Du är inte inloggad.

Sidor: 1 … 12 13 14 15 16 … 22  

JohanW äter och tränar

Från: medelklasshelvetet
Registrerad: 2006-11-14
Webbsida

Jag kör mån onsdag fredag och splittar enligt:
Pass 1:
Rygg, vidd
Rygg, tjocklek
Bröst
Axlar
Triceps

Pass 2:
Biceps
Underarmar
Quads
Hams
Vader
+lite mage

Kör varje set till absolut failure med restpause (kör till fail, ställer ner vikten och tar 12 djupa andetag, kör till fail, ställer ner vikten och tar tolv djupa andetag och kör till fail en tredje gång). Kör jag t.ex. bicepscurls kan ett t.ex. bli 8 reps + restpause + 4 reps + restpause + 3 reps = 15 reps. Som avslutning kör jag en långsam negativ rep på samma eller lite tyngre vikt följt av extreme stretching.
Vissa muskelgrupper, som ben, mark och vader körs lite annorlunda. Pass 1 och 2 roteras enligt 1a,2a,1b,2b,1c,2c, där pass a, b och c betecknar ett roterande övningsschema.

För att garantera att jag hela tiden ökar måste jag varje pass "beat the log book". När jag alltså har gått igenom en cykel på 1a,2a,1b... och kommer tillbaka till 1a måste jag öka i varje övning jämfört med förra 1a-pass, antingen genom att öka på antalet reps eller genom att köra med mer vikt. Misslyckas jag med det måste jag byta ut övningen till nästa gång jag kommer tillbaka till 1a.

Funkar garanterat, men det är ett såpass tungt upplägg att det nästa tar glädjen ur träningen. Resultaten är dock, om jag själv får säga, rätt makalöst bra!

Har kört upplägget sedan den 13 januari och har hittils ökat:
10 kg latsdrag m v-handtag (latsdrag bakom nacken har jag också lagt på vikt i men har framför allt städat upp tekniken en hel del och kör mycket striktare nu.
8 kg i plan hantelpress (totalt, alltså 4+4kg)
4 kg i hantepress för axlar (totalt)
5 kg i militärpress (dock med betydligt mindre (ingen) studs jämfört med tidigare)
10 kg kabelrodd
40 kg benpress

Från: Stockholm
Registrerad: 2006-10-11

10 kg latsdrag m v-handtag (latsdrag bakom nacken har jag också lagt på vikt i men har framför allt städat upp tekniken en hel del och kör mycket striktare nu.
5 kg i militärpress (dock med betydligt mindre (ingen) studs jämfört med tidigare)
10 kg kabelrodd
40 kg benpress

Riktigt bra Johanw! De ökningar är det verkligen inget att skämmas över. Funderar på att testa lite olika upplägg framöver, antingen under sommaren eller nästa höst. Mest för att lära mig någonting nytt, men DC har tack vare dig förts upp på listan igen. Se nu bara till att uppdatera träningsboken så jag har något att följa =).

Bra jobbat!

Webbsida

Crosstjeck skrev:

10 kg kabelrodd
40 kg benpress

Riktigt bra Johanw! De ökningar är det verkligen inget att skämmas över. Funderar på att testa lite olika upplägg framöver, antingen under sommaren eller nästa höst. Mest för att lära mig någonting nytt, men DC har tack vare dig förts upp på listan igen. Se nu bara till att uppdatera träningsboken så jag har något att följa =).

Bra jobbat!

Jo jag ska uppdatera efter varje pass så fort jag får en ny dator. Hårdvarufel på laptopen sedan jag glömde den på vardagsrumsmattan så att den överhettades då luftintagen undertill täptes igen...
DC är verkligen något jag kan rekommendera, men tycker dock att roteringen med tre olika scheman per kroppsdel är lite mycket. Man hinner liksom "glömma" övningen mellan gångerna. Tack vare DC har jag dock fått omdefiniera vad jag kallar för hård träning helt och hållet. Upplägget sliter också rejält både på psyket och på kroppen. Själv kommer jag nog övergå till ngt mer SL-inspirerat om några veckor, för att återuppta DC i ett senare skede.

Definitivt ett upplägg jag rekommenderar alla att testa. Speciellt lågvolymsskeptikerna borde ge det en chans.

Webbsida

Man kan inte annat än älska böj, men guud vad ont man har efter att ha kört dom i linne.
http://farm4.static.flickr.com/3078/2297282965_e3b49078ea.jpg

Säger bara ett ord: HARDKÅR!

Webbsida

Crosstjeck skrev:

Säger bara ett ord: HARDKÅR!

