Du är inte inloggad.

Sidor: 1 … 20 21 22 23  

JohanW äter och tränar

Från: medelklasshelvetet
Registrerad: 2006-11-14
Webbsida

haha ja kanske. asskön typ faktiskt.

Webbsida

Idag hade min träningskompis tid att träna samtidigt som jag idag. Gick bra. Kunde ge allt i bänken då ingen mongopassare nuddade vid stången direkt det blev tungt.
Bänk 67kg 9 + negativ, 65kg 6 + negativa till paralytisk fail (PB på första setet)
Militär 40kg 5, 2 + 1 forced (Var så död efter bänken så jag insåg att jag var tvungen att dra ner på vikten rejält. Ändå orkade jag ingenting)
Dips 5 (väldigt smärtsamt)
Cable crunches 1 dropset

Ett av de jobbigaste passen jag kört faktiskt... Kul med en bra passare.
Chinsprogrammet som Grandmaster rekommenderade verkar skitbra. Känns verkligen som den övningen börjar funka rent motoriskt på ett helt nytt sätt.
Träningen går bra. Nu ska jag bara ha pli på böjen. Latsen och armarna har blivit märkbart större på bara en månad..

Från: Stockholm
Registrerad: 2006-10-11

Chinsprogrammet som Grandmaster rekommenderade verkar skitbra. Känns verkligen som den övningen börjar funka rent motoriskt på ett helt nytt sätt.

Kul! Ska bli intressant att följa utvecklingen i chinsen.

Webbsida

Ska testa maxa chinsen på KV om typ 2-3 veckor. Vore konstigt om jag inte ökat då..

Webbsida

Chins KV+bälte m kedja+7,5 4,4,3 fail på sista (märkte att bältet med kedjan vägde en del extra, var faktiskt tyngre...)
Mark 108kg 8,4 fail på båda (vaaaaaa? dåligt...)
Shrugs 28kg 8,4 fail på båda
Bicce 36,5 10,5 PB med både +0,5kg och +1 rep (inser nu att jag tidigare tränat biccarna på tok för mycket för att de skulle växa)

Missnöjd som fan med marklyften. Försökte sänka höftet lite mer än vanligt föra att säkra svanken, vilket troligen förklarar det enorma droppet i reps.. Ska sluta med sån skit och köra som det känns bäst.

Webbsida

Böj 76kg 20 (pb)
Bänk 67,5kg 8 (pb)
Dips kv 11
Cable crunches 1 drop set

Webbsida

Fan vet om det är så vettigt att köra super squats. Båda gångerna jag träffat 20 reps har kroppen slagit helt bakut några dagar senare med sjuk träningsvärk och där påföljande feber...

Webbsida

Efter feber och magsjuka efter förra veckans böjpass är jag åter redo att ta mig till gymmet.
Har sett över mitt upplägg och bestämt mig för att finjustera lite. Drar ner på frekvensen och köra var tredje dag eller två ggr per vecka (beroende på hur jag fixar återhämtningen) enligt:

Pass 1
Marklyft    2 set
Mil.press    2 set
Chins    2 set
Dips    1 set
Shrug    1 set

Pass 2
Böj    2 set
Bänk    2 set
v-chins    2 set
Axelpress hantlar 1 set
Curls    2 set

Som det är nu lider militärpressen för mycket av att bänken körs innan.

Webbsida

Chins Kv+7,5kg 4,3,2 (galet skit!)
Marklyft 112,5kg 8 100kg 10 (lite osäker om jag alls räknade rätt på andra setet)
Militärpress 45kg 10, 5
Dips 12
Shrugs 28kg 11

Hmmm, min spontana tanke är att det är väl få övningar och setmängd. Ditt första pass är totalt 8 set och det andra 9 set. Har mycket svårt att tro att du kommer att växa av detta. Om jag bara snabbt jämnför med mina pass har de mellan 30-45 set per pass totalt och jag kör 4ggr i veckan. Jag vill inte vara dryg på något sätt utan vill gärna underbygga mitt påstående med en jämnförelse. Viktigast är ju om det funkar för dig och om du behöver den tiden för att återhämta dig till nästa pass.

