Diskussionsforum om näringslära, styrketräning och kosttillskott
Regler | Sök | Registrera dig | Logga in
Du är inte inloggad.
Dagens pass:
Knäböj
50 kg 3x8
Bänkpress
85 kg 8, 8, 6
Stångrodd
50 kg 3x8 (Oj vad lätt, höll på att bryta revbenen när jag tog i lite.)
Militärpress
40 kg 8, 8, 6 (Inte min starkaste gren.)
V-latsdrag
77 kg 3x8
Fan vad duktig jag är. Körde lätt både på knäböj och stångrodd. Gick fint med ryggen. Bänken kändes rätt bra med, trodde 85 kg skulle bli drettungt.
Hur kör du militärpressen? med fri stång, hantlar eller smith?
Bänken var ju bra med tanke på att du precis slutat deffa. Lyft järnet! :)
Ja, jag är hyfsat nöjd med bänken faktiskt. Militärpress kör jag stående med fri stång. Det är ingen övning jag har kört så mycket då jag inte har gillat den för jag får ont i ryggen. Men sist på gymmet fick jag ett tips av nån grabb att spänna skinkorna och det gjorde enorm skillnad! Visst, rätt ny övning och jag har just slutat deffa, men jag tycker ändå att jag är klen i övningen.
Testat att ge mer stabilitet åt ryggen genom att stå med ena foten framför den andra?
high_school_boy skrev:
Testat att ge mer stabilitet åt ryggen genom att stå med ena foten framför den andra?
Nej, det har jag inte testat. Orkar man mer då? För visst är väl 40 kg lite i klenaste laget?
För visst är väl 40 kg lite i klenaste laget?
Strikta 8:or på 40kg i militärpress är inte klent.
Det är lätt att cheata i militärpres, antingen genom att "stöta" upp stången eller enbart köra halva repetitioner.
Kör på med 40kg och gör övningen kontrollerat. Det kommer inte dröja många veckor innan du är uppe och arbetar på 50kg.
När det gäller fotsättningen så kör jag på det sättet som beskrivs ovanför, dvs en fot framför den andra. Tycker det ger mer stabilitet, bättre styrka när man trycker i från speciellt första repsen (den är tyngst eftersom jag startar från bröstet) samt att det frestar mindre på ryggen (iom att svankandet blir mindre).
Senast redigerat av Musicman1 (2008-07-25 11:32)
coffe_aberg skrev:
high_school_boy skrev:
Nej, det har jag inte testat. Orkar man mer då? För visst är väl 40 kg lite i klenaste laget?
Ja är inte så mkt bättre jag. :( Kan skilja 10kg i mina militärpressar från månad till månad, fattar ingeting. :s
speciellt första repsen (den är tyngst eftersom jag startar från bröstet)
Märker ja ord bara eller kör du dåligt ROM på dina? Eller menar du att man har lite studs upp i de andra repsen? :)
high_school_boy skrev:
speciellt första repsen (den är tyngst eftersom jag startar från bröstet)
Märker ja ord bara eller kör du dåligt ROM på dina? Eller menar du att man har lite studs upp i de andra repsen? :)
Jepp. Jag har dåligt ROM :-)
Brukar köra 1-2 reps ned till bröstet och cheata på lika många så jag enbart går ned ca 5cm under hakan.
Senast redigerat av Musicman1 (2008-07-25 15:28)
Slapphelg med underbart väder på Liseberg och Iron Maiden på kvällen. Riktigt trevligt var det! Har uppkörning för hojkort på torsdag så kvällarna lär ägnas åt konbanekörning. Med andra ord blir nog träningen lidande den här veckan.
Chins
8, 7, 7
Lutande hantelpress
35 kg 6, 5, 4
Marklyft
60 kg 3x8
Raka marklyft
60 kg 8
50 kg 2x8
Stångcurl
40 kg 8
45 kg 2x6
Dips
8
Körde jättelätt på marken idag, samma vikter som lillebror. Han är rätt ny så han tränar teknik, passar bra, skönt att slippa byta vikter. ;-) Dips är tråkigt, gjorde ett set iaf, gjorde inte så ont men jag kände att nästa set hade smärtat så jag hoppade det.
Knäböj
70 kg 3x8
Bänkpress
90 kg 8
100 kg 1
110 kg 1
Stångrodd
60 kg 8
70 kg 2x8
Militärpress
40 kg 8
50 kg 4
40 kg 4
V-latsdrag
77 kg 8
87 kg 2x5
Sådärja, börjar känna mig lite halvstark redan. Har inte blivit så många pass sedan deffen avslutades. En åtta på 90 kg i bänkpress för jag väl vara nöjd med. 100 kg var inte så tungt så jag tänkte prova 105, men 2,5-orna var borta som tur var så jag lade på 110 kg. Det var inte många gram ifrån ett misslyckande men det gick! Det är möjligt att det var lite luft mellan rumpan och bänken mot slutet, men inget att bråka om.
Körde med ena foten lite framför den andra i militärpressen, 40 kg var inte så tungt idag. 50 kg däremot var lite för tungt. Jag kör strikt iaf, inge gung och inge hjälp med benen. Sista settet på 40 kg vet jag inte vad som hände, det tog bara slut.
Stångrodden kör jag sedan några pass tillbaks med närapå om inte 90° vinkel på ryggen, parallellt med golvet alltså.
