Du är inte inloggad.

Sidor: 1 … 19 20 21 22 23  

JohanW äter och tränar

Från: medelklasshelvetet
Registrerad: 2006-11-14
Webbsida

Dagens:
Chins 8,4
Stångrodd 58kg 9,7
Stångcurls 35kg 8 rp 1, 4
Vadpress dropset 12 plattor 10 ==> 9 plattor 5

Ökade bara i stångrodden... Curlsen känns värdelösa...

Senast redigerat av johanw (2008-08-07 10:27)

Webbsida

Bänk 65kg 8,4
- Ingen ökning, ingen minskning. Nästa onsdag blir det 66kg. Kommer att klara det på samma reps, ingen tvekan.
Mark 105kg 9,4
- hm, vet inte vad jag ska tycka. +5kg från förra passet men -4 reps. Iofs kunde jag har segat upp den i kanske 3-4 reps till men vågade inte. Av någon orsak kände jag mig lite sliten i korsryggen från måndagens böj och onsdagens stångrodd.
Militärpress 43kg 9,5
- skit utförande på både första och andra setets sista rep, men det kändes ändå sjukt bra. Jag kommer nog att landa på mitt gamla PB på 45kg om en månade eller så, men med betydligt striktare utförande än jag hade då jag satt 45. Sinnessjukt vad jag älskar att militärpressa.
Cable crunches 2 set, varav det andra blev ett dropset.

Webbsida

Förkyld...

Registrerad: 2006-05-13

Varför provar du inte på hederliga hkp som jag föreslagit så länge?

Webbsida

1) du har aldrig föreslagit hkp för mig
2) kommer köra helkropp snart

EDIT: Fortfarande förkyld...

Senast redigerat av johanw (2008-08-12 09:35)

Webbsida

Fortfarande fökyld, men känner mig mycket bättre. Kanske vågar jag mig på ett pass på fredagen...

Webbsida

Frisk, friskare... Imorgon blir det träning!

johanw skrev:

The_Original_XIII skrev:

Varför provar du inte på hederliga hkp

Webbsida

The_Original_XIII skrev:

johanw skrev:

The_Original_XIII skrev:

Varför provar du inte på hederliga hkp

Varför kör du inte HIT?!?!

dåra

Webbsida

Känner mig helt frisk idag men har fortfarande lite slem i halsen. Tänkte hursomhelst gå och träna då jag inte upplever mig vara förkyld längre. Dum idé?

Webbsida

Chins KV 6,3 (gick inget vidare det där..)
Mark 100kg 13,7 (jo man tackar..)
Militärpress 45kg 8,2 (Strikt som fan, militäriskt rent av. Inget "momentum", varken explosivt eller långsamt, fina negativa. Ett perfekt set helt enkelt! WOHOO!)
Curls 35kg 8,4 (superstrikt!)

Testa köra ett helkroppspass för att komma tillbaka och få köra både press och pull. Gillade det skarpt. Dock ska jag fotrsätta på mitt tidigare upplägg nästa vecka.. Besviken över att chinsen gick som dom gick...

Webbsida

Bänk 66kg 8,5
Hade en värdelös passare som nuddade stången direkt det blev lite jobbigt. Körde 9 reps men räknar med åtta då jag inte vet om han hjälpte till eller inte på sista repen.
Böj 75kg 9,4,2
Första böjpasset efter förkylningen och det märktes. Fick inte in tekniken alls och började redan på rep 5 fälla ryggen. Jag är som de säger en "motor idiot". Kör jag inte en övning på en vecka blir tekniken direkt lidande. Eftersom jag siktade på 20 reps kompenserade jag med lite volym...
Militärpress 45kg 7,4
Piss, missade en rep mot förra passet. Dock hade jag ju kört två förbi-fail-set i bänken innan.

Webbsida

Dagens
Chins +7.5kg 4,4,4
Shrugs 70kg 8,6
Stångcurls 35kg 9,5

Webbsida

Ajajajaj! Mina traps. Sjuk träningsvärk!

Från: Stockholm
Registrerad: 2006-10-11

Smärta är bara en högre form av njutning JohanW!

