Diskussionsforum om näringslära, styrketräning och kosttillskott
Regler | Sök | Registrera dig | Logga in
Du är inte inloggad.
Före dagens pass hade jag inte tränat på 9 dagar. Min ischias har bråkat som bara den under hela helgen, troligtvis för att jag mest legat hemma på soffan och ätit godis och druckit öl (proteinintaget har varit löjligt lågt). Har alltså haft en tråkig svacka och har verkligen svårt att få upp motivationen igen. Motivationen som aldrig varit ett problem hittills. Nu har jag dock lust att lägga handskarna på hyllan och bara skit i att slita på gymmet. Speciellt efter dagens pass: hade tappat från 9 till 5 reps i plana hantelpressarna.
I'm back!
Efter diverse förkylningar och ischiasproblem känns det äntligen som om jag kommit tillbaka till träningen! Idag körde jag mitt första pass DoggCrapp någonsin. Det fick mig helt att omvärdera vad hård träning innebär.
Körde mitt andra DoggCrapp-pass igår. Mör som fan idag och vaderna värker fortfarande efter söndagens pass. Nu blir det en dags vila för att ladda krafter och återhämta mig till onsdagens pass.
Har splittat träningen enligt följande:
Pass 1
Latsdrag av något slag
Marklyft/rodd i kabelhiss eller maskin
Benpress/böj/benextension
Stela marklyft/sumopressar/bencurl
Vader
Biceps
Pass 2
Bröst
Axlar
Triceps
Mage (rak + obliques, ej DC)
Underarmar
Kör alltså ett set med rest pause plus static hold i 20-30 sec följt av extreme stretching.
Det här är det klart tyngsta upplägger jag någonsin testat. Har märkt att konventionell multisetsträning alltid får en att hålla tillbaka litelite, vilket man inte gör då man blastar på DC. Grymt! Känner redan hur jag kommer att öka de kommande månaderna ;)
Senast redigerat av johanw (2008-01-15 09:37)
Tredje DC-passet idag. Sjukt svettigt. Widowmakers är det värsta jag varit med om i träningsväg. Hade ingen aning om att man, eller rättare sagt jag, kunde träna så hårt. Älskar känslan jag får av DC då jag aldrig behöver hålla tillbaka det minsta. Inget "undvika fail", inget "känna efter", bara rent köttande, haha! :)
Idag blev det:
Latsdrag 4 uppvärmningsset och ett restpause set på 11+5+3 + ca 20 sek static hold
Roddmaskin 2 uppvärmningsset och rp-set på 8+5+4 + ca 30 sek static hold
Extreme stretching
Benextension 5 uppvärmningsset och ett rp-set: 10+6+4 + ca 20 sek static hold
Extreme stretching
Sumopressar 4 uppvärmningsset och två armbetsset: 12 reps, 20 reps widomaker (det är fan en blickfångare på gymmet, tyvärr svimmade en typ i latsdragsmaskinen i rummet intill, så jag fick inte sååå mycket uppmärksamet)
Extreme Stretching
Vadpress 2 uppvärmningsset och ett arbetsset på 12 reps
Hantelucurls kände mig väldigt varm i armarna efter ryggövningarna, så jag gav mig rakt på rp-settet: 11+6+3 + static hold ca 30 sek
Extreme stretch
Efter passet kunde jag knappt gå. Väskan vägde tungt på vägen hem.
*stolt*
Senast redigerat av johanw (2008-01-16 23:07)
Bra pass idag. Med DC + koffeinpiller kan jag hålla enormt fokus under mitt pass och gå in för varje set till 110%. Har aldrig kört lutande hantelpressar så tungt som idag.
Imorgon får vi vår katt från katthemmet!
Livet ler!
Måndagspasset blev enormt tungt då jag ändrat mitt upplägg så att jag nu följer Dantes DC-upplägg till fullo. Blev alltså ben, biceps och underarmar + lite mage igår. Widowmakern i benpressen var extremt tung. Frustade och grymtade som en liten gris. I de raka marklyften tog korsryggen slute före hamstringsen, vilket vittnar om en ganska kass teknik. Inte så konstigt med tanke på att jag inte kört raka mark på ett bra tag. Kunde lasta på mer vikt i vadpressen och pinwhell curlsen gav mycket trots att jag körde dom för första gången på allvar. Ser fram emot onsdagens pass då jag gått igenom alla övningar en gång och får se om man verkligen kan öka så som DC-förespråkarna hävdar.