Btw, tack för komplingmangen rörande bilderna =)

Webbsida

Jo jag är medveten om att volymen är sjukt låg. Dock tycker jag det funkar bra hittills vad gäller progression. Tänkte ge det ytterligare 4,5-5 månader och utvärdera sedan. Dock tycker jag biccarna har börjat växa först i samband med den här typen av träning. Dessutom har militärpressarna skjutit i höjden med den här typen av träning.

Intressant! Ska du göra en utvärdering av upplägget när du är klar sedan? Vore kul att höra dina insikter.

Webbsida

Självklart.

Webbsida

Chins Kv+7,5kg 4,3,2 (wtf? har jag stagnerat här?)
Böj 77,5kg 12,5,4 (hade nog fixat 20 reps men korsryggen sa nej då jag slarvade och fällde ryggen runt tionde repetitionen)
Bänk 69kg 4 (här fick jag kramp i vänstra gluteus, haha) nytt försök: 5 (+4 forced) 3 (+ 4 forced). Killen som passade mig insisterade på att vi båda skulle köra forced reps och shit. Dumt, men jag blev så taggad.
Sittande hantelpress 18kg 6
Stångcurl 37kg 9 rest pause 4.

Nackdelen med lågvolym: Man har bara EN chans. Skiter sig det tunga setet p.g.a. något oförutsett har man förstört veckans chans...

Registrerad: 2006-05-13

johanw skrev:

Nackdelen med lågvolym: Man har bara EN chans. Skiter sig det tunga setet p.g.a. något oförutsett har man förstört veckans chans...

Då är det ju bara att köra ett set till, inte så svårt.

Webbsida

The_Original_XIII skrev:

johanw skrev:

Då är det ju bara att köra ett set till, inte så svårt.

Men det gäller ju att varje gång toppa sitt personbästa. Då blir det svårt...

Webbsida

Gårdagens:
Chins kv+7,5 4,4,3
Mark 114kg 6 103kg 15 (skitdåligt första set. fattar dock inte hur en ca. 10% minskning i andra setet kunde leda till en sån ökning i reps)
Militärpress 46kg 8,4 (pb!)
Dips kv+5kg 8,5 (pb!)
Curls 38kg 8 restpause 2 med accentuerad negativ. (pb!)
Cablecrunches 1 dropset

Bra pass. Fuskar med vilodagschinsen. Har sällan tid att slänga in ett set på morgonen, så jag får nog överge pavel-upplägget där... I övrigt är jag inne på nytt viktterritorium nu. Hoppas kunna gaina i minst en månad till på det här. Efter att mark, böj, bänk och militärpress har stagnerat helt backar jag ner på vikterna till 90% för att sedan bygga upp igen och spränga gamla pb:n, eller så kör jag 5*5 i en månad. Får se.

Webbsida

Chins kv+7,5: 4,4,3
Böj 77,5kg: 20
Bänk 69kg 4,4 (funkar inte efter ett set breathing squats... chinsen och bänken får byta plats!)
Sittande hantelpress 18kg 9,4
Curls 38,5kg: 8,3+1 cheat med ca 20 sek negative

Bra pass! Curlsen är nu ett par kg förbi gamla bp:n med mycket mycket bättre utrförande (noll sving). Böjen gav också PB. Böjtekniken börjar också sitta nu. Fixade alla problem med ryggfällning och krumning genom att andas korrekt och titta uppåt i bottenläget.

Webbsida

Galet bra pass igår.

