Diskussionsforum om näringslära, styrketräning och kosttillskott
Regler | Sök | Registrera dig | Logga in
Du är inte inloggad.
Du bestämmer väl själv vad du tycker är godare`?
Sami boy skrev:
Kan jag använda vanilj smak istl för chockladsmak på proteinpulvret?
Tyvärr inte. Chokladaromerna interagerar med proteinet i jordnötssmöret så att de aktiverar ett antal enzymer i magtarmkanalen vilket skapar ett ultraoptimalt upptag. Av allt.
hehe, många kul recept på shakes här, passar på att lägga upp en variant av gainer :)
post-workout
4-5dl mellanmjölk
~2dl fiberhavregryn
60g proteinisolat (jordgubb)
5g BCAA (för att jag har det hemma)
10g Kreatin monohydrat
en banan
2-3 msk jordgubbssylt
3-4 msk glass (jordgubb eller vanilj, typ gb gräddglass)
2-3 msk olivolja.
energimängd på denna... ingen aning, nån som orkar? :D
grejen är att jag egentligen häller i ingredienserna på måfå, men en ungefärlig uppskattning (förutom protein, kreatin o bcaa.. o bananen är ju en banan så..:P)
gott är det iaf :)
Senast redigerat av Petergbg (2008-07-29 22:36)
Tjena, är det ngn som kan ge mig ett recept på en god laktosfri proteindrink?
Sjukt nice.
Ska lätt köra den här drinken, enkel och effektiv!
Sami boy skrev:
Tjena, är det ngn som kan ge mig ett recept på en god laktosfri proteindrink?
Jag använder låglaktosmjölk i denna. Laktosfria mjölken är dyrare men ett måste för vissa.
Jag har sänkt en Havredryck 1.1 om dagen i fem dagar nu, och jag är hooked. Det är ju i princip godis, fast bättre.
Det här med ägg är det smart att blanda det i drinken?
Är protein pulver viktigt? hur mycket kostar det? vilket är det bästa? :D
jonmot skrev:
Det här med ägg är det smart att blanda det i drinken?
Om det är råa ägg: Nej.
jonmot skrev:
Det beror på det beror på och det beror på. Haha =) Kolla in kostillskottsdelen ;)
jonmot skrev:
Nä jag tycker inte det är viktigt. Tänkte på det här receptet häromdan och jag har kommit fram till att jag förkastar det. Visserligen hjälper det med energiöverskottet men i så fall är Lajnes version mycket bättre (om än lite dyrare).
Det jag själv uteslutande kör nu är följande:
5dl mjölk
3dl havregryn
2 msk linfrön
½-1 dl kakao
Kakaon är, som tidigare sagt, oerhört näringsrikt. Linfröna med, men där är mängden så liten så det inte tillför så jättemycket, men ändå ett smidigt sätt att konsumera sin dagsdos.
Lajne skrev:
Sami boy skrev:
Tyvärr inte. Chokladaromerna interagerar med proteinet i jordnötssmöret så att de aktiverar ett antal enzymer i magtarmkanalen vilket skapar ett ultraoptimalt upptag. Av allt.
Det värsta är att jag tror att han gick på det? =P
Keep_On_Pumpin skrev:
Lajne skrev:
Det värsta är att jag tror att han gick på det? =P
Hahaha det är nog årets isf =D Ultraoptimala upptag av allt ftw =D
stevebc skrev:
jonmot skrev:
Nä jag tycker inte det är viktigt. Tänkte på det här receptet häromdan och jag har kommit fram till att jag förkastar det. Visserligen hjälper det med energiöverskottet men i så fall är Lajnes version mycket bättre (om än lite dyrare).
5dl mjölk
3dl havregryn
2 msk linfrön
½-1 dl kakao
Kakaon är, som tidigare sagt, oerhört näringsrikt. Linfröna med, men där är mängden så liten så det inte tillför så jättemycket, men ändå ett smidigt sätt att konsumera sin dagsdos.
Har druckit den här varje kväll i två månader nu och tillsammans med lite mer mat har jag gått upp 4kg. Undrar hur du kan ha i ½-1dl kakao, det smakar ju så bittert så det knappt går dricka då. Hur är det med att byta kakaon mot oboy? Funderar på att köpa hem det och smaka om det är godare, men om jag skulle göra det. Skulle kakaon egentligen vara bättre?
Funderar också på att ta en drink till frukost då jag har problem att få i mig mycket tidigt på morgonen. Kommer det mätta bra eller är det bättre att fortsätta med yoghurt, 2 mackor med skinka och 2 kokta ägg?
Jag gillar kakao. Bitterheten den ger tycker jag är godare än t ex bitterheten hos kaffe. Det som är sämre med o'boy jämfört med kakao är att det i princip bara är socker (säg 95% socker och 5% kakao) och saknar näringsämnena i kakaon.