Lightweight säger jag. Verkar ju ha alldeles för jungfruligt skinn i nacken. ;)

Webbsida

Är inne på min andra dag av periodisk fasta. Inga som helst problem med hunger har jag haft, men lite svårt är det att få i sig 2000kcal då man kommer hem från jobbet. Kanske borde jag äta mer direkt jag avbryter fastan för att få ett lite jämnare intag under  mina åtta timmars ätande...

Hoppas jag lyckas bulka i ytterligare två veckor, trots att jag fastar 16h per dygn...

Webbsida

Har fått väldigt svårt att hålla vikten nu. Seger kring 80kg och har t.o.m. tappat lite, men trots det fortsätter styrkan att öka. Förra fredagen kändes marklyften helt otroligt lätta. En PT instruktör som irrade runt på gymmet kommentarde lyften med "du har riktigt bra teknik".  Fixade också åttor på 40kg i skivstångspressar bakom nacken, vilket var ganska överraskande. Brösten står rätt stilla, men jag beklagar mig inte då ökningar varit rätt makalösa på bröstfronten den senare sex månaderna. Periodiska fastan går trots viktproblemen rätt bra. Känner ingen som helst hunger under mina 16 fastetimmar och njuter av att kunna äta fritt under mina mattimmar. Känns som att den kommande vårdeffen inte kan misslyckas.

Senast redigerat av johanw (2008-03-03 10:07)

Webbsida

I morse vägde jag 78,5 kg. Vad fan händer? Verkar som min senaste tvåmånadersbulk gett mig mest fett och styrka och väldigt lite muskelmassa...

Senast redigerat av johanw (2008-03-04 11:23)

Webbsida

Skippade måndagsträningen p.g.a. lättare halsont, men igår var det dags igen. Körde mitt första helkroppspass på mer än ett år.

Blev följande:
Onsdag
Marklyft 3 set
Chins 3 set
Lutnade hantelpressar 3 set
Drag till hakan 2 set
Sidolyft 2 set
Stångcurl 1 set

Gymmet var alldeles för fullt igår och eftersom jag varit lite förkyld skippade jag ett set biceps och hoppade också helt över triceps och raka marklyft. Då jag inte orkade köa till kabelhissen körde jag chins istället för latsdrag bakom nacken. Efter att inte ha kört chins på väldigt väldigt länge märkte jag till min förvåning att jag ökat ganska bra från 5 till 7 strika reps MEN på en 10 kg tyngre kroppsvikt nu.

att jag ökat ganska bra från 5 till 7 strika reps MEN på en 10 kg tyngre kroppsvikt nu

RIKTIGT bra johan!

Webbsida

Crosstjeck skrev:

att jag ökat ganska bra från 5 till 7 strika reps MEN på en 10 kg tyngre kroppsvikt nu

RIKTIGT bra johan!

Med tanke på hur tungt jag kört latsdragen var chinsen ett fint kvitto, då jag inte kan förklara den ökningen med teknikförbättring etc. Dock var det typ nästan 5 månader sedan jag körde chins senast, så med tanke på det och med beaktande av att  att latsen faktiskt vuxit en del på sistone är det kanske inte konstigt.

Vad gäller latsträning har jag anekdotiskt observerat att man faktiskt gör det bästa framstegen genom att köra dom till fail. Nu vet jag att många inte skulle hålla med, men de resultat jag sett hos mig själv och hos andra som kört chins och latsdrag enligt principen "varje set till fail" (inte till absolut fail dock) har faktiskt varit mycket bra.

Webbsida

Förra onsdagen fick jag kräksjuka, men nu är jag frisk igen. På fredag åker jag till Japan för två veckor. Ska fösöka träna på gymmet min bror går till. Kanske skriver jag en liten gymrapport från Osaka om det finns ngt intressant att rapportera.

Senast redigerat av johanw (2008-03-17 15:20)

Registrerad: 2005-11-11

Fint squat-märke i nacken! ;) det är så man känner igen en broder av en annan moder XD

Webbsida

T-Rex skrev:

Fint squat-märke i nacken! ;) det är så man känner igen en broder av en annan moder XD

haha! Idag ska det böjas!

Webbsida

Marklyft 100kg:8,8,8 80kg:10
Latsdrag bakom nacken 75kg:9,6,3
Lutande hantelpress 24kg: 7,6,5 (min kanske svagaste övning, skiljer sig totalt 8 kg från plana hantelpressar. Har kört lutande pressar för lite.)
Drag till hakan 40kg:8,7,5
Militärpress 40kg:8 (bara som ett litet bonus, skippade sidolyften. Här är det hursomhelst definitivt dags för en ökning *glad*)
Stångcurl 35kg:6,6,6, (här förstördes mitt pass helt, har tappat 4 reps då jag inte kört stångcurl på flera veckor. blev riktigt besviken)
Liggande tricepsextension 30kg:8,8,8 (hm...)
==>gainer==>dusch==>tunnelbanan hem==>mager hamburgare + bit varmrökt lax + två ägg==>titta på tv==> en stor dos slow fx==>titta lite mer på tv==>500g kvarg med blåbär och hallon==>zZZzZZzzZ

Morgonvikt idag 77,2kg. Har tappat nästa 3kg på tre veckor utan att ha förlorat det minsta i styrka (bortsett från bicepscurlsen då). Vårens (och delvis sommarens) projekt är att komma ner i bf% så mycket som möjligt, för att sedan testa på en "bulk" a la leangains.