Webbsida

Crosstjeck skrev:

Smärta är bara en högre form av njutning JohanW!

Eller hur! En ganska överraskande observation jag gjort är att min träningsvärk blivit allt mer påtaglig efter varje pass då jag minskat volymen drastiskt. Troligen en rent indirekt effekt av den psykologiska biten att kunna ta i mer i varje set då man bara har 1-2 set på sig per övning.

Idag är det marklyftsdag. Känner mig utvilad och välnärd, så siktar på ett ordentligt PB!'

EDIT: En liten uppdate angående ett Chinsprojekt jag kör. Frågade Matin aka Grandmaster på Body hur jag ska lägga upp min chinsträning för att öka på styrkan så gott det går. Inget har ju hänt på den fronten på evigheter trots att progressionen på andra områden varit god.

Kör nu enligt detta. Citerar Martin:

Frekvens är viktigt i detta fall och har har du tillgång till en stång hemma eller i närheten (jag körde chins från fotbollsmålet och stängerna på lekplatsen) fungerar detta väldigt bra:

Mån och Fre, träning: varje pass inleds med chins som första övning, 3 x 4 med extra vikt, endast sista set failure och progression när du klarar 3 x 4 med en och samma vikt = ex kroppsvikt + 20 x 4 x 3 = ökas till bw + 22 x 4 x 3 nästa pass.

Varje dag däremellan: Chins, 60% av max reps 3 set om dagen ( t ex förmiddag, eftermiddag, kväll.

Exempel, max reps kroppsvikt är 10 = 6 x chins 3 x dagen.

Progression så här:

Mån: träning, chins + 20 x 4 x 3

Tisdag: 6, 6, 6 (60% av max reps)

Ons: 6, 6, 7

Tors: 6, 7, 7

Fre: träning, chins + 22 x 4 x 3

Lör: 7, 7, 7

Sön: 7, 7, 8

osv

Nu sker saker och ting inte så linjärt hela tiden, men så här kan det se ut.

Senast redigerat av johanw (2008-08-22 09:24)

Intressant upplägg och svar. Tror det kan vara bra att köra under en kortare period men annars är min spontana tanke överträning.

Webbsida

Crosstjeck skrev:

Intressant upplägg och svar. Tror det kan vara bra att köra under en kortare period men annars är min spontana tanke överträning.

Jo, min med. Dock ligger teh sekret i att ma på vilodagarna bara ska grease the groove, för att stimulera ren neuromuskulär adaption. Man gör alltså så många chins man klarar, tre ggr per dag, utan att det känns det minsta jobbigt. Utöver det blir det tre set chins två ggr per vecka. Idén kommer ursprungligen från Pavel Tsatsouline...

kolla: http://cbass.com/Synaptic.htm

Från: Glasgow
Registrerad: 2005-11-07

På tal om fryshuset (pallar inte förstöra den andra tråden) så är det ett kalasgym. Billigt, all utrustning man kan önska (förutom kanske nått kalasställa att köra dips på, men man har två alternativ) och bra stämning! Babel hittas dock vanligtvis på sats söder eller friskis (eller på nått annat mystiskt gym....), men under en begränsad tid hänger vi på fryshuset (2 veckor till). Mina kunskaper är väldigt begränsade, men nu börjar det klarna för mig. Jag försöker iaf bidra till bra stämning, vilket förra passet resulterade i ett 2 h pass med ca 14 set böj, varav 8 var maxningsförsök ;)

Om du vill så får du hänga på vid tillfälle.

Du kan ju lägga till mig på msn om du känner för det.
liz_katten@hotmail.com

Senast redigerat av Delightful_imp (2008-08-22 15:49)

Webbsida

IMP: Kontaktar om/då det blir relevant

Dagens:
Bänk 67kg 6,5 (missade på första setet. Bänk är fan svårt!)
Mark 105kg 12,5 (Nu ska jag börja lasta på vikter och låta repsen falla därefter. Kan komma upp i en riktigt respektabel 6RM, iaf med mina mått.)
Militär 45,5kg 7,4 (stannar på 45,5 tills en åtta känns ok.)