Men man ska njuta också :)
Jag tycker drinken mättar sådär. Det är rinnande föda, och rätt mycket kolhydrater så det stannar inte så värst länge. Jag gillar att äta något mer bastant till frukost, som du skriver mackor och ägg, sen ta drinken som ett mellanmål under dagen.
Hmmm, det blir ju uppåt 700kcal av bara mjölk och havregryn och oboy/kakao.
Varför ha i sliskigt flottigt jordnötssmör, eller svindyrt proteinpulver?
Borde väl funka som en budgetdryck med bara ovanstående, eller?
Vetefan om jag vågar prova ens, låter lite sliskigt, och 3dl råa havregryn, är det ens nyttigt???
Borde ju va rejält mättande, nåt man står sig på i timme efter timme, med tanke på alla havregryn.
Kanske experimentera med ett rått ägg i eller två....och banan...och glass :D
Senast redigerat av Seb2 (2008-10-24 15:54)
Det här är ju sjukt :D
Istället för att koka en "stor" tallrik gröt på 1dl havregryn så är det ju bara att mixa decilitern med typ 2dl mjölk och lite oboy och stjälpa i sig på en minut istället för att sitta och peta i tjocka gröten i en kvart och dra ner massa disk och elände.
Jäkla nice....bara det nu inte är sämre med råa än kokta på nåt sätt.....
EDIT: Shit, alla finfördelade gryn hamnade ju på botten...sista klunkarna var ingen höjdare. Kanske ska testa mixa ännu längre nästa gång.
Senast redigerat av Seb2 (2008-10-27 18:12)
Råa är inte sämre än kokta, ända skillnaden jag känner till är att de har ett högre GI.
Sami boy skrev:
Hahaha, men herregud
Frågar du mamma om lov om att gå på toaletten också?
Senast redigerat av Madball (2008-10-27 18:16)
Lajne skrev:
Råa är inte sämre än kokta, ända skillnaden jag känner till är att de har ett högre GI.
Nice, tack :)
Ingen som har tips på hur man kan mixa blodpudding till en god dryck?
Lite segt att peta i sig annars tycker jag....brukar ta en halvtimme eller så att få ner när man inte är så sugen...tänk att bara kunna hälla i sig det :D
Mixa med mjölk och lingonsylt eller nåt, och lite glass....kanske banan och lite oboy i också...mmm.... ;)
Seb2 skrev:
Det här är ju sjukt :D
Istället för att koka en "stor" tallrik gröt på 1dl havregryn så är det ju bara att mixa decilitern med typ 2dl mjölk och lite oboy och stjälpa i sig på en minut istället för att sitta och peta i tjocka gröten i en kvart och dra ner massa disk och elände.
Jäkla nice....bara det nu inte är sämre med råa än kokta på nåt sätt.....
EDIT: Shit, alla finfördelade gryn hamnade ju på botten...sista klunkarna var ingen höjdare. Kanske ska testa mixa ännu längre nästa gång.
Välkommen till skaran som dissar gröt för mixade havregryn i mjölk. Perfekt för oss som har klena magsäckar.
Bara skaka runt drinken så lägger sig inte allt på botten.
Råa gryn är lika bra som kokta, lite högre GI som sagt men strunt i det.
OJ detta visste jag inte- ska testa det =)
Seb2 skrev:
Ingen som har tips på hur man kan mixa blodpudding till en god dryck?
Lite segt att peta i sig annars tycker jag....brukar ta en halvtimme eller så att få ner när man inte är så sugen...tänk att bara kunna hälla i sig det :D
Mixa med mjölk och lingonsylt eller nåt, och lite glass....kanske banan och lite oboy i också...mmm.... ;)
haha hamna inte i fällan att du ska blanda ALL mat nu :P haha glass XD
stevebc skrev:
jonmot skrev:
5dl mjölk
3dl havregryn
2 msk linfrön
½-1 dl kakao
Linfrö kollade jag nyss upp, men det verkar ju livsfarligt....törs nog inte testa ;)
"Linfrö används huvudsakligen som ingrediens vid bakning, i gryn- och müsliblandningar, och som bulkmedelslaxativ. Linfrö innehåller emellertid höga halter av vätecyanidproducerande glykosider, vilket innebär en potentiell hälsorisk, om intaget är för stort. Vätecyanid är ett gift som kan ge allvarliga allmänsymptom. Symptomen beror på att cyanid förhindrar syre att utnyttjas av kroppens vävnader.
En person som tuggade 10 matskedar linfrö varje dag fick vaga neurologiska symtom, som troligen berodde på cyanidexponeringen. Intaget av linfrö bör begränsas till den traditionella doseringen 1-2 matskedar dagligen. Detta medför inte någon förgiftningsrisk. Hela frön bör användas eftersom de ger upphov till mindre mängder cyanid än krossade."
http://www.slv.se/templates/SLV_Page.as … anguage=SV