Du är inte inloggad.

Sidor: 1  

Reductil

Från: Katrineholm
Registrerad: 2007-03-02

Tänkte kolla om någon här har någon erfarenhet av Reductil. Själv har jag precis blivit tillskriven detta preparat och lever nu på hoppet att det ska hjälpa.
Problemen började när mina föräldrar skildes och sen jag va 10 år har jag kämpat för att gå ner i vikt.
Va med i viktväktarna när jag var 14, men klarade inte av att äta så mycket som jag skulle.
Har använt mig av Hearbellife som faktiskt fungerade. Jag gick net 30 kilo och efter jag skultade med preparaten så höll jag vikten i över 1½ år med vanlig mat och träning. Sen gjorde jag lumpen och fick belastningsskador och då gick allt åt helvete.
Gick på 6 månader upp nästan 30 kilo och hade svårt att träna som jag skulle. Jag gick med i aftonbladets viktklubb, men även där kunde jag inte äta så mycket som jag skulle och gick därför inte heller ner i vikt. Detta trots att jag tränade 3-6 gånger i veckan. Både styrka och kondition. Jag gick varken ner i fettmassa, vikt eller mått.
Har sen varit med i en viktgrupp genom vårdcentralen där jag gick och vägde mig varannan vecka och vi fick diverse olika uppgifter. Här va det mer fokus på varför det var som det var och inte bara på mat, men även detta var mer för folk som åt för mycket, dvs. inte för mig. Jag klarade inte heller här av att äta så mycket som jag skulle. men började återigen äta mer regelbunder och gick sakta ner. väldigt sakta. ca ½-1 kilo i månaden. Men sen viktgruppen slutade har jag åter igen gått upp. och nu väger jag 95kg och är 165 lång och har fått utskrivet Reductil.

Jag hoppas ju verkligen att det hjälper, men undrar om någon vill dela med sig av egna erfarenheter.

// Saga

Från: Linköping
Registrerad: 2005-08-02

Kan bara säga att reductil fungerar, inte jag som tagit men vet att det skrivs ut till överviktiga, det minksar hungern o gör att du känner mättnad tidigare.
beroende på styrka o så men antar du har fått 15 mg sibutramin

jag vet inte upplevelserna på forumet här men måga tycks få koll på mättnadskänsla av ALA samt R-ALA rådfråga om det är något du kan ta tillsammans med reductilen.

Tänk på att öka den fysiska aktiviteten och att lägga om kosten i samband med medicineringen.

antar du inte har diabetes ?

men lycka till med viktminskningen, bästa rådet jag kan ge dig är ändra vanor, gå upp tidigare ta promenad, byt kaffe mot te, ändra huller om buller så du inte fastnar i ett gammal system som leder till viktökning, sen ta hjälp av nära o kära om det käns tröstlöst med motivering osv.

åter igen
Lycka till ! håller tummarna

Registrerad: 2004-11-20

...Eller så äter man bara mindre.

Das_djur skrev:

kanske för en del okänt att det inta alltid är så lätt, visst kan man själv som har motiveringen bara äta mindre, men att hålla den uppe är svårt för många, och fetma är inte iallfall bara frosseri, det är en sjukdom, så behöver arbetas med i grupper, ibland psykologer mediciner m.m. nödfall finns operationer, så ett inlägg om att man bar ska äta mindre hmm, mja onödigt i mitt tycke men visst det kanske hjälper Sage_1 även om han redan har försökt. så jag tror det är motiveringen som sviktar.

Das_djur skrev:

Nu råkar det ju vara så, som jag skriver i mitt inlägg att mitt problem fakriskt inte är att jag äter för mycket, utan snarare tvärt om. Dietisten som jag fick prata med när jag var ed i viktgruppen förklarade att om man äter för lite och oregelbundet så slutar kroppen förbränna. Den väljer att lagra allt den får istället för att förbränna eftersom den inte vet när den nästa gång ska få mat, så om jag skulle äta mindre skulle det innebära att jag skulle nöja mig mer 1 knäckemacka till frukost och en potatis och en halv köttbit och en skvätt broccolli.