Igår var det överkroppspass som gälde. Det blev:
Latsdrag 1 set m. vilopauser + static hold
Lutnade hantelpress 1 set m. vilopauser + static hold + extreme stretching (hade egentligent tänkt köra marklyft som andra övning men kön till stången var lååååång)
Marklyft 2 set + extrem stretching för ryggen
Drag till hakan (har inte kört övningen på länge och hade tappat! Är nere på 37,5kg igen!) m. vilopauser + static hold +extreme stretching
Tricepextension i kabelhiss 1 set m. vilopauser en långsam negativ repetition + extreme stretching.
Lyckades faktiskt öka i samtliga övningar där jag hade någon referenspunkt att gå efter. Drag till hakan har jag aldrig kört med rest pause tidigare. Marklyften gick lite småtrögt och det är definitivt det lyftet jag skulle vilja prioritera mest just nu.
Måste säga att det går bra! Hoppas kunna hålla mig skadefri (ryggen och isciasproblem) under min sista DC+bulkspurt inför våren. Latsdragen tar sig, lyckades t.o.m. köra en åtta på 75kg igår. Latsen har alltid varit min akilleshäl, men nu verkar det ta sig. Känner också att jag börjar komma tillbaka i marklyften, även om de gamla vikterna jag reppade på innan jag åkte på ischiasproblemen känns lite tröga fortfarande. Viljan är dock starkare än någonsin nu då jag har ett upplägg som faktiskt går att köra utan att konstant överträna. Mitt gamla halvkroppspass mån, tis, tors och fre med ca. 8-12 set per muskelgrupp och pass var helt overkill...
Hehe =) Kan du inte skriva in dina pass så man får titta lite på vikterna? =)
Kul att det går bra =)
Keep_On_Pumpin skrev:
Hehe =) Kan du inte skriva in dina pass så man får titta lite på vikterna? =)
Kul att det går bra =)
Jo, jag borde med tanke på att jag loggar allt väldigt noggrant just nu.
Här är gårdagens pass:
Latsdrag bakom nacken 75kg: 8+4+3=15 reps med rp
Marklyft 100kg 8 reps 110 5 reps (påväg tillbaka här, lite rädd för att ta i då prio nummer ett är att hålla ryggen skadefri. slutar därför seten kanske i lite väl god tid)
Lutande hantelpress (lite för brant tror jag) 24kg 10,4,3=17 reps rp
Drag t. hakan 37,5kg 8+3+3=14 reps rp (en repetitons från nedre reprangemålet på 15-20 reps per rp-set=
Tricepsextension i kabelhiss 34kg 10+4+2=16 reps rp (vetefan om vikten kan stämma alltså, ligger inte i linje med mina skullcrushers)
Ben- och bicepass igår
Benträningen sket sig. Hade lite svårt att hitta rätt vikter på curl- och extensionsmaskinerna, så det slutade med att jag antingen låg långt över eller under reprangen på mina respektive arbetsset. En positiv överraskning var dock att jag lyckades öka i hantelcurlsen. 17 kgs hantlar och 17 reps på ett rp-set. Efter det var jag så slut att jag verkligen fick kämpa för att klara en rak tolva på 14kg i pinwheelcurlsen. De sista fyra repsen var ett himla flåsande och pausande....
Veckans första pass avklarat! Körde ett överkroppspass bestående av latsdrag, kabelrodd, plana hantelpressar, militärpress och smalbänk i smith.
Latsdrag m v-handtag 70kg: 12+6+5=23 rp + static hold
Kabelrodd 60kg: 12+8+5=25 rp + static hold (hade inte kört på länge och måste tydligen öka vikten rejält! Alldeles för lätt)
Hantelpress plan 28kg: 8+3+2=13 rp + static (wtf??? svagt!)
Militärpress 40kg: 8+4+2=14 rp + static (lite push-pressvarning på sista repsen)
Smalbänk 60kg: 6+3+1=10 rp (vågade inte grisfaila)
Senast redigerat av johanw (2008-02-14 12:14)
Nu eldar min kropp upp alla mat jag får i mig på nolltid. Min ämnesomsättning är verkligen uppe i varv nu och jag fattar inte hur jag måste äta så jävkla mycket för att lyckas hålla vikten. Som tur är är det semletider...
