den. Men jag vet inte, ditt förslag kanske är bättre? En vecka där man kör superlätt och 12-15 reps har säkert en mängd fördelar!
Ambitionen just nu är i.a.f. att köra 10:or och att öka vikten varje pass. Som jag har kört de senaste passen har jag ökat rätt rejält på ett flertal övningar. Jag tror jag ska fortsätta med ökningarna, även om de är för stora för att klara 10 på. På så vis smyger jag tillbaks till den tunga träningen igen... ;-)
_henkee skrev:
Första justeringen jag hade gjort om det är så pass jobbigt med högreps/intensivare pass är att köra på lättare vikter än vad du normalt sett borde klara.
Köra så och trappa upp sakta, efter 2v så är du inne i det och kan börja köra på fullt ut :D
Så gjorde jag med benträningen nu, körde lite lättare/färre set (8-10set och nästan max iofs), blev också svintrött och mådde illa, nu går det som smort att köra 20set och ta ut sig i alla :)
Jag vet att du har helt rätt i det du skriver. Men mitt psyke pallar inte att gå ned ändå mer i vikter, så jag låtsas inte om det du nyss skrev... ;-)
Jag kommer att smyga mig iväg till lågrepsträning igen så tar jag tag i det här problemet nästa gång. Då möjligtvis genom att köra en superlätt vecka med 12-15 reps för att på så vis vänja mig med att köra högreps.
Kan funka det också :)
Det är fördelen(och nackdelen) med att träna lågreps, man sliter inte ut sig och känner sig helt slut på samma sätt :) PÅ gott och ont..
coffe_aberg skrev:
Tack för tipset! Jag har tänkt i de banorna jag också, men har funderingar på att prova tungt/volym varannat pass. Jag har två pass jag går runt på, vi kan kalla dem A och B.
Alltså:
A tungt
B tungt
A volym
B volym
A tungt... und so weiter...
Jag vet ju att volymträning är bra och vill inte missa fördelarna med den. Men jag vet inte, ditt förslag kanske är bättre? En vecka där man kör superlätt och 12-15 reps har säkert en mängd fördelar!
Ambitionen just nu är i.a.f. att köra 10:or och att öka vikten varje pass. Som jag har kört de senaste passen har jag ökat rätt rejält på ett flertal övningar. Jag tror jag ska fortsätta med ökningarna, även om de är för stora för att klara 10 på. På så vis smyger jag tillbaks till den tunga träningen igen... ;-)
Det låter som ett intressant upplägg med mycket variation.
Vill minnas att Cross kör nått liknande med två veckor vardera om 4x8 och 3x12 och emellanåt slänga in en tung vecka och en maxrepsvecka på lätta vikter.
För egen del tänkte jag köra:
6 volym
3 tunga
1 högreps
6 volym
osv.
Oavsett vilket upplägg man väljer så är det viktigt att inte utvärdera för ofta.
Man bör nog harva på minst 2-3 månader innan man testar nått nytt, eftersom det tar tid bygga muskler och därmed se resultat.
Chins
10, 7, 6 (Vad fan!)
Lutande hantelpress
35 kg 8, 7, 5
Raka marklyft
80 kg 10
90 kg 10
Marklyft
120 kg 5
140 kg 3, 2
Stångcurl
40 kg 10
45 kg 6
45 kg 2 följt av 40 kg 2 följt av 20 kg 10
Pushdowns (Disco till tusen, men orkade inte köra dips.)
60 kg 10
75 kg 6, 4
Efter första settet kände jag bara "ojoj, det här kommer bli jobbigt". Fick vänta rätt länge innan jag kunde köra marklyft sen och det var nog bra, för jag fick igång kroppen lite. Stångcurlen blev fiasko när jag ökade vikten.
Chins är för övrigt en riktigt tråkig övning. Jag har kört den till och från genom åren men aldrig blivit bra på den. Har svårt med balansen, gungar lätt, så jag får köra rätt sakta och det blir förstås jobbigare då.
Böjde rejält på benen i marklyften när jag hade 140 kg, vilket gav mig insikten att det är benen som är min akilleshäl i marklyft! Jag lyfter för mycket med ryggen och för lite med benen. Skulle tro att jag kommer öka rätt bra i marken när jag börjar komma upp i lite mer respektabla vikter i böjen.
Jag lyfter för mycket med ryggen och för lite med benen.
+1