Visst är det så att de flesta som är överviktiga är det för att de äter för mycket och rör sig för lite, men jag är faktiskt inte en av dom.

Från: Helsingborg
Registrerad: 2006-01-03

om det bara är motivationen som sviktar så vettefan vad ett läkemedel ska göra? tycker det låter som en ond cirkel bara... kommer ju gå upp lika mycket igen så fort han tappat kilona och slutar "kura" det. För det verkar ju inte va nån mild skit direkt... inte vad jag fick för vibbar av det jag läste på fass.se iaf...
vet dock inte hur mkt man får diskutera sånt här på forumet? som är läkemedelsklassat? Men det låter ju lite som liknande effekter som efedrin? och det är ju bara dopingklassat vid tävling och läkemedelsklassat? Mod får radera om man inte får ifrågasätta sånt...
Konstigt att sånna här piller är lagliga isåfall ju :) antar att det är för att det inte har samma prestationshöjande effekter? och ja, inte hör ihop med partydroger på samma sätt... men ja, låter inte vidare hälsosamt :)

Men jag håller med das_djur... piller kommer inte lösa det långsiktigt anyway...

Senast redigerat av Degpekka (2007-03-02 13:13)

Icecoffee skrev:

Das_djur skrev:

kanske för en del okänt att det inta alltid är så lätt, visst kan man själv som har motiveringen bara äta mindre, men att hålla den uppe är svårt för många, och fetma är inte iallfall bara frosseri, det är en sjukdom, så behöver arbetas med i grupper, ibland psykologer mediciner m.m. nödfall finns operationer, så ett inlägg om att man bar ska äta mindre hmm, mja onödigt i mitt tycke men visst det kanske hjälper Sage_1 även om han redan har försökt. så jag tror det är motiveringen som sviktar.

Jag är inte den delen för vilka det är okänt att viktnedgång inte är lätt. Fettma må klassas som en sjukdom men det har inte samma egenskaper som aids eller cancer på långa vägar. Människor med aids och cancer tycker jag synd om.

....fel

Senast redigerat av Degpekka (2007-03-02 13:12)

Registrerad: 2007-02-17

saga_1 skrev:

Das_djur skrev:

Nu råkar det ju vara så, som jag skriver i mitt inlägg att mitt problem fakriskt inte är att jag äter för mycket, utan snarare tvärt om. Dietisten som jag fick prata med när jag var ed i viktgruppen förklarade att om man äter för lite och oregelbundet så slutar kroppen förbränna. Den väljer att lagra allt den får istället för att förbränna eftersom den inte vet när den nästa gång ska få mat, så om jag skulle äta mindre skulle det innebära att jag skulle nöja mig mer 1 knäckemacka till frukost och en potatis och en halv köttbit och en skvätt broccolli.

Visst är det så att de flesta som är överviktiga är det för att de äter för mycket och rör sig för lite, men jag är faktiskt inte en av dom.

Man går ju alltid ner i vikt ifall du förbränner mer än vad du stoppar i dig.  Själv så gick jag upp hela 30 kg under min graviditet det va inte så svårt att bli av med dom ... bara ett jäkla anama!! Så e du ju med allt, rökning, godis, alkohol you name it .Man måste bara bestämma sig helhjärtat

Degpekka skrev:

....fel

Edit

Senast redigerat av Das_djur (2007-03-02 13:18)

Das_djur skrev:

Icecoffee skrev:

Das_djur skrev:

Jag är inte den delen för vilka det är okänt att viktnedgång inte är lätt. Fettma må klassas som en sjukdom men det har inte samma egenskaper som aids eller cancer på långa vägar. Människor med aids och cancer tycker jag synd om.

+1

saga_1 skrev:

Das_djur skrev:

Det finns ingen som är överviktig av att äta för lite, inte ens du. Ingen kan utvinna energi ur ingenting.

