Diskussionsforum om näringslära, styrketräning och kosttillskott
Regler | Sök | Registrera dig | Logga in
Du är inte inloggad.
Degpekka skrev:
Jag har nog inga tips att komma med :( Tror inte du vill ha mina ändå ;)
Du vet att jag inte gillar isolationsövningar och volym...
Men jag har ett förslag. Vi byter träningsupplägg i en vecka!
johanw skrev:
Keep_On_Pumpin skrev:
Alla har vi våra genetiska uppsättningar av muskelfibrer i varje muskel. De är där redan från födseln och man tvivlar på att man kan få mera fibrer (och isf i väldigt liten utsträckning). Det säger sig själv att den fibertypen och dess uppgifter du har flest utav är din muskels genetiskt bästa möjlighet att utvecklas. Du vet sedan också att varje fibertyp stimuleras olika. Mitt tips till dig är därför att variera dig och kolla vad just vad dina pecs och lats svarar bäst på. Tyvärr har jag inte hunnit testa detta själv innan min skada. Men det har förklarat många frågor jag haft om saker och ting och är helt klart värt att testa. Din övriga kropp verkar ha svarat bra på 15reps+ men för det måste inte pecsen och latsen göra det. =D
Sant, måste säga att jag är sjukt "repstark" i underkroppen. Överkroppen vet jag inte riktigt hur det ligger till med ännu, men bäst ökningar verkar jag kunna göra om jag håller mig i intervallet 6-8... Har tänkt göra något av de där muskelfibertesten där man först bestämmer 1RM och sen kör x% av 1RM till fail för att på så sätt avgöra hur man själv ligger till. Kommer inte ihåg vad testat kallas..
Det låter som om de testen bara funkar på otränade typer eftersom man inte har hunnit manipulera fibrerna samt de motor units som är kopplade till dem. Vill du veta exakt borde du göra muskelbiopsier på olika muskler. Dock känner jag att det går lite för mkt mot opti-onani nu. Om du märker att du inte utvecklas bra med dessa reps, kör lägre helt enkelt?
Coolt förslag du hade till Degis. Hoppas han nappar och hoppas att ni kör 1 månad istället för 1 vecka =D
Visst vore det ett kul experiment!?!
På två månader har jag gått upp 4kg. Alldeles för mycket... Usch.
Jag har börjat uppskatta naturell milbonakvarg direkt ur burken. Är jag äcklig?
johanw skrev:
Jag har börjat uppskatta naturell milbonakvarg direkt ur burken. Är jag äcklig?
eh, ja! :p
Bra pass igår... typ.
Bänk 70kg 8,5 (pb)
Böj 79kg 15 rp 3 rp 2 (fixade inte 20 reps utan rp. ryggen orkade inte)
Chins kv 8,4 + negtiv (pb)
Hantelpress 18kg 10,5 +1 forced (pb)
Bicce 38,5kg 7,4 (riktigt rena curls här faktiskt)
Märkligt pass igår. Efter förra veckans bravadmarklyft tänkte jag testa köra lite lägre reps, så jag värmde upp och lastade 120kg på stången för att köra ett första set. Senaste markpass lyfta jag 15 reps på 113kg, så jag räknade kallt med att en tia borde gå galant. Vid första repetition märkte jag att det var tungt. För tungt, så jag lyckades med nöd och näppe klämma fram en femma. Besvikelsen var enorm. Vilade en god stund och körde ett andra set… 3 reps. Visst inte om jag skulle skratta eller gråta. Från och med nu hålls marklyften mellan 5 och 8 reps. Resten av passet gick bra:
Militärpress 48kg: 8, 4 (PB! Dock tungt som fan, formen på sista repetitonen i första setet var lite tvivelaktig då det blev en gammaldags OL-brygga, typ)
Dips KV+7,5kg: 9,3 (PB! Ren och skär vilja)
Shrugs 30kg: 9,4
Curls 39kg 8 rp 2 rp 2 negativa med hjälp (första åtta repsen gick förvånansvärt bra, klämde fram en nionde fuling som var så ful att den inte räknades)
Det har blivit en hel del intensitetshöjande tekniker i curlsen på senaste tid. Verkar funka ypperligt på mig i kombination med låg volym. En annan fördel med högintensiv lågvolymsträning: jag har lyckats hålla mig helt skadefri utan ens de minsta skavanker. Ingen sjuk rygg, inga ömmande axlar... ja, egentligen inga skador alls faktiskt.
Senast redigerat av johanw (2008-09-30 11:19)
Dagens
Bänk 71kg: 7 + 2 forced (bänk är inte min starkaste övning.. går skittrögt)
Böj 79kg 17 rp 3 rp 1 (fixade inte 20 så jag rackade stången, vilade tio sek och körde vidare)
Chins KV 8,4 (kändes bra. fixar nu samma antal reps som då jag var 7kg lättare. berkhan-tipset funkade! BP!)
Sittande hantelpress 20kg 8 + 1 forced, 3 (tänkte testa köra på 20kg bara för att och fixade till min stora förvåning 8 reps. PB!)
Bicepscurl 39kg 7 rp 3 (var helt slut då jag körde ett så snabbt pass som möjligt idag. Tycker det känns onödigt att curla två dagar i veckan och kanske börjar köra mage eller ngt annat istället för måndagens curls)
Bicce har växt 1cm på ungefär 1½ månad och mäter nu 36cm. Den visuella skillnaden är påtaglig och armstyrkanstyrkan är bättre än någonsin. Kul! Mindre är definitivt mer för min del vad gäller armträning. Oroar mig dock lite för bänken som går så tröööööögt. Överväger att bänka två ggr per vecka istället för bara en.
Senast redigerat av johanw (2008-10-02 23:17)
Märker nu att nya jobbet tar för mycket tid för att jag ska kunna skriva min träningsdagbok just nu. Lås den tills vidare... Återupptar den då min vardag inte är lika överfull av jobb, träning och andra sociala aktiviteter.
johanw skrev:
Märker nu att nya jobbet tar för mycket tid för att jag ska kunna skriva min träningsdagbok just nu. Lås den tills vidare... Återupptar den då min vardag inte är lika överfull av jobb, träning och andra sociala aktiviteter.
En låsning är överflödig - det är bara att låta bli att skriva i tråden tills du känner för att börja skriva igen. :)
Liten snabbupdate:
Marklyften går svinbra. Kan fortfarande öka varje pass och jag räknar kallt med att reppa en tia på 130 före jul.
Militärpressen börjar sega. Kan öka med max 0,5kg per vecka nu. Räknar med att kunna köra en åtta på 53kg före jul.
Bänken är så seg att jag knappt vill köra den längre.
Böjen går bra, men har lagt om och kör nu 1*10 följt av 1*6. Min återhämtning fixar inte breathing squats på sikt. Kommer dock att slänga in dom nu som då för att köras i perioder på 3-4 veckor. Helt klart det mest effektiva sättet att träna ben.