Du är inte inloggad.

Sidor: 1  

Är min diet bra?

Registrerad: 2007-01-16

Hejsan. Jag är vegetarian, det enda jag äter från djur är ägg. Med tanke på det här med kolesterolet och det, är det dåligt att äta ett ägg varje dag? Jag äter min veg. mat kombinerat med baljväxter. Jag är 14 år, väger mellan 45-48 kg. (Det varierar). Jag tror nog jag behöver gå upp lite i vikt, men då kanske jag skulle se så tjock ut. Jag ser till att röra på mej en del. 3-4 gånger i veckan cyklar jag till stallet, då blir det 7 km sammanlagt dit och hem en gång. Jag går med hunden en del. Det varierar ju, så exakt på kilometern vad man går och så kan väl inte spela nån roll. Jag rör mej oftast en timme om dagen iallafall, ibland mer. 1-2 gånger i veckan tränar jag lite hemma, kör några sit-ups samt "rygg sit ups" och armhävningar.
Såhär ser ofta en dags intag ut för mej: 7.00: Frukost: Lite corn flakes, ca 4-5 dl, en smörgås med ägg eller grönsaker, olika men ofta nån fiberrik eller fullkorn, en frukt och ett glas dryck, ofta nyponsoppa.
9-10.00: En frukt som mellanmål.
Runt 11.00: Lunch. Det som bjuds. Veg. med rätt så mycket sallad och morötter, och ärtor (baljväxter) så ofta det finns, ibland en hårdmacka. Dricker vatten.
16.00: Middag. Veg. med något till som potatis,ris eller pasta, (pommes frites osv. ibland), Grönskaer, så ofta jag kan tar jag lite baljväxter, nästan alltid äter jag morötter till lunch och middag. Dricker oftast vatten, kan bli nån vitamin dryck ibland när vi har. Ibland hårdmacka.
När jag är i stallet brukar jag ta ett mellanmål mellan middan och kvällsmålet (om jag är i stallet den tiden). Annars kanske jag inte tar nåt mellanmål där.
8.00-9.00:Kvällsmål: En eller två macka/or med nånting på, eller ingenting alls på. Dricker oftast vatten, eller vitamindryck om vi har.

PÅ helgerna kanske jag äter nåt slags godis istället för smörgås på kvällen.

Vad tycker ni? Behövs nåt mer av nån slags sak? Jag tror jag behöver nåt mer med fett i, tror ni? Och vad kan det vara? Kanske det skulle vara bra om jag fick i mig lite nötter nästan varje dag?

MVH Lisette

Från: Stockholm
Registrerad: 2006-04-21

Läs det här om du orkar ^^ : http://forum.body.se/archive/index.php/t-6433.html ang. ägg och kolesterol.

Jo precis. Fett. Ägg innehåller ju en del fett, men inte hela ditt dagsintag. Som du säger är nötter en bra fettkälla, även en bra proteinkälla. Det finns ju många olika sorter att variera med dessutom.

Registrerad: 2007-01-16

Hej igen. Jag måste säga att det där dagsintaget ser ganska sällan ut precis sådär varje dag. Ett exempel utav de alla är: På fredagar äter jag 11.20 i skolan, går i skolan till typ 14.45 och sedan till stallet. Sen så kommer jag oftast hem runt 17.30-18.00 då, så då blir det ju runt 6 timmar mellan lunch och middag, och då tycker jag att en frukt är lite lite till mellanmål, med tankde på att jag gör saker och att det går 6 timmar, så kanske jag tar en dubbelmacka istället, medan jag en annan dag bara tar en liten frukt för det kanske går 4-5 timmar mellan lunch och middag. Hehe. Så lite olika blir det nog i stort sett flera dagar i veckan. Men det spelar väl ingen roll? Det blir ju som en anpassning med efter vad man gör också. För om jag inte skulle vart i stallet där emellan, och bara inte gjort nånting kanske jag bara skulle tagit en frukt om jag inte var så hungrig, däremellan. Inget dåligt va? Hehe.
MVH Lisette

Från: Stockholm
Registrerad: 2006-04-21

Jo precis, även aptiten anpassas efter hur mycket man rör på sig.

Registrerad: 2007-01-17

När jag var 14 år så var det sista jag tänkte på mat och hur mycket motion jag fick. Lev livet istället som en 14-åring och tänk inte så mycket på kost nu, det har du gott om tid att oroa dig för när du blir vuxen...

Registrerad: 2007-07-15

Kolesterolet i äggen är inget problem om man käkar äggulan rå, gott är det också.

Det är när kolesterolet oxiderar, vid all tillagning, som det blir mer skadligt.

Äggvitan måste vara tillagad dock, annars hämmar den näringsupptaget rejält och ställer till magproblem, hinnan runt äggulan måste bort också, men ett ägg om dagen täcker knappast dina behov, behövs mer.

När det handlar om nötter är paranötter (brazil nuts) bäst proteinmässigt och näringsmässigt, oskalade, så att man skalar dem själv. (Vid maskinell skalning spräcker man skalet med hetta varvid de "tillagas" vilket försämrar näringsinnehållet)

Annars tycker jag din diet verkar väldigt ynklig, näringsfattig och eländig för en primat. En massa cornflakes (totalt tomma kalorier, tokhögt GI), på tok för mycket sädesprodukter. Vi är evolutionsmässigt knappast utvecklade för att leva på frön, finns inte så det räcker av sånt i naturen om man nu ska tänka på någon sorts "stenåldersdiet".

Skulle gissa att du är präktigt undernärd, och skulle kunna må betydligt bättre.