Det är inte så att jag inte vet att det innebär hårt arbete att gå ner i vikt, men sen är det ju så att olika människor fungerar olika, precis som olika kroppar gör. Sen finns det ju dem som har problem med ämnesomsättningen också.
Min största önskan när jag gick till läkaren var att få möjlighet att få träffa en dietist, men istället gav läkaren mig de här pillerna. Och om de kan hjälpa mig på vägen så är jag ytterst tacksam för som sagt så har jag hela livet kämpat med min övervikt.
Det finns ytterst lite hjälp för människor som är överviktiga och precis som för andra människor som mår psykiskt dåligt.
Istället för samtalsterapi skrivs antidep ut. Det är kanske inte det bästa alternativet, men när man nått botten är man glad för den hjälp man kan få

Nåja... Lycka till med vad du gör!

Das_djur skrev:

saga_1 skrev:

Das_djur skrev:

Det finns ingen som är överviktig av att äta för lite, inte ens du. Ingen kan utvinna energi ur ingenting.

Dietisten uttryckte det så och det är även därför jag inte går ner, för att jag äter för oregelbundet för att förbränningen ska komma igång. Men jag försöker att äta alla mina mellanmål och det är sär mina problem ligger.
Du behöver inte tro det om du inte vill, det är ditt val.

Men som jag skrivit också så har jag tidigare haft ett väldigt destruktivt matmissbruk som jag under de senaste åren lyckats minimera.

saga_1 skrev:

Det är inte så att jag inte vet att det innebär hårt arbete att gå ner i vikt, men sen är det ju så att olika människor fungerar olika, precis som olika kroppar gör. Sen finns det ju dem som har problem med ämnesomsättningen också.
Min största önskan när jag gick till läkaren var att få möjlighet att få träffa en dietist, men istället gav läkaren mig de här pillerna. Och om de kan hjälpa mig på vägen så är jag ytterst tacksam för som sagt så har jag hela livet kämpat med min övervikt.
Det finns ytterst lite hjälp för människor som är överviktiga och precis som för andra människor som mår psykiskt dåligt.
Istället för samtalsterapi skrivs antidep ut. Det är kanske inte det bästa alternativet, men när man nått botten är man glad för den hjälp man kan få

förmodligen för att det e billigare att ge någon antidep, iaf kortsiktigt... Sen finns det väldigt mycket hjälp att få, men det är inte gratis, och ingen kommer att servera lösningen på ett silverfat åt dig. Du kan ta kontakt med dietister och PT's själv ju? Men som sagt, vill man ha hjälp med en sjukdom som inte är direkt akut, som övervikt är i dom flesta fall så kommer det kosta... Men man styr ju en hel del själv över utveckligen också... så det är väl inte så konstigt.

Registrerad: 2006-02-23

Das djur!

övervikt beror i många fall på aptitstörningar i hjärnan och mat kan för vissa människor ge kickar som det inte ger hos friska. Att be folk med dessa besvär bara äta mindre är som att be heroinisten bara sluta knarka. Det är inte alltid så lätt helt enkelt.

IvanTheMan skrev:

Das djur!

övervikt beror i många fall på aptitstörningar i hjärnan och mat kan för vissa människor ge kickar som det inte ger hos friska. Att be folk med dessa besvär bara äta mindre är som att be heroinisten bara sluta knarka. Det är inte alltid så lätt helt enkelt.

Dopaminnivåerna man får av heroin kan inte jämföras med de man får av mat. Du behöver inte tala om för mig hur det är att vara överviktig; jag vet så bespara mig förklaringarna. Ingen har sagt att livet ska vara lätt när jag ploppade ut ur livmodern.

Senast redigerat av Das_djur (2007-03-02 14:50)

Saga_1
Slutsats, nej du kan inte få hjälp på forumet, alla har olika åsikter här, ett ips kan vara att rådfråga annan läkare om du inte är nöjd med det svar du fått från din nuvarande, lycka till hur som orkar inte hålla på att diskutera huruvida fetma är sjukdom eller inte osv,
offtopic:
kort o gott lämnade jag forumet för ett bra tag sen kom tillbaka i tron om att folk har mognat här syftar INTE till nån i denna tråd med i tex dagsformen osv, så jag antar det är slut för min del återigen och på återseende i andra forum

Jag bugar till din gudomliga mognad! På återseende.

Sidor: 1  

Sidfot

Drivs med hjälp av PunBB