Det kändes bra idag. Jag kommer nog att öka rätt bra i många övningar med tanke på att jag redan nu tar en åtta på 90 kg i bänken exempelvis.
Senast redigerat av coffe_aberg (2008-08-05 16:19)
Riktigt starkt bänkat.
Det var jäkligt skönt att pressa upp 110 kg. Jag har förvisso tagit 115 kg, men det var mitt i bulken och jag vägde väl 8 kg mer, så det här är ju egentligen ett bättre resultat.
Fixade du MC kortet? Va har du för hojj? :)
Nej, jag kuggade. Var jäkligt nervös av någon anledning och det gick otroligt dåligt! Körde konbanorna kvällen före och satte dem rätt lätt, men på uppkörningen blev det bara skit av alltihop. Inihelvete besviken var jag, det är inte min stil att missa sånt där... Jag har en Suzuki GSX750F -97. 98 hk, det är en nedtrimmad version av gamla gixxermotorn. En jäkligt bra förstahoj, lättkörd och hyfsat pigg. Drömhojen just nu är en Honda CBR Fireblade, svart och vit... Så sjukt snygg! Matchar min outfit med. ;-) Men en hoj för 120 papp är lite saftigt när man är student och inte har några pengar...
Riktigt fina bänkar Coffe. Tycker nästan 8:an på 90kg var mest imponerande.
Trist med kortet btw. Ska själv försöka mig på att ta kortet innan det blir för sent för säsongen, men det är så jävla dyrt med lektioner. Måste verkligen hitta ngn man kan köra med/betala vid sidan av.
Äh, supermotard ftw. Inga racehojjar. ;)
Oj, tråkigt att höra om uppkörningen..
Hoppas du sätter den nästa gång!
Brukar det inte vara så att man skaffar kortet först och hojjen sedan? :P
Är själv ett stort Ducati-fan. Men firebladen är en trevlig liten leksak den med. ;)
Håller tumarna för dig inför nästa uppkörning. Har du nån ny tid?
Kul att höra att det går framåt så snabbt för dig i i träningsväg.
Keep it up! Go go go!
Retard verkar också rätt skoj, men jag tycker om när det går fort! :-) Har du kort HSB?
Det är inte bara lektioner som är dyrt, uppkörningen kostar ju 1500 riksdaler också! Skulle man kugga två gånger är man plötsligt uppe i 4500 spänn bara i uppkörningsavgift...
Klart man skaffar hojen först, annars har man ju inget att övningsköra på. ;-) Ducati bygger läckra hojar, vansinnigt dyra dock!
Marklyft
50 kg 8
100 kg 8
120 kg 6 (Vansinnigt hal stång, fick ta om på nästan varje rep.)
Raka marklyft
50 kg 8
70 kg 2x8
Stångcurl
45 kg 8, 8, 6
Lutande hantelpress
35 kg 4, 4 (Ajajaj, bänkpressen tog bra igår! Det kändes nästan som att muskelfästena skulle slitas av!)
17,5 kg 10
Chins
8, 7, 4 (Rätt trött, men första setten kändes nästan för lätt! Det gick dock över...)
Dips
3x10 (Kör bara till 90°, då får jag inte ont.)
Hade ynkliga 37 cm runt överarmen före passet. När jag kom hem hade jag 38,8 cm. Det är kul med pump. :-)
Senast redigerat av coffe_aberg (2008-08-05 20:09)
Vad då ynka, ja med typ 37 nott :P
Allt är ju relativt, innan deffen låg jag på 39 opumpad. 37 är ju egentligen inte så lite, en otränad smal kille har väl kanske någonstans runt 30.
Chins
8, 7, 4 (Rätt trött, men första setten kändes nästan för lätt! Det gick dock över...)
Hehe, det brukar bli så i chins ;)
Knäböj
80 kg 3x6
Bänkpress
90 kg 4, 3, 3 (Rejält sliten sen senaste passet, tungt!)
Stångrodd
70 kg 8
75 kg 2x8 (Cheat på sista tre i sista settet, annars strikt med 90°.)
Militärpress
50 kg 3x4 (Strikta och fina, tungt!)
V-latsdrag
87 kg 8, 6, 5
Bröst verkar ta mest stryk av mitt upplägg, i övrigt går alla övningar bra trots att jag har träningsvärk. Bänken blev rejält lidande idag, det är stor skillnad på 8 och 4 reps.
Chins
8, 7, 6
Lutande hantelpress
37,5 kg 4 (Tyngsta hantlarna på gymmet, tur man inte blir kvar här så länge.)
35 kg 4, 3
Marklyft
90 kg 4
120 kg 2x6
Raka marklyft
60 kg 1 (Lätta känningar i ryggen och strålningar från ljumsken nedåt så jag vågade inte fortsätta.)
Stångcurl
45 kg 8, 8, 4 (Här tog det slut!)
Dips
10, 4 (Gjorde ont trots endast 90°, förbannat irriterande.)
Jag har inte ont i ryggen men jag känner av strålningarna från ljumsken och nedåt. Det kändes inte helt hundra på marklyften och raka marklyft är inte min bästa vän så jag skippade det efter att ha känt på stången. Hantelpressen tycker jag är lite klen, jag borde orka göra fler. Tränade kl 12 idag och det var tjockt med folk! Rätt förvånande. Musiken är underbar på gymmet. Typ fem-i-två-musik på krogen... De slängde in nå norskt jävla jojkande med eller vad det var. Tränar med lillebror så iPoden får stanna hemma.