Käka mer frukt och bär, en rejäl tallrik med massor av olivolja (oliver är frukt) och rå äggula hällt över (fettet och proteinet behövs tillsammans med frukten, annars blir GI för högt och man får en blodsockertopp)

Senast redigerat av Smoker (2007-07-15 23:28)

Från: Göteborg
Registrerad: 2005-10-17

Smoker skrev:

Kolesterolet i äggen är inget problem om man käkar äggulan rå, gott är det också.

Det är när kolesterolet oxiderar, vid all tillagning, som det blir mer skadligt.

Äggvitan måste vara tillagad dock, annars hämmar den näringsupptaget rejält och ställer till magproblem, hinnan runt äggulan måste bort också, men ett ägg om dagen täcker knappast dina behov, behövs mer.

När det handlar om nötter är paranötter (brazil nuts) bäst proteinmässigt och näringsmässigt, oskalade, så att man skalar dem själv. (Vid maskinell skalning spräcker man skalet med hetta varvid de "tillagas" vilket försämrar näringsinnehållet)

Annars tycker jag din diet verkar väldigt ynklig, näringsfattig och eländig för en primat. En massa cornflakes (totalt tomma kalorier, tokhögt GI), på tok för mycket sädesprodukter. Vi är evolutionsmässigt knappast utvecklade för att leva på frön, finns inte så det räcker av sånt i naturen om man nu ska tänka på någon sorts "stenåldersdiet".

Skulle gissa att du är präktigt undernärd, och skulle kunna må betydligt bättre.

Käka mer frukt och bär, en rejäl tallrik med massor av olivolja (oliver är frukt) och rå äggula hällt över (fettet och proteinet behövs tillsammans med frukten, annars blir GI för högt och man får en blodsockertopp)

är detta ett skämt?
du råder en 14-åring att äta frukt med olivolja och rå äggula?
ehh???

Jepp, no joke. Frukt är evolutionsmässigt anpassat för att ätas av däggdjur, rå äggula innehåller sanslöst mkt näringsämnen, olivoljan , i rejäla mängder behövs för att man ska få i sig tillräckligt mkt kalorier och sänka GI som annars blir tokhögt. Inga konstigheter, bara naturlig enkel mat. En så kallad paleontologisk diet.

Hämtat från http://www.waisays.com

Senast redigerat av Smoker (2007-07-22 19:24)

Registrerad: 2006-08-28

har den kosten förstört din förmåga till att se verkligheten för vad den är? Eller är det rökningen

En sådan diet och tjejen för nästan garanterat ätstörningar inom 1 vecka. Den är för ensidig, för extrem. Äter man för mycket rå äggula kan man dessutom drabbas av biotinbrist, vilet annars är nästan hopplöst med en normal vettig kost.

Jaså hörru, värst vad du vet...

Varför skulle man få ätstörningar av att käka frukt och rå enkel mat mat? Sånt käk som ett djur skulle kunna hitta ute i naturen och därmed sånt som vi rimligtvis borde vara evolutionsmässigt anpassade för?

Det är som sagt inga konstigheter med den dieten, levde efter den i sådär två år, inte nu dock eftersom den blev för dyr när jag inte bodde i närheten av ett salutorg med billig frukt.

Biotinbrist får man för övrigt inte av rå äggula, utan av rå äggvita som innehåller ämnen som hämmar näringsupptaget. Därför viktigt att avlägsna hinnan runt gulan, annars för man mycket riktigt bristsymptom, liksom med tiden illamående.

Främsta anledningen till att ingen läkare väl skulle förväntas rekommendera rå äggula är att det kan finnas en mycket liten, i det närmaste försumbar risk att man får salmonella.

För övrigt rekommenderade jag inte tjejen att gå över till den dieten, eftersom den måste genomföras korrekt och kräver att man sätter sig in i ämnet. Däremot rekommenderade jag henne att komplettera sin kost med mer frukt, olivolja, rå äggula, nötter och andra inslag från den, eftersom hennes diet var tämligen ensidig.

Från: Gamla synder på "Webbsida"
Registrerad: 2006-08-27
Webbsida

Smoker skrev:

Jaså hörru, värst vad du vet...

http://smileys.smileycentral.com/cat/36/36_1_1.gif LöL att säga det till en Magister i kemi med inriktning mot livsmedel (4,5 års studier kemi, biologi, träningslära och livsmedel) som dessutom själv är en hårdtränande tjej/kvinna med ett förflutet av ätstörningar. LöL. Nån har ätit för mkt råbiff...

Good for you, då fick du berätta det också..

Innebär inte att dina vad jag kan se helt orimliga påståenden om att en tallrik frukt med rå äggula, olivolja och paranötter om dagen skulle öka risken för ätstörningar blir mer trovärdiga.

Hävdar du för övrigt fortfarande att rå äggula ger biotinbrist?

Senast redigerat av Smoker (2007-07-28 12:18)

Från: NZ
Registrerad: 2007-06-03

Smoker skrev:

Good for you, då fick du berätta det också..

Innebär inte att dina vad jag kan se helt orimliga påståenden om att en tallrik frukt med rå äggula, olivolja och paranötter om dagen skulle öka risken för ätstörningar blir mer trovärdiga.

Hävdar du för övrigt fortfarande att rå äggula ger biotinbrist?

maten i sig är inte det som ger en ätstörning, det är det att du hela tiden tänker på vad du äter och inte våga göra någonting utanför reglerna för att du då går upp i vikt. en tallrik frukt med rå äggula och olivolja kanske är nyttigt men hur smakar det?
om man inte gillar smaken kanske man struntar i att äta helt för då har man i alla fall inte gjort någonting dumt som man kanske gör genom att äta fil och flingor istället. det låter kanske konstigt i dina öron men det är ju faktiskt en 14 årig tjejs matvanor vi talar om.

Sidor: 1  

Sidfot

Drivs med hjälp av PunBB