Du är inte inloggad.

Sidor: 1  

Att värma mat utan micro

Registrerad: 2006-08-17

Jag har en portion kokt ris i kylen som jag tänkte värma till lunch. Nu har jag ingen microvågsugn, men en vanlig spis med ugn finns! Någon som provat och vet hur man på bästa sätt fixar detta utan att riset bli trist?
(Eftersom "alla" verkar ha micro är detta det enda tipset jag hittat när jag letat)

Från: Gamla synder på "Webbsida"
Registrerad: 2006-08-27
Webbsida

Jag har ingen micro! man lär sig leva utan... :-)

Lite lite mjölk, och så riset i en kastrull (jag gör detta med fullkornsris, funkar iaf bra) och värm på, smaksätt med örtsalt. Funkar till allt.

Webbsida

Och håll det på låg temeperatur och under omrörning! Uppfattade att det bara är en portion som du ska göra, med större mängder blir det kanske inte så lyckat... :;-/

Tack så mycket, det stämmer att det är en portion så jag kör på ditt tips!
Skönt att höra att det finns fler som inte har micro, jag känner mig alltid så stenåldersaktig av de blickar jag får när jag berättar att jag inte har nån...

Webbsida

Jag känner mig mest som en student med ett pentry... Svårast var att inte kunna göra snabbkaffevatten snabbt i micron, eller gröt, men efter en vecka är man ganska duktig på det där med kastruller... ;-)

Återkom gärna med lite feedback om riset sen. Och andra tips på vad man kan göra utan micro, som du ser på min senaste fullständiga kostrapport så lagar jag inte speciellt mycket mat. Tycker det tar tid och är tråkigt, bara...

Jag ser detta som en förberedelse inför studentlivet =) Jag ska titta in efter lunch igen och lämna rapport. Och kanske i din dagbok för att ge lite matinspiration ;) Det är ju grymt kul att laga käk!

Tummen upp för dig, floppix! Det blev en mycket god lunch, gjorde som du sa, lite mjölk i botten på kastrullen och i med riset. Satte lock på, och rörde om då och då. Jag hade på såpass svag värme så det fastnade ändå inte, lät det stå på i knappt 10 minuter på lägsta.

Webbsida

Ah, vad roligt att höra att det blev bra. Fick själv ihop en liten grönsakssoppa som jag kompletterade med mina dagobert-mackor, så lite laga-mat har det blivit nu iallafall! :-)

Från: Helsingborg
Registrerad: 2006-01-03

har inte heller någon micro! :) helt onödigt! mat blir bara sunkigt då! ;)
mitt bästa tips till ris och pasta är att koka upp vatten i en kastrull och sen hälla i det kalla riset där i... låt ligga nån minut och sen bara silar du av vattnet. Tada! som nykokt! :) funkar asbra på både ris och pasta. Fryst ris går också utmärkt! :)

Registrerad: 2005-10-12

Degpekka skrev:

har inte heller någon micro! :) helt onödigt! mat blir bara sunkigt då! ;)
mitt bästa tips till ris och pasta är att koka upp vatten i en kastrull och sen hälla i det kalla riset där i... låt ligga nån minut och sen bara silar du av vattnet. Tada! som nykokt! :) funkar asbra på både ris och pasta. Fryst ris går också utmärkt! :)

Hah! Bra tips, att jag aldrig tänkt på det! Har inte heller nån micro

Toppen, nu kan jag värma färdig pasta också! Bra tips.

Registrerad: 2007-03-13

Här hemma har vi ingen micro heller, så jag är nog den enda i min vänskapskrets som fortfarande lagar "välling på spis"
När jag ska värma ris så brukar jag ofta göra en wok.

Tack degpekka för ett nytt bra tips!

Sidor: 1  

Sidfot

Drivs med hjälp av PunBB