Woho! Vägde mig i morse och har hållit mitt förbestämda bulktempo exakt den här veckan. En viktökning på 0,3kg! Är iofs inne på min andra dag av kreatinuppladdning, så en del av vikten kan bero på det, men samtidigt åt jag väldigt lite sent på kvällen igår, så jag tror 0,3 borde vara ungefär det jag gått upp! Perfekt! Idag blir det ben, bicce och underarm på gymmet. Peppad som fan!
Gårdagens DC-pass:
Benpress
Sumopressar
Vadpress
Stångcurls
Hammer curls
Ökar snabbare än någonsin nu. Körde tämligen strikta stångcurls på 34 kg i ett rp-set på 18 reps. Innebar en ökning på 1,5 kg och 2 reps! Inte illa...
Körde ett riktigt tungt pass i fredags. Kändes bra att reppa på hela viktmagasinet i latsmaskinen :)
Fick till PB i bröstpressmaskinen, axelpressar och ökade på vikten i liggande tricepsextensioner.
Inte kört sedan i fredags då jag känt mig lite krasslig ända sedan lördagen. Idag blir det dock ett försiktigt pass...
Igår var ett bra pass. Qauds, hams, vader, biceps och underarmar stod på schemat. DC fortsätter att jag fantastiska ökningar. Lyckades öka från 11 till 14 i mitt rp-set på 26 (tror jag, kan ha varit 27) kgs preacher curls.
Senast redigerat av johanw (2008-02-07 09:10)
Morgonvikt 77,6kg. Får se om det blir träning idag. Hade sjuk öronvärk på natten som konstigt nog var som bortblåst då jag vaknade.
Körde förra fredagen öronvärken till trots. Eftersom jag fortfarande kände mig småsjuk blev det inga ökningar förutom i latsdragen och marklyften, men sedan tog orken slut. Marklyften var fullkomligt dödande på 115 kg. Vilade hela helgen och igår var det dags för ett nytt pass..
Ökade i benextensionerna, bencurlsen, vadpressarna, hantelcurlsen och i pinwheelcurlsen. Fick t.o.m. lite komplimanger av en lite äldre gymräv då jag körde hantelcurls.. "Tungt!" var hans kommentar. Jag bara nickade och frustade som ett lokomotiv.
Armarna och axlarna (speciellt axlarna) släpar som fan... :(
Ser sjukt ut med stora bröst och axlar som inte är runf "upptill" utan bara har en liten buckla ungefär 5cm under själva leden. Kanske jag bara har fula muskelfästen?
Senast redigerat av johanw (2008-02-12 09:45)
Körde ett överkroppspass idag och ökade lite i både latsdrag och smalbänk. Hade på mer vikt i plana hantelpressar och militärpress men tappade väldigt många reps. Iofs är det väl att räkna med då man kör DC, vilket innebär fail i varje set. Lyckades bara få till 8 reps på mitt respause set med 30kgs hantlar i hantelpressen. Dock vägrar jag sänka vikterna sedan jag höjt dom. Så är det bara!
Hm, svårt att få till den här dagboken då jag inte längre har en fungerande dator hemma. Skriver nog bara sporadiskt en tid framöver.
Okej kort sammanfattning av de senaste tre passen..
Står rätt stilla i latsdragen nu. Vinner någon rep här med känner att jag måste vänta med att öka vikten. Efter att ha gjort inga eller marginella framsteg med armarna (speciellt biceps) har de nu börjat ta sig. Har ökat vikterna i varje pass nu! Axlarna tar sig bra. Både militärpressarna och hantelpressarna är starkare än någonsin. DC är verkligen teh shit. Hantelpressarna går trögt just nu och jag undrar om jag inte får ge upp målet att öka till 3*8 på 30 kg till april... Benträningen går också bra framåt nu efter mitt uppehåll p.g.a. ischiasproblem. Bara jag kan börja öka på latsen och brösten är allt alltså frid och fröjd :)
Shit! Att öka i varje pass är ju lite av en våt dröm. Hur ser ditt upplägg ut mer exakt?