Senast redigerat av johanw (2008-03-18 09:21)

Webbsida

Har varit borta från träningen i två veckor nu då jag besökt min bror i Japan. Idag gör jag comeback!

Välkommen tillbaka! :D

Ni hao (det var iof på kinesiska men hey =)

Välkommen tillbaka!

Webbsida

Körde mitt måndagshelkroppspass igår. Hade verkligen tappat mycket under mina två viloveckor. Allt kändes tungt. T.o.m. att dra upp hantlarna för att köra hantelpress kändes övermäktigt. Böjen var också sjukt klena, medan jag tappade hela 6 reps i stångpress bakom nacken. Konstigt nog är det alltid i pressövnigarna jag först tenderar att tappa. Den enda övningen jag lyckades öka lite i var latsdrag.

Webbsida

Helt ok pass igår. Marklyften gick väldigt kasst, men det var väntat. Träningsverken efter måndagens böj var långt ifrån borta och med tanke på att jag tränade nästan helt carb depleted var det inte konstigt att jag inte kunde reppa på det som ens närmelsevis är mina normala vikter. I övrigt gick passet bra. Har inte min logg med mig i skrivande stund, men hantelpressarna, drag till hakan och latsdragen kändes okej. Eftersom jag körde lite högre reps (10-12, pust och flämt!) på lägre vikt i marklyften gick magträningen sådär, men var ändå rätt så nöjd då bålen fick sitt totalt sett.

Webbsida

Körde ett förmiddagspass på lördagen. Styrkan var tillbaka och lyckades ta personbästa i militärpress. Latsdragen var också starka, men seten i bröstpressmaskinen gick sådär... Förvånansvärt bra gick det dock med tanke på att jag kör en ganska hård diet just nu. För att få in lite cardio i samband med passen och inte behöva spendera sjukt många timmar på gymmet har jag dragit ner lite på övningarna i helkroppspassen och kör nu enligt följande:

Måndag
Böj 3 set
Hantelpress plan 3 set
Sittande rodd 3 set
Stångpress bakom huvudet 3 set
Armar 4 set

Onsdag
Marklyft 3 set
Latsdrag bakom nacken 3 set
Lutnade hantelpressar 3 set
Drag till hakan 3 set
Mage 4 set

Fredag
Chins m. v-handtag 3
Push press 3 set
Cybex bröstpress 3 set
Roddmaskin3 set
Armar 4 set

Det är alltså i princip samma upplägg som tidigare, men lite färre övningar och ännu färre set. Det är en utmaning att verkligen kunna ge allt i varje set och göra passen effektiva, men jag tycker jag lyckas ganska bra tack vare mitt DC-experiment.

Bra comeback efter uppehållet! :D grattis till PB.

Webbsida

Jag tappar i böjen, men vägrar inse min begräningsn, så igår var jag ruskigt nära att faila totalt. Dessutom körde jag helt fria böj på golvet utan power rack eller spotters, så det hela kunde ha slutat obehagligt. Dock lyckades jag men dålig form få upp vikten, även om det vred lite obehagligt i ryggen.
I övrigt fick jag till ett skapligt pass och körde brösten på med riktigt låga repetitoner  (3,2,1,1 blev det). Fick dessutom den bästa kontakten någonsin i kabelrodden. Tror explosivitet är nyckeln här. Roddarna gick dessutom så bra att jag allt får lov att öka nästa gång. Det enda riktigt negativa under passet var (förutom böjen) bicepscurlsen, där jag tappat en aning sedan min styrka peakade under DoggCrapp-träningen.

Webbsida

Jävligt bra pass idag. Tog PB i latsdrag och drag till hakan (11 lite ostrikta reps på 40 kg! woho!). Marklyften blev högreps. Skönt som fan! Konstigt att jag ökar trots att jag äter som en mus.  Brött min 16h fasta med bara två bananer och drygt 35g slow fx före passet och fixade ändå att öka. Efter passet blev det 80g pasta, en burk tonfisk och 175g 15% matlagningsgrädde och lite olja. Nu återstår bara en dos protte och 500g milbona kvarg för idag. Har märkt att jag fungerar förvånansvärt bra på ett väldigt lågt kolisintag...

Sidor: 1 … 12 13 14 15 16 … 22  

Sidfot

Drivs med hjälp av PunBB