Chins kv + 7,5kg: 5,4,4
Marklyft 115kg 15 107,5kg 15 (hur gick det här till?? Kastar på en tia till nästa vecka så får vi se hur sjukt dålig maxstyrka jag kan tänkas ha i marken)
Militärpress 47kg 9,6 (öh, pb!)
Dips +7,5kg 8 (pb!)
Curls 38,5kg 8 restpause 2 (pb! Dock lite ful åttonde rep)
Cable crunches pb! (körde ett dropset och ökade med en viktplatta i magasinet och vann åtskilliga reps)

Jag börjar bli löjligt bra i mark, om jag själv får säga... Dr. Ken Leistner har helt rätt. Högrep + HIT = sant (vad gäller mark och böj alltså). Mina jeans är för små…

Webbsida

Eh, kolla marklyften då! Säg "grattis" och "sjuk bra jobbat Johan"!

EDIT: Varför är jag så sjukt svag i chins och bänk jämfört med andra övningar??

Senast redigerat av johanw (2008-09-23 13:51)

Från: Rehabhelvetet
Registrerad: 2006-10-12
Webbsida

Grattis till sjukt många pb och väldigt bra marklyft =)

EDIT: Alla har vi våra goda och dåliga sidor. Jag är överdrivet stark i dragövningar (chins, stångrodd, drag till hakan) och biceps övningar. Sedan är jag pissvag i pressövningar, trots att mina triceps är ett utav de muskelgrupperna som ser bäst ut på mig. Så höhö 8-) Kan inte förklara allt =) Dock kan jag ge dig ett tips om du vill ;D

Senast redigerat av Keep_On_Pumpin (2008-09-23 13:53)

Webbsida

Tips mottages GÄRNA!

Från: Helsingborg
Registrerad: 2006-01-03

Jag har nog inga tips att komma med :( Tror inte du vill ha mina ändå ;)

Från: Rehabhelvetet
Registrerad: 2006-10-12
Webbsida

Alla har vi våra genetiska uppsättningar av muskelfibrer i varje muskel. De är där redan från födseln och man tvivlar på att man kan få mera fibrer (och isf i väldigt liten utsträckning). Det säger sig själv att den fibertypen och dess uppgifter du har flest utav är din muskels genetiskt bästa möjlighet att utvecklas. Du vet sedan också att varje fibertyp stimuleras olika. Mitt tips till dig är därför att variera dig och kolla vad just vad dina pecs och lats svarar bäst på. Tyvärr har jag inte hunnit testa detta själv innan min skada. Men det har förklarat många frågor jag haft om saker och ting och är helt klart värt att testa. Din övriga kropp verkar ha svarat bra på 15reps+ men för det måste inte pecsen och latsen göra det. =D

Webbsida

Keep_On_Pumpin skrev:

Alla har vi våra genetiska uppsättningar av muskelfibrer i varje muskel. De är där redan från födseln och man tvivlar på att man kan få mera fibrer (och isf i väldigt liten utsträckning). Det säger sig själv att den fibertypen och dess uppgifter du har flest utav är din muskels genetiskt bästa möjlighet att utvecklas. Du vet sedan också att varje fibertyp stimuleras olika. Mitt tips till dig är därför att variera dig och kolla vad just vad dina pecs och lats svarar bäst på. Tyvärr har jag inte hunnit testa detta själv innan min skada. Men det har förklarat många frågor jag haft om saker och ting och är helt klart värt att testa. Din övriga kropp verkar ha svarat bra på 15reps+ men för det måste inte pecsen och latsen göra det. =D

Sant, måste säga att jag är sjukt "repstark" i underkroppen. Överkroppen vet jag inte riktigt hur det ligger till med ännu, men bäst ökningar verkar jag kunna göra om jag håller mig i intervallet 6-8... Har tänkt göra något av de där muskelfibertesten där man först bestämmer 1RM och sen kör x% av 1RM till fail för att på så sätt avgöra hur man själv ligger till. Kommer inte ihåg vad testat kallas..

Sidor: 1 … 20 21 22 23  

Sidfot

Drivs med hjälp av PunBB