Jäkligt bra pass idag. ökar sakta men säkert. Ska verkligen mjölka varje 0,5kg jag kan ur denna cykel)

Jäkligt bra militärpress tycker jag om man ser till de övriga vikterna. Antingen ligger bänken i lä efter militärpressen eller så har du grymma axlar. Oavsett är det bara att ge dig en klapp på axlen för militäpressarna. Starkt!

Webbsida

Crosstjeck skrev:

Jäkligt bra militärpress tycker jag om man ser till de övriga vikterna. Antingen ligger bänken i lä efter militärpressen eller så har du grymma axlar. Oavsett är det bara att ge dig en klapp på axlen för militäpressarna. Starkt!

Det är bänken som släpar otroligt. Började ju köra bänk först i juni och har ännu inte lärt mig övningen. Fastnar direkt vikten inte liksom flyger upp. Känner att jag rent styrkemässigt borde klara tio kilo till, men då jag försöker höja blir rörelsen jättewoblig och jag failar p.g.a. tekniken efter ett fåtal reps. Hoppas att shrugsen jag slängt in ska fixa problemet på sikt och fixa stabilitet i rörelsen genom mer statisk styrka i bröstryggen. Får se hur det går dock.
Och grymma axlar har jag inte. Inga canonball delts alls. Där handlar det bara om att jag varit extremt konstistet och alltid försökt höja vikten och bättra på tekniken. Militärpressar är helt klart den övning jag lagt ner mest energi på att få till tekniskt och styrkemässigt. Och såhär i efterhand märks det faktiskt bra då jag jämför med de vikter jag annars hanterar.

Marklyften är jag också skitnöjd med. Och det är den andra övningen jag lagt ner mest krut på. Dock med betoning på högreppare, men nu ska jag börja lägga på 2,5 till 5kg varje vecka och se hur långt det bär innan jag kommer ner i 6 touch and go reps.

I övrigt måste jag säga att lågvolymsträningen funkar otroligt bra. Jag känner mig utvilda innan varje pass och progressionen blir lätt att följa då man i princip bara har ett set att gå efter och att försöka slå vid varje pass.

Anekdot från gårdagens pass.
Jag kör marklyft. Har precis kört 12 reps på 105 och är väldigt svettig och mör. En gammal skånsk byggarkille kommer fram och frågar om jag har många set kvar. "Nej, bara ett" svarar jag. Byggaren sätter sig ner på bencurlsmaskinen brevid marklyftspodiet och kollar. "Fan vad dessa marklyft sliter" säger jag för att break the ice och småprata lite. Jag kör igång mitt andra och sista set och känner att det här är tungt. Men med en stor jävla skåning +45-årsåldern sittande brevid ger man inte upp så lätt. Mitt andra set är dessutom touch and go-reps, så det hela känns extra utmanande. Kommer till mit femte rep, och som vanligt blir synen lite flimrig och underarmar och ben skakar. Vill ändå ge mig på ett sista och sjätte rep. Då stiger killen brevid mig upp och ryter "den gåour upp! den gåour upp! jajaja!". Jag failar och slänger ner stången. "Häurligt att se!" säger byggarn. "Den gåour upp nästa gaung" tillägger han, i egenskap av den veteran han verkligen tycks vara. Då jag var klar kände mig lite extra stolt. Vet inte varfö, men fick i alla fall insikt om att ha en erfaren coach eller träningspartner som varit med länge måste vara det bästa man kan ha. Om inte annat så för att hålla humöret och optimismen uppe...

Senast redigerat av johanw (2008-08-23 11:45)

Webbsida

Chins +7,5kg 4,4,4 (okej nästa gång blir det +10kg, helt klart)
Böj 75kg 8,4 (omg! det går utför i böjen. tekniken var helt åt helvete iaf)
Shrugs med hantlar 28kg 7,6 (ovant, verkligen)
Biccecurl 36kg 9,6 (striktare än någonsin. pb, tror jag!)

Registrerad: 2008-03-24

haha, vad kul nu har du en kompis =)

Senast redigerat av spicegirl_17 (2008-08-25 21:58)

Sidor: 1 … 19 20 21 22 23  

Sidfot

Drivs med hjälp av PunBB